Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De spiegelreflex gaat(bij Olympus) uitsterven !!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De spiegelreflex gaat(bij Olympus) uitsterven !!!

Oorspronkelijk geplaatst door belgiumtuv Bekijk bericht

Inderdaad, straks sta je met je digitale compactcamera met verwisselbare lenzen......
    dan krijg je dit

met full HD video included

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      vanwegen het geluid hoor.
      zo vind ik ook het knallen/ploffen van een externe flits zo heerlijk klinken.
      grt,bouk.

Tja , dat vroaar geluid van een V6 benzineslurper is ook muziek , maar dat gaat ook niet blijven duren hoor .
      Al zeker 5 jaar ben ik bezig de voordelen te benadrukken van een hoogwaardige EVF ( eerder nog op D.Preview ) Vroeger werd je daarvoor buitengedragen met pek en veren , betekenisvol is dat de windrichting nu duidelijk wat gedraaid is .
      Zeilschepen waren prachtig hoor , maar de motorboten komen er onherroepelijk aan .

Walter
      D850

Comment

spiegel, en als gevolg optische zoeker, is nog enkel aanwezig voor AF.
        van zodra men de techniek heeft om snelle AF te garanderen zonder spiegel verdwijnt die uiteindelijk en alsook de optische zoeker. Lopen patenten van sensor fabrikanten waar de AF sensor geïntegreerd wordt in de beeldsensor. Biedt uiteindelijk ook veel meer mogelijkheden als men dat kan verwezenlijken.
        Zou niet weten welk voordeel OVF nog heeft toz van een degelijke EVF systeem, nadelen met hopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          Waar gaat die lens met dat kodakske naartoe?
          Daarmee durf je toch niet onder de mensen komen?
          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ik ben niet principieel tegen, maar een klein prutscameraatje moeten ze me alvast niet opdringen. Ik wil iets stevig in mijn handen hebben. En een sublieme AF is ook een topvoorwaarde

Comment

Zou niet weten welk voordeel OVF nog heeft toz van een degelijke EVF systeem, nadelen met hopen.
              Ik wel, ik heb vorige week eens door de Pen 2 zoeker gekeken en dat is niet om aan te bevelen:

felle kleuren
              veels te licht
              flikkert en gaat niet echt soepel mee met bewegen(veel beter als vreoegere)

eerste 2 zijn misschien aan te passen, laatste is toch echt nog gebrek aan techniek, denk ik.

Zoeker kan kwijt raken, dat zie ik met een OVL nog niet zo snel gebeuren.

Een D40 is al te klein(volgens velen) en daar moet weer een grip op en waarom zijn deze toestellen een eens weer zo'n voordeel dat ze klein zijn??????
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het is misschien de toekomst.
                Maar ik vond de overstap van bridge naar DSLR zo groot net mede dank zij de optische zoeker.

voordeel elektronische:
                • WYSIWYG (instellingen veranderen het beeld, je kan over- onderbelichting zien, effect van witbalans...)
                • overlay van extra info mogelijk (bv life histogram)
                • 100% view is niet afhankelijk van mechanische dingen en dus eenvoudiger te realiseren
                • Nieuwe AF mogelijkheden, zoals face-detection

voordeel spiegel systeem:
                • You-see-what-there-is: Beeld is zoals het oog het ziet. In de meeste gevallen klaarder en meer detail dan enig LCD kan geven vandaag
                • Grotere zoeker: Een kleine compacte camera heeft geen grote zoeker, ze zullen eerder de achter LCD alleen gebruiken.
                • Sensor werkt alleen bij het opklappen van de spiegel, versus een 2de sensor voor AF/preview of een continue werkende sensor (ruis)
                • Alleen live-view AF blijft over, niet meer de huidige met 2de spiegel AF
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Ik ben niet principieel tegen, maar een klein prutscameraatje moeten ze me alvast niet opdringen. Ik wil iets stevig in mijn handen hebben. En een sublieme AF is ook een topvoorwaarde

Daar zullen ze zonder twijfel gaan in tegemoetkomen ,op termijn. Ze gaan de pro niet op pad sturen met playmobil toestanden .
                  Wel eerst de instapcamera's helemaal op punt stellen , alle kinderziektes eruit halen .

Walter
                  D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Niet alleen dat, maar ik heb tot nochtoe nog door geen enkele electronische zoeker gekeken waar ik een realistisch beeld kon beoordelen, zet daar maar eens een PC objectief op, dikke sch*t.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Niet alleen dat, maar ik heb tot nochtoe nog door geen enkele electronische zoeker gekeken waar ik een realistisch beeld kon beoordelen, zet daar maar eens een PC objectief op, dikke sch*t.
                      Je moet voor de aardigheid eens met een licht vergrotende loupe naar je 920 dot livebeeld kijken ( in de instelling neutraal ): het is het nog niet echt , maar 't komt wél al aardig in de buurt .

Walter
                      D850

Comment

In electronica denk men al langer dat kleiner beter is en hoe meer "gadgets" hoe beter.
                        Wat hebben zij dan voor ogen?
                        Een 18 megapixel camera met ingebouwde zoomlens 10-300mm VR II in een gsm zo groot als een luciferdoosje waar je foto's mee neemt en ondertussen je e-mails kunt checken terwijl je lekker de laatste belachelijke ringtones kunt downloaden.

Waarom bouwen ze niet gelijk een sensor in achter onze ogen, dan kunnen we allemaal genieten van de beste lens ooit;
                        waar ze de sleuf voor de geheugenkaart dan gaan plaatsen laat ik aan jullie verbeelding over.

Comment

ik ga er vanuit dat er een verschil zal zijn tussen de EVF van compacts en deze van de mid class en de high end toestellen zoals dit nu ook al het geval is met OVF.

Epson maakt hard dat zij EVF met HD kwaliteit kunnen produceren, een resolutie volgens mij onmogelijk te halen met huidige OVF's op eender welke DSLR.
                          Alles zal niet van in het begin perfect en aanwezig zijn, maar als ik LCD van 3-4 jaar terug met huidige versies vergelijk is daar een ontzettende evolutie te zien. Op termijn zullen dit volgens mij de voordelen worden van EVF in mid en high end reeksen er vanuitgaande dat men het AF probleem opgelost heeft wat zeker, waarschijnlijk dit jaar nog, zo zal zijn.

-mogelijkheid om zeer nauwkeurig manueel te focussen, door mogelijkheid van uitvergroting op bepaalde punten.
                          -via gebruik van fuzzy logic of ander AI-toepassingen een groter aantal AF-tracking en herkenningsmogelijkheden.
                          -bruikbaar in vrij donkere en lichte omgeving
                          -je ziet wat je sensor registreert met als gevolg betere inschatting van belichting, WB, DR etc.
                          -100% beeld
                          -geen mechanisch draaiende onderdelen, geruisloos.
                          -geen belemmering hoge frame rate
                          -kan in, en mogelijk opgebouwd worden of ook de combi van de 2.
                          -indien opgebouwd mogelijkheid zoeker te draaien en te kantelen afhankelijk van de noden.
                          -vervanging door nieuwere versie mogelijk(opbouw)
                          -als men ver wil gaan kan men de zoeker via kabeltje of zelfs draadloos los van toestel gebruiken. (geen optische hulpstukken nodig zoals voor OVF)
                          -hogere resolutie dan met OVF.
                          -geen reflecties via zoeker op sensor.
                          -geen vervanging van matglas voor raster, MF, etc.
                          -projectie van menu in zoeker mogelijk
                          -projectie histogram in zoeker
                          -zoeker bruikbaar tijdens filmen
                          -geen extra trillingen tijdens op/neerklappen spiegel, geen nood aan MLU
                          -toestellen kunnen compacter gebouwd worden
                          -geen stof verplaatsing zoals bij klappen van spiegel
                          ....

nadeel, extra stroomverbruik

voordeel spiegel, zou het niet weten, eigenlijk als je het goed nagaat is spiegel-OVF combi een heel grote belemmering ten heden dagen tot de mogelijkheden welke digitale fotografie ons kan bieden. Voor een groot deel zijn de huidige DSLR's toch maar analoge SLR's waar men de film vervangen heeft door een sensor en enkel de voordelen van de sensor toz van film echt benut.
                          In feite zou men van zero moeten starten bij ontwikkeling nieuwe camera en een totaal nieuw concept ontwikkelen, misschien wel best door mensen die DSLR niet kennen.
                          Last edited by puerte; 23 februari 2010, 13:18.

Comment

ahum... en wat is dan de Olympus Pen E-P1 anders? toch ook een compact met verwisselbare lenzen niet?
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

Comment

FWIW: een poging om toch enig mogelijke nadelen van EVF op te noemen :

- bij iedere lenzenwissel kijkt de sensor je steeds recht in de ogen (kans op stof, aanraking, waterdruppels etc.)
                              - EFV gebruikt batterij vermogen
                              - Een permanent onder spanning staande sensor produceert meer ruis (warmt op) en is statisch geladen (en trekt dus stof aan zoals een oude beeldbuis TV)
                              - Snelheid van scherpstellen via contrast detectie is nog steeds geen match voor de klassieke DSLR kruis-sensoren
                              - Gevaar dat ze de EVF gaan vol stouwen met "gadget" info gesuperponeerd over het beeld, zodat er (nog ) minder aandacht zal zijn voor compositie
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

Comment

-geen reflecties via zoeker op sensor.
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                                X