Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Actieve D-Lighting op Nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Actieve D-Lighting op Nikon D90

In het opnamemenu heb je de mogelijkheid de actieve D-Lighting in te stellen op :

Automatisch
    extra hoog
    hoog
    normaal laag
    uit

Gebruiken jullie deze functie en zo ja in welke omstandigheden, op welke stand en wanneer schakel je dit zeker uit ?

Het is een soort balans tussen schaduw-hooglichten, dus had graag jullie mening gekend

Bijkomende instelling in opnamemenu is de beeldinstelling :

Standaard
    neutraal
    levendig

Ook ervaringen daarmee welke beste stand is ?
    https://www.facebook.com/Fotograaf.Jurgen.Limbourg/
    www.jurgenlimbourg.be

Re: Actieve D-Lighting op Nikon D90

Ik werk altijd RAW. zodoende staat ADL op laag zodat de impact beperkt is, het aanpasbaar is naar midden en hoog en uitschakelbaar blijft. Eenmaal ADL uitgezet op de camera kan je het achteraf niet terug inschakelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      het aanpasbaar is naar midden en hoog en uitschakelbaar blijft. Eenmaal ADL uitgezet op de camera kan je het achteraf niet terug inschakelen.
      Wat bedoel je met aanpasbaar ? en je kan ADL toch in menu steeds in en uitschakelen ...

Ik schiet ook in RAW altijd

Maar wanneer ADL aan en op welke stand en wanneer zeker afzetten ?
      Of is de stand laag de beste ?
      www.jurgenlimbourg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
        Wat bedoel je met aanpasbaar ? en je kan ADL toch in menu steeds in en uitschakelen ...

Ik schiet ook in RAW altijd

Maar wanneer ADL aan en op welke stand en wanneer zeker afzetten ?
        Of is de stand laag de beste ?
        Ik gebruik het samen met CNX2, wat denk ik de enige convertor is deze ADL optie ondersteunt.

Dus:
        in camera menu ADL uit = blijft onherroepelijk uit in CNX2
        in camera menu ADL laag, midden of hoog = uit, laag, midden of hoog naar keuze in CNX2.

Ik bekijk elke foto afzonderlijk en in functie daarvan kies ik mijn instelling

Comment

Je kan natuurlijk maar de helft van de ADL uitschakelen in NX2. De mindere belichting kun je natuurlijk niet meer ongedaan maken, wel de donker compensatie.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Je kan natuurlijk maar de helft van de ADL uitschakelen in NX2. De mindere belichting kun je natuurlijk niet meer ongedaan maken, wel de donker compensatie.
            Dus dien ik deze functie beter uit te schakelen ?
            Ik open mijn foto's via Lightroom en sorteer ze ook daarin
            www.jurgenlimbourg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
              Dus dien ik deze functie beter uit te schakelen ?
              Ik open mijn foto's via Lightroom en sorteer ze ook daarin
              Als je je foto's in Lightroom bewerkt hoef je daarom de ADL niet uit te schakelen. Je kan er enkel geen aanpassingen aan maken.
              Bij mij staat de ADL altijd op normaal, en ik heb nog nooit kunnen zeggen: "Lap, nu had het beter af gestaan gehad."
              Ik ga wel één van de volgende dagen eens testen met de ADL uitgeschakeld. Om te vergelijken of het bij vogelfotogrie een groot verschil geeft.

Comment

Vergis je niet, er is een verschil tussen Active D-lighting, wat je in-camera toepast, en D-lighting, dewelke je in Capture NX2 toepast.
                De resultaten van Active D-lighting zullen, relatief gezien, beter zijn dan de resultaten van D-lighting. Geen van beiden vind ik echter "goed", ik gebruik het zelf dus niet op mijn D700, ik probeer zelf mijn exposure zo goed als mogelijk te krijgen op het onderwerp zelf, al de rest schaaf ik bij met layer masks in Photoshop.

Comment

Working...
                X