Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop dig. direct de sub top of minder ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop dig. direct de sub top of minder ??

    Hallo ;

    Met een jaar uitstel nu toch de aankoop van een digitaal fototoestel voorzien
    Natuurlijk als leek wat moet een mens kopen.
    Ik heb in mediamarkt een beetje zitten uitproberen wat goed in de hand lag en kwam
    natuurlijk uit bij de canon 7D , natuurlijk weer een dure grap .
    Ik was eerst van plan een pentax K-7 ( of zijn kleine broer , na goede reviews) aan te schaffen , ik heb namelijk nog twee lenzen liggen ( zijn wel al 15-20 jaar oud , een 28-75 zat bij mijn pentax sfxn en nadien een 28-200 mm van tamaron bijgekocht).

    Ik zal voornamelijk foto's maken van mijn kinderen die sport beoefenen ,
    meisje keurturnen en de jongens zwemmen en bv. plechtige com.

    Na een beetje opzoekingswerk raden ze dus lensen aan F 2.8 , amai als ik die prijzen zag.

    Daar ik met mijn pentax sfxn gekocht in 1989 een hele tijd heb kunnen doen ben ik geneigd om direct weer een fors bedrag te investeren en hopelijk weer tientallen jaren
    voort te kunnen . Is dit doenbaar met de digitale , of is het beter met iets minder te beginnen en dan vlugger te veranderen
    Laten we zeggen dat ik een 2000 € wil spenderen body + lens maar ik hoop dan ook
    van zeker tien a 15 jaar gerust te zijn.(bv canon 7D + lens)
    Of toch bij pentax blijven en direct een goeie lens 70-200 F2.8 bijkopen
    Of die van pentax zelf de 16-50mm F2.8 + K7 is een 1800 € maar ik vrees dat die zoom
    te weinig zal zijn .
    Wat denken jullie , midden maart zou ik willen beslissen want in mei doet mijn zoon
    zijn plechtige communie en ik zou tegen dan al een beetje willen oefenen met mijn nieuw toestel.

    dank bij voorbaat voor de reacties.

    Alain

  • #2
    Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

    van zeker tien a 15 jaar gerust te zijn.(bv canon 7D + lens)
    deel dat door 5-10 voor de body en door 2-3 voor de lens

    ik zou met een eenvoudiger body beginnen
    belangrijkste keuze is het systeem
    je oude lenzen hebben nauwelijks nog waarde, laat je hierdoor niet beinvloeden
    in de huidige DSLR markt zijn Canon en Nikon veruit de marktleiders met het grootste gamma van lenzen
    niets zegt dat dit binnen 5 jaar nog zo zal zijn

    Comment


    • #3
      Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

      Oorspronkelijk geplaatst door driverkeppe Bekijk bericht
      Hallo ;


      Daar ik met mijn pentax sfxn gekocht in 1989 een hele tijd heb kunnen doen ben ik geneigd om direct weer een fors bedrag te investeren en hopelijk weer tientallen jaren
      voort te kunnen . Is dit doenbaar met de digitale , of is het beter met iets minder te beginnen en dan vlugger te veranderen
      Laten we zeggen dat ik een 2000 € wil spenderen body + lens maar ik hoop dan ook
      van zeker tien a 15 jaar gerust te zijn.(bv canon 7D + lens)

      dank bij voorbaat voor de reacties.

      Alain
      Bij digitaal werkt het iets anders:
      Als het nieuwe model uit is (1 a 1,5 jaar) dan moet je het nieuwe model kopen anders ben je nergens meer.

      Comment


      • #4
        Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Bij digitaal werkt het iets anders:
        Als het nieuwe model uit is (1 a 1,5 jaar) dan moet je het nieuwe model kopen anders ben je nergens meer.
        WOW, Telekees, ben je ziek? (waarschijnlijk de sarcasme-indicatie vergeten?)
        Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
        - Isaac Asimov-

        Comment


        • #5
          Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

          voor dat fotograferen van de kinderen, is een ISO beestje wel zo leuk. Turnzalen zijn voor zover ik weet niet echt goed verlicht en zwembaden doen nauwelijks beter.
          10-15 jaar met een body: forget it. Als je die wat gebruikt is die na een jaar of 5 versleten. Lenzen kunnen wel langer meegaan. De grote vraag is, of je na 3 jaar nog wel tevreden bent over je oude body en lenzen tov wat je toen kocht.

          Zelf zoek ik steeds lichtsterker glas en ben zo bij primes uitgekomen (een f1.8 zoom bestaat niet voor zover ik weet) en een ondertussen veel te dure body naar mijn zin, maar minder zou niet echt werkbaar zijn.

          Nikan en Canot zijn inderdaad de 2 grootste spelers, maar dat wil niet zeggen dat ze het beste materiaal hebben (hoewel dat de kans wel vergroot).
          7D: 1359 euro
          D300s: 1259 euro

          dan blijft er niet meer veel over voor een goeie lens. tip 1: ga voor een goeie lens, slechte body's bestaan niet meer, slechte lenzen nog wel.
          tip2: koop niet ende nooit je dure spul bij mediamarkt. Ik heb er zelden goed materiaal voor kleine prijzen gezien (wel ooit een 70-200 f2.8 voor dik 4000euro terwijl die bij bv studio 73 een 2000 euro kost). Kleine dingen als kaartjes, batterijen ed kan je wel riskeren.
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

          **=ol

          Comment


          • #6
            Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Bij digitaal werkt het iets anders:
            Als het nieuwe model uit is (1 a 1,5 jaar) dan moet je het nieuwe model kopen anders ben je nergens meer.
            dat is dan toch je ego dat nergens meer is
            gelukkig heeft mijn ego daar geen last van. bij mij gaat een body pas in de vuilbak als hij daar thuishoort (kapot), of weg als de nieuwe véél beter is, en dat ben ik nog niet tegengekomen. 2 generaties overslaan is voor mij geen probleem
            2de hands de vorige generatie kopen ook niet trouwens. Op die manier kan je een (top)camera kopen voor weinig geld en daar kan je dan toch weer een paar jaar mee verder.
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

            **=ol

            Comment


            • #7
              Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

              Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
              dat is dan toch je ego dat nergens meer is
              gelukkig heeft mijn ego daar geen last van. bij mij gaat een body pas in de vuilbak als hij daar thuishoort (kapot), of weg als de nieuwe véél beter is, en dat ben ik nog niet tegengekomen. 2 generaties overslaan is voor mij geen probleem
              2de hands de vorige generatie kopen ook niet trouwens. Op die manier kan je een (top)camera kopen voor weinig geld en daar kan je dan toch weer een paar jaar mee verder.
              jaja, maar de eerste foto van kees hebben we nog niet gezien... dat komt er van van constant nieuwe fototoestellen te kopen...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

                on topic... ik zou een pentax kopen... of een nikon D5000 of een ander merk...
                maar vanuit de betere instap modellen... daar veel mee fotograferen...

                alles leren kennen... en na enkele jaren zien als je iets nieuws nodig hebt....

                D300 of 7D zijn leuk, maar je steekt een belangrijk deel van je budget in een body, terwijl je dan weinig over hebt voor je lensen...

                bij D5000 zou ik een 35mm 1.8 kopen, een tamron 17-55mm 2.8, en als je kan een 70-300mm (eventueel op termijn)
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Bij digitaal werkt het iets anders:
                  Als het nieuwe model uit is (1 a 1,5 jaar) dan moet je het nieuwe model kopen anders ben je nergens meer.

                  Als je zo snel van body wisselt, dan spendeer je meer tijd aan het lezen van je handleiding dan aan het maken van foto's.
                  Hiermee maak je alleen de fotohandelaars gelukkig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
                    WOW, Telekees, ben je ziek? (waarschijnlijk de sarcasme-indicatie vergeten?)
                    ik denk niet dat telekees ziek is, maar dat er een ´boodschap´in zit.., die w.s. nog niet iedereen ´doorheeft´....

                    iedere keer een nieuwere body kopen maakt je foto´s niet beter..een nieuwere body heeft weliswaar nieuwere of handigere features, maar de basis is al sinds de uitvinding, die ´fotografie´ heet nog steeds hetzelfde..

                    diafragma, sluitertijd,scherpstellen en afdrukken..

                    geen enkel toestel zal de foto´s zelf maken, dat moet je zelf doen namelijk..

                    je kunt nog zoveel nieuwigheden op een toestel zetten, of nog zo een dure lens gebruiken, die retescherp is, maar als het idee, of inzicht, wat in de fotograaf zijn hoofd zit, niet goed is, dan zal de plaat nog steeds niet goed zijn..

                    ook met een messcherpe toplens+dito dure camera kun je nog steeds baggerplaten maken.. wat je vervolgens overhoudt, zijn messcherpe, nietszeggende kiekjes..

                    ik zelf prefereer een zo goedkoop mogelijke body, aangezien dslr's ieder half jaar vervangen worden, door alweer iets nieuws..

                    ik ga in ieder geval niet beter fotograferen met een state of the art body of lens..

                    we geven maar wat graag de schuld aan de camera of de lens, terwijl we vaak vergeten, dat de allesbepalende factor WIJZELF zijn..

                    fabrikanten maken ons wijs, dat het aan de body of de lensjes ligt..

                    maar ja, die hebben er alle baat bij, om zoveel mogelijk te verkopen..

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

                      Ach wereldwijd zijn er 'slechts' 12 miljoen D-SLR's verkocht in 2009, dus het zal allemaal best meevallen.

                      Wel gingen er tien keer zoveel compactjes over de toonbank!

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        dan spendeer je meer tijd aan het lezen van je handleiding .
                        lezen handleiding? Wazdaz, daar is toch dit forum voor.....
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

                          een beetje rondgesurft en wat te denken van de volgende combinatie.

                          canon 550D + EF-s 15-85 mm USM = 1367 €

                          sigma 70-200 F/2.8 EX DG = 635 €

                          blijft ik binnen mijn budget van 2000 €

                          Het mag van mij ook nikon zijn
                          of pentax (k-7 voordeel sealed en misschien passen mijn oude lenzen nog
                          nadeel meer ruis of de rest )
                          kom ik misschien iets goedkoper uit of de canon .

                          Nikon geen flauw idee met wat ik moet vergelijken , de D90 misschien ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

                            Ik ben er zeker van dat je van deze combinaties tevreden zal zijn.

                            Niet de top maar Prijs - kwaliteit

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoop dig. direct de sub top of minder ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

                              Als je zo snel van body wisselt, dan spendeer je meer tijd aan het lezen van je handleiding dan aan het maken van foto's.
                              Ik ben zelf al jaren in kopersstaking, maar ik raad anderen aan bij te blijven met een goede reden!

                              Comment

                              Working...
                              X