Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knipperend cijfer 0 op display Nikon D200: hoe weet je wat wat betekent in een camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Knipperend cijfer 0 op display Nikon D200: hoe weet je wat wat betekent in een camera

Op het display van mijn D200 staat (zoals waarschijnlijk op elke moderne camera) een nulletje, dat de correcte belichting aangeeft. Links en rechts ervan kan je zien hoeveel de je instelling afwijkt van de normale belichting. Tot daar niks speciaals.

Maar op de d200 gebeurt het, bij een bepaalde instelling, dat die 0 knippert. En da's dus de vraag: wat betekent dat?
    'k Heb al op vele plaatsen in de handleiding gezocht, maar kom tot de vaststelling dat er nergens een lijst is van alle mogelijke "gebeurtenissen" op het instellingscherm en de betekenis daarvan.

Twee vragen dus:
    1/ wat betekent een knipperende nul in het display van de D200?
    2/ bestaat er ergens een website waarop alle mogelijke elementen van displays van camera's worden toegelicht?

Aan u het woord

Re: Knipperend cijfer 0 op display Nikon D200: hoe weet je wat wat betekent in een ca

Dan is er geen belichting mogelijk.

Oftewel.....te donker of te licht.
    In je handleiding staat dit zeer duidelijk beschreven.
    Nikon spul

Comment

Re: Knipperend cijfer 0 op display Nikon D200: hoe weet je wat wat betekent in een ca

RTFM zou ik zeggen...
      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jenske Bekijk bericht
        Op het display van mijn D200 staat (zoals waarschijnlijk op elke moderne camera) een nulletje, dat de correcte belichting aangeeft.
        Aan u het woord
        Bij de mijne staat een streepje.

Comment

Ik vrees dat geen onder jullie het juiste antwoord heeft gegeven.
          -- Als dat nulletje knippert, kan ik nog wel degelijk een normale foto maken. Ik weet alleen -- maar waar stond dat in de handleiding? -- dat dat knipperend nulletje "iets" betekent in de zin van "je wijkt af van het standaardmenu voor witbalans" of "je hebt je matrixmeter uitgezet" of "je past belichtingscorrectie toe", maar dat is het dus NIET (want daarvoor dienen andere displays)
          -- wat RTFM betekent is me helemaal niet duidelijk

Voor alle duidelijkheid: die display (en dat nulletje) ziet er zo uit:

|--|--|--0--|--|--|

Een streepje onder die balk geeft aan wat je actueel ingestelde belichting is, waarbij de nul de juiste belichtinswaarde aangeeft. Als het bolletje dus onder de 0 knippert, komt de ingestelde belichting overeen met de meter-belichting.

Maar het gaat dus om het knipperen van de nul zelf.

Comment

Kijk eens naar je instelling van de braketing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
              RTFM zou ik zeggen...
              Beleefd zeg, zo'n antwoord!

Ik zou zeggen: lees mijn oorspronkelijk bericht. Ik heb daarin namelijk juist aangegeven dat je in de "fucking manual" nergens een overzicht vindt van de betekenis van bepaalde display-onderdelen. Anders had ik die vraag op dit forum niet moeten stellen.

En, spyro, kan je me dan vertellen wat zo'n knipperende nul betekent?

(voor alle duidelijkheid: ik ga niet verder op dit soort onzinnige reacties voort)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                Kijk eens naar je instelling van de braketing
                Dacht ik ook, maar daar heeft hij de aanduiding BKT voor, die aanstaat als je aan het bracketen bent (of in een niet afgewerkte bracketing-reeks zit).

Comment

Als de uiterste waarden van het lichtmeetsysteem overschreden worden, knippert de aanduiding.

Bladzijde 69 van de NL handleiding.

Comment

Beleefd zeg, zo'n antwoord!

Ik zou zeggen: lees mijn oorspronkelijk bericht. Ik heb daarin namelijk juist aangegeven dat je in de "fucking manual" nergens een overzicht vindt van de betekenis van bepaalde display-onderdelen. Anders had ik die vraag op dit forum niet moeten stellen.

En, spyro, kan je me dan vertellen wat zo'n knipperende nul betekent?

(voor alle duidelijkheid: ik ga niet verder op dit soort onzinnige reacties voort)
                    Gelukkig voor jou voel ik me NIET aangevallen en ga ik WEL op uw reactie voort, onzinnig of niet...

Heb even de handleiding van een D200 gedownload en wat vind ik daar:

Pagina 72 Belichtingscorrectie:

blablablablabla...

Bij andere waarden dan +- 0 gaat de 0 in het midden van de electronische analoge belichgintsaanduiding knipperen ...
                    blablbablabla...

Hey.. no hard feeldings
                    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

net getest op mijn d90... zelfde verhaal. zodra de belichtingscorrectie op een andere waarde staat dan 0 gaat de 0 in de lichtmeter knipperen

Comment

Het heeft wat lang geduurd voordat ik het echt te weten kwam, maar ik heb inmiddels het antwoord op m'n oorspronkelijke vraag gevonden.
                        De knipperende "0" in het display geeft aan dat je de D200 hebt ingesteld op easy compensation, d.i. de mogelijkheid om NIET de +/- knop te moeten gecombineerd indrukken met de achterste instelschijf, maar dat je gewoon door aan deze achterste schijf te draaien compensatie kan instellen (in de standen A, P en S).
                        Te vinden op bladzijde 155 van de handleiding en als persoonlijke instelling B5 op de camera zelf.

Erg vervelend dat Nikon in z'n gids nergens een overzicht geeft van de betekenis van elke mogelijke aanduiding op de displays van de camera. Ik vind zoiets cruciaal.

Comment

Het heeft wat lang geduurd voordat ik het echt te weten kwam, maar ik heb inmiddels het antwoord op m'n oorspronkelijke vraag gevonden.
                          De knipperende "0" in het display geeft aan dat je de D200 hebt ingesteld op easy compensation, d.i. de mogelijkheid om NIET de +/- knop te moeten gecombineerd indrukken met de achterste instelschijf, maar dat je gewoon door aan deze achterste schijf te draaien compensatie kan instellen (in de standen A, P en S).
                          Te vinden op bladzijde 155 van de handleiding en als persoonlijke instelling B5 op de camera zelf.

Erg vervelend dat Nikon in z'n gids nergens een overzicht geeft van de betekenis van elke mogelijke aanduiding op de displays van de camera. Ik vind zoiets cruciaal.
                          Bij de D700 staat een schema onder "zoekerweergave"?
                          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                          BE-Wommelgem
                          .: 20D & D700 :.

Comment

Working...
                          X