Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik zal wat voor en nadelen van de Olympus geven, die ik zelf ook heb:
Voor:
De Olympus is goedkoper
Heeft interne stabilisatie, dus met alle lensen te gebruiken.
Door 4/3 wordt het 'glas' veel beter benut.
Beste Kitlens
Nadeel:
Boven iso 800 geeft de 520 behoorlijk wat ruis. Maar je moet sowieso proberen de iso zo laag mogelijk te houden.
Er is geen Olympus battery grip, wel een Ownuser vervanger die ook goed werkt.
Ook niet onbelangrijk voor een beginner die nog niet met RAW werkt : Olympus heeft JPEG super fine !!!!!!!!
Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8
Ook niet onbelangrijk voor een beginner die nog niet met RAW werkt : Olympus heeft JPEG super fine !!!!!!!!
Dat mag wel zo zijn, maar ik zou nu net aan een beginner aanraden om wel met RAW te
beginnen. Jong geleerd is oud gedaan. Zelf heb ik er veel te lang mee gewacht. Gedacht
dat JPEG wel zou volstaan, terwijl RAW zovele voordelen biedt.
Als je ervan uitgaat dat de beperkende factor ligt bij de persoon die de camera vasthoud zou ik sowieso voor de Olympus gaan: Goedkopere body en goedkopere accessoires. En er wordt uitstekende software meegeleverd (die bijvoorbeeld automatisch lensgegevens uitleest en eventuele vertekeningen aanpast).
Bedieningsgemak en ergonomie lijken mij ook vrij doorslaggevend in het maken van een keuze... En dat zijn nu eenmaal persoonlijke dingen hé. Anders zou iedereen met het goedkoopste merk rondlopen.
Kijk vooral ook naar de lenzen. Ze zijn per slot van rekening toch super belangrijk.
Kijk eens welk bereik je zou wensen voor jouw fotografie.
Bekijk de lenzen die je vandaag wilt gebruiken maar bekijk ook eens de optische betere maar duurdere lenzen. Wie weet wil je over enige tijd wel zo'n lens aanschaffen. Als je niet geneigd bent lenzen te kopen van Tamron of Sigma maar liever lenzen van het merk van je body moet je toch even kijken of ook die lenzen je kunnen bekoren qua kwaliteit en vooral prijs.
Als je liever compact werkt, niet te zware en grote lenzen maar toch een groot bereik wilt hebben dan zit je bij Olympus goed.
Kijk daarom ook eens naar afmetingen en gewicht van de lens. Mensen onderschatten dat soms.
Ik heb een erg duidelijke en mooie gebruikerstest van de Olympus E-620 gevonden op een site die ik nog niet kende. http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&id=1369
Comment