Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

    Met een 500D of 550D zal je inderdaad meer dan genoeg mogelijkheden hebben om dat soort foto's te maken.(voor de 550D moet je waarschijnlijk nog even geduld hebben, en dan betaal je ook de maximale prijs)
    Zelfs met de kitlens (EF-S 18-55 IS) kan je de wolken zonder problemen fotograferen. Als die niet breed genoeg is, dan zal je wel nog een ultrawide zoom (10-20 of iets dergelijks) moeten bijkopen. Voor de niet al te kleine planten en bloemen kom je ook toe met de kitlens. Wil je echt de kleine details fotograferen, dan zal je wel een macrolens moeten gebruiken (of voorzetlenzen of tussenringen, maar dat werkt minder handig dan een echte macrolens).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Cumulus Bekijk bericht

      Aangezien ik toch graag de overstap naar een spiegelreflex wil maken zal ik echter de veel goedkopere EOS 500 nemen of eventueel zijn net uitgekomen opvolger de 550D.

      Ik weet best wel wat sluitertijd, diafragma, ISO waarden en licht meting inhouden, maar zelfs met die kennis kreeg ik het niet voor elkaar om bevredigende resultaten uit mijn Casio te halen. Landschappen en een paar bliksemfoto's lukten meestal nog net (
      Ik denk dat je met een spiegelreflex de juiste stap gaat zetten......

      Comment


      • #18
        Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

        opnieuw treedt ik zw@rte bandiet bij:
        als je, zoals verwacht, méér gaat doen dan planten en onweer, dan kan je best starten met bv. de EF-S 17-55 2.8 lens of de EF-S 15-85. 17-18mm is al redelijk breed en qua macro is dat toch ook een hele vooruitgang tov. van je huidige apparatuur.
        Dan heb je al een goeie basis voor het algemene werk, en eenmaal je je toestel en lens wat onder de knie hebt ga je wel zien of je nog nood hebt aan méér.
        Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

        Comment


        • #19
          Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Cumulus Bekijk bericht
          ...
          Ik zou ook graag van die wolkenfilms maken, dwz je camera ergens opstellen, en deze om de 10 seconden een foto laten nemen, dit dan samen voegen in een Flash bestand en laten afspelen als versnelde wolkenfilm. Leuk om bijvoorbeeld de ontwikkeling van stapelwolkje tot volwassen onweerscel te volgen of bijvoorbeels een Altocumulus lenticularis die op een gewone foto of met het blote oog niet zo bijzonder is, maar op zo'n film ter plaatse blijft hangen tov andere wolken of zich zelfs tegen de wind in beweegt. ...
          Gebruik daarvoor een body op statief + Canon TC-80N3 timer remote controller. Die kun je perfect instellen om op vaste intervallen een foto te nemen. En je hebt meteen ook een afstandsbediening om bvb. trillingsvrije macro-opnames te maken op statief.
          Werkt perfect op een 50D.
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment


          • #20
            Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
            Gebruik daarvoor een body op statief + Canon TC-80N3 timer remote controller. Die kun je perfect instellen om op vaste intervallen een foto te nemen. En je hebt meteen ook een afstandsbediening om bvb. trillingsvrije macro-opnames te maken op statief.
            Werkt perfect op een 50D.
            Het is dan te hopen dat die ook op de 500D werkt, tenzij als ik voor de prijs van de 500D een tweedehandse 50D kan kopen natuurlijk (heb helaas echter weinig vertrouwen in tweedehandse toestellen als ze niet van mijn neef of een andere betrouwbare kennis komen)
            Casio Exilim P700, Canon groothoek adapter, Hoya polarisatiefilter en gorillapootjes

            Comment


            • #21
              Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

              Een Canon TC-80N3 past imho niet op een 500d. Op m'n Nikon d200 en d700 zit zo'n ingebouwde timelapse-functie. Heeft Canon dat niet? Het enige dat ik daaromtrent vind is ofwel bovenvernoemde remote (of Chinese variant), ofwel via software op laptop

              Comment


              • #22
                Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

                Tja, het zal dan toch de 50D worden denk ik. Die mogelijkheid om van die wolkenfilmpjes te maken (of zelfs filmpjes van een ontluikende bloem) zou ik echt fijn vinden, en met een chronometer urenlang naast mijn camera staan om elke 15 seconden te klikken zie ik niet bepaald zitten. De boel met kabels en software op mijn laptop aansluiten ook niet want dan moet je de hele handel overal mee naartoe sleuren.

                Gelukkig is die niet zo heel veel duurder dan de EOS500D, en die sluitertijd tot 1/8000sec is ook mooi meegenomen voor bepaalde toepassingen...
                Casio Exilim P700, Canon groothoek adapter, Hoya polarisatiefilter en gorillapootjes

                Comment


                • #23
                  Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cumulus Bekijk bericht
                  , en die sluitertijd tot 1/8000sec is ook mooi meegenomen voor bepaalde toepassingen...
                  Voor welke toepassing denk je die te gaan gebruiken?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cumulus Bekijk bericht
                    Tja, het zal dan toch de 50D worden denk ik. Die mogelijkheid om van die wolkenfilmpjes te maken (of zelfs filmpjes van een ontluikende bloem) zou ik echt fijn vinden, en met een chronometer urenlang naast mijn camera staan om elke 15 seconden te klikken zie ik niet bepaald zitten. De boel met kabels en software op mijn laptop aansluiten ook niet want dan moet je de hele handel overal mee naartoe sleuren.

                    Gelukkig is die niet zo heel veel duurder dan de EOS500D, en die sluitertijd tot 1/8000sec is ook mooi meegenomen voor bepaalde toepassingen...
                    En een 50D ligt beter in de hand dan een 500D (die body is wat klein, zeker als je er een grote of zware lens op zet). Voor mij was dat zelfs doorslaggevend.
                    Master the craft, and the art will follow.
                    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Voor welke toepassing denk je die te gaan gebruiken?
                      Wel waren beelden zoals deze hier




                      die in mijn hoofd voorbij kwamen. Niet dat ik speciaal daarvoor zou upgraden van 500D naar 50D, maar die snelle sluitertijd zit er nu toch bij.
                      Waarschijnlijk volstaat dit trouwens niet en heb je speciale flitsers en triggers nodig voor dit soort foto's maar ik kan tussendoor wel eens wat leuke experimentjes doen.
                      Casio Exilim P700, Canon groothoek adapter, Hoya polarisatiefilter en gorillapootjes

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cumulus Bekijk bericht
                        Wel waren beelden zoals deze hier




                        die in mijn hoofd voorbij kwamen. Niet dat ik speciaal daarvoor zou upgraden van 500D naar 50D, maar die snelle sluitertijd zit er nu toch bij.
                        Waarschijnlijk volstaat dit trouwens niet en heb je speciale flitsers en triggers nodig voor dit soort foto's maar ik kan tussendoor wel eens wat leuke experimentjes doen.
                        Nou ja, misschien nog even sparen en u zo een "FILM" camera aanschaffen, waarmee je wel iets meer beelden per seconde kan schieten dan met een 50D. En zorg voor genoeg licht...
                        Want als je echt dergelijke foto's wil maken, tja... Veel succes!!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door djiezeskraaist Bekijk bericht
                          Nou ja, misschien nog even sparen en u zo een "FILM" camera aanschaffen, waarmee je wel iets meer beelden per seconde kan schieten dan met een 50D. En zorg voor genoeg licht...
                          Want als je echt dergelijke foto's wil maken, tja... Veel succes!!
                          Als ik deze site

                          mag geloven zou een D50 meer dan genoeg moeten zijn, maar moet je speciale triggers en externe flitsen aankopen. Maar het wordt offtopic en zolang ik maar goede macro's van mijn planten kan nemen, weerfoto's, landschapsfoto's en af en toe een versnelde wolkenfilm zal ik al heel blij zijn


                          edit: had ik hier toch wel zeker al mijn favoriete new age songs tussen geplakt lol
                          Casio Exilim P700, Canon groothoek adapter, Hoya polarisatiefilter en gorillapootjes

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

                            Heeft iemand een idee hoelang een camera kan werken met die afstandsbediening? Lijkt me een handig hulpmiddel om mijn weersverslagjes van Malderen te maken



                            als ik een weekend niet thuis ben of op een dag met zeer lokale buien op het werk ben: gewoon de camera opstellen en hem om het half uur een foto laten maken en dan bij thuiskomst de foto's analyseren
                            Kan natuurlijk ook met de webcam, maar ja je weet hoe dat gaat met Windows

                            Maar ik kan me voorstellen dat de camera na een paar uur al plat ligt als hij voortdurend aan staat. Of kan dat ding de camera ook wakker maken vanuit standby mode of zoiets?

                            Ben je zeker dat het dit toestel is dat op de D50 werkt? Op de konijnenwebsite staat dat de Canon Timer/Afstandbediening TC-80N3 voor EOS 1V, 3, 1D, 1Ds, D30, D60, 10D, 1D Mark II, 1Ds Mark II, 20D, 5D en 1D Mark II N bedoeld is, en aangezien de D50 tussen de D30 en D60 zou moeten staan, begin ik al nattigheid te voelen...

                            De camera zal ik wellicht met de 17-55 f2,8 lens, een goed statief (tips?) en een pol. filter kopen, en de macro lens en groothoek lens ga ik dan een jaar later kopen als er weer geld in het laatje komt en blijkt dat ik er nog steeds behoefte aan heb. Lijkt me beter dan in één keer de volledige set met middelmatige of slechte statieven en lenzen samen te stellen om binnen het budget te blijven.
                            Casio Exilim P700, Canon groothoek adapter, Hoya polarisatiefilter en gorillapootjes

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cumulus Bekijk bericht
                              ...Ben je zeker dat het dit toestel is dat op de D50 werkt? Op de konijnenwebsite staat dat de Canon Timer/Afstandbediening TC-80N3 voor EOS 1V, 3, 1D, 1Ds, D30, D60, 10D, 1D Mark II, 1Ds Mark II, 20D, 5D en 1D Mark II N bedoeld is, en aangezien de D50 tussen de D30 en D60 zou moeten staan, begin ik al nattigheid te voelen. ...
                              Even zoeken op YouTube TC-80N3 50D en dit levert o.a. volgende schitterende film op : http://www.youtube.com/watch?v=Yvs5zkIfDJs
                              gemaakt met deze combinatie en een EF-S 17-85. Dat moet met een EF-S 17-55 nog stukken beter zijn .
                              En neen er is m.i. geen probleem met de batterij : jouw 50D blijft aan staan, gaat in een soort "power save" maar wordt door de TC-80N3 wakker gemaakt .
                              Master the craft, and the art will follow.
                              Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                              http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ideale camera voor plantenfotografie en weerfotografie



                                Geen paniek, die d50 zou zeker niet tussen de d30 en d60 moeten staan, dit zijn immers types uit de dslr-prehistorie. Als je om de zoveel tijd een nieuw type uitbrengt is het zoeken naar een typologie die geen verwarring veroorzaakt. De chronologie is eerder d30, d60, 10d, 20d, 30d, 40d, 50d, ...
                                Last edited by Sam Jae; 14 februari 2010, 07:37.

                                Comment

                                Working...
                                X