Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d3000 of d5000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: d3000 of d5000

Denk ook dat je bij de D3000 veel rapper het gevoel zal krijgen van 'iets tekort te komen'. Prima instapper,dat wel, maar dat is de D5000 ook, en die heeft toch wat meer doorgroeimogelijkheden. En als je dat toch iets hoger gaat mikken, moet je zeker de D90 eens vastpakken.
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

ik zou wel willen gaan voor de D90 maar dan heb ik nog weinig budget over om een deftige lens te kopen
      Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

Comment

DAn zal het toch een D5000 worden denk ik
        Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

Comment

Ik kan je de D5000 ten zeerste aanbevelen, net gekocht in kit met de 18-105 VR lens.

Een zoomlens met een groter bereik ga je achteraf nog kunnen bijkopen, maar veel ga je die misschien niet gebruiken.

Qua ISO-bereik stond ik er behoorlijk versteld van dat hij zo ruisarm is. Dit weekend in de zoo vissen in het aquarium (niet gemakkelijk) toch vlijmscherp kunnen vastleggen, en dit bij ISO tot 1600, en dit bij JPEG fijn (geen raw)
          Houd hier ook rekening mee als je bijvoorbeeld veel binnenshuis foto's wil nemen, bv familiefeestjes, gezinsfoto's, je kan je isowaarde verhogen zodat je minder vaak moet flitsen, ook aangenamer voor diegenen die gefotografeerd worden.
          En het kantelbare scherm is bij macro zeer handig, maar ook om bijvoorbeeld bij concerten boven de mensenmassa te kunnen fotograferen.

Verder kan je ook bij elke instelling op de ?-knop drukken, zeer handig bij instappers om een korte uitleg te krijgen bij elke functie.
          Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

Comment

Ik heb paar maand terug een D3000 gekocht en ben hier behoorlijk tevreden over. Het verschil met de D5000 is heel klein behalve de Live Vieuw die het zelfs niet echt spetterend doet. Deze blijft nog al eens even achter lopen. Dus zo een extra vind ik het dan niet. Verdere extra functie's zijn eerder beperkt te noemen dus vond ik het de meerprijs niet echt waard. Kvind de 3000 een waardige instap. Zeker bij gebruik van lagere ISO waarden maar dat is bij iedere spiegelreflex het grote nadeel en minpunt. Ruis neemt toe bij hogere ISO waarden. Of je moet al een mooi budget hebben
            www.debackermichel.be

Comment

Heeft De D5000 dan geen veel betere sensor?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door davidbranson55 Bekijk bericht
                Heeft De D5000 dan geen veel betere sensor?
                Eentje van Sony
                De Sony heeft ook een kantelbaar scherpje voor de volledigheid en heeft een snellere AF Live view door gebruik te maken van een dedicated live view sensor.
                Last edited by zunoel; 9 februari 2010, 14:08.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik zou je alleen maar aanraden van de Nikon te nemen in plaats van de Sony. De Alpha 350 is trouwens een behoorlijk ouder toestel uit 2008. En ik kan je ook zeggen dat de nikon D5000 bijna overal als één van de beste uit de testen komt. De sensor is een iets betere dan de 3000 en heeft daarom net iets meer pixels. Dus als het de bedoeling is van het toestel vaak en intensief te gaan gebruiken dan zou ik voor de 5000 kiezen. Ben je iemand die hem slecht enkele keren per jaar de kast uit gaat halen dan vind ik hem de meerwaarde niet waard. Verder zou ik ook de body apart kopen en een 18-200 kopen. Dan hoef je niet te sleuren met extra lens. Kies bv voor de 18-200 van Sigma. Goed bereik van de lens en een zachte prijs.
                  www.debackermichel.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michken Bekijk bericht
                    1- De sensor is een iets betere dan de 3000 en heeft daarom net iets meer pixels. .

2- Kies bv voor de 18-200 van Sigma. Goed bereik van de lens en een zachte prijs.
                    2-Daarom heeft ie geen extra pixels

2-Helaas ook een zachte weergave, wat heb je aan 200m met softe weergave....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      2-Daarom heeft ie geen extra pixels

2-Helaas ook een zachte weergave, wat heb je aan 200m met softe weergave....
                      Kbeweer ook niet omdat het een andere sensor is dat het daarom altijd meer pixels heeft hé. Pixels maken trouwens ook de zaak niet. Tis de verwerking van het beeld op de sensor dat het hem doet.
                      Ga jij een lens van 700€ of rond die prijs op een body steken van 350-500€? Daar zie ik het nut niet van in hoor. Je kan er je kwaliteit wat mee verhogen maar dat is het dan ook. Volledig akkoord op een Full frame. Ik heb zelf de sigma 18-200 en deze doet het zeer behoorlijk. En is bovendien handig als beginnend fotograaf met beperkt budget en beperkte kennis.
                      www.debackermichel.be

Comment

Ik ben ook wel voor de D5000 , gewoon het feit dat die dezelfde sensor heeft als
                        de d90, wat een zeer goede camera is. Zit ook goed in de hand. Heb zelf getwijfeld tussen d5000 en d90. Als je niet téveel wilt uitgeven, neem dan die d5000. presteert veel beter als de d3000 zoals enkele BD-collega's al zeiden. D3000 wordt dan weer wel de beste camera in zijn categorie genoemd (volgens What Digital Camera -> zie review).
                        Keuze is aan jou,
                        een ding is zeker, een slechte keuze maak je niet.

grtz
                        Nikon D90 + 18-105 VR + Sigma 100-300 f4 + SB 600

Comment

Goedemiddag,

weet niet of het reageren op deze discussie nog gewenst is.
                          Maar mijn advies is ga voor de D5000.
                          Ik zeg dit niet alleen omdat ik er zelf een heb.
                          Maar ook omdat ik zelf ook met deze vraag gezeten had.
                          Zag veel D3000 toestellen vrij nieuw op internet verschijnen.
                          Heel veel mensen die een spiegelreflex kopen om er meer mee te doen dan foto's maken op de automatische stand, zijn zo klaar met de D3000.
                          Je koopt oa een spiegelreflex om sneller en makkelijker van instellingen te kunnen veranderen.
                          De D3000 heeft een mooie beginners guide.
                          Maar als je dat door hebt dan ben je toch veel meer handelingen kwijt als met de D5000,
                          omdat je daar wel via knopjes en de draaischijf snel je diafragma en de sluitertijd aan kan passen.
                          Ook qwa beeldkwaliteit win je zeker met de D5000 omdat deze de zelfde sensor in gebruik heeft als de D90. Het gaat niet alleen om het aantal pixels maar ook natuurlijk met wat voor sensor de pixels van doen krijgen
                          Mijn foto maatje bezit een D90. En ik ben blij met de D5000 in mijn handjes.
                          Houd er wel rekening mee dat zowel bij de D3000 als de D5000 je naar lenzen moet kijken waar een scherpstelmotor in zit. Deze zit niet in de camera zelf.
                          Verder heb je geen schermpje rechts bovenop zoals bij de D90 en 1 draaischijf ipv 2, maar door een knopje er bij in te drukken heb je verder gewoon alle functies net zo snel beschikbaar.
                          Ook voor grotere lenzen is ondanks het compactere model. Het opschroeven van een 70-300 niet 2 handjes onder de lens houden omdat de boel dan niet meer in evenwicht is.
                          Geniet van de keuze die je maakt.

Groetjes Veronique

Comment

Mercikes voor de tips

Comment

Working...
                            X