Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen bij kunstlicht zonder flash

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotograferen bij kunstlicht zonder flash

Ik wil graag een toestel dat bij weinig licht zonder flash kan werken. Het zijn vooral gezichten en gezichts-uitdrukkingen die ik wil vastleggen tijdens spelletjes. De bewegingen zijn niet te brusk en het licht kan je vergelijken met een klassieke 60 watt lamp in een kamer van 4 op 4. De ruimtes zijn natuurlijk veel groter maar er is evenredig veel licht. pixels zijn niet belangrijk
    Een kennis van mij vertelde me dat de Nikon D300s + Nikon AF-S DX 18-200 mm F/3.5-5.6G ED VR II een absolute aanrader is. De 'korrel' zou opmerkelijk fijn zijn bij hoge ISO standen. Met als bonus HD film.
    Is dit toestel geschikt? Moet ik er nog een lens bij nemen met groter diafragma? zo ja, welke? Liefst een zoom. ik ben altijd zeer tevreden geweest met m'n (niet digitale) Nikon. Na 30 jaar dienst wil ik hem wat rust gunnen. Ik geeft liever wat meer uit :2000 a 2500€ voor het juiste toestel dan 1000€ spenderen en teleurgesteld zijn.
    Ik heb heel wat gesurft (enkele dagen) op het forum maar vind niet echt de info die ik zoek. Natuurlijk zal ik na aankoop heel wat (zelf)studie doen om het toestel zo goed mogelijk te benutten.
    Wie kan me helpen?
    Johan

Re: fotograferen bij kunstlicht zonder flash

waarom zoveel moeite. muscles overtroeft alweer the brains.
    Statief, een camera die manueel instelbaar is, gelijk welke lens en wat gevoel voor film regie en dat komt dik in orde.

Anders Nikon D700 met een Nikkor 85/1.4

-m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Voor 2500 kan je imho beter een D700 aanschaffen + bvb een 50/1.4 of 85/1.8. Daar ga je veel betere prestaties mee halen op hoge iso, zeker in dat soort lichtomstandigheden.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Ik vind dat die vriend van je je niet zo'n goed advies heeft gegeven. Zo'n 18-200 mag dan
        een fijne wandel- of vakantielens zijn, lichtsterk is ze zeker niet, en dit lijkt me hier meer
        van belang dan het toestel.

Comment

de pentax k-x is zeer goed geschikt voor die doeleinden, (gebruikt een recente versie van zelfde 12mp sensor terug te vinden in de d300s) en raad je aan voor het bedrag dat je uitspaart een snelle lens, minstens F2,8 of nog sneller te kopen.
          de pentax heeft buiten zeer goede beeldkwaliteit op hoge ISO ook nog het voordeel van ingebouwde beeldstabilsatie, werkt ook in combinatie met snelle lenzen (f1,4 f1,8..) wat je nog een aantal stops voordeel biedt.
          Met combi snelle lens en beeldstabilisatie schat ik dat je er komt met 800 a 1600ISO.

Comment

Schitterend hoe dit forum draait.
            Heel snel reactie en to the point.
            Kan je bij Konijnenberg terecht voor goed advies ivm de lenzen?
            Hartelijk dank voor de goede raad. het geeft heel wat duidelijkheid. (en een mis-koop voorkomen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JOHAND300 Bekijk bericht
              Schitterend hoe dit forum draait.
              Hartelijk dank voor de goede raad. het geeft heel wat duidelijkheid. (en een mis-koop voorkomen)
              maar BD is niet verantwoordelijk, voor enig of welke miskoop dan hoor.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

zou in jou geval een kitlens nemen in combi met een 50-150mm F2,8 lens, sigma heeft een mooie 50-150mm lens, ik geloof bij pentax 50-135 F2,8 bij Nikon weet ik niet van buiten of ze iets in die reeks hebben, maar persoonlijk zou ik voor de sigma gaan. Is een mooi bereik voor portret en niet uitermate duur.
                Daarbij zou ik ook uitkijken naar een 50mm 1,4f of je kunt ook starten met een 50mm lens en dan later uitkijken naar zoem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Voor 2500 kan je imho beter een D700 aanschaffen + bvb een 50/1.4 of 85/1.8. Daar ga je veel betere prestaties mee halen op hoge iso, zeker in dat soort lichtomstandigheden.
                  Deze fotoboer in ruste is het helemaal eens met dit advies.
                  Bert P

Comment

Ik ben zeer tevreden met de duidelijke antwoorden die ik gekregen heb.
                    Het wordt een lens 1.4 (en zoom 2.8).
                    Het toestel ben ik er nog niet helemaal uit maar dat is eerder twijfel dan gebrek aan advies.
                    Nog eentje, zijn sigma lenzen gelijkwaardig aan Nikon(r) , Canon of Pentax?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JOHAND300 Bekijk bericht
                      Kan je bij Konijnenberg terecht voor goed advies ivm de lenzen?
                      Ik denk als je bij konijn je buget en het doel waarvoor je het wilt gebruiken verteld dat ze je wel de juiste body en lens zullen aanraden.

Ikzelf zou envetueel kiezen voor een iets goedkopere body (een D90 i.p.v. D300(s)) en dan iets meer investeren in een goede lens. kwa lens kan ik zeker meegaan met de rest neem een lens met een lage F factor vb. 2.8 of kleinder
                      nikon D90+grip & D70 + nikkor AF-S 18-70mm F3,5-4,5 + nikkor AF 28-200mm F3,5-5,6 + nikkor AF-D 50 1,8 + AF-S 70-200mm F2.8 VR & nikon SB800

Comment

Working...
                      X