Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lang genoeg gewacht? En is Z1 of Z4 goede keuze?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lang genoeg gewacht? En is Z1 of Z4 goede keuze?

    Beste,

    Al jaren wacht ik op een digitale camera die voldoet aan mijn wensen :
    1) Vooral geen delaytime
    2) Als het kan een zoom 35 - 300
    3) Fotokwaliteit tot max A5 (150 x 210 mm)
    4) Liefst kleiner dan een gewone reflex

    Bezit op dit moment nog een minolta reflex 3xi met 2 lenzen 28-105 en 100-300. Dit al jaren tot grote voldoening, maar 't is altijd wel een gezeul.

    Dus vandaar mijn vraag : is de minolta Z1 de juiste keuze of kan ik best nog een of twee jaartjes wachten. Ik kan wachten, dus ...
    Misschien wordt de casio Exilim EX-Z4 niet aanzien als alternatief, maar vanwege de uitzonderlijke handigheid om mee te nemen lijkt het me misschien ook het overwegen waard?

    Bedankt.

  • #2
    Wow, een man met serieus geduld.
    Ik denk dat het inderdaad stilletjes aan tijd aan het worden is:

    Je hebt tegenwoordig in hele kleine formaten een zeer goede fotokwaliteit (tot A3 uitvergrotingen!) met een serieuze zoom, manuele instelmogelijkheden, batterij-autonomie om >200 foto's te nemen, betaalbare opslagmogelijkheden tot 500 foto's.

    De nieuwste camera's hebben geen shutterlag meer, scherpsteltijd blijft wel nog voor sommige point-and-shoot wat traag (1 seconde), maar Z1 lijkt hierin een kampioen te zijn (0.5seconde).

    Manuele instellingen van sluitersnelheid en diafragma zijn op de meeste camera's mogelijk. Wel zal je niet kunnen spelen met je scherptediepte zoals bij een reflex omdat de sensor te klein is.

    Grootste probleem blijft nog steeds de onmogelijkheid om foto's te nemen in't (bijna) duister: de electronische zoeker is niet in staat een duidelijk beeld te geven in't donker, je weet dus niet wat je fotografeert en 't zal niet scherp zijn. (Sommige camera's hebben een assist light, maar dit werkt niet altijd.)

    Dus als je echt een evenwaardig toestel wilt, is het nog even wachten geblazen.
    (maar voor velen weegt het niet kunnen nemen van foto's bij weinig licht niet op tegen de extra's die je wel krijgt bij't digitaal schieten: onmiddellijk je resultaat zien, onbeperkt kunnen schieten, want het kost niets, niet naar een fotolab moeten gaan, panorama's kunnen schieten, filmpjes opnemen, etc.)
    ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

    Comment


    • #3
      wat de zoeker/LCD betreft die in het donker z'n werk niet zou kunnen doen, dat valt wel onmogelijk meer hoor, alleszins met de Z1 maar ik vermoed met de meeste moderne camera's.

      Daar ben ik gisterenavond echt positief van verschoten, een flauw schijnsel is echt al voldoende! ter test zal ik vanavond eens een kaars (of 2, of 3...) aansteken en zien wat en of ik enkel daarmee binnenshuis kan kadreren(schermstellen zal vermoedelijk manueel moeten).
      zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

      Comment


      • #4
        Interessante test.
        Met mijn 2 jaar oude QV-3500 met f2.8 lens zou zoiets niet kunnen...

        In alle geval zoals de evolutie nu doorgaat wacht je nog toch best nog zo'n 2 jaartjes denk ik: dan heb je waarschijnlijk een camera in deze zin:

        - pocketformaat
        - ruisvrije ASA-800 foto's
        - 35-400 mm lens
        - snelle focus
        - 6Mpix

        Sterk superieur dus aan je SLR.
        ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

        Comment

        Working...
        X