Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slave Flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Slave Flitser

    Ik denk er sterk aan om een Metz slave flitser (aangezien mijn C-740 UZ geen hot-shoe heeft) aan te schaffen maar ik heb nog wat bedenkingen/vragen:
    - Kan ik de sterkte van de ingebouwde flits minder zetten om het rode ogen effect te verminderen (aangezien de slave-flitser verder van de lens zit moet die minder problemen geven) of houd die daar dan ook rekening mee?

    - Kan/mag ik op een andere manier de ingebouwde flits afleiden?

    - Heeft er iemand ervaring met slave-flitsers en weet je nog interessante tips?

    Alles is van harte welkom.

    Hartelijk dank bij voorbaat,


    PS: ik hoop dat in niet in herhaling val met deze vragen
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

  • #2
    Ik heb ook gekeken naar de mogelijkheid om een slave flash te gebruiken.
    Enkele belangrijke opmerkingen alvorens deze aan te schaffen
    (waarschijnlijk ben je hier al van op de hoogte, maar voor de zekerheid

    - Je zal de belichting van de camera steeds manueel moeten instellen, daar door het gebruik van een slave flash anders al je foto's overbelicht zijn. (de enige instelling die je kan gebruiken is aanpassing van het diafragma, want sluitertijd is onbelangrijk als je met flits werkt.

    - Je moet een slave flits gebruiken geschikt voor een digitale camera.
    (Metz heeft er zeker) Een digicam geeft namelijk een kleine VOORflits om z'n witbalens te regelen. Een normale slave flash zal reageren op die voorflits en niet meer op de werkelijke flits die onmiddellijk na de VOORFLITS volgt=> onderbelichte foto, want slave flits ging te vroeg.

    Hopelijk ben je er iets mee,

    Tom
    ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

    Comment


    • #3
      Originally posted by FilMar
      Ik denk er sterk aan om een Metz slave flitser (aangezien mijn C-740 UZ geen hot-shoe heeft) aan te schaffen maar ik heb nog wat bedenkingen/vragen:
      - Kan ik de sterkte van de ingebouwde flits minder zetten om het rode ogen effect te verminderen (aangezien de slave-flitser verder van de lens zit moet die minder problemen geven) of houd die daar dan ook rekening mee?
      Indien de camera over een flash compensation instelling beschikt kan je die proberen minder zetten. Anders kan je de gewone exposure compensation proberen minder te zetten, misschien lukt dat ook. Dat kan je overigens nu al, zonder de slave, testen.

      Mogelijke kan je die compensations zodanig minder zetten dat je je camera toch automatisch met slave flash kan gebruiken?

      Anders moet je inderdaad manueel gaan en met diafragma spelen om de belichting te regelen. Ook door in full manual de ISO wat te verhogen of te verlagen kan je belichting bijregelen. Gewoon erg veel oefenen denk ik, in alle mogelijke omstandigheden...
      zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

      Comment


      • #4
        Als ik slavefliters gebruikt dan gaan alle instellingen op manueel
        en daarbij gebruik ik dan een goedkope flitsmeter en dat gaat prima
        hoop dat je hier wat aan hebt
        Groetjes NoName
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

        Comment


        • #5
          Originally posted by NoName
          Als ik slavefliters gebruikt dan gaan alle instellingen op manueel
          en daarbij gebruik ik dan een goedkope flitsmeter en dat gaat prima
          hoop dat je hier wat aan hebt
          Groetjes NoName
          ik zoek een flitsmeter zijn duur : je zegt een goedkope : welke waar ?
          Sorry voor dit off-topic...

          Comment


          • #6
            Originally posted by Sonyke
            Originally posted by NoName
            Als ik slavefliters gebruikt dan gaan alle instellingen op manueel
            en daarbij gebruik ik dan een goedkope flitsmeter en dat gaat prima
            hoop dat je hier wat aan hebt
            Groetjes NoName
            ik zoek een flitsmeter zijn duur : je zegt een goedkope : welke waar ?
            Sorry voor dit off-topic...
            Merk= Gossen
            Type=Digiflash
            is voor flits en lichtmeting
            Gekocht bij CameraExpress
            URL=http://www.kamera-express.nl/
            Euro=169.-
            Hoop dat je hier wat aan hebt
            Groetjes NoName
            D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
            www.langenacker.nl

            Comment

            Working...
            X