Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen Nikon D3 en D3s.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verschil tussen Nikon D3 en D3s.

Oorspronkelijk geplaatst door romulus Bekijk bericht
    welcome back, hierboven staat begin van de wijsheid

Als ik kijk naar site van jouw goeroe, denk ik dat die goeroe nog kan leren van sommige goeroes hier op belgium digital, die waarschijnlijk geen geld verdienen met fotografie, maar puur hobbymatig bezig zijn. Dit is uiteraard mijn mening/visie
    ik denk het niet..

als je pro's en amateurs vergelijkt, dan begrijp je enkele zaken niet helemaal..

2 verschillende werelden.. en een amateur die een HOF haalt, heeft meer tijd, om zijn plaatjes te maken dan een pro, die iedere dag op pad gaat..

een pro is ook vele malen veelzijdiger, dan de amateur, die es lekker op zondagochtend zijn statiefje opzet, en denkt:'laat ik es lekker plaatjes gaan schieten'...

een hof brengt in ieder geval minder op, dan een voorpagina foto..

weinig amateurs gezien hier, die al meer dan 20 jaar hun volledige inkomen gehaald hebben uit fotografie..

als je een slechte fotograaf bent, dan hou je dit dus echt gene 20 jaar vol hoor..

maar wie ben ik?

sommigen weten het altijd beter nietwaar?

laat de goeroe maar de goeroe zijn, en de amateurs de amateurs..

ben toch geneigd om meer naar de pro's te luisteren dan de know-it-all amateurs, die voornamelijk over gear, lensjes en weet ik veel lopen te leuteren ipv iets anders..

koop zsm een d3s, mkIV, en je komt er wel... of niet... who knows..?

alleen heb je iets meer nodig dan zo'n toestel.. er ligt ook nog iets meer ten grondslag achter dit hele gedoe.. maar daar ga ik deze en gene niet mee vermoeien..

wijze raad, voor de genen die denken dat ze het vele malen beter kunnen: doe het es na, iedere dag weer opnieuw, weer of geen weer, en zorg dat je es wat voorpagina's haalt,levert aan diverse media, bedrijven en er ook nog es wat aan verdient, dan praten we nog wel es verder.

1x per week een hof plaatje aanleveren is iets anders, dan iedere dag plaatjes moeten aanleveren die plaatswaardig zijn.. wie dat niet snapt, die heeft eea niet goed begrepen..amateur-pro vergelijking?

voor sommigen is er nog een lange weg te gaan..

toedels!!

Comment

Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff ffffffff

Comment

@Sjinouck : ik veronderstel dat je toch een foto op a2 formaat van je idiool, de pro-fotograaf, in je huiskamer hebt hangen.
        Fotograaf is geen beschermd beroep en je moet er niet eens een diploma voor hebben. Trouwens wat heeft dit in hemelsnaam te maken met het topic. Ach ja, pro -fotografen gebruiken nog altijd een camera van 30 jaar terug en amateurs kopen duur (maar overbodig) materiaal. Ga wat mee met de tijd,man
        Last edited by JePe; 5 maart 2010, 21:47.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

jezzuuusss guys, let it go.

Spijtig dat het te nat is morgen, anders waren we toch weer op stap?

Comment

D3 vs. D3s, remember?
            Dat is nog steeds het onderwerp en dus niet tussen het steenoude analoge juratijdperk en het digitale sience fiction tijdperk ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
              ik denk het niet..

als je pro's en amateurs vergelijkt, dan begrijp je enkele zaken niet helemaal..

2 verschillende werelden.. en een amateur die een HOF haalt, heeft meer tijd, om zijn plaatjes te maken dan een pro, die iedere dag op pad gaat..

een pro is ook vele malen veelzijdiger, dan de amateur, die es lekker op zondagochtend zijn statiefje opzet, en denkt:'laat ik es lekker plaatjes gaan schieten'...

een hof brengt in ieder geval minder op, dan een voorpagina foto..

weinig amateurs gezien hier, die al meer dan 20 jaar hun volledige inkomen gehaald hebben uit fotografie..

als je een slechte fotograaf bent, dan hou je dit dus echt gene 20 jaar vol hoor..

maar wie ben ik?

sommigen weten het altijd beter nietwaar?

laat de goeroe maar de goeroe zijn, en de amateurs de amateurs..

ben toch geneigd om meer naar de pro's te luisteren dan de know-it-all amateurs, die voornamelijk over gear, lensjes en weet ik veel lopen te leuteren ipv iets anders..

koop zsm een d3s, mkIV, en je komt er wel... of niet... who knows..?

alleen heb je iets meer nodig dan zo'n toestel.. er ligt ook nog iets meer ten grondslag achter dit hele gedoe.. maar daar ga ik deze en gene niet mee vermoeien..

wijze raad, voor de genen die denken dat ze het vele malen beter kunnen: doe het es na, iedere dag weer opnieuw, weer of geen weer, en zorg dat je es wat voorpagina's haalt,levert aan diverse media, bedrijven en er ook nog es wat aan verdient, dan praten we nog wel es verder.

1x per week een hof plaatje aanleveren is iets anders, dan iedere dag plaatjes moeten aanleveren die plaatswaardig zijn.. wie dat niet snapt, die heeft eea niet goed begrepen..amateur-pro vergelijking?

voor sommigen is er nog een lange weg te gaan..

toedels!!
              Ja, hier wordt gediscussieerd over materiaal en foto's, daar draait dit forum om. Beetje onintelligent om hier daarover ongenoegen te uiten.

Jij zit hier zelf wel voor de duizendste keer te leuteren over jouw contact met so-called professionele fotograaf, wat ik persoonlijk elke keer zieliger vind dan de vorige keer.

Een beetje serieuze fotograaf heeft geen nood aan dat soort name-dropping, opsomming van "verwezelijkheden" en andere egotripperij. Je valt gewoon keihard door de mand, met al je frustraties.

En het domste van al is, als je toch noppes rekening houdt met meningen van niet-professionelen, wat doe je hier dan?

Ja inderdaad, wie ben jij. Een lidnummer, net als al de rest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                ik denk het niet..

Dan moet jij mij eens uitleggen hoe het komt je bij een BEROEPSfotograaf weken en maanden moet wachten tot bijvoorbeeld een huwelijks reportage klaar is.

Maar ja, leef maar verder in uw wereldje. Iedereen op dit forum zal er naast zitten behalve.....
                Last edited by vinstermik; 6 maart 2010, 08:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  Ja, hier wordt gediscussieerd over materiaal en foto's, daar draait dit forum om. Beetje onintelligent om hier daarover ongenoegen te uiten.

Jij zit hier zelf wel voor de duizendste keer te leuteren over jouw contact met so-called professionele fotograaf, wat ik persoonlijk elke keer zieliger vind dan de vorige keer.

Een beetje serieuze fotograaf heeft geen nood aan dat soort name-dropping, opsomming van "verwezelijkheden" en andere egotripperij. Je valt gewoon keihard door de mand, met al je frustraties.

En het domste van al is, als je toch noppes rekening houdt met meningen van niet-professionelen, wat doe je hier dan?

Ja inderdaad, wie ben jij. Een lidnummer, net als al de rest.
                  Oei, nu zie ik zijn spinsels toch... zo heeft een negeerlijst natuurlijk weinig nut
                  Last edited by frank207be; 21 juni 2011, 15:05. Reden: Wat was dat allemaal brrrr...

Comment

Na al het 'gezever' over wel pro, niet pro, zou ik graag wat nuttige informatie willen betreft het verschil tussen D3 en D3s.

Toen ik in 2006 pro. fotograaf wilde worden zijn er ook kritische opmerkingen gemaakt op dit forum, maar ben nu van mening, hoe meer je schrijft dat je pro bent, des te minder dat je het bent. Pro fotografen posten hier regelmatig een foto, maar dan zonder bombarie. De foto, die niet voor een klant bestemt is, straalt vaak al genoeg kwaliteit uit.

Momenteel heb ik een D3 van een BD lid op het oog. Ik heb nog een beetje zoek/ bedenk tijd voor ik mijn besluit neem om de camera met eigen handen te testen.

Inmiddels bijna 2 weken terug heb ik op Le Mans 24h de Nikon D3s mogen gebruiken van Nikon France. Ten opzichte van mijn D2x vind ik het een zeer grote stap voorwaarts. Neemt niet weg dat D2x nog altijd een zeer goede camera is.

Voor ik zelf ook teveel begin te zeveren wil ik graag weten of er buiten de iso stop nog meer duidelijke verschillen tussen de D3 en D3s zitten. Is bijvoorbeeld te scherpstelling bij de D3s nog sneller?

Zoals Sven ruim een jaar geleden al in de topic schreef, is het prijsverschil nogal ruim. Als ik 1500euro goedkoper ben aan een goede occasie D3, wat aan D3s zou mij moeten overtuigen om die 1500 wel uit te geven?

Graag reacties van mensen die betrouwbare links weten, en liever nog mensen met kennis die beide camera's al eens gebruikt hebben.

Dank U.

Comment

• Re: Verschil tussen Nikon D3 en D3s.

Oorspronkelijk geplaatst door McCoy24 Bekijk bericht
                      Inmiddels bijna 2 weken terug heb ik op Le Mans 24h de Nikon D3s mogen gebruiken van Nikon France. Ten opzichte van mijn D2x vind ik het een zeer grote stap voorwaarts. Neemt niet weg dat D2x nog altijd een zeer goede camera is.
                      De D2X hinkt achterop door zijn DR (highlights = uitgebrande huidtinten), minder doeltreffende AF tracking en kreupele FPS door de verplichte 2X crop. Voor studiowerk is ie nog steeds top

Voor ik zelf ook teveel begin te zeveren wil ik graag weten of er buiten de iso stop nog meer duidelijke verschillen tussen de D3 en D3s zitten. Is bijvoorbeeld te scherpstelling bij de D3s nog sneller?

Zoals Sven ruim een jaar geleden al in de topic schreef, is het prijsverschil nogal ruim. Als ik 1500euro goedkoper ben aan een goede occasie D3, wat aan D3s zou mij moeten overtuigen om die 1500 wel uit te geven?

Graag reacties van mensen die betrouwbare links weten, en liever nog mensen met kennis die beide camera's al eens gebruikt hebben.

Dank U.
                      Hoge ISO zoals je al zei en daar bovenop nog de filmfunctie, sensor cleaning en grotere buffer. Met AF heb ik geen ervaring...

Comment

Na al het 'gezever' over wel pro, niet pro, zou ik graag wat nuttige informatie willen betreft het verschil tussen D3 en D3s. Voor ik zelf ook teveel begin te zeveren wil ik graag weten of er buiten de iso stop nog meer duidelijke verschillen tussen de D3 en D3s zitten. Is bijvoorbeeld te scherpstelling bij de D3s nog sneller?

Dank U.
                        Ik heb de D3 gehad, met daartussenin een D700, en nu een D3s.
                        Ik had mij laten meeslepen omwille van het mindere gewicht van een D700, en heb de D3 vervangen door een D700, maar kwam algauw tot de constatatie dat ik wat miste op die D700, met name de 100% zoeker en de snelheid van de meevolgende AF, deze was sneller bij de D3, en naar het schijnt zou de D3s nog ietsje sneller zijn, hoewel dat mij in de praktijk niet echt opvalt.

Wat heb je nu meer bij de D3s tegenover de D3:
                        Nog iets beter in de hoge iso, filmfunctie, snelheid meevolgende AF ben ik niet zo zeker van, en wat wel handig is voor gebruikers van LiveView bij de D3s is de bediening hier ondergebracht op een apparte knop achter op de boddy in plaats van op de functieschijf, dat is wel een stuk gemakkelijker.

Maar of dat nu een reden is om daarvoor 1500€ méér uit te geven dan voor een tweedehandse D3, dat is een moeilijke vraag hé, en ook een beetje appelen met peren vergelijken, je moet rekenen dat de tweedehandsprijs van een D3s ook hoger ligt dan deze van een D3(ongeveer 1.000€ KLIK )

Ik vind de D3s in ieder geval een fameus goed toestel, maar na deze komen er nog betere.

Comment

Iso t.o.v. d2x is aanzienlijk, blijkbaar tussen D3 en D3s 'slechts' 1 stop. Dat is mij geen 1500euro extra waard.

Filmen doe ik niet, is volgens de accreditatie zelfs niet toegestaan. Moet je een TV accreditatie voor aanvragen, waar ik de regels niet van ken. In de praktijk nog nooit mensen over horen klagen, maar goed wat niet is...

De sensor cleaning heb ik ook een beetje mijn bedenkingen bij. Ik heb dat een paar keer gedaan tijdens de bruikleen, maar meer en deel van de stofje bleven gewoon zitten. Nu weet ik niet hoelang die er al op zaten. Er is een functie dat bij het opstarten de camera automatisch een sensor cleaning doet. Je zou denken dat het geen kwaad kan omdat de optie erop zit, maar zou het echt geen kwaad kunnen? Ik ken de cleaning techniek in de body niet, maar als de sensor telkens in aanraking komt met een borstel? lijkt mij dat niet zo bevorderlijk op den lange duur.

Wat wel belangrijk is voor mij, omdat meer en deel van mijn foto's autosport is, is de snelheid en precisie van de AF. Deze is opmerkelijk beter tussen D2x en D3s, maar is er ook een aanzienlijk verschil tussen D3 en D3s? Hopelijk kan iemand die dit getest heeft beantwoorden.

In ieder geval bedankt voor je reply, Frank.

Comment

De sensor cleaning heb ik ook een beetje mijn bedenkingen bij.Ik ken de cleaning techniek in de body niet, maar als de sensor telkens in aanraking komt met een borstel?In ieder geval bedankt voor je reply, Frank.
                            De sensor cleaning is voor mij dan weer goed, daar ik tot nu toe nog niet heb moeten reinigen.

Dat is helemaal geen borstel die over de sensor gaat, maar een hoogfreqwente trilling die je lowpass filter voor je ccd even laat trillen bij het aan/uitzetten (kan je instellen) en dus alleen werkzaam voor droge stofdeeltjes, vet en andere klevende brol kan je verder op de gewone natte wijze opkuisen, of eventueel blazen of statisch borstelen.

Wat wel belangrijk is voor mij, omdat meer en deel van mijn foto's autosport is, is de snelheid en precisie van de AF. Deze is opmerkelijk beter tussen D2x en D3s, maar is er ook een aanzienlijk verschil tussen D3 en D3s?
                            Een aanzienlijk verschil, kort en bondig, "neen" als er een verschil is zoals beweerd op sommige tests, dan zal je deze niet snel merken in de praktijk, maar ik heb wel het gevoel dat de D3s een stabielere meevolgende AF heeft, met minder missers, heb ik ondervonden op een roofvogelshow, daar moet je een heel snelle meevolgende AF hebben, en deze kan echt wel volgen.
                            Last edited by Guest42; 21 juni 2011, 16:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ik heb de D3 gehad, met daartussenin een D700, en nu een D3s.
                              Ik had mij laten meeslepen omwille van het mindere gewicht van een D700, en heb de D3 vervangen door een D700, maar kwam algauw tot de constatatie dat ik wat miste op die D700, met name de 100% zoeker en de snelheid van de meevolgende AF, deze was sneller bij de D3, en naar het schijnt zou de D3s nog ietsje sneller zijn, hoewel dat mij in de praktijk niet echt opvalt.

Wat heb je nu meer bij de D3s tegenover de D3:
                              Nog iets beter in de hoge iso, filmfunctie, snelheid meevolgende AF ben ik niet zo zeker van, en wat wel handig is voor gebruikers van LiveView bij de D3s is de bediening hier ondergebracht op een apparte knop achter op de boddy in plaats van op de functieschijf, dat is wel een stuk gemakkelijker.

Maar of dat nu een reden is om daarvoor 1500€ méér uit te geven dan voor een tweedehandse D3, dat is een moeilijke vraag hé, en ook een beetje appelen met peren vergelijken, je moet rekenen dat de tweedehandsprijs van een D3s ook hoger ligt dan deze van een D3(ongeveer 1.000€ KLIK )

Ik vind de D3s in ieder geval een fameus goed toestel, maar na deze komen er nog betere.
                              Ook bedankt voor uw reactie. D700 was op voorhand al geen optie. Het begint er steeds meer naar uit te zien dat het helemaal niet verkeerd is om van D2x naar D3 te gaan, tenzij er een zeer scherp geprijsde D3s in de aanbieding is.

Wellicht is het voorlopig 1 D2x in de verkoop etalage en 1 D2x met 17/55 tot de D3s in prijs gezakt is en/of wie weet de D4 er is ;-)

Als iemand kan bevestigen dat de D3s een stukken betere scherpstelling heeft dan de D3, graag even laten weten. Het verschil tussen D2x en D2xs moet volgens de testers namelijk een flink verschil zijn, wie weet tussen D3 en D3s dus ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                De sensor cleaning is voor mij dan weer goed, daar ik tot nu toe nog niet heb moeten reinigen.

Dat is helemaal geen borstel die over de sensor gaat, maar een hoogfreqwente trilling die je lowpass filter voor je ccd even laat trillen bij het aan/uitzetten (kan je instellen) en dus alleen werkzaam voor droge stofdeeltjes, vet en andere klevende brol kan je verder op de gewone natte wijze opkuisen, of eventueel blazen of statisch borstelen.
                                Ok, weet ik ook weer hoe dat werkt.

Comment

Working...
                                X