Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 fletse foto's !!!!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D90 fletse foto's !!!!!!

hallo,
    tot nu toe wou ik een d90 kopen maar na veel zoeken op het net naar allerhande foto's die met de d90 genomen zijn heb ik toch mijn twijfels
    kijk ook naar de kritieken onderaan bij Pbase http://www.pbase.com/cameras/nikon/d90
    en idd de kleuren zijn beter bij d40 en d80 en olympus
    als ik even google over fletse kleuren bij een d90 krijg ik hier meerdere onderwerpen over
    moet iedereen dan bij de aankoop van een d90 direct overgaan tot aanpassingen in saturatie, witbalans enz.....
    KAN iemand mij het tegendeel bewijzen???
    mail me maar , graag onbewerkte d90 foto's
    angele.vp@telenet.be
    mvg
    olivier
    Aan het werk kent men de meester

Re: D90 fletse foto's !!!!!!

Je kunt je picture controls instellen zoals je wilt hebben.. Ikzelf heb geen last van de fletse foto's die jij bedoeld..
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

Comment

hier ook geen problemen met de kleuren.

In het toestel zitten 2 opties die hier enkele aanpassingen op kunnen doen.

1. Active D-Lighting

Met actieve D-lighting blijvn details in hoge lichten en schaduwen behouden, wat foto's met een natuurlijk contrast oplevert. Gebruik deze functie voor onderwerpen met een hoog contrast ... enz enz enz
      2. Beeldinstelling

standaard, neutraal, levendig, monochroom, portret, landschap, maar ook een eigen instelling.
      Als je hier zwaar gaat customizen kan je je kleuren ook wel flink om zeep helpen

edit:
      ben eens gaan kijken naar die foto's van pbase.. dat zijn nu ook niet echt de meest scherpe foto's die daar staan.
      Als referentie ben je daar niet echt veel mee vind ik.
      als je foto's van verschillende toestellen met elkaar wil vergelijken kijk dan hier eens
      Last edited by spyro; 25 januari 2010, 16:34.
      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

D90 the best a (wo)men can get, is gewoon een fantastisch toestel, de instelling doe jijzelf en niet de camera. mogelijkheden om iets fout te doen? ja.maar al doende leert men nietwaar!

Comment

Fletse kleuren? You must be joking?

Dit is de mening van Ken Rockwell alvast:

The Nikon D3, D700, D300, D90 and D5000 let me get wilder colors than any previous Nikon, including film cameras loaded with Fuji Velvia 50.

Not that you want colors this wild, but I do. Art is the expression of imagination, and I dream in very vivid colors.

Comment

Ik had dat vroeger met mijn D70 ook.
            Op de site van Kenrockwell heb ik info kunnen vinden hoe je deze beter kon zetten.

De kleurmode is IIIa (vivid) en de saturation op + en dat levert heel erg mooie kleuren op.
            Nikon D70

Comment

Bekijk misschien ook eens mijn draadje over de 350D vs de Ixus.
              Mijn eerste idee: paniek, paniek , die Ixus van mijn vrouw is veel beter dan mijn spiegelreflex.
              Maar bij nader toezien, bij instellen van verschillende parameters, en bij (nog later) meer in RAW te schieten...

[Maar ik lees hier ook regelmatig dat de gebruikte lens eveneens een invloed heeft op b.v. de kleuren]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pondlib Bekijk bericht
                De kleurmode is IIIa (vivid) en de saturation op + en dat levert heel erg mooie kleuren op.
                Als je felle onrealistische kleuren mooi vindt wel ja. Die "fletse" kleuren van de D90 zijn gewoon waarheidsgetrouw.

D90 is voor de amateur die iets meer wilt. Daarom zijn de kleuren realistischer en kan je achteraf nog gemakkelijk bijschaven of opschroeven desgewenst.

D40, D50, D60 etc... werkten omgekeerd: te hoog contrast en te felle kleuren als standaard instelling. Omdat die camera's nu eenmaal voor dslr beginners zijn of mensen komende van flashy compactjes. Dat type wil snel en eenvoudig spetterende plaatjes.

Ik heb zelf voor mijn D700 het speciale "PORTRAIT" picture control bestand geinstalleerd (te vinden op Nikon website), dat nog een extra lager contrast geeft, zeer genuanceerde kleuren en zeer getrouwe huidstinten.

Zeer tevreden van

Ik zou toch wel eerst de handleiding lezen ipv de schuld op de camera te steken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  Als je felle onrealistische kleuren mooi vindt wel ja. Die "fletse" kleuren van de D90 zijn gewoon waarheidsgetrouw.

D90 is voor de amateur die iets meer wilt. Daarom zijn de kleuren realistischer en kan je achteraf nog gemakkelijk bijschaven of opschroeven desgewenst.

D40, D50, D60 etc... werkten omgekeerd: te hoog contrast en te felle kleuren als standaard instelling. Omdat die camera's nu eenmaal voor dslr beginners zijn of mensen komende van flashy compactjes. Dat type wil snel en eenvoudig spetterende plaatjes.

Ik heb zelf voor mijn D700 het speciale "PORTRAIT" picture control bestand geinstalleerd (te vinden op Nikon website), dat nog een extra lager contrast geeft, zeer genuanceerde kleuren en zeer getrouwe huidstinten.

Zeer tevreden van

Ik zou toch wel eerst de handleiding lezen ipv de schuld op de camera te steken.
                  Helemaal akkoord!!!

Comment

alles is in te stellen, ook de intensiteit van de kleuren..

je schiet toch niet in RAW he? (want zonder nabewerking hou je dan ook fletse kleurtjes over..)

Comment

lees en lees eerst de gebruiksaanwyzing

Comment

met wlk programma kijk je naar je foto's, welke kleurruimte gebruik je (instelling toestel)
                        sRGB of adobeRGB. Indien adobeRGB zouiik eens proberen met sRGB.
                        Kans bestaat dat het programma dat je gebruikt geen adobeRGB ondersteunt en dan krijg je fletse kleuren, precies of ze hebben een wasbeurtje (weliswaar met ander waspoeder dan Dash) meegemaakt

Comment

Laat U niet teveel van de wijs brengen,alle toestellen rond die prijsklasse zijn supergoed en zoals hieral meermaals beschreven is het de persoon die het toestel bediend die de fouten maakt.Nikon D90 een prachtig veelzijdig toestel.

Comment

Working...
                          X