Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax k-x of nikon d3000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax k-x of nikon d3000

    Ik ben van plan een reflex te kopen, nu twijfel ik nog tussen 2 modellen,

    de pentax k-x of de nikon d3000,
    de pentax zou op 539 euro komen met 18-55mm lens(AA baterijen)
    en de nikon op 460 met 18-55 mm lens(lithium-ion baterij met lader)

    Bij de pentax zijn later aankopen van lenzen wel een stuk goedkoper omdat de stabilisator al in de body zit, en bij nikon niet, nikon is wel 80 euro goedkoper voor het setje zelf dus dat verschil heb ik al.(Maar weet niet of ik zo direct nieuwe lenzen ga kopen aangezien dit mijn eerste camera is) Dus als ik het voor de moment bij basisfotografie hou, met hier en daar wat mooie effecten kom ik dan toe met de 18-55mm lens? Of zal ik toch binnen het jaar iets hebben van ik wil een extra lens.

    Bij nikon heb ik iets gelezen van een guide functie(is deze goed?), wat misschien wel handig is aangezien ik nog alles moet ontdekken.

    Kan iemand mij een beetje raad geven? Wat misschien toch de voordelen zijn e.d.

    Dank u bij voorbaat

    p.s. ik zie net voor nikon d300 + 18-55 VR 455€ en met tas + SD 2G + sigma 70-300 mm + 120 euro dus 575 euro En misschien een stomme vraag maar waarvoor is een sigma 70-300mm lens bruikbaar?
    Last edited by guesswhoiam; 25 januari 2010, 11:55.

  • #2
    Re: pentax k-x of nikon d3000

    Ik heb zelf nog niet zolang de pentax k-x. En ik kan niet vergelijken met de nikon. dit gezegd zijnde.

    Het hulpsysteem van nikon (sony heeft dit ook dacht ik) ziet er wel intersant uit maar ik vermoed dat je dit na een tijdje niet meer zal gebruiken omdat je na een tijdje gewoon gaat spelen met je instellingen. Bij de pentax word een zee dik boekje geleverd waar echt veel info instaat, en op het niveau geschreven van een beginner. Zo word uitgelegd wat de instellingen voor witballans, iso,... inhouden wat de effecten hiervan zijn enz.. . Waneer ik naar mezelf kijk dan leer ik het meeste met de trail and error methode (gewoon de basisi in een boekje lezen en dan gewoon zelf beginnen met testen en direct het resltaat zelf beoordelen). Dus of dat hulpsysteem echt een toegevoegde waarde zal zijn op lange termijn is maar de vraag?

    Wat betreft de accu, ik heb bewust ekozen voor de AA omdat dit toch overal verkrijgbaar is en niet al te duur. Stel je bent op vakantie en oim een of andere reden begeeft je accu of je kan je accu niet opladen dan sta ja daar mooi met je fabrieks accu terwijl je overal AA'tjes vind. Tot nu toe heb ik nog maar 1 keer van accu moeten veranderen op 2.5 weken tijd en ik schiet toch zeer frequent plaatjes.

    Wat de objectieven betreft heb ja voor pentax objectieven zeer veel geduld nodig, je vind ze niet zomaar bij fnac of andere winkelketens. Daarvoor moet je al bij een fotowinkel gaan en dan zijn deze meestal op bestalling (levertermijn varieert tussen enkele dagen tot 3 weken) terwijl voor de meest gebruikte nikon objectieven langs een doodgewone elecrtowinel kan gaan en daar je objectief kan aankopen zonder te moeten wachten. Wat misschien ook wel in het voordeel kan spelen of net een nadeel is, pentax is gekend voor de compacte objectieven en body's.

    De kwaliteit van de pentax ligt ook hoger dan die van de nikon heb ik het vermoeden, sommige zeggen zelfs dat de kwaliteit van de foto's van de pentax k-x gelijk of zelfs beter is dan die van zijn grote broer de K-7, maar dit betwijfel ik toch... .

    Maar desondanks dit alles kan je best gewoon beide toestellen vasthouden en nagaan welk het beste in ja handen ligt. En zoals zoveel hier gezegd word, een slecht toestel bestaat gewoon niet meer.

    veel sterkte met je keuze (ik weet waar je doormoet ) en na deze zware keuzen veel plezier gewenst met het gekozen toestel.

    mvg,

    Nicky


    ps: ik weet datdit nogal pro pentax geschreven is, maar heb dan ook geen ervaring met de nikon en kan alleen maar vergelijken met wat ik heb gelzen over de nikon... en met dit antwood wil ik zeker geen toestel afbreken.
    Canon 7D + enkele lensjes actief op zoek naar L lenzen

    Comment


    • #3
      Re: pentax k-x of nikon d3000

      Het is een zeer moeilijke keuze, het is afwegen voor dezelfde prijs heb ik bij de nikon een extra lens(sigma 70-300mm) en de oplaadbare batterijen met oplader.
      De pentax heeft wel live-view(zover ik gelezen heb wordt deze hoe meer je werkt met een reflex hoe minder je deze gaat gebruiken tot zelfs niet) en kan filmen(kan ik met de compact van mijn vriendin ook, en ik betwijfel dat ik het filmen meer dan 2 keer ofzo zal gebruiken). Dus of deze opties een meerwaarde zijn dat weet ik niet, ik heb ze beiden gisteren in de hand gehad, en naar mijn mening vrij weinig verschil in aanvoelen.

      Moest ik nu voor de nikon kiezen, welke combinatie is dan het beste om mee te beginnen en toch een lange tijd te gebruiken om de kosten wat te drukken(Ik ben maar een student met een weekendjob)

      Nikon D3000 + 18-105 VR 549 euro
      nikon D3000 + 18-55 VR 455 optioneel + tas + SD 2G (20 euro) + Sigma 70-300mm (+100euro) dus 575 euro
      Nikon D3000 + 18-55 VR + 55-200 VR (599 euro) optioneel + tas + SD 2G + extra accu Hamma (60 euro) dus 659 euro

      Van de Sigma 70-300mm wordt niet juist gedefinieerd welke dit is op de site maar als ik bij de lenzen ga kijken van deze winkel neem ik aan dat het de goedkoopste gaat zijn van de sigma 70-300mm die op een nikon past
      dus de Sigma - 70-300mm F4.0-5.6 DG Macro Nikon-D AF (D40/D40X) (kost 122 euro)
      de andere die het mogelijk is

      Bekijk grote afbeelding
      Sigma - 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Nikon-D AF (D40/D40X) (kost 195 euro dus is het eerder de eeste)

      Comment


      • #4
        Re: pentax k-x of nikon d3000

        Kijk eens naar deze vergelijking.
        De D3000 is hier duidelijk een maatje te klein. Op DPreview vergelijken ze de K-x trouwens meteen met de D5000.
        En als je wat zoekt vind je de K-x met kitlens voor 40 € minder dan 539 €. Hier zelfs voor 485.
        Last edited by Jazzer; 26 januari 2010, 19:12.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment

        Working...
        X