Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over zoomcamera's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over zoomcamera's

    Ik denk er aan om een nieuwe kodak aan te schaffen. Mijn huidige voldoet niet echt aan m'n "zoom"-normen. Ik zou harder willen zoomen zonder kwaliteit te verliezen.

    Nu is de vraag: Ofwel de Canon Powershot G5 met 4x zoom en extra voorzet-telelens ofwel de FujuFilm S7000 Zoom. Die heeft iets meer MegaPixels (6.3MP), maar daar is het me niet om te doen. Wel heeft deze een optische zoom van 6x. Of zijn er nog andere toestellen rond deze prijsklass? Liefst 4MP and up ;-)

    Ook weet ik niet de telelens voor de Canon G5, hoeveel keer kan ik dan inzoomen? En bij de FujuFilm bestaat er ook zo'n lens. En hoeveel is dat dan? Iemand enig idee?

    Greetz,

    NICOLAS.
    Garfield007 **BD0188BE**
    Canon 300D - 512Mb PQI CF - CANON EF 90-300/4,5-5,6 USM - Canon EF 35-105 - Tamron 2x Convertor

  • #2
    De nieuwe Minolta Z1 heeft een zoomlens van 10X, de Nikon Coolpix5700 heeft een 8X zoomlens.
    Deze toestellen liggen misschien iets hoger van prijs dan je wenst te spenderen. Bedenk wel dat je dergelijke camera's met een deftige lens niet voor niets kan kopen.
    DPreview geeft een massa informatie over digitale camera's.

    Wel graag een andere topic-titel dan een bijzonder vage "vraag". Dan heb je dikwijls sneller en to-the-point antwoord

    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      De Fuji S5000 heeft 10x zoom (geen stabilisator) maar zou bedenkelijke resultaten geven

      Comment


      • #4
        Misschien een stomme vraag, maar gaat deze vergelijking op ??

        bv. ik heb 2 camera's ;
        Camera1 van 3 MP en 10x opt zoom en
        camera2 van 6 MP en maar 5x opt zoom.

        Doordat camera2 meer MP heeft zou ik denken dat beide camera een evenwaardige zoom hebben (doordat je de foto's van camera2 later dig kan inzoomen) of ben ik totaal mis ????
        D-70 --> altijd maar blijven trainen

        Comment


        • #5
          Originally posted by Pandango
          Misschien een stomme vraag, maar gaat deze vergelijking op ??

          bv. ik heb 2 camera's ;
          Camera1 van 3 MP en 10x opt zoom en
          camera2 van 6 MP en maar 5x opt zoom.

          Doordat camera2 meer MP heeft zou ik denken dat beide camera een evenwaardige zoom hebben (doordat je de foto's van camera2 later dig kan inzoomen) of ben ik totaal mis ????
          gedeeltelijk mis.
          kort gezegd komt het erop neer dat je (bij gelijke megapixel-foto) een 2x optische zoom kunt compenseren met niet 2x maar 4x zoveel megapixels.
          of een 1.4 optische zoom met 2x zoveel megapixels.

          Dus voor camera2 heb je niet 6 maar 12 Mpix nodig om het gebrek aan optische zoom te compenseren.
          zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

          Comment


          • #6
            Werkt inderdaad met de macht van 2: voor een verdubbeling van resolutie moet je inderdaad zowel in horizontale als verticale richting het dubbele aantal pixels hebben.

            Verder is je vraag naar de interessantste superzoom een goede vraag, je bent dan ook al de 5e persoon die deze stelt in 2 weken:

            Kan u voor het antwoord verwijzen naar volgende draadjes:

            http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=30296
            http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=29811
            http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=29714
            http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=29227
            http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=28739

            Succes en laat ons weten welke camera u kon verleiden..
            ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

            Comment


            • #7
              Voor mij zal het waarschijnlijk de FujiFilm FinePix S7000 worden. Met 6.3MP kan je ook je digitale zoom eens gebruiken... (Natuurlijk mag dit niet TE worden )

              De Minolta Z1 moet ik nog eens deftig bekijken. Maar deze heeft ook "slechts" 3.2MP tov de S7000

              Alvast bedankt voor jullie reacties!

              Nog 1 vraagje (mss ook al 1000x gesteld) Haal je er echt voordeel bij als je de speciale optie van Fuji gebruikt om een 6MP-foto op te slaan als een 12MP-bestand?

              Greetz,

              Garfield007
              Garfield007 **BD0188BE**
              Canon 300D - 512Mb PQI CF - CANON EF 90-300/4,5-5,6 USM - Canon EF 35-105 - Tamron 2x Convertor

              Comment


              • #8
                De interpollatie geeft geen extra pixels maar een interpollatie, een soort berekening met gemiddelde waarden tussen de omliggende pixels. Dus zeker niet zelfde resultaat maar alleszins beter resultaat dan wannner je met software interpolleert.
                Ik zelf heb een Olympus 750 UZ 4MP angeschaft voor 609 euro. Intussen is de prijs gezakt naar ongeveer 550 euro. Deze heeft eveneens 10x zoom en ben er zeer tevreden mee. De zoomlens is blijkbaar van goede kwaliteit en dit is belangrijk als je veel zoom wil. Elke optische afwijking in de lens wordt steeds belangrijker naarmate je meer wil zoomen. Kijk dus in de eerste plaats naar optische kwaliteit van de lens.
                Ik heb gehoord dat de lens van de fuji finepix vrij veel afwijking heeft en dat de kwaliteit van de lens de olympus niet zou evenaren. Lees enkele reviews en let op de kwaliteit van de lens en niet zozeer over een MP meer of minder. En vergelijk de resultaten tss fuji en olympus. Met een 4 MP maak je bijna perfecte A4 en is een A3 mogelijk. Doordat dit toestel kan interpolleren krijg je nog een beter resultaat. Kijk maar op de site van bv kruidvat en hema voor de resolutie die je nodig hebt.

                Er is echter 1 nadeel van de olympus 750 en dat is autofocus in duisteren omstanigheden... maar aangezien ik dit zelden of nooit gebruik en manuele correctie mogelijk is nam ik dit nadeel er graag bij. De zoom is me zeer goed bevallen.

                Wat je vraag over de telelens betreft; je kan een telelens (meestal x 1.5 of 1.7) monteren. op die manier maak je van een 10 x resp. een 15x of een 17x. en van een 4 x respectievelijk een 6x of een 6.8.
                Op de site van olympus kan je een demo zien van een opname van een stadsgezicht met een 4x, 10x en een 40x.

                P.S. als je in Duitsland bestelt heb je bovendien 2 jaar ipv 1 jaar garantie en heb je goedkopere prijzen.

                Hoop dat dit je geholpen heeft.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by serpentixus
                  Hoop dat dit je geholpen heeft.
                  Pfff, nog meer keuze En ik had het al zo moeilijk met de andere . We zullen het allemaal nog eens deftig moeten bezien...
                  Dat van die afwijking in de lens had ik nog niet gehoord! Bedankt om me er op te wijzen! Moet ik eens proberen na te gaan of de nieuwe S7000 het ook nog steeds heeft.

                  Greetz,

                  Garfield007
                  Garfield007 **BD0188BE**
                  Canon 300D - 512Mb PQI CF - CANON EF 90-300/4,5-5,6 USM - Canon EF 35-105 - Tamron 2x Convertor

                  Comment


                  • #10
                    Heb je de Panasonic DMC-FZ10 al bekeken?
                    Hij is wat goedkoper dan de andere camera's die je opnoemt...
                    Dit zou je toestaan de SD-Card van 512Mb te nemen, zodat je niet bij je broer moet gaan lenen.
                    ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by garfield007
                      Ik denk er aan om een nieuwe kodak aan te schaffen. Mijn huidige voldoet niet echt aan m'n "zoom"-normen. Ik zou harder willen zoomen zonder kwaliteit te verliezen.

                      Nu is de vraag: Ofwel de Canon Powershot G5 met 4x zoom en extra voorzet-telelens ofwel de FujuFilm S7000 Zoom. Die heeft iets meer MegaPixels (6.3MP), maar daar is het me niet om te doen. Wel heeft deze een optische zoom van 6x. Of zijn er nog andere toestellen rond deze prijsklass? Liefst 4MP and up ;-)

                      Ook weet ik niet de telelens voor de Canon G5, hoeveel keer kan ik dan inzoomen? En bij de FujuFilm bestaat er ook zo'n lens. En hoeveel is dat dan? Iemand enig idee?

                      Greetz,

                      NICOLAS.



                      Met de huidige superzoomcamara's lever je in op de beeldkwaliteit omdat de sensor kleiner is (groter kan niet omdat de lens dan te groot en te duur zou worden) t.ov. je huidige S50.
                      Denk eens aan een adapter met teleconverter (DC TC 52) voor je S50, de adapter wordt niet door Canon geleverd maar ik heb hem toch wel eens gezien op Amerikaans sites....

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Telekees
                        Met de huidige superzoomcamara's lever je in op de beeldkwaliteit omdat de sensor kleiner is (groter kan niet omdat de lens dan te groot en te duur zou worden) t.ov. je huidige S50.
                        Is dit ook zo met optische zoom? Het beeld wordt toch geconverteerd naar de juiste afmetingen binnenin de camera? (voor op de CCD te passen...)

                        Waarom heeft men dan een verlies van kwaliteit met sterke optische zoom?

                        Garfield007
                        Garfield007 **BD0188BE**
                        Canon 300D - 512Mb PQI CF - CANON EF 90-300/4,5-5,6 USM - Canon EF 35-105 - Tamron 2x Convertor

                        Comment


                        • #13
                          Al eens gekeken naar Olympus?

                          Ik heb de C-740 UZ, 3.2 MPixel en 10x Optische Zoom en je hebt ook de C-750 UZ, ook 10 x Optisch maar 1 megapixel extra.

                          Ik ben heel content van mijn Olympus. Prachtig compact toestel met zowel auto als manuele mogelijkheden, volgens mij de moeite waard om ook eens te bekijken. (Nee, ik heb geen aandelen of zo van Olympus )
                          Groetjes,
                          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by garfield007
                            Originally posted by Telekees
                            Met de huidige superzoomcamara's lever je in op de beeldkwaliteit omdat de sensor kleiner is (groter kan niet omdat de lens dan te groot en te duur zou worden) t.ov. je huidige S50.
                            Is dit ook zo met optische zoom? Het beeld wordt toch geconverteerd naar de juiste afmetingen binnenin de camera? (voor op de CCD te passen...)

                            Waarom heeft men dan een verlies van kwaliteit met sterke optische zoom?

                            Garfield007
                            Wie kan lezen is duidelijk in het voordeel........
                            Een grotere CCD is nodig voor goede beeldkwaliteit (hoewel de kleine CCD'S ook steeds beter worden) om deze grotere CCD ook volledig te belichten zonder vignettering is een grote lens nodig en daar zit het knelpunt, die grote lens wordt te duur voor deze budgetcamera's....10x zoom met een grote diameter en goedkoop, dat gaat nog niet samen, zie ook Fuji S5000/Minolta Z1 /Panasonic FZ10, dze hebben een relatief kleine CCD met de bekende nadelen, van deze lijkt de Minolta nog het beste compromis, hoewel een lelijk ding...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Telekees
                              Wie kan lezen is duidelijk in het voordeel........
                              Een grotere CCD is nodig voor goede beeldkwaliteit (hoewel de kleine CCD'S ook steeds beter worden) om deze grotere CCD ook volledig te belichten zonder vignettering is een grote lens nodig en daar zit het knelpunt, die grote lens wordt te duur voor deze budgetcamera's....10x zoom met een grote diameter en goedkoop, dat gaat nog niet samen, zie ook Fuji S5000/Minolta Z1 /Panasonic FZ10, dze hebben een relatief kleine CCD met de bekende nadelen, van deze lijkt de Minolta nog het beste compromis, hoewel een lelijk ding...
                              Bedankt. Nog even afwachten tot er een deftige review komt van de S7000 (dewelke mss minder problemen heeft door kleinere zoom) ofwel de Panasonic FZ10.

                              Garfield007
                              Garfield007 **BD0188BE**
                              Canon 300D - 512Mb PQI CF - CANON EF 90-300/4,5-5,6 USM - Canon EF 35-105 - Tamron 2x Convertor

                              Comment

                              Working...
                              X