Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

te harde flits bij compactcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • te harde flits bij compactcamera

    Hallo,

    Ik heb een vraagje over mijn compactcameratje van Samsung. Ik heb dat bijgekocht omdat ik mijn zware dslr met al men lenzen en flitser niet meer wou meesleuren voor een shorttrip naar zee ofzo.

    Ik merk dat mijn flitser steeds keihard afgaat (vooral in autostand) en hierdoor zijn natuurlijk men geflitste fotos echt niet mooi.

    De mensen of onderwerpen zijn zo fel belicht alsof er de bliksem is op ingeslagen.

    Zou er een technisch mankement aan die flitser zijn of is dat een typisch fenomeen bij de goedkopere compacte toestelletjes?

    Als ik in de manuele modus wat pruts met belichting en toestanden krijg ik een iets beter resultaat.

    Het toestel is online aangekocht en wou eerst eens horen bij jullie voor ik het terugstuur.

    Groeten,
    Canonist tot in de kist.
    www.paaldans.be www.tropicanaclub.be foto.telenet.be/reggytropicana

  • #2
    Re: te harde flits bij compactcamera

    Het is daarom juist dat ik telkens mijn zware Dslr meesleur naar overal
    Even on-toppic

    Bijna alle compactjes hebben daar wel wat last van omdat de flits zeer dicht bij de lens staat...heb er ook al last van gehad in bepaalde omstandigheden...mischien een velletje voor siggaretten te rollen ervoor houden en zo een proberen wat het dan zegt,als dat bij elke opname is zou ik hem toch terugsturen.

    Is er geen flitsmenu aan zodat ge de flits iets minder intens kunt laat flitsen?

    Grtz Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: te harde flits bij compactcamera

      Post eens een voorbeeldfoto? Vaak is de flitsterkte wel gewoon correct, maar heb je door een korte sluitertijd, lage iso en klein diafragma geen ambient licht eer, wat geen leuke foto's oplevert. Dan moet je gewoon zien dat je wat meer ambient licht neemt.

      Comment


      • #4
        Re: te harde flits bij compactcamera

        De flitssterkte kan je niet bijregelen op zulk toestelletje.

        en de iso en de sluitertijden enkel in de M stand natuurlijk.

        Daarin lukt het me eigenlijk wel om een ietwat deftiger resultaat te verkrijgen met de flitser.

        Dus ik denk dat Templar met zijn uitleg dat de flits te kort bij de lens staat misschien zeer aannemelijk is.

        Als ik vanavond het niet vergeet zet ik hier eens een fototje bij.
        Canonist tot in de kist.
        www.paaldans.be www.tropicanaclub.be foto.telenet.be/reggytropicana

        Comment


        • #5
          Re: te harde flits bij compactcamera

          Vrijwel alle compact toestellen hebben flitscompensatie op het toestel. Die moet je maar dan op -2/3 of -1 stop zetten.

          Comment


          • #6
            Re: te harde flits bij compactcamera

            of gebruik maken van één velletje van een papieren zakdoekje om de flits te temperen

            Doet wonderen en is beterkoop dan zo'n dure diffuser.
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

            Comment


            • #7
              Re: te harde flits bij compactcamera

              een "diffuser" (zo'n kapje voor op de flits), verzacht het licht niet
              dat kan je alleen als je de lichtbron vergroot

              je krijgt wel tot 1 stop lichtverlies op de flits, kan je evengoed 1 stop de flits dichtdraaien ipv zo'n nutteloos ding op te zetten

              Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
              of gebruik maken van één velletje van een papieren zakdoekje om de flits te temperen

              Doet wonderen en is beterkoop dan zo'n dure diffuser.
              Fuji XPRO1

              Comment


              • #8
                Re: te harde flits bij compactcamera

                ik vermoed ook dat je idd hierover spreekt :
                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                Post eens een voorbeeldfoto? Vaak is de flitsterkte wel gewoon correct, maar heb je door een korte sluitertijd, lage iso en klein diafragma geen ambient licht eer, wat geen leuke foto's oplevert. Dan moet je gewoon zien dat je wat meer ambient licht neemt.
                Fuji XPRO1

                Comment


                • #9
                  Re: te harde flits bij compactcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                  of gebruik maken van één velletje van een papieren zakdoekje om de flits te temperen

                  Doet wonderen en is beterkoop dan zo'n dure diffuser.
                  Nee, want dan gaat je ttl meting je flits gewoon wat harder laten afgaan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: te harde flits bij compactcamera

                    een diffuser bestaat denk ik niet voor de interne flits van zo een klein compact toestelletje. indien wel mogen jullie mij steeds een een referentie doorgeven.

                    ondertussen gisterenavond nog eens wat experimenten uitgevoerd en tot de conclusie gekomen dat het eigen is aan het toestel en geen technisch defect.
                    Canonist tot in de kist.
                    www.paaldans.be www.tropicanaclub.be foto.telenet.be/reggytropicana

                    Comment


                    • #11
                      Re: te harde flits bij compactcamera

                      Welke type heb je?

                      Comment


                      • #12
                        Re: te harde flits bij compactcamera

                        Bij mijn compact toestelletje kan ik mijn flitssterkte regelen, uiteraard NIET in de auto stand ;-).
                        En vroeger gebruikte ik heel vaak gewoon een wit A4tje voor mijn flits, deze diffuust toch wel heel goed en neemt ook wat lichtsterkte weg. Je mag het papier wel niet direct tegen je flits houden, dan zou het in brand kunnen schieten (heb ik horen zeggen, en wil dit niet aan de lijve ondervinden). Ik houd het er zo een 3 a 5 tal cm vanaf.
                        Je moet het maar eens testen!

                        Comment


                        • #13
                          Re: te harde flits bij compactcamera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Nee, want dan gaat je ttl meting je flits gewoon wat harder laten afgaan.
                          Ken de camera niet, maar lichtmeting is over het algemeen TTL (through the lens), niet DDF (door de flits).

                          Papiertje voor de flits gaat dus geen moer veranderen aan de lichtmeting, de camera ziet of weet dat niet.

                          Ik zou een wit halfdoorschijnend stukje plastiek gebruiken. Bijvoorbeeld van een ijscreme-doos of een oud potje van een filmrol.

                          Comment


                          • #14
                            Re: te harde flits bij compactcamera

                            Ik heb ooit stukje papier wat ze in nieuwe schoenen proppen voor de flitser gehouden.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: te harde flits bij compactcamera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                              Nee, want dan gaat je ttl meting je flits gewoon wat harder laten afgaan.
                              Langer!
                              Tot de totale condensator ontlading heeft plaatsgevonden, langer is niet mogelijk en dan gaat elke vorm van obstructie voor het flitservenstertje perfect werken.

                              Comment

                              Working...
                              X