Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
[Nikon] D900 geruchten
Collapse
X
-
-
Re: [Nikon] D900 geruchten
Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk berichtDie uitspraak blijft maar terugkomen. Maar men denkt niet na. Camera met ISO 100.000 mogelijkheid geeft zeer mooie ISO 400-3200. Maar je bent niet verplicht tot ISO 100.000 te gaan. Een camera met maximaal ISO 400 gaat nooit mooie ISO 400 geven (ISO 400 zal dan zoals ISO 6400 zijn in het hypothetisch geval).https://waltertalboom.be-
Medewerker RvB - belgiumdigital vzw
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk berichtWel heel goed nagedacht. Maar wat ik in gedachte heb is een camera voor het pure studiowerk. En daar heb ik nog nooit ISO 200 gebruikt. Zelfs niet als de flitscapaciteit naar de minimum stand is gebracht. (En even terzijde: de meeste achterwanden voor middenformaat gaan ook niet veel verder dan een ISO 800)
Bruikbare hoge ISO's is nog een van dé grote voordelen van DSLR's - als je dat al wegcijfert ("ik heb maar ISO 400 nodig"), wat blijft er dan nog over?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk berichtHet is eerder mijn mening dat een crop camera beter geschikt is voor
macro en actie.
Het prijsverschil/gewicht tussen een bv.180mm/2.8 op een crop camera en een 300mm/2.8 FF (ong. dezelfde beeldhoek) is toch aanzienlijk.
YMMV
Nerdi
Dat zogenaamde macro- en televoordeel waarover jij spreekt heeft alleen te maken met de hogere pixeldensiteit van de huidige cropcamera's. Met die hogere pixeldensiteit wordt langzamerhand ook het glas de beperkende factor...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk berichtIn een 24 Mp FF zit een 11 Mp crop
Cropcamera's zijn niet lichter omdat ze cropcamera's zijn, de D2X was ook geen FF.
Voor de D2X was dat geen issue, sommige mensen lopen nu eenmaal graag met een baksteen rond
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk berichtEr zijn slechts twee voordelen aan een crop camera : hij is lichter en goedkoper.
Dat zogenaamde macro- en televoordeel waarover jij spreekt heeft alleen te maken met de hogere pixeldensiteit van de huidige cropcamera's. Met die hogere pixeldensiteit wordt langzamerhand ook het glas de beperkende factor...
Wat heeft een "pixeldensiteit" met het formaat van de sensor te maken dat een FF zou rechtvaardigen ? Dit is een technische issue en heeft niks te maken met beeldhoeken.
NDixitque Deus fiat lux et facta est lux.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk berichtsorry. Dit begrijp ik niet. Je gebruikt termen die mij niet bekend zijn.
Wat heeft een "pixeldensiteit" met het formaat van de sensor te maken dat een FF zou rechtvaardigen ? Dit is een technische issue en heeft niks te maken met beeldhoeken.
NSony en Olympus
Fotoseries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk berichtEen FF sensor met een hoge pixeldensiteit maakt uitsneden kwalitatief beter, waardoor de beeldhoek dus achteraf met behoud van voldoende detail kan worden bepaald.
aha ! we zijn terug on topic. Het zou dus kunnen zijn dat "een D900" een hogere pixeldensiteit "zou" kunnen hebben om betere "uitsneden" "kwalitatief <kwantitaief ?> te kunnen hebben. Ok. waarvan akte.Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.
Comment
-
eigenlijk moet iedereen dit al weten maar toch nog eens:
Meer megapixels = hogere pixeldensiteit
zo is de canon 5d II ook een 30d 8.2 megapixel
ff = 864 mm2 en 21 mp
crop = 337,5 mm2 en 8,2 mp
dezelfde pixeldensiteit, de opp. op de ff-sensor identiek ad crop is 1/2,56 van 21 ofte 8,2
canon vergt cropping op pc
nikon 24 mp ff is een 10,7 crop, werkt zo in dx modus met dx lens, op de d3s kan je dit kiezen met een fx lens werkt dan op 1/2,24 van 12,3 ofte iets als de d70 van pixelsLast edited by VoN_DamN; 10 januari 2010, 23:48.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk berichteigenlijk moet iedereen dit al weten maar toch nog eens:
ff = 864 mm2 en 21 mp
dezelfde pixeldensiteit, de opp. op de ff-sensor identiek ad crop is 1/2,56 van 21 ofte 8,2
nikon 24 mp ff is een 10,7 crop, werkt zo in dx modus met dx lens, op de d3s kan je dit kiezen met een fx lens
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk berichteigenlijk moet iedereen dit al weten maar toch nog eens:
ff = 864 mm2 en 21 mp
nikon 24 mp ff is een 10,7 crop, werkt zo in dx modus met dx lens, op de d3s kan je dit kiezen met een fx lens werkt dan op 1/2,24 van 12,3 ofte iets als de d70 van pixels
Foto's van mijn oude D80 (10MP) zijn niet scherper dan die van mijn D700 (12MP). En ik spreek niet over kitlenzen.
Door al deze uitleg lijkt het alsof FF camera's met 10MP per definitie softe foto's geven in vgl met 10MP DX sensors, wat ik toch ook wel een serieuze brug te ver wil noemen.
De AA filter op een camera gaat 10x meer zichtbare impact hebben op het verschil tussen camera's.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk berichtVan die hoge/lage pixeldensiteit heb ik nog nooit iets gemerkt in mijn foto's.
Foto's van mijn oude D80 (10MP) zijn niet scherper dan die van mijn D700 (12MP). En ik spreek niet over kitlenzen.
Uiteraard niet , beide camera's/sensors hebben een vergelijkbare eindresolutie.Je zou wel een verschil merken met een Canon 7D.
Ik snap niet wat je niet snapt.
WalterD850
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk berichtUiteraard niet , beide camera's/sensors hebben een vergelijkbare eindresolutie.Je zou wel een verschil merken met een Canon 7D.
Dat zou ook zo zijn met een theoretische 25MP compact camera met een deftige sensor of een 25MP digitale middenformaat wand.
Is het zo simpel?
Comment
-
ff = 864 mm2 en 21 mp
nikon 24 mp ff is een 10,7 crop, werkt zo in dx modus met dx lens, op de d3s kan je dit kiezen met een fx lens werkt dan op 1/2,24 van 12,3 ofte iets als de d70 van pixels
-fotodiodes op sensor sluiten niet aan, daar is een spatie tussen die niet op elke sensor gelijk is.
-daaruit volgt dat er verschil kan zijn in de grote van fotodiodes, dit bij zelfde mp en zelfde sensor opp. (effectieve benutting van de sensor oppervlakte)
-kwaliteit gebruikte micro lenzen hebben een grote impact
-rendement (gevoeligheid) van de fotodiodes is een heel belangrijke factor en is momenteel niet meer te vergelijken met pak weg 5 jaar terug.
-sterkte gebruikte filters (AA, IR etc ..) is heel belangrijk Verwacht dat d900 zoals de leica m9 geen AA filter meer gaat gebruiken, +/- 1/2 stop winst
dus pixeldensiteit zoals je die berekent zegt weinig, daar zijn andere factoren die evengrote of zelfs meer belangrijke rol spelen. Is wel bepalend voor de resolutie, zeg maar detail weergave van een beeld.
sensor grote (bij zelfde technologie) heeft wel grote impact op beeldkwaliteit.
huidige 12mp APS-C sensors benaderen en overstijgen zelfs op sommige punten de kwaliteit van FF sensors van een 4 tal jaar terug.
Ervaar dat hoe meer pixels een toestel heeft hoe beter de beeldkwaliteit is.(binnen de perken van oplossend vermogen van de lenzen, rond de 16mp APS-C en 40mp FF)
Maar dit heeft waarschijnlijk meer te maken met evolutie in technologie die daar mee gepaard gaat.
En een beeld van een APS-C toestel zomaar gelijk stellen aan een crop van FF is heel kort door te bocht gaan.
Comment
Comment