Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

    heeft er iemand een idee hoe deze twee zich verhouden?
    afgezien van het feit dat je bij de 1DmkIII de AF punt uitbreiding en AF hulppunten kan gebruiken (maw; custom AF functions terzijde)


    ik zou dit willen weten of het te riskeren is om (éénmalige! dus belangrijke) sportshots met de 5DmkII te nemen gezien het pixelvoordeel voor posters etc.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

    Als het om zeer snelle sporten gaat waarbij je weinig licht hebt (indoor of zware bewolking) en je wil de aktie bevriezen en liefst ook veel scherpte dan zou ik het bij de 1D houden. Ik gebruik ze ook beide maar de AF van de 5DMkII is veel langzamer dan die van de MKIII. De 5 is bij mij dan ook voorbehouden voor portretten, ploegfoto's en het randgebeuren bij sportevenementen. Aan de andere kant moet je met de 5 minder snel met ruisfilters gaan werken natuurlijk.
    Alles hangt af van het licht natuurlijk...
    Last edited by wavewarriorwilly; 4 januari 2010, 15:22.

    Comment


    • #3
      Re: 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

      Als je de 5d toch zou gebruiken zeker niet vergeten de onzichtbare af punten ook aan te schakelen. Deze helpen veel bij tracking met het middelste focuspunt.

      Als je dat doet zal het goed meevallen denk ik maar je moet niet verwachten evengoed te doen dat verwacht ik niet. Maar alles hangt natuurlijk van de omstandigheden af.

      Comment


      • #4
        Re: 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

        Voor sportshots/actieshots is autofocus 1D mark III altijd in het voordeel tov autofocus van 5d mark II zowel op vlak accuraatheid als snelheid.

        Daarenboven speelt aantal beelden per seconde ook rol bij het juiste moment van de actie. Kans dat je 'het' moment hebt met 1D tov 5d is veel groter.

        Het feit dat je willekeurig autofocus punt kan kiezen bij 1D is een ander voordeel. Compositie kan je dan bepalen en op moment dat onderwerp in beeld komt : 'spray en pray"

        Dat zou jij toch moeten weten

        Dit wil uiteraard niet zeggen dat je geen "sublieme" sportshots kan maken met 5d
        We all go a little mad sometimes. Haven't you?
        Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

        Comment


        • #5
          Re: 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          ik zou dit willen weten of het te riskeren is om (éénmalige! dus belangrijke) sportshots met de 5DmkII te nemen gezien het pixelvoordeel voor posters etc.
          Huur een 1DsIII.

          Comment


          • #6
            Re: 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            Huur een 1DsIII.
            1DsIII voor actie

            Comment


            • #7
              Re: 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

              Oorspronkelijk geplaatst door wavewarriorwilly Bekijk bericht
              1DsIII voor actie
              Lees nog even de vraag.

              5DII is 4 fotos/sec. 1DsIII is 5 fotos/sec en verder volledig gelijk aan 1DIII.

              TS moet zelf beslissen hoe belangrijk fotos zijn maar ik zou geen risico nemen met een 5DII, zelfs als zou het resultaat toch 100% geslaagd zijn. Dat weet je nooit vooraf.

              Comment


              • #8
                Re: 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                Lees nog even de vraag.

                5DII is 4 fotos/sec. 1DsIII is 5 fotos/sec en verder volledig gelijk aan 1DIII.

                TS moet zelf beslissen hoe belangrijk fotos zijn maar ik zou geen risico nemen met een 5DII, zelfs als zou het resultaat toch 100% geslaagd zijn. Dat weet je nooit vooraf.
                Toch zou ik het risico durven nemen om de 5D mkII te grbuiken hoor.
                Het is wel degelijk mogelijk om het middelste AF punt te gebruiken bij de 5D.
                En JA, in tegenstelling wat velen ook beweren: Met de 5D worden mooie sportfoto's gemaakt.
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                Comment


                • #9
                  Re: 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

                  Je hebt beide camera's, er wordt elke dag overal gesport, dus een zelf een klein testje is dan toch niet zo moeilijk.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

                    Je kan op safe spelen en je 1D gebruiken. Voor de eenmalige keer zou ik niet opeens je 5D gaan gebruiken. Wellicht eerst nog een keertje naar soortgelijke omstandigheden zoeken, als ie daar goed presteert dan kan het wel. Ik weet niet hoe groot je ze wil afdrukken maar met 10 megapix kan je toch wel een plaat op goede kwaliteit afdrukken van 100x70cm. (heb het gedaan met m'n 400D ). Icm wat voor lens ga je 't gebruiken. Een 300 2.8 IS zal goede resultaten geven, ook bij een 5D Een 100-400 is een ander verhaal, is in vergelijking toch wel een stuk trager dan de 300 prime
                    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 5DMKII Center AF punt VS 1DmkIII Center AF punt

                      Het zal van het type sport, de lichtomstandigheden en uiteraard ook jouw vaardigheden (timing versus "spray and pray") afhangen hoe de resultaten van de 1D en de 5D zich tot elkaar verhouden. In jouw situatie zou ik op safe spelen en beide meenemen. Eerst zorgen voor een aantal goede opnamen met de 1D en vervolgens in het speeluurtje nagaan of het met de 5D misschien bijna even goed kan met een extra 12 MP als bonus voor posterwerk.

                      Comment

                      Working...
                      X