Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensorkuis avontuur..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensorkuis avontuur..

    Vandaag dan eindelijk na eindeloos uitstellen nog maar eens mouwen opgestroopt voor een noodzakelijke sensorcleaning bij mijn Canon 5D mk II ;
    Normaal gezien blijf ik er af maar sedert de laatste shoot prijkte er op elke foto een weg te retoucheren puist (lol) links beneden in beeld.
    Gewacht op goed daglicht en veeeeel tijd dus vanmorgen was het zover ...
    Eerst droog geprobeerd met sensorswab ,netjes over gewreven,snel alles terug dicht en enkele blauwe lucht fotookes gemaakt .... resultaat ...net hetzelfde
    Tweede poging nu met eclips erbij (heb en koop geen eclips2) ,enkele druppeltjes;flink over de sensor gedweild in beide richtingen en opnieuw getest.
    Nu zat er zelfs nog draadje erbij en enkele kleinere stofjes maar de dikke puis was weg
    Derde poging ,opnieuw met eclips ,begon het nu al gewoon te worden ,het word routine..
    Snel weer enkele beeldjes geschoten en nu was het draadje van positie verandert maar al het overige stof was weg..
    Vierde poging,aan weerskanten van mijne aftrekker enkele druppels eclips (want het begon nu echt op mijn systeem te werken) ,weer flink gedweild ,aftrekker er voorzichtig uitgenomen ,kastje dicht en testen;
    Sensortje is nu weer zoals nieuw ppff
    Toch 4 pogingen nodig gehad om het waar te maken ,zal weer van die peperdure swapkes moeten bestellen want mijne 5D is ook aan een poetsbeurt toe
    Allee, ik begin het nu te kennen lol ,misschien een bijverdienste in de toekomst als ik met pensioen ga ....sensorkes kuisen ,je word er niet moe van ,enkel niet bibberen!
    greetz, Noel

  • #2
    Re: Sensorkuis avontuur..

    Eerst droog geprobeerd met sensorswab
    ????? Wat is hiervan de bedoeling. Swabs moet je ALTIJD vochtig gebruiken.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

    Comment


    • #3
      Re: Sensorkuis avontuur..

      Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
      ????? Wat is hiervan de bedoeling. Swabs moet je ALTIJD vochtig gebruiken.
      Dacht ik ook

      Comment


      • #4
        Re: Sensorkuis avontuur..

        Sensorswabs droog? GRUWELIJK gevaarlijk. daar bibber ik van. Ik hoop dat je geen scharren gemaakt hebt.
        Overigens, ik zweer bij de scotch tape methode.

        Comment


        • #5
          Re: Sensorkuis avontuur..

          Oorspronkelijk geplaatst door awacs457 Bekijk bericht
          Eerst droog geprobeerd met sensorswab
          Jeetje, heb jij effe geluk gehad zeg...

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          Overigens, ik zweer bij de scotch tape methode.
          Die methode gebruikte ik ook naar alle tevredenheid op mijn vorige body - altijd probleemloos en zuivere sensoren gehad !
          Maar met die zelfreinigende sensor van de Nikon D300 durf ik zo goed niet meer... bang om het mechanisme voor de ingebouwde sensorreiniging te beschadigen ?! Op welk(e) toestel(len) pas(te) jij dit toe, als ik vragen mag ???
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #6
            Re: Sensorkuis avontuur..

            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
            Jeetje, heb jij effe geluk gehad zeg...

            Die methode gebruikte ik ook naar alle tevredenheid op mijn vorige body - altijd probleemloos en zuivere sensoren gehad !
            Maar met die zelfreinigende sensor van de Nikon D300 durf ik zo goed niet meer... bang om het mechanisme voor de ingebouwde sensorreiniging te beschadigen ?! Op welk(e) toestel(len) pas(te) jij dit toe, als ik vragen mag ???
            Greetz, Kariboe
            Op mijn 1DmkIII, 5D en 5DmkII

            Comment


            • #7
              Re: Sensorkuis avontuur..

              Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
              Jeetje, heb jij effe geluk gehad zeg...

              Die methode gebruikte ik ook naar alle tevredenheid op mijn vorige body - altijd probleemloos en zuivere sensoren gehad !
              Maar met die zelfreinigende sensor van de Nikon D300 durf ik zo goed niet meer... bang om het mechanisme voor de ingebouwde sensorreiniging te beschadigen ?! Op welk(e) toestel(len) pas(te) jij dit toe, als ik vragen mag ???
              Greetz, Kariboe
              Ik heb laatst een keer een lijstje gemaakt van de toestellen die ik gehad heb en alle met Scotch gekuist:
              Nikon: D40x, D50, D60, D70, D80, D90, D100, D200, D300, D700, D1x (mijn D3 is nog niet nodig)
              Fuji: S1, S2, S3, S5
              Canon: 350D, 400D, D1MII, 20D, 30D, 40D, 5D
              Kodak: dcs 14/n, SLR/n
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Sensorkuis avontuur..

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Op mijn 1DmkIII, 5D en 5DmkII
                Bedankt Rudy

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Ik heb laatst een keer een lijstje gemaakt van de toestellen die ik gehad heb en alle met Scotch gekuist:
                Nikon: D40x, D50, D60, D70, D80, D90, D100, D200, D300, D700, D1x (mijn D3 is nog niet nodig)
                Fuji: S1, S2, S3, S5
                Canon: 350D, 400D, D1MII, 20D, 30D, 40D, 5D
                Kodak: dcs 14/n, SLR/n
                Sh*t Rob, nu ben ik echt gerustgesteld. Ik mis wel een paar modellen
                Nee, alle gekheid op 'n stokje : ik ben overtuigd... Bedankt ook jij Rob.
                Ik kan weer gaan reinigen met m'n vertrouwde Scotchtape. Hoewel... tegen alle verwachtingen in (ik stond nogal sceptisch t.o.v. die ingebouwde sensorreiniging) is het voorlopig niet echt nodig
                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: Sensorkuis avontuur..

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht

                  Ik mis wel een paar modellen
                  Ik had ook zo'n gevoel dat ik er nog niet was
                  D5000 en de D70S ...

                  Ik heb nog een Kodak dsc 620 die ik kan doen (high pass/infrarood filter uitgehaald voor IR fotografie) en ik ben ook benieuwd wanneer mijn Olympus PEN E-P1 stof gaat vertonen.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensorkuis avontuur..

                    in de 2.5jaar dat ik mijn canon heb nog nooit durven kuisen... hoewel ik het materiaal heb
                    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensorkuis avontuur..

                      Ik zal die paar puisten er maar bij nemen op mijn 5D want ik heb dat al gezien dat het niet eenvoudig is..En je moet maar eens iets verkeerd doen en je bent de klos..

                      Zal me toch moeten gaan voornemen om die FF toch 1 maal per 2 weken te gaan reinigen want anders word dat een ramp..
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensorkuis avontuur..

                        Kuis de sensor van mijn 5D regelmatig (concertfotografie, lenzenwissel)
                        Hiervoor gebruik ik de groene swabs van Visible dust met Vdust of smear off vloeistof. Werkt heel goed.
                        Ik gebruik ook wekelijks de arctic butterfly van visible dust voor de "losse" stofjes.

                        Hans
                        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sensorkuis avontuur..

                          Hi,

                          Heb ook vaak met Eclipse + swabs gewerkt op de 5D mkI. Tot de dag dat ik van iemand een sensorloupe mocht gebruiken. Dan zie je plots dat je "dweilen" allerlei sporen nalaat die je zo niet kan zien.

                          Gevolg: ik gebruik ze niet op mijn mkII en vertrouw op auto clean en blaaspeer.

                          DPaul
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sensorkuis avontuur..

                            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                            Hi,

                            Heb ook vaak met Eclipse + swabs gewerkt op de 5D mkI. Tot de dag dat ik van iemand een sensorloupe mocht gebruiken. Dan zie je plots dat je "dweilen" allerlei sporen nalaat die je zo niet kan zien.

                            Gevolg: ik gebruik ze niet op mijn mkII en vertrouw op auto clean en blaaspeer.

                            DPaul
                            hhmm... maar wat is dan het probleem, als je die sporen tóch niet terugziet op de foto?

                            Tot op heden heb ik mij met alle DSLR's die ik heb gehad me nog volledig kunnen redden met een blaaspeertje en de VisibleDust Arctic Butterfly. Ik heb al zo'n 2 jaar een setje VisibleDust sensorswabs en VDust-formula in huis liggen... nog nooit hoeven gebruiken. Maar ben blij dat ik het in huis heb liggen voor als ik het wel een keer écht nodig heb.
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sensorkuis avontuur..

                              Net vandaag meldde m'n vrouw, die gisteren voor haar macro's mijn 50D gebruikt had op vrij kleine diafragma's >f/16, dat ik sensorstof had. Even "in de lucht geschoten" op f/22 en ja hoor: kleine "puistjes" alom.
                              Dus eerst met het blaaspeertje geprobeerd, maar niks beterschap. Dan maar de Arctic Butterly bovengehaald en na 7-8 pogingen (telkens gevolgd door opnieuw de lens erop en buiten even een fotootje van de witte lucht op f/22 is het eindresultaat iets beter.
                              Nog steeds stofjes, en misschien is m'n 50D nu wel toe aan een natte reiniging, waarvoor ik toch naar de lokale fotoboer ga. Heb zelf niet de spulletjes in huis, en durf ook niet zo goed. De Scotch methode durf ik helemaal niet proberen, mijn vingers zijn daar te "clumsy" voor.
                              (op mijn "normale" diafragma's van f/9-f/11 heb ik er helemaal geen last van; enkel bij hogere diafragma's voor b.v. macro's is er nog wat te zien).
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                              Comment

                              Working...
                              X