Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij aanschaf nieuwe camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp bij aanschaf nieuwe camera

Beste forumleden,

Mijn eerste bericht hier op het forum, hopelijk stel ik niet meteen teveel onzinnige vragen Knipoog. Ik heb recent besloten om mijn eerste dSLR camera te gaan aanschaffen. De reden hiervoor is dat ik er hem later dit jaar mee wil nemen op een rondreis van nog onbepaalde tijd (zo'n 1 a 2 jaar) door Afrika en het Midden-Oosten, waar ik verwacht mooie foto's te kunnen maken. Een eerdere vergelijkbare reis door Zuid-Oost Azië leverde prachtige ervaringen op, maar de foto's deden weinig eer aan al het moois dat er op stond (of zou moeten staan).
    Het lijkt me ook erg leuke hobby, en nu heb ik nog tijd genoeg om zoveel mogelijk te leren. Ik ben compleet nieuw op dit gebied, en ondanks dat ik al een hele berg informatie heb gelezen vind ik het erg lastig om te bepalen welke camera het beste geschikt is voor mij. Hopelijk kan iemand op dit forum mij hierbij helpen!
    Omdat ik alleen met de rugzak rondreis is gewicht en omvang belangrijk, dus ik ben in staat om maar 1 lens mee te nemen. Deze moet, zover mogelijk, geschikt zijn om verschillende soorten foto's te maken. Ik denk dat ik voornamelijk landschappen, wildlife en steden/gebouwen wil fotograferen. Vooral bij wildlife zou het handig zijn als ik wat zoom-mogelijkheden heb. Omdat de kans wel aanwezig is dat de apparatuur stuk gaat of gestolen wordt (al ga ik daar natuurlijk niet vanuit!) wil ik er niet al teveel aan uitgeven, ik dacht voor body & lens aan een budget van € 600,-. De mogelijkheid tot filmen zou erg leuk zijn, al heb ik daarover al meerdere malen gelezen dat ik daar niet al te hoge verwachtingen van moet hebben.
    Zelf kwam ik bij mijn zoektocht uit bij de volgende 3 modellen:
    - Canon EOS 500D
    - Nikon D5000
    - Pentax K-x
    Welke lens ik daarbij het beste kan nemen vind ik erg lastig, als beginner is een standaard 18-50mm misschien een goed idee. Maar het zou, omdat ik er toch maar 1 mee kan nemen, misschien beter zijn om meteen een te schaffen die beter geschikt is. Misschien is het ook beter voor een goedkopere body, of een 2e handse, te gaan zodat ik meer budget heb voor een goede lens?
    Als ik er compleet naast zit hoor ik dat ook graag, iedere input wordt zeer gewaardeerd!

Peter

Re: Hulp bij aanschaf nieuwe camera

Mijn ervaringen met de Canon 500D zijn zeer positief.Leuk toestel om mee te werken en vrij gemakkelijk in gebruik.Als je veel zoom wilt hebben en niet van lens wilt veranderen is een 18-200mm van Canon misschien de oplossing als all around?

Comment

het beste toestel van je lijstje is de penax k-x, in jou plaats zou ik ofwel voor de pentax gaan ofwel de sony a500 ook eens bekijken, toestellen gebruiken zelfde sensor, welke ook zal terug te vinden zijn in de opvolgers van huidige Nikon modellen.
      De sony heeft zeer goede unieke live-view functie, 2 modes, met in 1 mode de mogelijkheid om snel te focussen net zoals je doet zonder LV. daarbij heb je een draaibaar LCD scherm.
      Heeft een zeer goed bruikbaar face-detection systeem
      Heeft geen film-functie

zowel sony en pentax hebben een HDR functie.
      Afhankelijk van je voorkeur, filmfunctie of goede LV-functie zou ik kiezen voor de K-x of de a500.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ivanhoejup Bekijk bericht
        Mijn ervaringen met de Canon 500D zijn zeer positief.Leuk toestel om mee te werken en vrij gemakkelijk in gebruik.Als je veel zoom wilt hebben en niet van lens wilt veranderen is een 18-200mm van Canon misschien de oplossing als all around?
        tja....maar niet voor 600 Euro.
        voor 600 Euro, krijg je er de kitlens bij(18-55mm).
        denk toch, dat j je budget wat moet verhogen.
        of een goede tweede hand aanschaffen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Pentax k-x is een zeer goede keuze. Neem de body ZONDER kitlens en probeer er een Sigma 18-200 mm lens bij te kopen . Dat is een allround lens die zowel zoom tot breedhoek aanbiedt. Ideale compromislens voor vakanties. Spijtig genoeg ga je daarvoor je budget moeten optrekken
          Pentax k-x body: 471 Euro
          Sigma 18-200mm : 215 Euro
          (Prijzen bij konijnenberg)
          Last edited by Peter K; 3 januari 2010, 19:01.
          Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Iedereen bedankt voor de reacties!
            Ik vind het niet erg om mijn budget te verhogen, beter meer uitgeven aan een set die aan mijn wensen voldoet dan iets kopen waar ik niet helemaal tevreden ben.

Momenteel twijfel ik tussen de Nikon D5000 en de Pentax K-x, de Canon 500D valt af omdat die gewoon wat duurder is zonder dat ik (buiten betere filmmode, maar dat vind ik het verschil niet waard) er t.o.v. die andere voordeel in zie. Hierdoor heb ik nog zo'n 250 euro beschikbaar om de juiste lens te vinden.
            Op dit moment heeft de Pentax K-x lichte voorkeur, o.a. omdat deze werkt op AA batterijen wat wel een pre is op reis. In nood zijn altijd batterijen verkrijgbaar. Ik denk dat ik de keuze af laat hangen van de lenzen die verkrijgbaar zijn, op dit moment weet ik daar te weinig vanaf om een gedegen keuze te maken. Nog meer lezen dus! De sigma die Peter K. voorstelt lijkt me al een prima optie.

Een andere reden waarom ik voor de Pentax K-x wil kiezen is omdat deze over 'shake reduction' beschikt waardoor ik geen VR lenzen hoef aan te schaffen wat een hoop in de kosten scheelt. Klopt deze beredenering? En werkt dat daadwerkelijk net zo goed (of beter) dan een lens die wel over VR beschikt op een andere camera zonder shake reduction.

Een laatste vraag waar ik nog mee zit. Op verschillende plaatsen lees ik dat 2 aparte lenzen (zeg een 18-55 en een 50-200) betere resultaten geeft dan een enkele (zeg 18-200) met hetzelfde bereik. Kwa gewicht maakt het niet veel uit, en het zou (volgens mij) nog goedkoper zijn ook. Het belangrijkste vind ik of de resultaten echt veel beter zijn, of dat het voor een beginnend fotograaf zoals ik niet zoveel zal uitmaken. Als het verschil groot is wil ik de overweging nog wel maken, heb ik meteen een backup lens als een van de twee stuk zou gaan.

Wederom bedankt voor alle adviezen!
            Last edited by Bananenboom; 4 januari 2010, 21:52.

Comment

Een andere reden waarom ik voor de Pentax K-x wil kiezen is omdat deze over 'shake reduction' beschikt waardoor ik geen VR lenzen hoef aan te schaffen wat een hoop in de kosten scheelt. Klopt deze beredenering?
              Dat is inderdaad correct. Dit is een intrinsiek voordeel van Pentax.

Op verschillende plaatsen lees ik dat 2 aparte lenzen (zeg een 18-55 en een 50-200) betere resultaten geeft dan een enkele (zeg 18-200) met hetzelfde bereik.
              Technisch gezien is dit waar. Maar de praktijk leert dat 1 allround lens toch een gigantisch voordeel heeft. Je moet geen lenzen wisselen (en dus ook minder kans op bevuilen van de sensor) Ik ben al enkele jaren erg tevreden gebruiker van de Sigma 18-200mm. Op vakantie is dit mijn doe-alles lens.
              Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Voor budget en lichtgewicht: Canon G11. Ik zie het gebruik van een DSLR niet in.

-m-

DSLR:
                - Zwaar
                - Duur
                - Opvallend
                - Bulky
                - lenzen wisselen doe je sowieso niet
                - groot stroomverbruik
                - hopen feature die je betaald maar niet gebruikt
                - beeld kwaliteit niet noodzakelijk beter

Ik gebruik voor mijn reizen een G10. Goed genoeg.
                Last edited by Nerdifant; 6 januari 2010, 13:59.
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Bedankt weer voor de adviezen. Een P&S Compact heb ik overwogen, maar ik ben toch overtuigd dat een dSLR het beste is voor mij.

Ik ben gekomen op de volgende set:
                  Pentax K-x
                  Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASP IF Macro

Heb bijna alleen maar positieve dingen over deze lens gelezen en ik denk dat het de perfecte lens is voor mijn behoeften, anders kan ik later altijd nog switchen. Kon het ook mooi binnen mijn (herziende) budget krijgen van zo'n € 700,-.

Iemand ervaringen met deze lens of deze set?

Comment

Het is zoals je zelf als neerschreef beter een beetje minder uitgeven aan je body en een betere lens bij aan te schaffen ,maar er zijn volgens mij nog twijfels welke set je wilt aankopen ,want ook hier vraag je weer naar revieuws van lens en body .

Je kan beter nu met de ingewonnnen info eens naar een fotozaak gaan en een paar van je verlanglijstje gaan testen zowel de body als de lens ,want verder vrees ik dat ze hier gaan blijven je twijfels toedoen ,omdat de één zegt dit en de andere zegt dat ,ga nu gewoon op je gevoel af nu je toch weet ergens wat je wilt van lens .

Ik wens je zeker veel plezier met je nieuw materiaal ongeacht het merk dat je kiest ,en dat we hier af en toe eens een foto'ke zien staan van je .

Groetjes
                    Ardesign
                    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Voor budget en lichtgewicht: Canon G11. Ik zie het gebruik van een DSLR niet in.

-m-

DSLR:
                      - Zwaar
                      - Duur
                      - Opvallend
                      - Bulky
                      - groot stroomverbruik

Zwaar? Dat maakt ieder voor zich uit.
                      Duur? Hangt er vanaf wat je wil...tegenwoordig al veel prijsklasse.
                      Opvallend? Wat is er tegen woordig niet opvallend..gewoon goed opletten.
                      Bulky????
                      Lenzen wisselen doe ik heel veel.
                      Groot stroomverbruik...batterij gaat langer mee op mijn dslr dan mijn compact!
                      gebruik toch heel veel van wat ik op mijn D90 heb(behalve filmfunctie
                      beeldkwaliteit zeker beter.
                      Dus voor mij zie ik het nut wel degelijk in van een Dslr

maar de canon G10 en G11 ondertussen is een goed alternatief

grtz Templar
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht

-m-

DSLR:
                        - Zwaar
                        - Duur
                        - Opvallend
                        - Bulky
                        - groot stroomverbruik

Hmm als je dan die gedachtengang wil vertegenwoordigen is een G11 een slechte keuze. Neem maar een S90 want tov die is een G11: zwaar, duur, opvallend, Bulky enz en beeldkaliteit is zeker niet beter in donkere omstandigheden zelfs slechter.....

Ik hoop dat dit duidelijk maakt dat je standpunt niet erg zinvol is. Iedereen maakt voor zichzelf uit wat hij wil en dat een DSLR, groter en zwaarder is weet iedereen dus dat zijn echt geen argumenten om jouw keuze op te dringen naar iemand die aangeeft een DSLR te willen.

Comment

Working...
                        X