Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 vs Panasonic DMC-TZ7/ZS3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90 vs Panasonic DMC-TZ7/ZS3

Hoi iedereen,

Tot hiertoe heb ik steeds kunnen werken met mijn Canon Powershot A80, maar de laatste tijd beginnen de beelden steeds waziger te worden, dus dacht ik een excuus voor iets nieuws
    Zeker nu onze dochter 1 jaar is!!!
    Vermits ik een hekel heb aan pruldingen en waar voor mijn geld wil begon ik net zoals voor de aankoop van mijn Powershot fora en reviews te lezen en reviews te lezen en ... tja je raad het al..reviews nogmaals te lezen.
    Mijn keuzes evolueerden van Canon 450D naar Canon 500d 18-55 IS+55-250IS om uiteindelijk te belanden bij de Nikon D90 + 18-105VR (warmere kleuren, betere batterijduur, meer personal settings,...)
    Op het punt dat ik de Nikon D90 + 18-105VR wou kopen voor 833€, heb ik foto's kunnen trekken met de panasonic Lumix DMC-TZ7 (250€) en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was
    Nu zit ik natuurlijk in de knoop met mijn keuze.
    Is het verschil in fotokwaliteit (film interesseert mij minder) tussen een D90 en een Pana TZ7 voor familiekiekjes (vnl binnen, maar ook buiten), foto's van onze in actie zijnde dochter en hond, landscapes, vakantietrekjes echt de meerprijs en gewicht waard om te kopen??? Maw is de D90 3x beter dan de Pana? En als ik mij niet vergis moet ik daarbovenop dan nog een 50mm 1.8 lens kopen voor de D90 om echt mooie binnenkiekjes te trekken???
    Ik besef dat ik een topic open dat heel wat discussies kan oplaaien (DSLR vs compact)
    maar please help me out here ik ben helemaal in de war

Re: Nikon D90 vs Panasonic DMC-TZ7/ZS3

ik peisne da je hair in de war is;hoe kan je nu een compactcamera vergelijken met een SLR camera,met alle respect voor de compacters maar tis toch niet hetzelfde hé??hoezo warmere kleuren met diene Nikon dan met diene Canon,heb je ze al uitgeprobeerd of is het van ergens te lezen?
    Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Hey Bloatenaas,

't is niet echt mijn bedoeling om een D-SLR te vergelijken met een compact, maar wanneer ik bv de beelden vergelijk op www.imaging-resource.com en op cameralabs.com, dan moet je wel toch wel toegeven dat de compact een sterke indruk nalaat! Uiteraard moet je voor die prijs er de ruis vanaf meer dan ISO 400 bijnemen, de slechtere batterij, de bedieningsknop en filmknop die wel eens spontaan willen verschuiven/verdraaien in de broekzak,...
      Maar mijn vraag was eerder: heb ik voldoende aan de compact voor familiekiekjes, foto's van spelende kinderen (indoor en outdoor), MTB foto's bij avond TT's waarbij halogeenspots 5W en 10W /ledverlichting worden gebruikt op de bikes,... rekening houdende met het feit dat ik de foto's op standaard formaat laat afdrukken. Ik overweeg nu dus de overstap van compact naar DSLR, maar wil dit echter rationeel beslissen, vermits het toch wel over enkele euro's meer gaat (en de daarop volgende extra uitgaven: flits, extra lenzen,...)
      De vergelijkende kleurwarmte van de foto's heb ik ook van www.digital-resource.com, waarbij ik een 500D vergeleken heb met een 90D. Uiteraard heb ik zelf niet in het echt gezien wat getrokken is (real life vs picture check) en heb ik ook de pech dat de gebruikte lenzen niet zijn vermeld. Dit was dus een eerste indruk. Morgen ga ik bij mijn lokale fotoboer de drie toestellen (D90-500D-TZ7) daarom eens uittesten.
      Toch wou ik jullie opinies horen, omdat een fotoboer ook een commercant is, hé

Comment

Met een compact kan je hele mooie foto's nemen , heb er zelf ook één van sony maar met een SLR neem je nog betere , het is jouw keuze en je moet je hart volgen,één ding is zeker met een SLR moet je leren foto's nemen want het is niet gemakkelijk,heb net op een ander topic ook mijn mening gegeven ivm Digitale fotografie,een cursus Digitale fotografie moet je er zeker bij nemen,ik zelf heb het ook gedaan en tis ongelofelijk wat je bij leert over het hoe en wat en zit die camera zo in elkaar,zeker doen je gaat dit niet beklagen(zelfs met een compact is het aangeraden)
        grtjs
        Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

simpel hoor ,
          probeer met uw compact eens dezelvde foto's te nemen in mider goede lichtomstandigheden ,
          bvb sinterklaasfeestje, verjaardag , enz... (een lucky shot ga je altijd eens hebben hoor , maaar... )
          eens je Dslr gewend bent

dat is mijn ervaring

Comment

Bedankt voor je reactie! Ik was mezelf er ook al van bewust dat er op mijn oude Canon powershot heel wat knopjes/settings stonden die ik nog nooit heb gebruikt, OEPS!
            Inderdaad geen overbodige luxe dus die cursus , zeker nu sommige manuals meer weg hebben van romans

Comment

heb ik voldoende aan de compact voor familiekiekjes, foto's van spelende kinderen (indoor en outdoor), MTB foto's bij avond TT's waarbij halogeenspots 5W en 10W /ledverlichting worden gebruikt op de bikes,... rekening houdende met het feit dat ik de foto's op standaard formaat laat afdrukken.
              Als je zo'n compactje kan vinden momenteel, laat me iets weten

Ik heb beiden (zowel TZ7 als D90) en het is niet makkelijk om ze überhaupt te vergelijken. De TZ7 gebruik ik voornamelijk om te filmen of om buiten foto's mee te maken onder goede lichtomstandigheden en dan nog alleen van niet bewegende objecten. Het is een leuke wandelcamera met een compacte maar toch fantastische 12x zoom lens.

Binnen is de TZ7 geen topper, ok als je een lange sluitertijd kan gebruiken maar dit is niet het geval bij kinderen en/of MTB's. Ook foto's binnen met flits zijn niet super. Ik heb 2 kinderen en zij zijn de voornaamste reden geweest dat ik ben overgeschakeld van compactjes naar DSLR's. De AF van een DSLR is nog altijd veel sneller en correcter dan die van een compact. Met een compactje miste ik steeds de actie en dat is nu verleden tijd.

Het type foto dat jij dan ook nog eens wil nemen is in mijn ogen niet zo makkelijk, bewegende MTB's bij weinig licht. Ik laat verder advies over het type toestel dat je hiervoor nodig hebt over aan de experts maar met een D90 moet het lukken in combinatie met een lichtsterke lens. Maar dan zit je al gauw aan een heel pak geld.

En laat je niet alleen verleiden door de foto's die je ziet op het internet. Deze zijn meestal genomen door mensen die de perfecte instellingen gebruiken tov de situatie en het zijn meestal ook nog eens foto's van gebouwen of stilstaande objecten. Het blijft mij steeds verbazen hoe weinig actiefoto's er worden gebruikt in een review.

En inderdaad, ga eens langs bij de plaatselijke fotograaf en neem de toestellen eens vast. Ik ben gisteren tijdens het shoppen in Antwerpen voor de eerste maal eens binnengeweest in de Saturn en de D90 ligt gewoon het beste in mijn hand. Dat is puur persoonlijk maar aan de 500D/450D heb ik absoluut zo geen goede "grip". Dus testen voor je koopt.

Veel succes

Comment

En inderdaad, ga eens langs bij de plaatselijke fotograaf en neem de toestellen eens vast. Ik ben gisteren tijdens het shoppen in Antwerpen voor de eerste maal eens binnengeweest in de Saturn en de D90 ligt gewoon het beste in mijn hand. Dat is puur persoonlijk maar aan de 500D/450D heb ik absoluut zo geen goede "grip". Dus testen voor je koopt.

Dat is elk zijn keuze,daarom gebruik ik een batterijgrip en voelt de 450D net of ik met een profesioneel toestel foto's neem en vind ik Canon zijn menu-instellingen toch wat makkelijker en handiger,zoals ik al zei t'is elk zijn keuze hé

Comment

Working...
                X