Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op de ccd.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stof op de ccd.

Het probleem stof op de ccd heeft al wat reacties losgemaakt in de fotobladen.
    Er verschijnen langzamerhand ook produkten die dit kunnen oplossen.
    Ik vraag me wel eens af wie dit al eens is overkomen, want in het algemeen hebben digi gebruikers weinig problemen ondervonden.
    Hoe groot is eigelijk het risico, en is het makkelijk te voorkomen.
    volgens mij als je voorzichtig met je camera omgaat en je wisselt de lensen op een droge normale, of in een tochtvrije ruimte, dan moet het toch wel goed gaan.
    Ik vraag het ook aan div. fotografen die reflex camera's verkocht hebben, en deze zien vrijwel nooit een klant terug met stofproblemen.

Hallo Outdoorinfo,

Oei hier is op BD al veel over gesproken....'k zou zeggen doe eens een search

Stof is onvermijdelijk (hoe voorzichtig je ook te werk gaat), maar meestal makkelijk met blaasbalgje te vewijderen.

mvg,
    Z900
    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

het forum is veels te groot en zo is er weer een verse topic.
      Ik heb al het een en ander gelezen, en ik was benieuwd of er nieuwe gevallen zijn bijgekomen ook met het oog op de verkoop van de 300D

Originally posted by Z900
      Hallo Outdoorinfo,

Oei hier is op BD al veel over gesproken....'k zou zeggen doe eens een search

Stof is onvermijdelijk (hoe voorzichtig je ook te werk gaat), maar meestal makkelijk met blaasbalgje te vewijderen.

mvg,

Comment

Originally posted by Outdoorinfo.nl
        en ik was benieuwd of er nieuwe gevallen zijn bijgekomen ook met het oog op de verkoop van de 300D
        Nieuwe gevallen?............tja dat gebeurt denk ik dagelijks onder de BD-ers .

mvg,
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Het stofprobleem op ccd/cmos is er inderdaad, hoe voorzichtig je ook bent er zal stof opkomen hoor, maar heb geen schrik met op te kuisen is het probleem ook van de baan.
          Er bestaat een speciale vloeistof voor : eclipse en dan met een sensorswabje en op twee min is de klus geklaard, je kan er weer tegen voor een maand of langer (naargelang hoe intensief je je camera gebruikt en hoeveel je verwisseld van lenzen en in welke omstandigheden.
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Stof op de sensor bij DSLRs is gewoon onvermijdelijk. Stof komt immers niet alleen binnen bij het wisselen van lenzen, maar ook bij normaal gebruik (tijdens zoomen wordt er immers lucht in en uit de lens gepompt). Dus hoe voorzichtig je ook bent gaat er toch geleidelijk aan meer en meer miniscule stofdeeltjes op de sensor komen en vroeg of laat zeker zichtbaar zijn in foto's die met klein diafragma (F11 of meer) genomen zijn.

Als je zo supervoorzichtig moet beginnen lenzen gaan wisselen zoals her en der soms te lezen valt, is er helemaal geen fun meer aan het fotograferen (zeker outdoor). Al bij al valt het allemaal wel redelijk mee. Was vorige week op reis en niettegenstaande ik niets van kuismateriaal meehad en het daar op sommige plekken vrij stoffig was, zijn er veel minder stofvlekjes te zien dan ik gevreesd had.

Ik denk dat je met normaal gebruik moet rekenen op een kuisbeurtje om de 1000 à 2000 foto's.

Henk

Comment

Working...
            X