Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dan sta je voor de keuze ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dan sta je voor de keuze ...

Hallo,

Mijn eerste poging om hier te posten is blijkbaar niet gelukt, dan maar een tweede poging hé .

Ik ben dus Edje C en nieuw hier op dit prachtige forum . Al heel wat fantastische foto's gezien, gaat nog even duren denk ik vooraleer ik ook zulke mooie foto's kan maken, maar dat is de uitdaging natuurlijk.

Ik sta dus op het punt mijn eerste reflexcamera te kopen. Na heel veel leeswerk hier, een bezoekje aan de winkel en het bekijken van handige filmpjes op youtube heb ik mijn keuze toch al kunnen beperken tot 2 toestellen. Mijn budget (waar ik al een beetje overzit ) speelt natuurlijk ook mee in mijn keuze + het feit dat ik mijn eerste stappen nog moet zetten in de wereld van reflexfotografie.

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op volgende pakketten:

Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + Pixma MP-272 Printer Kit, met ook nog een tas bij en een geheugenkaart van 8 gb

Nikon D5000 + AF-S 18-55mm VR + 55-200mm VR, met reinigingsset en een geheugenkaart van 8 gb.

Het Canon pakket komt op net geen 900 euro, het Nikon pakket komt op 800 euro.

Beide toestellen lijken me gewaagd aan mekaar, al heb ik het gevoel dat de Canon net dat ietsje meer heeft. Nikon heeft dan weer het kantelbare scherm en je kan ook meteen de foto's al wat bewerken. Ik weet eigenlijk niet of de Canon EOS 500D ook over deze functies beschikt?

Ik wil mij vooral toeleggen op natuurfotografie en indoor sportfotografie. In de mate dat het toestel en objectieven het toelaten misschien ook al wat macro, maar daar zal ik in de toekomst dan nog wel een objectief voor moeten bijkopen
    Alle ervaringen, tips enzomeer zijn uiteraard van harte welkom.

Welke keuze ik ook maak, ik zal zeker een prima toestel hebben als instapmodel in deze voor mij splinternieuwe wereld.
    Het is moeilijk om die laatste knoop nu door te hakken, maar ik zal zeker niet de eerste zijn hier met dat probleem..

Alvast prettige feesten en een voorspoedig 2010 gewenst voor iedereen.

Groetjes,
    Edje C
    Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

Re: Dan sta je voor de keuze ...

Ik heb onlangs voor dezelfde keuze gestaan.
    Je keuze zal pas vastliggen als je de body's in je hand hebt gehad.

Sta mij toe nog een extra knoopje te leggen dat je nog moet ontwarren

Ik was ook eerst te vinden voor die promo op de canon 500D.
    Tot je die promo eens gaat bekijken, dat printertje is heel low-end (kost maar 50€ dacht ik) en de fototas is nu niet echt te vergelijken met een lowepro ofzo. Wat het kaartje
    betreft, is dat een snel kaartje? geen specs hierover.

Wat de D5000 betreft speelt elke winkelier in op het feit dat het een kantelscherm heeft
    en live view aankan. Persoonlijk interesseert zo'n kantelscherm niet aangezien die toestellen
    in live view echt pokke-traag zijn. Vaak kunnen ze bij minder licht gewoon niet auto focussen (heb ik ook met mijn D90)
    Hou ook rekening dat die D5000 geen af-motor in zijn body heeft dus zal je altijd af-lenzen
    met geïntegreerde motor moeten kopen.

Ik ben uiteindelijk voor nikon gegaan omdat deze betere ruisonderdrukking had dan canon.
    Vermits ik veel snapshots neem van m'n kinderen, en dat binnenshuis was dat wel een belangrijk punt.

Als je dan al de D5000 in uw handjes hebt gehad en je durft eens naar een D90 kijken
    dan ben je helemaal aan de D90 verkocht. De body is ietsje groter en het toestel
    is een pak sneller.

Mijn keuze is dan voor de D90 gegaan met een 18-150mm lens. Totaal voor 833€ en persoonlijk
    vind ik het elke euro waard. Vooral naar de toekomst toe denk ik dat je met een D90 langer zal toekomen dan een D5000.

Ik weet dat je voor die 833€ geen pakket hebt met een tele die tot 200mm gaat.
    Maar persoonlijk investeer ik dan liever ietsje meer in de body dan in de lenzen.
    Trouwens met een 18-105 kom je ook al ergens en je hebt het voordeel maar 1 lens
    te moeten gebruiken. Minder lenswissels, minder stof in uw body,...
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
      ...
      Maar persoonlijk investeer ik dan liever ietsje meer in de body dan in de lenzen....
      Yep, zoals iedereen weet is de body superieur tov de lenzen ... Ga voor de megapixels. Ik zou de raad volgen en een 5Dmk2 kopen met een 18-200 3.5-5.6
      Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
      - Isaac Asimov-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
        Yep, zoals iedereen weet is de body superieur tov de lenzen ... Ga voor de megapixels. Ik zou de raad volgen en een 5Dmk2 kopen met een 18-200 3.5-5.6
        Ik zij PERSOONLIJK... zeg ik dan dat de TS mijn mening moet volgen? neen, ik schrijf
        gewoon mijn ervaring neer.

Jij helpt de TS anders ook wel goed verder
        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Een sarcastisch berichtje maar even vertalen:
          Lenzen zijn belangrijker dan de body.

En wat het eerste antwoord betreft. Je zal inderdaad versteld staan van de D90btov de D5000 maar alles is uiteraard budget. Kiezen voor een consumer body is ok maar denk eraan dat goede lenzen je nog beter op weg helpen. dit gezegd zijnde, de kitlenzen zijn OK om je toestel te leren kennen en zien hoe je toestel reageerd en zal je er mee leren werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
            Een sarcastisch berichtje maar even vertalen:
            Lenzen zijn belangrijker dan de body.

En wat het eerste antwoord betreft. Je zal inderdaad versteld staan van de D90btov de D5000 maar alles is uiteraard budget. Kiezen voor een consumer body is ok maar denk eraan dat goede lenzen je nog beter op weg helpen. dit gezegd zijnde, de kitlenzen zijn OK om je toestel te leren kennen en zien hoe je toestel reageerd en zal je er mee leren werken.
            Het sarcasme lag hem vooral in het aanraden van een 5dmk2 ipv een effectief tegenwoord op mijn bericht te bieden

Ik weet niet waarom veel de raad wordt gegeven om iets minder te investeren in uw eerste body en meer in uw lenzen... Met de huidige markt-cultuur en verkoop van 2dehands materiaal kan je beter investeren in een body en een goede lens en dan later
            zien voor een "betere" lens vind ik.

Stel, ik koop mij nu een D5000 en binnen 1 of 2 jaar blijkt die niet meer te voldoen en
            wil ik een klasse hoger gaan. Mijn D5000 body wil ik dan verkopen om alvast een nieuwe
            body een stuk te financieren.
            Dan vrees ik dat je op uw body na 1 of 2 jaar VEEEEL meer gaat verliezen dan
            dat je na 1 of 2 jaar een kitlens wil verkopen om een betere lens te financieren...

Allez.. da's mijn gedacht he...

Comment

Ik vind de door Spyro gevolgde redenering nog zo gek niet, zeker als het gaat om een keuze tussen D5000 met beperkingen en een D90 met veel minder beperkingen en dan allebei met een kitlens erbij.
              Dan is iets meer uitgeven voor een body gewoon rationeel verantwoord.

Gaat het puur om beeldkwaliteit, dat is het geld beter in een (betere ) lens gestoken, maar bij instappers is het niet altijd zo simpel en eenduidig....

Comment

maar bij instappers is het niet altijd zo simpel en eenduidig
                je betaalt altijd leergeld

met wat ik nu weet zou ik met een budget van 900 EUR inderdaad een betere body kopen (bv een Canon 40D-50D of een Nikon D90) en 1 of 2 eenvoudige tweedehandslenzen erbij (die bestaan, in het normale bereik maakt je met een lens van 100 EUR in de meeste situaties even goede fotos als met één van 1000 EUR, en zoals ik begrepen heb helpt het bij Nikon dat je body een motor heeft)

je kan dan gaandeweg lenzen bijkopen alnaargelang je interesses

zelf heb ik nog altijd de EF24-85 USM die ik voor m'n 400D tweedehands gekocht heb, in plaats van de waardeloze kitlens die er toen bij was
                ik heb toen ook gunstig een EF100 macro USM gekocht, nog altijd een zeer goede lens

de 400D heb ik ook nog, wat een klein ding zeg

toen ik die kocht (meer dan 3 jaar geleden) kon je voor iets meer een tweedehands 20D kopen, wie weet had ik daarmee de tussenstap 50D vermeden ?

je behoeften veranderen en het aanbod van apparatuur nog meer
                het is minder erg een beetje te klein te kopen in het begin dan van het te groot te zien

Comment

Alvast bedankt voor jullie eerste reacties op mijn dilemma, dat alleen maar groter is geworden nu .
                  Misschien is investeren in een betere body nog niet zo'n gek idee, een lens kan ik na een tijdje nog altijd extra bijkopen ifv de behoefte.

Laat me nog een laatste push geven in het budget, een 5Dmk2 zit er helaas net niet in,dan zou het gaan tussen:

Nikon D90 + AF-S DX VR 18-105mm F:3.5-5.6 aan € 1000

of

Canon EOS 50D + EF-S 18-135mm F:3.5-5.6 IS aan € 1060

Het maakt het er alvast niet makkelijker op, maar één ding is zeker, hiermee is echt wel mijn budgetlimiet bereikt. Ik wil nog afronden tot €1100 maar daar stopt het dan ook echt!
                  Niet vergeten dat ik echt van 0 moet beginnen in dit wereldje, ik lees hier op het forum over massa's termen en instellingen wat voor mij grotendeels nog altijd onbekend terrein vormt .

Groetjes,
                  Edje C
                  Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Edje C Bekijk bericht
                    Niet vergeten dat ik echt van 0 moet beginnen in dit wereldje, ik lees hier op het forum over massa's termen en instellingen wat voor mij grotendeels nog altijd onbekend terrein vormt .

Groetjes,
                    Edje C
                    Dat meegenomen zou ik nou ook weer niet zo'n groot punt maken van een camera, ervaring opbouwen is minstens even belangrijk en dat kan met iedere keuze.

Comment

Edje C, check je privé berichten eens.

Comment

Dan zou ik persoonlijk gaan voor de Nikon D90,omdat die beter presteert in hoge iso's en ik denk dat de 50D ook een zeer goed toestel is maar dat het beter glas verrijst dan de Nikon...

grtz Dirk
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                          Dan zou ik persoonlijk gaan voor de Nikon D90,omdat die beter presteert in hoge iso's en ik denk dat de 50D ook een zeer goed toestel is maar dat het beter glas verrijst dan de Nikon...

grtz Dirk
                          Verrijst?

Comment

iedereen mag ervan denken wat ie wil maar....in sommige gevallen is idd de body belangrijker dan de lens , en soms veel belangrijker.....

doe maar eens hondensportfotografie, en je weet het snel!
                            en ik spreek hier wel uit ervaring!
                            http://www.jvs-photography.be/

Comment

Mijn excuzes aan TS en Spyro, mijn opmerking was niet op zijn plaats, had het bericht van Spyro niet goed gelezen.
                              Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                              - Isaac Asimov-

Comment

Working...
                              X