Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300D -> onderbelicht met flits ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300D -> onderbelicht met flits ???

    Op dpreview staat het er vol van, de 300D belicht z'n foto's niet goed in combi met een flits (behalve dan de 550EX)

    voorbeelden :


    http://tkis.com/user/photobug/102_0244.jpg -300D
    http://tkis.com/user/photobug/136_3659.jpg -S45




    reden :

    1) heel wat newbie's pakken nu voor het eerst een DSLR in handen en maken daardoor soms fouten bij het scherpstellen (scherpstellen op de lichtste onderdeel enzo)

    2) Maar er zou in de 300D geen flashexposure compensation zitten die wel bij de feature staat :





    Nu ben ik helemaal geen techneut, maar met de voorbeelden die ik gezien heb op dit moment met het gebruik van de flits binnenshuis ben ik helemaal niet tevreden. Ook al is het meeste wel aan te passen in PS, toch vind ik dat dit niet kan voor een €1000 camera.

    Storm in een glas water ?
    of toch niet ?

    iemand commentaar ?

    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

  • #2
    Je mag ook niet vergeten dat je hier E-TTL flitst. De flits-output is geoptimaliseerd voor de zone die gemeten wordt binnen de centrale cirkel; je doet bij E-TTL dus eigenlijk spotmeting in functie van het flitslicht. Bij het herkadreren blijft dat zo, dus los van waar je gefocust hebt, zal de flash output zich aanpassen aan wat er in de centrale cirkel te zien is op het ogenblik dat de flits geactiveerd wordt.

    Als flitsbelichtingsintensiteit kritisch is (en dat is meestal zo als de flits de dominante lichtbron is), dan krijg je alleen echt goeie en consistente resultaten als je belichtingsvergrendeling gebruikt. Op dat moment stuurt de flits een preflash uit, en wordt de lichtintensiteit van de flits vergrendeld, zodat je naar hartelust kan herkadreren.

    Dat er geen flitscompensatie op de 300D zit, beschouw ik als een zeer groot nadeel ten opzichte van de 10D. Iemand die vaak flits gebruikt, zal het met mij eens zijn. En achteraf onderbelichting ophalen in PS heeft ook sterke beperkingen, hoor. In RAW kan je heel wat bereiken, maar met een onderbelichte JPEG ga je werk hebben om de ruis onder controle te houden bij het oplichten.

    Of dit nu een storm in een glas water is, of een probleem, kan ik je uiteraard ook niet vertellen. Wat ik wel weet, is dat je E-TTL goed moet begrijpen om er de beste resultaten uit te halen. Misschien dat daar het schoentje wringt...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Je mag ook niet vergeten dat je hier E-TTL flitst.
      Bij het herkadreren blijft dat zo, dus los van waar je gefocust hebt, zal de flash output zich aanpassen aan wat er in de centrale cirkel te zien is op het ogenblik dat de flits geactiveerd wordt.

      Wat ik wel weet, is dat je E-TTL goed moet begrijpen om er de beste resultaten uit te halen. Misschien dat daar het schoentje wringt...

      euh ... hoe kan ik dan een behoorlijke belichting krijgen als ik centreer op een zwart of wit voorwerp ? Het truukje van scherpstellen op een plekje wat een beetje donkerder/lichter is en dan herkadreren werkt hier dus niet ??

      Wanneer je je camera in full auto zet, moet er imho toch een bruikbare foto uitkomen ... daar moet toch geen PS aan te pas komen.

      Dat er geen flitscompensatie op de 300D zit, beschouw ik als een zeer groot nadeel ten opzichte van de 10D
      en waarom staat het dan wel bij de features ?? (of ben ik fout)

      In RAW kan je heel wat bereiken
      ja hallo. RAW gebruiken omdat de flits niet behoorlijk werkt. Nee dank u

      --

      ik zou eens willen vragen aan diegenen die al een 300D hebben om deze avond binnenshuis gewoon een een foto te maken, familiekiekje. En eens te posten hoe die uit de camera komt (mag verkleind formaat zijn)
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Originally posted by Perrush
        euh ... hoe kan ik dan een behoorlijke belichting krijgen als ik centreer op een zwart of wit voorwerp ? Het truukje van scherpstellen op een plekje wat een beetje donkerder/lichter is en dan herkadreren werkt hier dus niet ??
        Dat truukje werkt niet met E-TTL omdat de flitskracht wordt bepaald op basis van een preflash net voor de echte flash output. Het enige dat feilloos werkt, is richten op het punt dat je correct belicht wil hebben (dus meestal niet het donkerste of het lichtste punt) en dan op de exposure lock button drukken. Vervolgens focussen, herkadreren en afdrukken.

        Originally posted by Perrush
        Wanneer je je camera in full auto zet, moet er imho toch een bruikbare foto uitkomen ... daar moet toch geen PS aan te pas komen.
        Daarin kan ik je bijtreden. Als de camera systematisch zo sterk onderbelicht als in de voorbeelden die je hier toont, dan is er iets aan de hand. Flitscompensatie kan hier een lapmiddel zijn (RAW ook), maar dan moet dat er wel op zitten. Het is mij intussen ook niet meer duidelijk of dat nu wel of niet kan op de 300D.

        Wat ik wou zeggen, is dat je dit soort effecten ook kan reproduceren met foute lichtmeting (al dan niet bewust). Ik heb geen idee wat het kennisniveau is van de personen die deze voorbeeldfoto's gemaakt hebben, dus kan ik ook niet oordelen waar het probleem zit: de hardware of de fotograaf.

        En RAW gebruiken met flitsfoto's is zeker geen slechte keuze. Niet om te compenseren voor een slecht werkende camera, maar om de subtiele kleur- en belichtingsafwijkingen die soms ontstaan met flitslicht te kunnen wegwerken. Niet om iets slechts aanvaardbaar te maken dus, maar om iets goeds nog beter te maken.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Als de camera systematisch zo sterk onderbelicht als in de voorbeelden die je hier toont, dan is er iets aan de hand.

          Ik heb geen idee wat het kennisniveau is van de personen die deze voorbeeldfoto's gemaakt hebben, dus kan ik ook niet oordelen waar het probleem zit
          Momenteel heb ik de indruk dat 'de meeste' foto's onderbelicht zijn - OF - je moet echt weten wat je doet. En dan vind ik, het persoonlijk, niet aanvaardbaar.

          Daarom mijn vraag aan diegenen die er hier al eentje hebben. Ze 'em op 'P' (or whatever 'auto' is), focus willekeurig binnenshuis (zonder extremen op te zoeken) en vertel / laat zien wat eruit komt.
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #6
            Het enige dat feilloos werkt, is richten op het punt dat je correct belicht wil hebben (dus meestal niet het donkerste of het lichtste punt) en dan op de exposure lock button drukken. Vervolgens focussen, herkadreren en afdrukken.
            oh ja, nog vergeten.

            Er is dus weldegelijk een work-around ?, maar ik vind ie toch nogal omslachtig, zou eigenlijk simpeler moeten zijn.

            Maar goed, ge kunt gene volkwagen betalen en verwachten dat ge nen ferrari gaat voorbij steken ... zullen we dan maar denken
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

            Comment


            • #7
              Ik heb geen idee wat het kennisniveau is van de personen die deze voorbeeldfoto's gemaakt hebben, dus kan ik ook niet oordelen waar het probleem zit
              Momenteel heb ik de indruk dat 'de meeste' foto's onderbelicht zijn - OF - je moet echt weten wat je doet. En dan vind ik, het persoonlijk, niet aanvaardbaar.
              Kan ik me voorstellen.
              Voorbeeld Canon EOS D10 heeft vaak de neiging om over te belichten.
              Nikon D100 heeft vaak de neiging om onder te belichten.
              Men moet zich dus aanpassen, en standaard de belichting aanpassen, rekening houden met de neiging van de camera dus.
              Gooi je flits eens omhoog, bv + 3/6 en richt em bv schuin naar voren, niet helemaal naar 't plafond.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Perrush
                Er is dus weldegelijk een work-around ?, maar ik vind ie toch nogal omslachtig, zou eigenlijk simpeler moeten zijn.
                Het is niet echt een workaround, maar eerder een andere standaard-interpretatie van lichtmeting. Wat herkadreren eigenlijk inhoudt, is dat je op een plaats wil focussen die niet centraal in je frame ligt. Vele mensen leiden daaruit blijkbaar af dat ook de belichting daarmee moet worden vergrendeld, maar wat het toestel doet, is eigenlijk logischer als je het eens goed overdenkt: bij het herkadreren probeert het toestel nog altijd de juiste belichting voor het nieuwe frame te bepalen, volgens de gekozen meetmethode (evaluative, center weighted, spot). In de meeste gevallen zal dit ook de bedoeling zijn, denk ik. Het voelt wat vreemd aan als je het anders gewend bent, maar ik vind het intuïtiever op deze manier.

                Op de 10D wordt de lichtmeting (los van flitsbelichting) ook niet vergrendeld samen met de AF. Als je herkadreert maar niet wil dat de belichtingswaarden veranderen, moet je echt AE-lock gebruiken. Maar die button staat dan ook op een hele goeie plaats (onder je rechterduim). Alleen bij "Evaluative metering" op de 10D worden belichting en focus samen gelockt, maar die setting gebruik ik nooit. Geen idee hoe de 300D nu met lichtmeting gaat omspringen, aangezien je als gebruiker geen keuze hebt tussen de verschillende lichtmetingsprogramma's. Of heb ik dat ook weer verkeerd opgevangen?
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by NataliaNL
                  Voorbeeld Canon EOS D10 heeft vaak de neiging om over te belichten.
                  Ja, dat zegt men al heel lang, maar ik heb dat nog nooit zo ervaren. Misschien ligt het ook aan het feit dat ik nooit evaluative metering gebruik. Hou er ook rekening mee dat de lens hier een rol in speelt, net als in de tonaliteit, het contrast en de saturatie. Ik zet mijn Sigma 50-500 ook standaard op -1/3 of -2/3 EV, maar op mijn Canon lenzen is dat niet nodig. Van de Sigma 15-30 is bijvoorbeeld bekend dat ze zeer warme kleurtonen produceert. Neem daarbij dat een Canon toestel ook al geneigd is om vrij warme kleuren te produceren, en je begrijpt dat je voor deze lens eigenlijk ook aparte settings zou moeten gebruiken. Gelukkig is er RAW om deze dingen probleemloos op te vangen.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb even de proef op de som genomen en dit zijn de resultaten :

                    Beiden zijn gemaakt op P, iso 400, 55mm (met de 18-55) en op ongeveer 2 meter van het object.

                    De eerste met een 420EX, de tweede met de interne flitser


                    Mark (300D)

                    Comment


                    • #11

                      [/quote]
                      Juist, laat de beelden spreken.
                      Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

                      Comment


                      • #12
                        Cyrox, wat liep er dan fout bij de foto met de externe flitser? De interne flitser is namelijk minder krachtig (lager richtgetal)...

                        Ben benieuwd.....

                        Comment


                        • #13
                          Wat is er misgelopen misschien ?
                          Ik vind de eerste foto, mét externe flitser dus, beter belicht dan die met interne flits.
                          Het is niet omdat die interne flits per definitie minder krachtig is dan de externe dat een foto onder dezelfde omstandigheden gemaakt met een interne minder belicht zou zijn dan met een externe...
                          Foto's met een interne flitser leveren (bij mij althans) nooit echt aanvaardbare foto's op, maar de discussie ging hem hier over combi's met flits en niet echt over de interne flits.
                          Mark (300D)

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb sinds vorige week een 420EX, en ik zet deze 2/3 stops onderbelicht. Dit om niet te veel licht te krijgen.
                            Ik vind de eerste foto persoonlijk ook beter.
                            Me dunkt dat deze meer de 'natuurlijke' belichting benadert.

                            Comment


                            • #15
                              Heb sinds vandaag ook mijn 300d en al mijn binnenfoto's zijn ook onderbelicht, zelfs op de full auto
                              stand met interne flitser.
                              Raar maar waar....
                              NIKON D70
                              NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

                              Comment

                              Working...
                              X