Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dslr - bridge - 4/3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dslr - bridge - 4/3

Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al enige tijd en ziehier ben ik dan met mijn 1ste post en onmiddellijk reken ik op jullie hulp

Ik heb een canon powershot S1 IS die onlangs stuk gegaan is. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuw toestel.

Mijn 1ste gedacht was de canon 500d omdat die nog net binnen mijn budget ligt.
    Na het artikel gelezen te hebben of een dslr iets voor u is of niet twijfel ik echter.
    Ik neem wat foto's thuis van de kinderen -honden, wat gelegenheden maar dat is het, soms ligt het toestel wel verschillende weken in de kast. Dit wil niet zeggen dat ik niet de smaak te pakken kan krijgen natuurlijk.

Bij vele zie ik dat als raad geven dat je een dslr alleen moet kopen indien je jezelf wil verdiepen in fotografie en dat het anders kan zijn dat je met een dslr bijlange zulke mooie foto's niet neemt dan met een standaard compaktje.
    Kan zijn dat ik me in de toekomst erop toeleg als ik de smaak te pakken heb en cursus volg (photoshop en dergelijke) maar ik zou graag ook onmiddellijk out the box kunnen degelijke foto's nemen (op automatische stand)

Dus ik ben beginnen twijfelen voor een bridge te nemen zoals de canon powershot SX20 IS . Ziet er een degelijk toestel uit en krijgt op 1ste gezicht goede reviews. Hier heb ik dan bang dat ik binnenshuis problemen ga hebben met foto's nemen. Ik neem vooral foto's van de kinderen , honden en voor kinderen hoor ik dan meer zeggen ga voor een dslr

Sommige zeggen ook dat zolang je foto's op A4 formaat of kleiner afdrukt je zogoed als geen verschil gaat zien en je dus beter een bridge neemt?
    Eigenlijk als ik eerlijk ben is op het eerste zicht een bridge meer voor mij. Ik weet niet veel van fotografie, ik heb geen zin in gesleur met lenzen,... maar toen kwam ik een video review tegen van de 500d waarin duidelijk werd gemaakt als je via die standen werkt (bvb portret stand) dat je dan eigenlijk ook manueel niet veel meer kunt bijstellen en dat het ook meer een point and shoot word zo.
    Als dit zo is dacht ik aan een canon 500d met een allround lens (18-200) zodoende heb ik een toestel die redelijk wat aankan en als ik er me toch in verdiep heb ik meer mogelijkheden

Hoe meer ik lees hoe meer ik twijfel en i.p.v toestellen afvallen komen er steeds meer bij.
    Nu kijk ik ook al naar de 4/3 systemen van olympus en panasonic

Wie me wat raad kan geven alvast bedankt

Re: Dslr - bridge - 4/3

Als je tevreden bent over een bridge zoals de SX-reeks van Canon, dan zou je kunnen overwegen om bij die serie te blijven (sx20 bvb) en dit bv. te combineren met het nieuwe externe flitsje van Canon de 270EX.

Zie: http://www.dpreview.com/news/0903/09...dlite270ex.asp

Je kan er mee indirect flitsen en het ding is uiterst compact. Voor 155 euro - heb ik betaald - een schitterend ding.
    Als je foto's wil maken die "gewoon goed" zijn lijkt me dit een uitstekende combinatie, en je zal nog ruim onder het budget van een 500D met 18-200 zitten.
    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Je kan ook de Pen Micro 4/3 format overwegen
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
        Je kan ook de Pen Micro 4/3 format overwegen
        Ja, er staat hier trouwens eentje in de kopershoek. Minder dan een maand oud. Aan een
        schappelijke prijs. Fijn toestel lijkt me dit voor mensen die tussen een compact/bridge
        en DSLR in lijken te zitten.

Comment

Een simpel antwoord, der is een Digitale Reflex, en dan is er de rest!
          Altijd zal een digitale reflex de beste resultaten leveren, dat is zonder twijfel ...., wat er zich wel kan voordoen dat is dat je soms wat meer zult moeten investeren in optiek en andere toebehoren, maar eens je gebeten bent van de microbe doe je dat met plezier.

MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Wel ik heb naar die 4/3 toestellen ook gekeken.

Daarin gaat het tussen 2 toestellen namelijk de olympus pen E1 en de panasonic dmc-GF1

De olympus heeft wel geen goed lcd screen en vooral geen ingebouwde flash
            De panasonic daarentegen heeft geen ingebouwde stabilisator

Ik kan wel geloven dat digitale spiegelreflexen het beste resultaat geven maar klopt het nu wel of niet dat je via automatische stand (voor te beginnen) al mooie foto's kunt nemen of moet je jezelf echt al verdiept hebben in de wereld van fotografie?

Ook zie ik soms mensen die reeds in bezit zijn van dslr en die dan een bridge bijkopen en daar ook tevreden van zijn (canon g11 - sx20 - ...) dus scheelt dit dan zo weinig van resultaten met de instap reflexen of weegt het gemak niet op tegen het kwaliteitsverschil?

Die panasonic dmc-GF1 staat me wel aan maar spijtig heeft die geen ingebouwde stabilisator, die olympus pen ziet er ook goed uit maar die heeft dan geen ingebouwde flash en pover lcd screen.

Alvast bedankt voor de suggesties

Comment

ik heb een S5 IS sinds 2-3 jaar en onlangs een 500D gekocht.
              beide toestellen zijn nog in gebruik en hebben hun nut. Ik ga mijn dure DSLR niet riskeren in weer en wind, of ergens in onveilige omstandigheden - daar gaat de S5 mee.
              Als die echter ooit stuk gaat, ga ik wellicht geen andere kopen want de DSLR met superzoom is niet veel groter om mee te nemen dan de S5. De S5 video heeft meer functies ook. (audio, zoom & scherpstellen)

Ook staan er op de S reeks meer 'scene' modes voor 'leken' (voorinstellingen) dan op de 500D, en de zoom is gewoon krachtiger dan een betaalbare lens op de DLSR. De 500D geeft dan weer beelden met meer diepte en leven en heeft zijn sterke punten (lage ruis, diepte, snelheid)

Ik zou in ieder geval iets kopen dat een externe flits aankan, daar heb ik al veel plezier aan gehad.

Patrick

Comment

In Media Markt Antwerpen staat de E-420 ik enkelkit (dus inclusief 14-42 objectief), voor €333,-... Als je aan die prijs nog naar een bridge kijkt, snap ik het niet meer.

Zoals hierboven aangehaald, er is eerst een DSLR en daarna een DSLR...
                http://www.digifotofreak.nl

Comment

@ Marcfoto : Bedankt voor de tip maar ik zie niet echt naar de prijs maar eerder naar het verschil tussen zo een instap dslr en een bridge en/of het de moeite is in mijn geval. Het punt waar ik vooral mee zit is dat ik geen ervaring heb in fotografie en dan 600-700€ uitgeven voor tijdje nadien tot de conclusie te komen dat het beetje overkill is is wel spijtig natuurlijk (overkill in de aard van dat ik met het toestel moeite heb om te werken)

Vooral het feit dat ik van vele al gelezen heb dat ze naast hun dslr nog eens een compact bijhalen en daar dan ook heel wat met fotograferen en ook tevreden mee zijn daar heb ik wat schrik van.

Ik zoek wel eentje met video erbij, hoofdzaak is fotografie maar is altijd mooi meegenomen als het erbij zit.

Comment

Dus zoals ik het hoor ben je tevreden van beide.
                    Je S5 is beter in video?
                    Dus eigenlijk scheelt het niet zoveel van omvang beide cameras voor mee te nemen, dit wel met 1 lens dan welke stel je dan voor? Hoe is de kitlens bij de 500d?

Sorry voor zoveel vragen maar het gaat me vooral om deze 2 toestellen, ik val steeds op deze beide terug ( de sx20 en de 500d) en aangezien jij beide toestellen hebt vraag ik maar door (nuja niet beide maar de s5 kun je daar toch ongeveer met gelijkstellen?)
                    Last edited by falcy; 20 december 2009, 21:37.

Comment

de S5 video is ANDERS dan de 500d.

de 500d is HD en de S5 niet, echter de S5 kan inzoomen en scherpstellen zonder enig probleem tijdens het filmen (+ windruisonderdrukking). de stabilisatie van de S5 vind ik zeer goed werken (ik heb zitten filmen uit een boot)

Bij de 500d moet je 'manueel' scherpstellen (of althans op een knop drukken) en je hoort duidelijk de lensmotor op het filmpje. Ik vind het niet goed werken. Aan de andere kant is HD (of toch bijna) qualiteit toch wel heel wat, dus ik leer mezelf niet inzoomen tijdens het filmen. (eigenlijk gebruik ik het niet veel)

het zijn gewoon andere toestellen met elk hun eigen doel en nut. 'k zou denken dat de recente bridges van canon wellicht nog veel beter zijn - ik heb die al lang niet meer bekeken.

>Ik zoek wel eentje met video erbij, hoofdzaak is fotografie maar is altijd mooi meegenomen als het erbij zit.

zo dacht ik ook over de 500d. Dat is een van de redenen waarom ik de 450d heb laten staan.

met 600-700 euro kom je nog lang niet aan het lens bereik van een S5 als je een 500d body koopt. Het is een ander budget.

mijn mening he ...

Patrick

Comment

Ik denk dat je vooral moet afvragen of je zo'n grote zoom wel nodig vind van op de superzooms. Vaak zie je ook dat je toch best in kwaliteit verliest als je volledig uitgezoomd bent.
                        Maar ik begrijp je dilemma hoor, ik twijfel(de) ook heel erg tussen de 500d en de sx20is. Qua omvang zijn ze idd ongeveer even groot vind ik. Natuurlijk als je een telelens op je 500d zet dan is er een groot verschil Maar ik vond de sx20is zelfs zwaarder dan de 500d met kitlens, kan me vergissen hoor.. Een van de redenen om toch ook voor de dslr te gaan is snelheid. Ik erger me enorm aan de tijd dat mn compactje nodig heeft om een foto te maken! zeker met een beweeglijke peuter/honden!

In ieder geval heb ik voor de 500d gekozen, met kitlens 18-55 en de 50mm f1.8 lens. Ik heb geen grote zoom nodig (nu toch niet), wil degelijke kwaliteit in low-light, en neem vooral binnenshuis ook foto's (portretten van de baby), vandaar de 50mm (lichtsterk). Ik kan je nog niet zeggen wat ik ervan vind, aangezien hij ingepakt onder de kerstboom op me ligt te wachten

Maar ik heb ook zo geredeneerd; Als ik over een jaar toch vind dat ik liever een compactere superzoom wil, dan verkoop ik de set en schaf ik mij een superzoom aan. Simpel. Je weet nooit hoe je het ervaart als je het niet hebt geprobeerd

Oh en even over investeren in lenzen etc. Ik heb niet echt de ambitie om op top-amateur niveau te komen. Ik wil gewoon betere kwaliteit foto's, meer opties, mooiere resultaten. Ik fotografeer graag maar ben echt niet van plan 10000den euro's aan lenzen te spenderen.. De enige lens die ik in de toekomst nog zal kopen is een grotere zoom, voor uitstapjes ofzo. Maar zolang je tevreden bent met jouw lens is er toch geen reden een andere te kopen? Vind ik he..

Veel succes!
                        Last edited by Tacha87; 21 december 2009, 10:09.

Comment

Oh en nog een tip: lees niet al te veel meer. Geloof me, het is frustrerend. Ik ben wel 10x naar de saturn geweest om alle toestellen te proberen!! Heb je dat zelf al gedaan? Gevoeld welke de beste in je hand ligt? Met het menu gespeeld en wat foto's genomen in de winkel? Je merkt direct het verschil in snelheid

Neem je trouwens vooral foto's via het scherm? Want bij een dslr is het aangenamer en sneller via de viewfinder natuurlijk. Het is even wennen maar eigelijk is het iets natuurlijks vind ik.. De viewfinder van superzooms zijn vaak niet zo aangenaam.

Dus maak je niet gek door nog weken te lezen, zoals ik, en ga naar de winkel en kies ook op je gevoel!

Comment

@Tacha bedankt voor de totale uitleg Hoe meer je leest hoe meer je inderdaad begint te twijfelen. Nu ik wacht nog een paar weken voor ik tot aankoop overga maar ben op dit moment bijna zeker dat het een 500D zal worden of het zou moeten tegenvallen als ik in de winkel het toestel vastheb/uitprobeer

Comment

Working...
                            X