Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 witbalans preset probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D200 witbalans preset probleem

    Ik zit met het volgende probleem:

    Als ik een flitser gebruik en mijn D200 witbalans voorinstelling op flits zet zijn de foto's telkens te warm van kleur, vooral te veel geel (zowel in raw als in jpg). Ik moet ze allemaal corrigeren. De beste resultaten bekom ik als ik de witbalans manueel instel ergens tussen 5000K en 5400K. Fotograferen in raw is een andere mogelijkheid, de witbalans kan dan nauwkeurig ingesteld worden in de raw converter.

    Mijn probleem is: wat ben je met die voorinstellingen als je er niets kan mee aanvangen. Om het probleem duidelijker te kunnen definieren heb ik een aantal tests gedaan:
    toestel op raw ingesteld en dan foto's nemen van eenzelfde voorwerp met telkens een andere preset waarde voor de witbalans. Dan de foto's geopend met de rawconverter versie 3.7 van adobe (photoshop CS2). De witbalanswaarde die de D200 heeft gebruikt kan je dan aflezen (dat veronderstel ik toch). De resultaten waren wat onthutsend:

    Ik kan hier blijkbaar geen kolommen maken, de resultaten zijn dan als volgt te lezen:
    Instelling preset op de D200: Kleurtemperatuurwaarde volgens D200 handleiding, Kleurtemperatuur door D200 werkelijk gebruikt.

    Gloeilamp: 3000, 2950
    TL: 4200, 3950
    Zon: 5200, 4950
    Flits: 5400, 6150
    Bewolkt: 6000, 5550
    Schaduw: 8000,7100
    Automatisch: 4750

    Je merkt dus een grote afwijking bij de flitsinstelling.
    Als ik de raw converter de witbalans automatisch laat corrigeren komt hij telkens op een waarde ergens rond 5100K, wat de juiste waarde van mijn flits zou kunnen zijn.
    Ik heb 3 flitsers gebruikt om te vermijden dat het een flitsprobleem zou kunnen worden:

    De goeie ouwe Metz Mecablitz 402, een Metz 32Z-1 en de ingebouwde flitser van de D200. Allemaal exact hetzelfde probleem

    Heeft iemand hetzelfde probleem ondervonden? of is er iemand die ook op deze metingen is uitgekomen? of is er iets mis met mijn D200?
    Op het internet vind ik geen enkele melding hierover.

    Emanuel
    Last edited by Emanuel; 18 december 2009, 20:10. Reden: taalfout
Working...
X