Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax tegenstrijdigheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax tegenstrijdigheden

    Beste BD'ers,

    Ik ben op zoek naar een DSLR (zoals zo velen) en had uiteindelijk een aantal camera's weerhouden waartussen ik zou kiezen (Om niet af te wijken van de discussie geef ik mijn lijstje niet mee ;-)). In de beginne stond het toestel Pentax K-X erop maar ik heb dit uiteindelijk niet weerhouden vanwege de batterij: ik hou er niet van om om de haverklap te moeten wisselen van batterijen (4 AA's) en zocht naar een toestel met een Li-ion batterij.

    Met de eindejaarspromoties voor de deur ben ik gaan snuisteren in de brochure van Top Camera en wat ziet mijn oog op pagina 15: de Pentax K-X wordt geleverd met Li-ion batterij + lader en software!!!

    Omdat ik altijd overal gelezen had dat het toestel alleen AA'tjes kan hebben, heb ik bij een aantal top camera verdelers nagevraagd of het hier niet gaat om een drukfout ofwel dat er inderdaad herlaadbare Li-ion batterijen bestaan die passen in de K-X.
    Het vervelende is nu dat een paar van deze verdelers (na contact te hebben gehad met de mensen van Pentax) beweren dat het idd een zetfout is (alleen AA'tje zijn mogelijk, desnoods NiMH herlaadbare) maar één andere beweert dat herlaadbare Li-ion mogelijk is.

    Nu, ik weet eigenlijk niet meer wie ik moet geloven en kom dan maar ten rade bij de experts... Kan het verhaal dat de K-X leverbaar is met herlaadbare Li-ion batterij kloppen?

    Alvast bedankt!
    When you Assume, You make an Ass of U and Me
    Nikon D90 + 18 - 105 mm VR kit

  • #2
    Re: Pentax tegenstrijdigheden

    Sinds firmware versie 1.01 hoor ik niets meer van problemen met oplaadbare batterijen hoor. Ik moet al verschillende pagina's terugbladeren op het pentax-SLR forum van dpreview om nog iets terug te vinden van mogelijke problemen.

    Vaak worden Sanyo Eneloop batterijen aanbevolen (of gelijkaardige types) omdat die na een jaar nog 85% van hun vermogen behouden, terwijl gewone oplaadbare AA-batterijen na een paar weken al het grootste stuk van hun vermogen verloren hebben.

    Trouwens, zo'n paar setjes Eneloops of andere kwaliteitsbatterijen én een goede lader komen overal van pas. Bvb in flitsers van om het even welk merk, in draadloze muizen, toetsenborden, speelgoed en noem maar op.

    Per set van 4 goede opgeladen batterijen zal je zeker 1000 foto's kunnen maken.
    Wel bij het vervangen van batterijen in de K-X een minuutje of twee wachten zodat het toestel het juiste type van batterij gededecteerd heeft, en dan pas aanschakelen.

    Maar ook met oplaadbare batterijen van GP of zelfs van de Aldi zal het probleemloos werken na de firmware update.

    De nieuwste firmware voor Pentax kan je HIER downloaden.
    Groetjes van tozumi

    Bezoek hier mijn webstek

    Comment


    • #3
      Re: Pentax tegenstrijdigheden

      Oorspronkelijk geplaatst door bjornable Bekijk bericht
      ...
      Met de eindejaarspromoties voor de deur ben ik gaan snuisteren in de brochure van Top Camera en wat ziet mijn oog op pagina 15: de Pentax K-X wordt geleverd met Li-ion batterij + lader en software!!!
      Omdat ik altijd overal gelezen had dat het toestel alleen AA'tjes kan hebben, heb ik bij een aantal top camera verdelers nagevraagd of het hier niet gaat om een drukfout ofwel dat er inderdaad herlaadbare Li-ion batterijen bestaan die passen in de K-X.
      Het vervelende is nu dat een paar van deze verdelers (na contact te hebben gehad met de mensen van Pentax) beweren dat het idd een zetfout is (alleen AA'tje zijn mogelijk, desnoods NiMH herlaadbare) maar één andere beweert dat herlaadbare Li-ion mogelijk is.
      Nu, ik weet eigenlijk niet meer wie ik moet geloven en kom dan maar ten rade bij de experts... Kan het verhaal dat de K-X leverbaar is met herlaadbare Li-ion batterij kloppen?
      Volgens mij niet, maar als je zo'n leverancier vindt moet hij wel bereid zijn jou zo'n K-x met passende Li-ion-accu's (plus lader) te verkopen en te garanderen dat het werkt.

      Lees o.a. http://www.greenbatteries.com/libafa.html#Substitute
      en op http://www.batterijenhuis.nl/ (> oplaadbare batterijen > overig)
      alsook deze link.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Re: Pentax tegenstrijdigheden

        Ik zou je niet te veel zorgen maken over de batterijen. Volgens K-m, K-x, en D200 gebruikers op verschillende Pentax-forums werken oplaadbare AA's zeer goed, zeker als je de Sanyo Eneloops gebruikt.
        Deze heb ik ook in mijn flitser, en sindsdien geen lege batterijen meer als je ze nodig hebt.

        En oplaadbare AA's heeft ook zo zijn voordelen.
        -Maar 1 lader meesleuren
        -goedkoop
        -zijn over ter wereld wel te koop (als je een specifieke lader en batterij moet zoeken in het buitenland kun je soms wel hééél lang zoeken. Ik spreek uit ervaring )

        Comment


        • #5
          Re: Pentax tegenstrijdigheden

          Op zich kan het verhaal kloppen:

          de K-x kan CR-3V batterijen gebruiken (wat in feite niet anders is dan twee AA batterijen aan elkaar geplakt, en de CR-3V is ook verkrijgbaar in Li-ION vorm.

          Echter, standaard zitten er bij de K-x 4 (niet-oplaadbare) Lithium batterijen waar je in principe gemakkelijk 2000 foto's (of meer) moet mee kunnen halen. Dus als ze adverteren dat je er twee Li-ION batterijen en lader bijkrijgt, dan zal dat een apart pakket moeten zijn wat niet in de doos zit...

          Hoop dat hiermee de vraag is opgelost. Ik volg de anderen als ze zeggen dat AA batterijen geen probleem kan zijn: de K-x is ronduit de zuinigste camera als het gaat om batterijen (zou een Eco label moeten krijgen.)
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Re: Pentax tegenstrijdigheden

            Bedankt voor de info

            Ik heb min of meer mijn besluit genomen: ik ga langs bij de fotoboer en ga het toestel met batterijen bestellen en zal dan wel zien wat er uit de bus valt.

            Ik hou jullie op de hoogte

            Alvast bedankt voor de info!
            When you Assume, You make an Ass of U and Me
            Nikon D90 + 18 - 105 mm VR kit

            Comment

            Working...
            X