Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50d / 7d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 50d / 7d

Hoi, hoi!
    Ik zit in mijn eerste jaar avondopleiding voor fotograaf en ben mijn canon 350d meer dan beu!
    Ik zou daarom graag een nieuw toestel kopen, maar twijfel tussen de canon 50d en 7d, het is uiteraard een groot prijsverschil!

Kan iemand mij raad geven zodat ik de knoop door kan hakken?

Thanks

Nele

Re: Canon 50d / 7d

Ik denk niet dat je met de 7D per se betere foto's gaat kunnen maken dan met de 50D (en omgekeerd). Dus als dat het voornaamste argument zou zijn: geen onnodige centjes uitgeven.

Maar ik heb wel de indruk dat de 7D meer is dan zomaar een opvolger voor de 50D. Bon, ik weet het maar van horen zeggen, maar de 7D lijkt me toch wat meer camera dan de 50D. En heel wat onderdeeltjes zijn dan toch wel verbeteringen tov de 50D.

Volg je hart, Nele, volg je hart. (En niet per se 101 reviews). Persoonlijk zou ik zelfs mijn oude 5D nog niet willen omruilen voor een 7D, maar ik denk dat je daar het meeste plezier aan zou hebben van die twee.
    Last edited by al murphy; 17 december 2009, 22:05. Reden: typfout

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
      Ik denk niet dat je met de 7D per se betere foto's gaat kunnen maken dan met de 5D (en omgekeerd). Dus als dat het voornaamste argument zou zijn: geen onnodige centjes uitgeven.

snip
      Als je helemaal van nul moet beginnen zal het niet veel verschil uitmaken wat je koopt ... als je het wel al weet maakt het een dag/nacht verschil ... Van wat ik zie aan plaatjes van de 7D op dpreview zou mijn keuze snel gemaakt zijn ..
      JMHO & FWIW

Comment

beste al_murphy, de vraag ging over een 50D en niet over een 5D

ik ben vorig jaar van een 400D naar een 50D overgestapt omdat ik voor vogelfotografie onvoldoende snelle AF (automatische scherpstelling) had
        dit was bij de 50D al een heel stuk beter, bovendien is de ruis minder, en qua ergonomie, snelheid, kwaliteit van display, de dag tegen de nacht tov een 400D
        maar voor een foto zonder snelle beweging ed kan je evengoed verder met een 400D (of jouw 350D)
        ik heb ook gemerkt dat de lens een belangrijke rol speelt zowel voor de beeldkwaliteit als de snelheid van scherpstelling
        je koopt dus beter eerst de lenzen die je nodig hebt en daarna de body
        een niet te versmaden voordeel van de 50D (en alle hogere modellen zoals 5DMKI, 7D, 1DMKIII enz) is de mogelijkheid om de scherpstelling van elke lens perfect af te regelen
        op die manier haal je er het beste uit (ook uit lenzen van bepaalde merken met een slechte reputatie op dat punt)

ik heb nu de 50D verkocht (omdat ik vond dat hij voor vliegende vogels er nogal veel naastzat) en heb sinds vorige week een 7D
        de AF is duidelijk beter en de details in RAW op lage ISO en jpeg op hoge ISO zijn zeer goed, maar het blijft een cropcamera
        in tegenstelling tot mijn verwachtingen (een semi-pro met veel instellingen) geeft de camera out-of-the-box zeer goede resultaten
        dit is mijn eerste indruk, ook bij mijn 50D vorig jaar heeft het maanden geduurd eer ik wist hoe er alles uit te halen (dit jaar rond deze tijd gold de 50D als de slechtste camera die Canon ooit had uitgebracht )

het is natuurlijk geen goedkoop toestel en ik denk dat je met een 50D aan de huidige prijs (liefst een tweedehands) ook zeer tevreden zal zijn tov je 350D

en ja, koop eerst lenzen, die houden iets langer hun waarde dan je 7D die binnen 12 maanden nog de helft gaat

veel plezier

Comment

@ regulus:
          Van wat ik zie aan plaatjes eender waar, zie ik niet of ze van een 7D of van een 50D komen.

@ palombian:
          Ja, ik weet dat het over een 50D ging. Typfoutje in de eerste regel.

En een goede foto is een goede foto, daar maken al die dingen waarover reviews over zitten te miereneuken niks aan uit. Het verschil tussen een 7D en een 50D zit hem niet in het eindresultaat. Het kan wel zijn dat je met de ene camera in bepaalde omstandigheden wel nog een foto kan maken, waarin dat met de andere camera niet meer gaat lukken. Bijna al de zaken die palombian aanhaalt maken het je als fotograaf misschien wel gemakkelijker, maar achteraf ga je aan geen enkele foto meer zien of die nu in 0,4 of 0,6 seconden heeft scherpgesteld.

Wanneer zie je dan wel verschillen?
          -> als je grote afdrukken moet maken
          -> Echt goede lenzen maken wel betere foto's dan gewone lenzen.

Comment

Bij het grootste deel van de foto's zal je nooit zien met welke camera ze zijn gemaakt (wat de 50D en 7D betreft).

Maar als je altijd op de limieten van de mogelijkheden van je camera werkt, dan zal de 7D een wat groter percentage bruikbare foto's opleveren.
            Dit geldt ook voor andere merken, de duurdere, meer professionele camera's zijn bijna altijd in het voordeel als de omstandigeden tegenvallen.

Voor de "gewone foto's" maakt het dus niet zoveel uit, maar als je bijvoorbeeld geregeld concertfotografie doet, dan is een camera die goed presteert op hoge iso wel belangrijk. Maak je alleen bij mooi weer landschapsfoto's, dan moet je daar niet naar kijken (maar dan heb je met meer pixels wel meer detail op een heel grote afdruk).
            Hetzelfde geldt voor actiefotografie, als je daar meer mogelijkheden hebt met het autofocus-systeem, dan kan dat in extreme gevallen toch een flinke verbetering opleveren.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Enkele off topic reacties verwijderd, blijf on topic en hou op met modder te gooien . . .
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik ben van een 350D naar een 50D overgegaan. Het verschil is enorm (zelfs met dezelfde
                lens). Alleen al het bedieningsgemak en de kwaliteit van het LCD scherm is al de moeite
                waard om die stap te zetten. Verder vind ik de 50D weliswaar zwaarder maar ook beter in
                de hand liggen en is de AF sneller en preciezer en je hebt een pak meer mogelijkheden om
                te croppen. Dat is echt een groot verschil. Maar zoals hier ook al is opgemerkt boek je het
                meeste winst in moeilijker omstandigheden.
                Dat zal met een 7D weer een stapje beter zijn, vermoed ik zo. Moest ik nu voor de keuze
                staan (en er de nodige euronen voor hebben), dan zou ik voor de 7D gaan. Van de andere
                kant heb ik de indruk dat ik met mijn 50D nog wel een paar jaartjes verder kan. Ik ben er
                in ieder geval zeer tevreden van.

Comment

ik ben deze week overgestapt van de 400d naar 50 .maak meestal autosport foto s en deze is me toch heel wat sneller .zal wel aanpassen worden .gr benn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nele0304 Bekijk bericht
                    Hoi, hoi!
                    Ik zit in mijn eerste jaar avondopleiding voor fotograaf en ben mijn canon 350d meer dan beu!
                    Ik zou daarom graag een nieuw toestel kopen, maar twijfel tussen de canon 50d en 7d, het is uiteraard een groot prijsverschil!

Kan iemand mij raad geven zodat ik de knoop door kan hakken?

Thanks

Nele
                    50D : beter dan 30D, 20D, 10D (40D heb ik nooit gehad dus durf ik me niet over uitspreken)
                    7D : ... niet vergelijkbaar.

fysisch ongeveer dezelfde body, maar het is duidelijk dat in het kastje een geheel andere generatie van camera zit. En laat duidelijk zijn, dan heb ik het niet over het aantal megapixels

Als ik zou moeten kiezen, dan nog liever de 7D met vb 10mgapixels dan een 50D met 15megapixels.
                    Liever kwaliteit qua AF/Accuraatheid & snelheid & ook de tracking mogelijkheden zijn met die 7D AF precies stukken beter.
                    En daarnaast zijn er nog andere leuke dingen zoals:
                    - filmen
                    - ok, nice to have, 18megapixels geeft af en toe wel voordelen om te croppen
                    - bij hogere ISO's allesinds nog een serieus trapje beter dan de 50D

En in the end... de 7D is nu toc al redelijk gezakt in prijs... dus waarom zou je nu nog voor een 50D kiezen? Behalve als je echt de 7D te duur vind.
                    Ik zeg nu niet dat het zo is, maar stel dat de 7D van iedereen positieve lof blijft krijgen, dan zou die 7D wel eens een 5D-alike reputatie kunnen opbouwen, wat maakt dat een 50D 2dehands niet zoveel waarde zal houden en de 7D dan weer wel.

Maar goed, da's meer lange termijn zien.
                    Mijn 50D had ik parallel met mijn 1Dmk3 en hij kwam bijna niet buiten... en nu durf ik zelfs een 1Dmk3 thuis laten om de 7D me te nemen. Dus dat zegt wel iets?
                    (al is de 1Dmk3 qua AF-speed wel nog beter af, maar de 7D komt wel al vrij deftig in de buurt vind ik)
                    Imagination is more important than knowledge...
                    http://www.kiekje.be

Comment

Ben verleden jaar ook van een 400d overgegaan naar 50d en was verbluft van het verschil in AF en snelheid. Nu ben ik echter aan het uitkijken naar geschiktere objectieven en ik denk dat mijn volgende body een full frame zal worden. Maar ik zal dan wel eerst mijn 50d opgebruiken.(Wie weet tegen dan misschien een 5d mk 5 of 6?).
                      Ik zou je aanraden zoals ze hier meestal doen: kijk eerst naar je budget, ga naar een goede fotowinkel, neem ze alletwee eens in je handen om aan ze te voelen en luister naar een ervaren verkoper, overweeg je keuze nog eens, ga naar huis en neem daarna de beslissing. Denk wel dat de body, als hij al van een treffelijke kwaliteit is, minder invloed heeft dan de objectieven en zeker minder dan de fotograaf
                      Veel succes!
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Bij mij was de volgorde, 400D, betere lenzen, 50D. Stap 2 zou ik zeker ook in overweging nemen bij de keuze.

Comment

Ik ben begonnen met een 350D, prima toestel hoor, heb hem nu nog altijd en wordt nog steeds gebruikt (staat bijna vastgeroest op mijn statief met de 50mm lens om modelauto's te fotograferen ), daarna heb ik een 40D gekocht, dan nog een tweede 40D ... ondertussen mijn eerste 40D verkocht en de 7D staat in bestelling.

Op dit moment zou ik toch de 7D aankopen, akkoord de 50D staat aan een mooie prijs, maar de 7D ook, dus spaar nog iets langer en koop gelijk de 7D

Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik heb ook min of meer dezelfde weg gevolgd: 350D, dan een mooie lenzencollectie, en tenslotte een 50D. De 350D is dan uitgerust met een EF 100mm f/2.8 macrolens, en wordt bijna uitsluitend door mijn vrouw gebruikt. Van de 350D naar de 50D was een grote stap, met als grootste "verbeteringen":
                            - LCD scherm
                            - snellere AF
                            - makkelijker instelbaar
                            - meer instelmogelijkheden (ja, zelfs Live View wordt af en toe gebruikt)
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

iKzelf heb reeds de 50D gedurende een jaartje en na zo'n 20 000 kliks verder en met een kritische kijk erop kan ik zeggen dat het een toestel is met volgende eigenschappen :

- Als je bij de nabewerking de ingebakken fabrieksruisreductie eruithaald heb je haarscherpe beelden.
                              - Iso tot 400 is goed, hogere iso's zijn voor mij vuilbak, of je hebt veel tijd om nabewerking te doen. Ik niet dus. Of je bekijkt je beelden op een klein scherm of enkel voor kleine afdrukken, dan kan je hogere iso's gebruiken.
                              - De AF is ondermaats. Enkel bij Live view ben je zeker van de juiste scherpstelling. Bij bewegende elementen veel foto's maken en dan ben je zeker dat er 1tje scherp is.

De prijs kwaliteit van het toestel begint nu aanvaardbaar te worden. Toen ik hem kocht zo'n 1000 EUR was het veel te duur voor wat hij eigenlijk presteerd. Met andere woorden, mijn verwachtingen lagen hoger dan wat ik in werkelijkheid uit het toestel haal zonder al te veel nabewerking. Maar ja, bij mij is het de kwaliteit van de RAWbeelden die eruitkomen die het belangrijkst zijn, niet wat je erna mee kan doen om je beelden toch nog goed te krijgen.

De 7D heb ik even getest.
                              Grootste voordeel tov de 50D is de verbeterde AF.
                              Al de rest is vergelijkbaar met de 50D en zeker geen grote verbeteringen die de meerprijs kunnen verantwoorden.

Besluit: Als ik jou was zou ik een 50D kopen om te leren fotograferen. De 7D is veel te duur tov de 50D en is zeker geen 500EUR meer waard zoals hij nu word aangeboden.
                              Met de winst die je maakt door aankoop van een 50D kan je spenderen aan kwalitatieve lenzen.
                              Ikzelf gebruik de volgende lenzen : de canon 17-55 F2,8 IS en de canon 180 F3,5 en fotografeer altijd in RAW.

Comment

Working...
                              X