Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

programmakeuzewiel D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: programmakeuzewiel D90

    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    Aan denken ? Je moet gewoon kijken, en rekening houden met :
    - waar je je licht meet;
    - welk diafragma je nodig hebt om een bepaalde scherptediepte te halen of niet te halen;
    - of de sluitertijd / brandpuntsafstand toelaat om uit de hand te fotograferen;
    - desgevallend eventueel je iso's aanpassen.

    Ik gebruik momenteel in 85% van mijn foto's de stand M. De stand A gebruik ik meestal voor foto's met heel lange sluitertijden, zoals nachtfoto's, en als het licht heel erg wisselt en het belangrijk is om snel te zijn.
    Tot vorig jaar werkte ik bijna altijd op A. De M-stand heeft zo zijn voordelen, omdat je het licht vastzet, en het gaat niet meer variëren. Zeker als je gaat invulflitsen en flitsen in 't algemeen, is de M-stand aangewezen, anders weet je niet wat er gaat gebeuren, en kan je net zo goed op automatisch werken. Stand P en S heb ik nog nooit gebruikt.

    Mvg

    Chris
    je hebt wel gelijk festina , maar ik ging daar op in omdat thomas zei dat ie op M geprobeerd had en alles zwart was ,was beter te zeggen je moet het weten , om hem duidelijk te maken dat met M je alles zelf moet doen de camera doet niets voor jou doet ,je kan niet overschakelen van P naar M en schieten

    Ik denk dat de A stand toch veel gelijkenis vertoond met de M stand , je kiest een diafragma naar keuze van het onderwerp en de snelheid kiest de camera, de belichting zou normaal dezelfde moeten zijn , wil je onder of boven belichten kan je ook de +- knop gebruiken , zo werk ik meestal, maar als ik MF lenzen gebruik ben ik noodgedwongen op M te werken en dat bevalt me ook goed, maar dat is niet het zelfde bij nikon heb je geen lichtmeter
    Last edited by koen1950; 19 december 2009, 09:00.

    Comment


    • #17
      Re: programmakeuzewiel D90

      Ik werk bijna altijd in de A-stand ik vind dit de meeste gebruikte stand voor zowel binnen als buiten....

      grtz Dirk
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #18
        Re: programmakeuzewiel D90

        Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
        als je op de M werkt moet je ook je lichtmeterschaal in de gaten houden en kijken of de schaal in het midden staat, daarom is het manueel, het gepaste diafragma instellen en dan sluitertijd , tot dat je belichting klopt is eigenlijk simpel , alleen moet je er aan denken
        Waarom zou je M gebruiken als je doel is de lichtmeter op 0 te zetten? Dt kan de camera beter en sneller.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: programmakeuzewiel D90

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Waarom zou je M gebruiken als je doel is de lichtmeter op 0 te zetten? Dt kan de camera beter en sneller.
          Ben niet akkoord. Sneller lichtmeten zal ze wel doen, maar 't is niet altijd correct en zeker niet beter. Als je geen hulpmiddelen gebruikt zoals de verschillende soorten lichtmeting, en de AE-lockstand, en de EV-compensatie, ga je in de A-stand ook niet-correct belichte beelden hebben.
          Wat is dan het makkelijkst...
          IK meet ergens mijn licht... zet het vast in de M-stand,
          of... jij, die je camera in de A-stand zet en van alles moet gaan bijstellen.
          M is misschien niet het snelst, maar geeft makkelijker goeie resultaten. Sinds ik het leren gebruiken heb, doe ik echt niet anders meer.
          En inderdaad... dat lichtmetertje is niet zo belangrijk, en dat moet niet altijd juist in het midden staan, en net dat maakt het verschil.

          Mvg

          Chris

          Comment


          • #20
            Re: programmakeuzewiel D90

            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Ben niet akkoord. Sneller lichtmeten zal ze wel doen, maar 't is niet altijd correct en zeker niet beter. Als je geen hulpmiddelen gebruikt zoals de verschillende soorten lichtmeting, en de AE-lockstand, en de EV-compensatie, ga je in de A-stand ook niet-correct belichte beelden hebben.
            Wat is dan het makkelijkst...
            IK meet ergens mijn licht... zet het vast in de M-stand,
            of... jij, die je camera in de A-stand zet en van alles moet gaan bijstellen.
            M is misschien niet het snelst, maar geeft makkelijker goeie resultaten. Sinds ik het leren gebruiken heb, doe ik echt niet anders meer.
            En inderdaad... dat lichtmetertje is niet zo belangrijk, en dat moet niet altijd juist in het midden staan, en net dat maakt het verschil.

            Mvg

            Chris

            Dat was voor mij juist het probleem Chris , op m'n klein LCD schermpje van de D70 om
            te oordelen of de foto's goed waren als ik +/- toegepast had in de M stand ; als beginner in die stand had ik dan de neiging teveel te belichten omdat dit achteraan het toestel er beter uitzag...tot ik thuis achter mijn pc zat .
            Op reis was dit nog erger natuurlijk omdat ik niet direct kon anticiperen, nu zo'n notebook gekocht om alles na een dagje fotograferen eens te bekijken en eventueel bij te sturen .
            Het is inderdaad veel zoeken en proberen vooraleer je goede resultaten haalt .
            Onlangs zitten spelen met sportopnames in een zaal met m'n Tamron 18-250 die nochtans niet zo lichtgevoelig is : iso 1600 , korte sluitertijd : zeer aanvaarbare foto's op 200-250 mm tot mijn blijde verrassing....
            Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

            Comment


            • #21
              Re: programmakeuzewiel D90

              Oorspronkelijk geplaatst door mandello Bekijk bericht
              Dat was voor mij juist het probleem Chris , op m'n klein LCD schermpje van de D70 om
              te oordelen of de foto's goed waren als ik +/- toegepast had in de M stand ; als beginner in die stand had ik dan de neiging teveel te belichten omdat dit achteraan het toestel er beter uitzag...tot ik thuis achter mijn pc zat .
              De toestellen, zoals de D90, hebben verschillende schermmodi.
              Ik gebruik er twee...
              - het histogram
              - de hoge lichten
              Met een combinatie van deze twee schermmodi, kan je ter plaatse je foto's bijstellen.
              Ik ben een fervent gebruiker van de grijskaart, niet alleen voor de witbalans, maar ook voor de lichtmeting, maar wat belet je om een testfoto te maken, zodat je kan zien of je histogram goed zit.
              Rechts belichten is de boodschap, wat wil zeggen... het histogram moet onderaan rechts aansluiten, om een zo goed mogelijk belichte foto te hebben. Ik ga hier geen ganse uitéénzetting geven over het waarom van rechts belichten, want daar zijn heel veel goede redenen voor.

              Mvg

              Chris

              Comment


              • #22
                Re: programmakeuzewiel D90

                Ik ben ook een beginneling en heb recent een d90 gekocht. Ik werk nu in de P-stand.
                Ik lees hier dat de A-stand nogal veel gebruikt wordt maar ik begrijp eigenlijk het verschil niet tussen de P en de A-stand. Bij de P-stand kun je ook het diafragma bepalen door aan de hoofdinstelschijf te draaien. De sluitertijd past zich dan aan.
                De A-stand is diafragmavoorkeuze maar de sluitertijd wordt hier ook door de camera aangepast aan het gekozen diafragma.
                Kan iemand het verschil eens uitleggen aub?

                Mvg,
                Erik

                Comment


                • #23
                  Re: programmakeuzewiel D90

                  Handleiding... Pagina's 80-86 over de verschillende standen, en duidelijk uitgelegd. Ik kan 't hier alleszins niet duidelijker neerschrijven.

                  Mvg

                  Chris

                  Comment


                  • #24
                    Re: programmakeuzewiel D90

                    De handleiding heb ik echt wel gelezen maar ik zie geen verschil tussen de 2 standen

                    Comment


                    • #25
                      Re: programmakeuzewiel D90

                      Oorspronkelijk geplaatst door Horseshoe Bekijk bericht
                      De handleiding heb ik echt wel gelezen maar ik zie geen verschil tussen de 2 standen
                      Het grote verschil is, wat mij betreft, het uitgangspunt :
                      1. Ik wil niet de naam hebben om op automatisch te werken, want ik heb immers een spiegelreflex gekocht om alles te kunnen beïnvloeden, maar ik weet eigenlijk niet hoe dat moet, dus ik gebruik de P stand, met de mogelijkheid om met de hoofdinstelschijf verschillende diafragma's en sluitertijden te kiezen, maar dan ben je bezig met "flexibel programma" en is het ook anders aangeduid in de zoeker. M.a.w. je bent de p-stand flexibel aan het gebruiken (althans volgens de boekskes).
                      2. Ik wil mijn scherptediepte zelf gaan bepalen door het diafragma te kiezen, en ga het toestel zelf laten kiezen welke sluitertijd daar mee samenhangt, dus opteer ik voor de stand A.

                      Mvg

                      Chris

                      Comment


                      • #26
                        Re: programmakeuzewiel D90

                        het histogram moet onderaan rechts aansluiten,

                        festina , ik heb daar eens op gelet en je hebt gelijk, het histogram moet rechts aansluiten voor een goede belichting , weer eens iets bijgeleerd , dat is iets waar ik ook weinig vanaf wist, digital is ook van mijn tijdperk niet , maar je bent nooit te oud om iets bij te leren , is voor mij heel intresant, als ik met MF lenzen werk van nikon, dan heb ik geen lichtmeeting , maar zie wel dat histogram

                        Comment


                        • #27
                          Re: programmakeuzewiel D90

                          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Het grote verschil is, wat mij betreft, het uitgangspunt :
                          1. Ik wil niet de naam hebben om op automatisch te werken, want ik heb immers een spiegelreflex gekocht om alles te kunnen beïnvloeden, maar ik weet eigenlijk niet hoe dat moet, dus ik gebruik de P stand, met de mogelijkheid om met de hoofdinstelschijf verschillende diafragma's en sluitertijden te kiezen, maar dan ben je bezig met "flexibel programma" en is het ook anders aangeduid in de zoeker. M.a.w. je bent de p-stand flexibel aan het gebruiken (althans volgens de boekskes).
                          2. Ik wil mijn scherptediepte zelf gaan bepalen door het diafragma te kiezen, en ga het toestel zelf laten kiezen welke sluitertijd daar mee samenhangt, dus opteer ik voor de stand A.

                          Mvg

                          Chris

                          Kan misschien ook zijn :

                          Ik wil niet de naam hebben de P-stand te gebruiken dus opteer ik voor de A-stand alhoewel er eigenlijk geen verschil is.

                          Comment


                          • #28
                            Re: programmakeuzewiel D90

                            Als je de belichtingsmeter begrijpt, dan maakt het allemaal niet zoveel uit.
                            Als je niet weet wanneer je van de gemeten waarden af moet wijken, dan maakt het helemaal niks uit!

                            Comment


                            • #29
                              Re: programmakeuzewiel D90

                              Oorspronkelijk geplaatst door Horseshoe Bekijk bericht
                              Kan misschien ook zijn :

                              Ik wil niet de naam hebben de P-stand te gebruiken dus opteer ik voor de A-stand alhoewel er eigenlijk geen verschil is.
                              Zou kunnen, maar als je de handleiding erbij neemt, zal je merken dat het meer is zoals ik stelde...
                              Ik citeer :
                              Stand P (programma-automatiek)
                              In deze stand past de camera de sluitertijd en het diafragma automatisch aan voor een optimale belichting in de meeste situaties. Deze stand wordt aanbevolen voor snapshots en andere situaties, waarbij u de sluitertijd en het diafragma door de camera wil laten bepalen...
                              Hoe een foto maken...
                              1. Draai de keuzeknop naar P
                              2. Kadreer, stel scherp en maak de foto
                              Lijkt me toch vrij "automatisch".
                              Stand A (diafragmavoorkeuze)
                              In de stand diafragmavoorkeuze kunt u zelf een diafragma kiezen om de scherptediepte te bepalen, warana de camera automatisch de sluitertijd kiest die de optimale belichting oplevert.
                              Hoe een foto maken...
                              1. Draai de keuzeknop naar A
                              2. Selecteer een diafragma (druk de ontspanknop half in om de belichtingsmeters te activeren en draai aan de secundaire instelschijf om het gewenste diafragma te kiezen uit waarden tussen de laagste en hoogste waarde van het objectief)
                              3. Kadreer, stel scherp en maak de foto
                              Laat me zeggen...
                              P = automatisch
                              A = semi-automatisch
                              Je kan de P-stand gaan beïnvloeden, en eigenlijk ben je dan in een soort A-stand aan het werken, waar de P-stand niet voor bedoeld is.
                              Voor de D90 : Op pagina 263 van de handleiding staat uiteengezet hoe de belichting automatisch geregeld wordt in de P-stand. Draai of keer het zoals je wil, P is en blijft "automatisch", ook al kan je er een tikkeltje aan wijzigen.

                              Maar zoals eerder al aangegeven :
                              Voor mij werkt de M-stand, na enkele jaren ervaring, het best.
                              In de P - S - A -stand heb je nog altijd een paar extra's nodig om correct belichte foto's te hebben, zoals de AE-lock en de EV-compensatie. In M regel je dat allemaal met de twee instelwielen.

                              Mvg

                              Chris

                              Comment


                              • #30
                                Re: programmakeuzewiel D90

                                Niet elke camera heeft twee instelwielen!

                                Comment

                                Working...
                                X