Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

programmakeuzewiel D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • programmakeuzewiel D90

    hoi,

    miss een stomme vraag, maar op het keuzewiel staan 4 standen dat ik zelf kan instellen, P A M en S.
    Welke stand word het meest gebruikt?
    Heb in de handleiding het verschil wel gelezen maar ik zou nit weten in wat ik moet beginnen
    Nikon D90

  • #2
    Re: programmakeuzewiel D90

    Hier op't forum zullen er zeker heel wat zijn die in de M stand fotograferen. De Manueel stand verijst toch wel wat inzicht in de begrippen sluitertijd, diafragma, lichtgevoeligheid, witballans...

    Maar overall gezien denk ik dat de meesten beginnen in de Auto stand, en beetje bij beetje doorgroeien via de S (shutter priority) en A (Apperture priority) naar volledig manueel instellen.

    De P stand is eigenlijk dezelfde als de Auto stand, maar je kan zelf dingen aanpassen of veranderen.

    Maar dat net het leuke aan fotograferen hé. Experimenteren met de verschillende standen.
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

    Comment


    • #3
      Re: programmakeuzewiel D90

      Eigenlijk zou ieder amateur fotograaf ook de basis begrippen van de fotografie moeten kennen dan ben je al ver, ik kan dat alleen maar aanraden je weet dan tenminste wat wat doet.
      Als je als leek met fotografie begint beginnen er veel in de stand automatis, en als de intresse er is gaan ze toch verder zoeken daar is niks mis mee.
      Als je de basis begrippen kent dan zal je steeds beter voeling krijgen met wat je fotografeerd, inzicht krijgen waarom er eens iets mis is gelopen enz.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: programmakeuzewiel D90

        Zoals al eerder gezegd is de P een auto stand die je alsnog toestaat om instellingen aan te passen.

        De A stand (Aperture) is de stand waar je zelf je diafragma kan instellen. Als je bijvoorbeeld een snelle foto wil nemen maar wel zelf de scherptediepte wil bepalen.
        Ik gebruik deze stand (voorlopig want ben ook nog maar een beginner) om leuke pix te maken van m'n kinderen.

        De S stand (Shutter) staat je toe om zelf de sluitersnelheid te bepalen. Het toestel zal zich naar jouw gekozen sluitertijd aanpassen om alsnog een zo goed mogelijke foto te maken.
        Ideaal bij beweging, wanneer jij echt weet dat de sluitertijd net ietsje hoger mag dan automatisch door jouw toestel bepaald.

        En dan uiteindelijk de M stand, volledig manueel dus. Tenzij je het toestel en de fotografische kennis vingervlug kan toepassen misschien niet ideaal voor snelle foto's.

        Ikzelf maak foto's in verschillende standen en zal altijd proberen dezelfde foto ook nog n's in "auto" te maken. Daarna ga ik ze vergelijken en bij de minder goede ga ik kijken welke waardes verschillen t.o.v. de goede foto's. Daar leer je best veel van.

        Ik ben het ook volledig eens met Sus, ik had m'n D90 nog niet goed uit de doos of ik had me al ingeschreven in het avondonderwijs voor een eerste module basisfotografie.
        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

        Comment


        • #5
          Re: programmakeuzewiel D90

          hoi,

          ik heb me ook ingeschreven voor deel 1 van die cursus.
          Voorlopig ga ik het zo ook doen denk ik, auto en dan kijken wat het toestel zelf heeft ingesteld om er een idee van te krijgen en dan eens in P proberen.
          Had gisteren wat getest in de M stand en had niks dan zwart beeld
          Wachten tot de cursus begint zou ik zo zeggen he

          bedant alvast voor de tips
          Nikon D90

          Comment


          • #6
            Re: programmakeuzewiel D90

            95% of meer in A-stand (Diafragma-voorkeuze)
            M-stand gebruik ik om te flitsen
            en de S-stand voor pannings
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: programmakeuzewiel D90

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
              95% of meer in A-stand (Diafragma-voorkeuze)
              M-stand gebruik ik om te flitsen
              en de S-stand voor pannings
              Idem hier
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

              Comment


              • #8
                Re: programmakeuzewiel D90

                In mijn geval (al sinds ik met Canon A-1 fotografeer in 1982):
                Voor point-and-shoot: P
                Voor meer nagedachte foto's: A
                Om te flitsen: M
                S wordt enkel gebruikt voor panning of op statief (om bv. stromend water te fotograferen of andere speciale effecten)
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #9
                  Re: programmakeuzewiel D90

                  ik gebruik altijd de A stand je kiest diafragma wat je wil en als de snelheid het nog toelaat , ik denk dat het de meest gebruikte stand is

                  Comment


                  • #10
                    Re: programmakeuzewiel D90

                    Oorspronkelijk geplaatst door Thomas80 Bekijk bericht
                    Wachten tot de cursus begint zou ik zo zeggen he
                    De cursus ?

                    Je kan al beginnen met BASISBEGRIPPEN FOTOGRAFIE. Als je doorhebt wat daar geschreven staat, ben je al heel goed op weg.

                    Mvg

                    Chris

                    Comment


                    • #11
                      Re: programmakeuzewiel D90

                      Oorspronkelijk geplaatst door Thomas80 Bekijk bericht
                      hoi,

                      ik heb me ook ingeschreven voor deel 1 van die cursus.
                      Voorlopig ga ik het zo ook doen denk ik, auto en dan kijken wat het toestel zelf heeft ingesteld om er een idee van te krijgen en dan eens in P proberen.
                      Had gisteren wat getest in de M stand en had niks dan zwart beeld
                      Wachten tot de cursus begint zou ik zo zeggen he

                      bedant alvast voor de tips
                      als je op de M werkt moet je ook je lichtmeterschaal in de gaten houden en kijken of de schaal in het midden staat, daarom is het manueel, het gepaste diafragma instellen en dan sluitertijd , tot dat je belichting klopt is eigenlijk simpel , alleen moet je er aan denken

                      Comment


                      • #12
                        Re: programmakeuzewiel D90

                        Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                        als je op de M werkt moet je ook je lichtmeterschaal in de gaten houden en kijken of de schaal in het midden staat ... alleen moet je er aan denken
                        Aan denken ? Je moet gewoon kijken, en rekening houden met :
                        - waar je je licht meet;
                        - welk diafragma je nodig hebt om een bepaalde scherptediepte te halen of niet te halen;
                        - of de sluitertijd / brandpuntsafstand toelaat om uit de hand te fotograferen;
                        - desgevallend eventueel je iso's aanpassen.

                        Ik gebruik momenteel in 85% van mijn foto's de stand M. De stand A gebruik ik meestal voor foto's met heel lange sluitertijden, zoals nachtfoto's, en als het licht heel erg wisselt en het belangrijk is om snel te zijn.
                        Tot vorig jaar werkte ik bijna altijd op A. De M-stand heeft zo zijn voordelen, omdat je het licht vastzet, en het gaat niet meer variëren. Zeker als je gaat invulflitsen en flitsen in 't algemeen, is de M-stand aangewezen, anders weet je niet wat er gaat gebeuren, en kan je net zo goed op automatisch werken. Stand P en S heb ik nog nooit gebruikt.

                        Mvg

                        Chris
                        Last edited by FestinaLente; 18 december 2009, 18:50.

                        Comment


                        • #13
                          Re: programmakeuzewiel D90

                          waarom is die M stand zo goed om te flitsen??
                          Nikon D90

                          Comment


                          • #14
                            Re: programmakeuzewiel D90

                            Oorspronkelijk geplaatst door Thomas80 Bekijk bericht
                            waarom is die M stand zo goed om te flitsen??
                            Je zet je licht volledig vast in de camera, door sluitertijd, diafragma en iso's te kiezen. Als je dan je licht meet op je onderwerp, en dit is bijvoorbeeld net iets onderbelicht door de gekozen belichting, wat kan, bijvoorbeeld omdat het onderwerp tegen het licht in gefotografeerd wordt, en dus aan de schaduwzijde licht tekort heeft, dan gaat de flash het nodige licht bijgeven om het onderwerp toch correct te belichten. Met flash werk je best met spotlichtmeting of centrum-gerichte lichtmeting, omdat deze gaat meten op je onderwerp.
                            Maar als je 't allemaal niet goed snapt... een collega van me kwam terug van een reis naar Vietnam, en kocht zijn D90 net voor hij vertrok. Hij fotografeerde alles op automatisch (met / zonder flash), en zijn foto's waren eigenlijk allemaal best goedvan licht. De gebruikte stand : automatisch. De D90 gaat het op automatisch helemaal niet slecht doen, maar... je hebt gewoon niet alles in de hand.

                            Mvg

                            Chris

                            Comment


                            • #15
                              Re: programmakeuzewiel D90

                              heb ook al gemerkt dat hij het op auto goed doet, maar door naar de instellingen te kijken die hij dan gebruikt kan ik proberen op de manuele standen met iets meer en iets minder
                              Nikon D90

                              Comment

                              Working...
                              X