Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

JPEG ofRAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: JPEG ofRAW

    Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
    Rare stellingname voor iemand die graag laat weten met Leica en Mac te werken !
    Dat zijn toch twee merknamen die de drang naar finesse en professionalisme verraden, neen ? ....

    Maar bon, dat komt dat wel meer voor, hoor.
    Zie maar naar mijn buur, die rijdt met een Porshe maar heeft
    zijn tiptronic nog nooit uit de volautomatische stand gehaald
    sinds wanneer staat leica voor finesse en professionalisme? dat soort uitspraken wordt veelal gedaan door mensen die er zelf nog nooit mee gewerkt hebben..

    ik heb zelf ook een leica, en ik ben (a) niet professioneel) en (b) je gebruikt een leica niet vanwege zijn finesse..sterker nog, een leica is juist gestript van alle overbodige ****, in tegenstelling tot de meer geavanceerde digitale camera's uit het verre oosten..

    back-to-basics fotografie dus.. je houdt er van of niet..

    Comment


    • #47
      Re: JPEG ofRAW

      Oorspronkelijk geplaatst door Emanuel Bekijk bericht
      Ferme uitleg Indigo, daar heb ik nog eens iets van opgestoken. Bedankt voor de moeite.
      Bedankt! Ik heb het zelf geleerd van Tom Hogan, uit een van zijn e-books. Ere wie ere toekomt... Ik ben zelf van het eerst zien en dan geloven principe en Tom legt dat allemaal héél duidelijk uit. Ik kan zijn boeken iedereen aanraden.

      Grtn

      Comment


      • #48
        Re: JPEG ofRAW

        Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
        sinds wanneer staat leica voor finesse en professionalisme? dat soort uitspraken wordt veelal gedaan door mensen die er zelf nog nooit mee gewerkt hebben..

        ik heb zelf ook een leica, en ik ben (a) niet professioneel) en (b) je gebruikt een leica niet vanwege zijn finesse..sterker nog, een leica is juist gestript van alle overbodige ****, in tegenstelling tot de meer geavanceerde digitale camera's uit het verre oosten..

        back-to-basics fotografie dus.. je houdt er van of niet..
        Er staat; DE DRANG NAAR finesse en professionalisme!

        Comment


        • #49
          Re: JPEG ofRAW

          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Er staat; DE DRANG NAAR finesse en professionalisme!
          en daar heb je dus geen leica of mac voor nodig..en daar koop je ook geen leica of mac voor..wie de drang heeft naar professionalisme en/of finesse is beter af met een ander soort toestel..of gebruikt een toestel of mac als zodanig..

          Comment


          • #50
            Re: JPEG ofRAW

            Waarom RAW?
            Misschien DAAR-om
            SF
            00.00 Gone

            Comment


            • #51
              Re: JPEG ofRAW

              Oei ik heb er wel een paar op hun ziel getrap
              Ik heb een MAC omdat ik juist niet professioneel ben
              En ik heb ook een leica maar alleen omdat ik die mooier vind van vormgeving als de panasonic

              Comment


              • #52
                Hier nog een hobbyist die alleen RAW gebruikt.

                Waarom?
                Omdat JPG verlieslatend is. Dus de camera maakt een JPG (en vaak een hele goede) maar bij het maken wordt er een compressie uitgevoerd en gaat er info verloren.
                Als je dan op PC nog moet bewerken (maakt niet uit wat, kleuren, contrast, iets wegshoppen dat stoort in beeld....) dan ga je nog eens die compressie uitvoeren.
                Open en save een JPG 10x en je zal het beginnen zien.

                RAW is wat de sensor heeft geregistreerd. Als je van die file vertrekt dan heb je alle informatie nog voorhanden. Die file kan je 1000x bewerken als je van de originele vertrekt dan blijft de maximale info beschikbaar.

                Witbalans is de meest aangehaalde en duidelijkste vorm van achteraf bewerken met RAW. Als je in je RAW programma de witbalans aanpast, is het feitelijk alsof je de foto opnieuw trekt met aangepaste witbalans. Je kan dus gerust wat experimenteren. En naast witbalans geld dat ook voor vele andere instellingen van je camera. (kleurbalans, contrast, scherpte...).

                De witbalans in JPG aanpassen is het mappen van kleuren naar andere kleuren. En zoals als aangehaald in post 28, in een JPG zit minder info. Dus zal je ook pixels mappen naar een andere kleur die origineel een andere waarde hadden, maar door de JPG compressie op diezelfde werden gezet.

                Maar ook in RAW kan je vaak nog 2 tot 3 stops meer of minder belichten. Met een JPG kan je dat niet meer. Ik trek vaak in vrij donkere omstandigheden en heb toch nog voldoende sluiter nodig. Dus moet ik onderbelichten. Met RAW kan je nog snel bij belichten (zelfs met ISO1600) zonder problemen. Bij een JPG is iets wat overbelicht is wit en als je de JPG donkerder maakt blijft dat wit. Iets wat onderbelicht is zwart blijft dat meestal ook als je nog wat bijlicht.

                En op een Mac kan je RAW beelden zo bekijken, dat is standaard aanwezig. Maar ik meen mij te herinneren dat ik ook geen problemen had met mijn Canon RAWs onder windows vroeger.

                Het nut van RAW+JPG schieten ontgaat mij een beetje. Als je de SW wat leert gebruiken is net zo handig. Een RAW naar een JPG omzetten is echt snel en eenvoudig. Je moet ook niet elke foto afzonderlijk omzetten, dat kan in batch.

                Op een Mac zet iPhoto de RAW trouwens automatisch om in een JPG. In iPhoto is er geen enkel verschil in werken met een RAW of JPG. Dus je kan je RAW zo printen, bekijken, gebruiken in een fotoboek, publiceren op het web.... Maar let op iPhoto is geen echt RAW bewerkings programma. iPhoto zal de bewerkingen op je RAW toepassen en deze tussen saven als JPG (zonder de RAW aan te passen). De bewerkingen worden dus niet in de RAW opgeslagen. Een volgende bewerking start dan van de laatste JPG versie. Apple heeft Aperture om met RAW te werken, maar dat heb ik nog nooit getest.

                Ikzelf gebruik DPP (Canon Digital Photo Professional) om de RAW te bewerken en PS om eventueel nog wat extraatjes als nodig.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #53
                  Re: JPEG ofRAW

                  Oorspronkelijk geplaatst door superduc Bekijk bericht
                  Oei ik heb er wel een paar op hun ziel getrap
                  Maar nee gij, zeg gerust je gedacht !
                  Ik merkte gewoon op dat het jammer is dat
                  wanneer je dermate degelijk materieel voorhanden hebt,
                  er niet alles tracht uit te persen.
                  En raw hoort vaak bij dat persen. C' est tout.

                  Dat zo 'n onschuldige bedenking dan wordt aangegrepen
                  om een boompje op te zetten over weet ik veel wat allemaal ... tja

                  groeten,
                  Gurdy

                  Comment


                  • #54
                    Re: JPEG ofRAW

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Bij een JPG is iets wat overbelicht is wit en als je de JPG donkerder maakt blijft dat wit. Iets wat onderbelicht is zwart blijft dat meestal ook als je nog wat bijlicht.
                    Hetzelfde geldt voor RAW, alleen is de speelruimte groter!
                    Maar over de werkelijke speelruimte hebben we het nooit.

                    Comment


                    • #55
                      Re: JPEG ofRAW

                      Oorspronkelijk geplaatst door gurdy
                      Maar nee gij, zeg gerust je gedacht !
                      Ik merkte gewoon op dat het jammer is dat
                      wanneer je dermate degelijk materieel voorhanden hebt,
                      er niet alles tracht uit te persen.
                      En raw hoort vaak bij dat persen. C' est tout.
                      ...
                      Een mac met iphoto is nog niet "dermate" dat materiaal om van in zwijm te vallen.
                      Iphoto is leuk, het doet zijn werk maar het is heel low-end.
                      Software zoals Aperture, dat is pas leuk speelgoed.

                      En o ja.. ik heb ook een mac, een recente imac 24" om precies te zijn en ik gebruik Aperture om mijn foto's te beheren. Supercombo!
                      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                      Comment


                      • #56
                        Re: JPEG ofRAW

                        Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
                        Maar nee gij, zeg gerust je gedacht !
                        Ik merkte gewoon op dat het jammer is dat
                        wanneer je dermate degelijk materieel voorhanden hebt,
                        er niet alles tracht uit te persen.
                        En raw hoort vaak bij dat persen. C' est tout.

                        Dat zo 'n onschuldige bedenking dan wordt aangegrepen
                        om een boompje op te zetten over weet ik veel wat allemaal ... tja

                        groeten,
                        boompje neerplanten doet Alex hier niet.. naar mijn weten is voor ieder toestel RAW of JPEG gelijk..daar ging ook de discussie over..

                        merkje zus of zo erbij halen en waarom iemand ervoor kiest om in RAW of JPEG te schieten doet er m.i. niet echt toe..of ambities over zus of zo..

                        ieder zijn meug, en iedere keer is het afwegen of je in RAw of in JPEG schiet, ongeacht welk toestelletje of merkske je gebruikt..

                        wie met canon, nikon, sony, pentax of andere merken schiet moet voor zichzelf weten of hij/zij kiest in welk formaat men schiet..

                        mss zet ik hier af en toe niet eea even handig neer, ik ben dan ook geen schrijver, ik noem me zelf geeneens een fotograaf..

                        ik wilde alleen maar aangeven, dat het merkje of toestelletje niets uitmaakt, en dat het voor eenieder een persoonlijke keus is om OF in JPEG of in RAW te schieten..

                        JPEG of RAW, een eindeloze discussie, mijn mening is, kies per situatie wat je het beste uitkomt.. of nog beter, schiet in RAW als je dat zelf het beste vindt, en schiet in JPEG als je daar ook tevreden mee bent.. who cares anyway? het eindresultaat telt, en als je tevreden bent, dan is het toch goed??

                        wil je zonder al teveel fuzz je plaatjes uploaden naar weet ik veel, dan is jpeg mss wel een goede optie.. wil je er alles uithalen wat er in zit, ga dan voor RAW..(ik zal de laatste zijn, die dat ontkent..)

                        de meeste mensen die een bmw X5 of een landrover kopen, hebben ook geen aspiraties om paris-dakar te gaan rijden of hebben nooit of te nimmer de 4wd nodig..

                        sommige mensen gebruiken eea wel..anderen weer niet.. en zo geldt het ook voor cameraatjes..





                        that's all..

                        groetjes, Alex!

                        Comment


                        • #57
                          Re: JPEG ofRAW

                          trouwens, deze middag wat foto's getrokken in de sneeuw met de S5 IS (op auto) en een totaal verkeerde witbalans en belichting gehad. Pas na een 10tal foto's de 'scene' mode naar sneeuw gezet.

                          Ondanks dat het in JPEG was, kon ik toch makkelijk de foto 'redden' in Lightroom.

                          Dus zo erg is het niet, in dit geval voor wat sneeuwpret familiefoto niveau. Op de DSLR staat het toch altijd in RAW en dit blijft zo.

                          Patrick

                          Comment


                          • #58
                            Re: JPEG ofRAW

                            Oorspronkelijk geplaatst door perk Bekijk bericht
                            trouwens, deze middag wat foto's getrokken in de sneeuw met de S5 IS (op auto) en een totaal verkeerde witbalans en belichting gehad. Pas na een 10tal foto's de 'scene' mode naar sneeuw gezet.
                            Regel 1: gebruik nooit een "scene mode"
                            Regel 2: zie regel 1
                            Regel 3 : zie regel 1 & 2

                            Comment


                            • #59
                              Re: JPEG ofRAW

                              Oorspronkelijk geplaatst door perk Bekijk bericht
                              trouwens, deze middag wat foto's getrokken in de sneeuw met de S5 IS (op auto) en een totaal verkeerde witbalans en belichting gehad. Pas na een 10tal foto's de 'scene' mode naar sneeuw gezet.
                              Ondanks dat het in JPEG was, kon ik toch makkelijk de foto 'redden' in Lightroom.

                              Dus zo erg is het niet, in dit geval voor wat sneeuwpret familiefoto niveau. Op de DSLR staat het toch altijd in RAW en dit blijft zo.

                              Patrick
                              Waarom niet direct in de sneeuw mode?

                              Comment


                              • #60
                                Re: JPEG ofRAW

                                waarom niet? Omdat mijn vrouw ermee bezig was en die gebruikt alleen maar 'auto' mode. Ik was bezig het kippenhok uit de sneeuw te graven het eerste halfuur.

                                'k had geen zin (handschoenen en kou) om op dit toestel te zitten zoeken naar belichting en witbalans opties, terwijl kindjes me als doelwit gebruiken voor sneeuwballen

                                het was trouwens de eerste maal dat ik deze gebruikte, want anders gebruik ik alleen maar auto en Tv voorkeuze op deze 'bridge'.

                                ik ben helemaal geen fan van scene modes maar ik dacht... gewoon eens proberen.

                                PAtrick

                                Comment

                                Working...
                                X