Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

JPEG ofRAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • JPEG ofRAW

    hoi,

    ik heb me pas een D90 gekocht, maar nu vraag ik me af of ik het best in RAW of JPEG mijn foto's kan trekken.
    Ik weet dat je in RAW veel makelijker kan verbeteren enzo, maar ik start in januari met een fotocursus dus dat corigeerwerk is nog niet aan mij besteed op dit moment.
    Nikon D90

  • #2
    Re: JPEG ofRAW

    Misschien toch maar eens proberen in Jpeg + raw samen te trekken. En dan kan je bijvoorbeeld een programma als raw therapee downloaden. Dit is gratis en niet al te moeilijk. Je zult zien dat raw toch wel meer mogelijkheden biedt. Denk maar eens hoe makkelijk de witbalans te corrigeren is en meer van die dingen. De raw bestanden kun je ook bewaren tot je het programma wat beter onder de knie hebt. Ik zou er in ieder geval zo snel mogelijk mee beginnen. Er zijn nog genoeg lange winteravonden om er wat mee te experimenteren. Per slot van rekening kost het alleen maar een beetje meer geheugen en neem je het allemaal ernstig dan kom je vroeg of laat toch bij raw uit, denk ik.

    Comment


    • #3
      Re: JPEG ofRAW

      jpeg beperkt de mogelijkheden om belichtings- en witbalansfouten te corrigeren en doet een hoop aan postprocessing voor je.

      Je kan nadien wel niet meer alle kanten uit met je foto...

      RAW -> nabewerking is vrijwel verplicht, maar je kan veel meer terug goed krijgen als je een foutje maakt (belichting / witbalans / ...)
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

      Comment


      • #4
        Re: JPEG ofRAW

        RAW is mooi onder moeilijke omstandigheden. Als ik foto's maak in de sporthal dan gebruik ik raw. Maar voor vrijwel al het andere werk vertrouw ik de instellingen van de camera. Tijdens fotograferen check ik regelmatig het histogram voor de belichting, en de jpegs werk ik soms nog iets bij op gebied van contrast, of het ophalen van erg donkere delen.
        Ik vind fotograferen leuk, en niet het avonden lang nabewerken. Maar dat is mijn keus.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment


        • #5
          Re: JPEG ofRAW

          Raw +jpeg als je de cursus volgt zal je blij zijn dat je Raw files hebt! en als je ze niet gebruikt heb je altijd nog je jpg's. Alles opslaan op een externe harde schijf (kosten geen geld meer tegenwoordig) en je zit save voor een goede start.
          Veel succes met je eerste stappen in de fotografie en veel plezier met je D90, je zal er uiterst tevreden over zijn!!!

          Comment


          • #6
            Re: JPEG ofRAW

            Als raw zoveel beter is achteraf, waarom trekt er dan nog iemand in jpeg, of in beide?

            alvast bedankt
            Last edited by Thomas80; 17 december 2009, 16:18.
            Nikon D90

            Comment


            • #7
              Re: JPEG ofRAW

              Oorspronkelijk geplaatst door Thomas80 Bekijk bericht
              Als raw zoveel beter is achteraf, waarom trekt er dan nog iemand in jpeg, of in beide?

              alvast bedankt
              Jpeg schrijft sneller weg dan RAW en om Jpeg te bekijken heb je geen converter nodig.
              Waarom Jpeg überhaupt nog bestaat weet ik niet want TIFF is zoveel beter.

              Grtz, RF


              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

              Comment


              • #8
                Re: JPEG ofRAW

                dus, als ik juist ben dan kan ik als ik enkel in raw zou trekken niks zien op pc als ik de camera er gewoon aanhang?
                Nikon D90

                Comment


                • #9
                  Re: JPEG ofRAW

                  Als ik de tests bekijk bij dpreview, dan is het duidelijk dat er een verschil is tussen de merken en types camera's. Bij het ene merk/type zal het verschil tussen RAW en jpeg niet zo heel groot zijn, bij andere camera's kan je uit een RAW bestand duidelijk meer halen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: JPEG ofRAW

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Waarom Jpeg überhaupt nog bestaat weet ik niet want TIFF is zoveel beter.

                    Grtz, RF
                    Voor de compressie, de snelle wegschrijfsnelheid, het snel/makkelijk openen en tenslotte neemt het weinig geheugen in beslag. M.a.w. het snelle werk.

                    Zelf fotograffeer ik steeds in RAW. Jpeg is voor mij geen optie meer, tenzij het om snelle kiekjes gaat. RAW biedt zoveel vrijheid in het bewerken... Een keer je het onder de knie hebt kan je niet meer zonder
                    Jochenvde Photography
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: JPEG ofRAW

                      Oorspronkelijk geplaatst door Thomas80 Bekijk bericht
                      dus, als ik juist ben dan kan ik als ik enkel in raw zou trekken niks zien op pc als ik de camera er gewoon aanhang?
                      Er zal bij uw Nikon wel software bijgeleverd zijn, niet?
                      Ene btw bij Nikon heet RAW anders zeker? (schiet me niet meteen te binnen hoe dat heet )


                      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                      Comment


                      • #12
                        Re: JPEG ofRAW

                        Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
                        Voor de compressie, de snelle wegschrijfsnelheid, het snel/makkelijk openen en tenslotte neemt het weinig geheugen in beslag. M.a.w. het snelle werk.

                        Zelf fotograffeer ik steeds in RAW. Jpeg is voor mij geen optie meer, tenzij het om snelle kiekjes gaat. RAW biedt zoveel vrijheid in het bewerken... Een keer je het onder de knie hebt kan je niet meer zonder
                        Ik fotografeer in beide, en inderdaad in RAW kan je meer bewerken dan in Jpeg.


                        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                        Comment


                        • #13
                          Re: JPEG ofRAW

                          Oorspronkelijk geplaatst door Thomas80 Bekijk bericht
                          dus, als ik juist ben dan kan ik als ik enkel in raw zou trekken niks zien op pc als ik de camera er gewoon aanhang?
                          Je kan een RAW-bestand niet gewoon in de Windows viewer bekijken, je hebt daarvoor de juiste programma's nodig.
                          Voor de basisbewerkingen en omzetting naar jpeg leveren de meeste fabrikanten wel een programma bij de camera.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: JPEG ofRAW

                            ik schiet 90% in jpeg, en onder de wat moeilijkere omstandigheden RAW..

                            is meer luiheid van mijn kant dan wat anders hoor..

                            heb vaak de courage en de tijd niet om eea in RAW te gaan lopen nabewerken, dus het is voor mij voornamelijk de instellingen op de camera zoveel mogelijk proberen te benutten..

                            uit RAW kun je meer halen dan in jpeg, da's wel duidelijk, alleen het gebruiksgemak van jpeg weegt voor mij nog steeds wat zwaarder..

                            misschien dat het nog wel es anders wordt voor mij, en stap ik volledig over naar RAW.. maar voor the time being.. ik schiet lekker in jpeg..

                            ieder zijn meug, en wat je zelf het liefste doet, moet je gewoon doen..

                            groetjes, Alex!

                            Comment


                            • #15
                              Re: JPEG ofRAW

                              Daar ben ik mee eens, die nabewerkingen in RAW pfffff, geen goesting.
                              DE kunst is misschien ter plaatse alles goed instellen en een goede foto's te maken...

                              Metal Greetings !!!



                              Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                              ik schiet 90% in jpeg, en onder de wat moeilijkere omstandigheden RAW..

                              is meer luiheid van mijn kant dan wat anders hoor..

                              heb vaak de courage en de tijd niet om eea in RAW te gaan lopen nabewerken, dus het is voor mij voornamelijk de instellingen op de camera zoveel mogelijk proberen te benutten..

                              uit RAW kun je meer halen dan in jpeg, da's wel duidelijk, alleen het gebruiksgemak van jpeg weegt voor mij nog steeds wat zwaarder..

                              misschien dat het nog wel es anders wordt voor mij, en stap ik volledig over naar RAW.. maar voor the time being.. ik schiet lekker in jpeg..

                              ieder zijn meug, en wat je zelf het liefste doet, moet je gewoon doen..

                              groetjes, Alex!

                              Comment

                              Working...
                              X