Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10D vs 350D én 7D vs 5DII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10D vs 350D én 7D vs 5DII

    Ok, dit is de situatie:

    Ik heb momenteel een Canon 10D en een 350D.
    Gezien de ene camera al meer dan 5 jaar oud is en de andere bijna 4 jaar oud, is het dringend tijd voor een upgrade. Een van beide camera's zou ik willen houden als back-up, maar wélke?? Ik vermoed dat ze tweedehands beide ongeveer evenveel waard zullen zijn (150 à 200 euro voor de body)? Klopt mijn idee daarover?
    De kwaliteit vind ik vergelijkbaar, maar de 10D vind ik beter in de hand liggen. De 10D heeft dan weer slechtere batterijen. Ze zijn wel allebei in goeie staat, en het aantal foto's dat ermee genomen werd is vergelijkbaar.

    Dan de nieuwe camera, dat is ook een dilemma. 7D of 5DII? Als ik voor de 7D ga kan ik m'n Tamron 17-50 2.8 houden als lichtsterke lens. Als ik voor de 5DII ga wordt m'n 24-105 f/4 pas écht een standaardlens en zal ik ze vaker kunnen gebruiken wat ze zeker verdient. Ik heb dan echter geen lichtsterke lens meer. Een 24-70 f/2.8 L is buiten mijn budget. Ik zou wel voor de Tamron versie kunnen gaan, maar is dat niet een beetje zonde op een 5DII? (Een tweedehands 5DI en 24-70 L doe ik liever niet.)

    Veel vragen, ik weet het. Hopelijk kunnen jullie wat licht scheppen in de duisternis.

    Nog even het volgende: ik fotografeer veel verschillende dingen. Veel concerten, maar ook landschappen, portretten, studio (voor de avondschool, maar dat gebeurt maar sporadisch want het interesseert mij niet zo), sfeerbeelden binnenshuis, etc...

    Ik zoek vooral antwoorden op het eerste dilemma gezien voor het tweede wel al een paar topics bestaan. Maar als iemand iets te zeggen heeft over mijn specifieke situatie hoor ik het natuurlijk ook graag.

  • #2
    Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

    Is het dringend tijd voor een upgrade omdat je niet meer tevreden bent over de kwaliteit van de foto's of puur omdat de camera's 4/5 jaar oud zijn?
    Waarom wil je graag overstappen en wat verwacht je van een nieuw toestel?

    Comment


    • #3
      Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

      Die bodies zijn eerder 125 EUR waard (stuk).

      Comment


      • #4
        Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

        Het is tijd voor een update voor verschillende redenen.

        Ik trek sinds anderhalf jaar ook analoog en de 350D voldoet niet meer omdat hij vergeleken met een analoge eos 1 totaal niet goed in de hand ligt. Ik mis ook het superhandige wiel op de achterkant. De 10D is vreselijk bij hoge ISO voor concertfotografie, en die 350D eigenlijk ook. Ook zijn alle 3 de batterijen die ik voor de 10D heb compleet op. Ik kan een nieuwe batterij kopen maar ik vraag mij af of dat dan nog wel de moeite is.

        Van de kwaliteit op zich ben ik, behalve de ISO best wel tevreden. Kleuren mochten eigenlijk ook beter (raw, ik weet het, maar soms heb ik er nu eenmaal niet zoveel zin in elke foto apart te bewerken). Als ik vergelijk met de 1Ds III van mijn vader is dat een wereld van verschil. De 1Ds III is natuurlijk een klasse apart, maar ik heb gehoord dat kleuren en algemene beeldkwaliteit van de 5D II toch wel vergelijkbaar zijn.

        Betere autofocus zou op concerten ook geen luxe zijn.
        Snelheid op zich (fps) maakt mij niet uit want ik maak zelden continue opnames.

        Comment


        • #5
          Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

          Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
          . Ook zijn alle 3 de batterijen die ik voor de 10D heb compleet op. Ik kan een nieuwe batterij kopen maar ik vraag mij af of dat dan nog wel de moeite is.
          Die imitatie-accus kosten een 10€ , vaak nog incl. verzending.......
          Daar hangt het toch niet van af.....

          Comment


          • #6
            Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

            je doet landschapsfotografie ... de 10D en daar "die filter" (ik weet niet precies wat de naam is) voor de sensor (laten) verwijderen om dan die te houden voor infrarood fotografie ?
            En dan de 350D als backup houden ?

            Comment


            • #7
              Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

              Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
              Nog even het volgende: ik fotografeer veel verschillende dingen. Veel concerten, maar ook landschappen, portretten, studio (voor de avondschool, maar dat gebeurt maar sporadisch want het interesseert mij niet zo), sfeerbeelden binnenshuis, etc...
              simpel...

              dilemma 1: koop een stel batterijen voor je 10D en hou die als backup
              dilemma 2: koop de 5D2 ( de argumenten heb je zelf gegeven...)
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

                Als je een nieuwe 5D hebt dan haal je een 350D nog niet eens meer boven. De beeldkwaliteit van een 5D is trouwens echt wel superieur aan de 350D, de omstandigheden waarin je de foto al dan niet zal kunnen maken zijn véél ruimer, ISO is ook een wereld van verschil. En voor zover ik me kan herinneren wat ik ooit met een geleende 10D heb gedaan gelden die verschillen daar ook voor.

                IK zou ze allebei verkopen, net als die tamron. Door de veel betere prestaties op hoge ISO zal je je 24-105 zelfs in slechtere omstandigheden (of betere resultaten bij gelijkwaardige omstandigheden) kunnen gebruiken dan die tamron die je nu hebt. In vergelijking heb je extra ademruimte door hogere isomogelijkheden én beeldstabilisatie.

                Zowel van de 5D als de nieuwe 5D heb ik het gevoel dat ze "beter" worden als je je camera beter leer kennen. Niet zozeer de knopjes, maar hoe de knopjes in verschillende omstandigheden reageren. Gebruik die tijd goed, oefen veel, en uiteindelijk ga je vanzelf wel merken of je inderdaad lichtsterkte tekort komt. Ik gok eigenlijk dat je voor wat je allemaal opnoemt sneller licht tekort gaat komen (dus nood aan een flash) en telebereik (in het geval van concerten).

                Comment


                • #9
                  Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

                  Ik twijfel een beetje over je opmerking over de kleuren.
                  Ik heb shoots gedaan met fotograven, dezelfde lichtopstelling tegelijktijdig in de studio, die een 5D en een 1D hadden, en als ik mijn foto's vergelijk (ik heb ook de 10D) met die van hen: is er geen verschil in kwaliteit behalve dat hun foto's FF zijn. De foto's waren exact hetzelfde van kleur.
                  Waar mijn 10D op onderuitgaat is inderdaad het ISO werk. Boven de 200-400 is het een ruisbak.

                  Voor landschapsfotografie is de 10D echt wel geschikt (heb met de 10D enkele weken geleden nog een HOF foto mee gehad) LINK

                  De batterijen: die kosten inderdaad 9,95 inclusief verzenden en doen het prima.

                  De AF....die is inderdaad een pak trager dan bij de 7D en 5D en veel minder geavanceerd.


                  De keus is aan jou. Ik ga opzoek naar een 7D vanwege de AF/FPS en ISO.
                  maar of je het voor de kleurverschillen of een nieuwe batterij moet doen?
                  De keus is aan jou....succes

                  Comment


                  • #10
                    Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

                    Zoals eerder vermeld:

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    simpel...

                    dilemma 1: koop een stel batterijen voor je 10D en hou die als backup
                    dilemma 2: koop de 5D2 ( de argumenten heb je zelf gegeven...)
                    Voor meer lichtsterkte: verkoop je 24-105 voor +/- 850€ leg er +/- 200€ bij en koop je de 24-70 2.8. Tenzij je de extra zoom meer nodig hebt natuurlijk...

                    Veel succes

                    Mvg,
                    SB
                    Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

                      Oorspronkelijk geplaatst door SBe Bekijk bericht
                      Voor meer lichtsterkte: verkoop je 24-105 voor +/- 850€ ...

                      Veel succes
                      Ik denk dat je dat succes zeker nodig zal hebben om die prijs voor een 2e hands 24-105 te krijgen ... ik heb vorig jaar minder betaald voor de mijne ... nieuw in België met 2 jaar garantie

                      Ik heb ondertussen mijn eerste 40D verkocht en de 7D besteld, lijkt me prijs/kwaliteit op dit moment het beste wat Canon te bieden heeft, de AF is bloedsnel, 18Mpx is echt wel groot (vooral de raw's) maar kleuren zijn hetzelfde hoor, je hebt gewoon meer resolutie, betere ISO prestaties (zelfs iets beter dan mijn 40D) ... twijfelde eerst ook tussen een 5dII en de 7D, maar een test van een week met de 5dII heeft mij overtuigd dat voor mijn toepassing (auto's en autosport) de 5dII zijn meerdere moet herkennen in de 7d ... voor studio werk is het net omgekeerd hoor, dan is de 5dII de meester !

                      Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                      Als je een nieuwe 5D hebt dan haal je een 350D nog niet eens meer boven.
                      ik gebruik mijn oude 350D nog altijd vandaag hoor, heeft er al meer dan 75,000 clicks opzitten en werkt nog steeds. Met een 50mm 1.8 II lens dient hij nu om mijn schaalmodellen te fotograferen in een 80cm lightcube ... deze foto's zijn voor website en drukwerk op 300dpi prima geschikt ... heb niet meer nodig om een volle pagina in een magazine te vullen. Je kan hem beter bijhouden want tweedehands is hij zijn gewicht niet meer waard. De mijne was samen met de grip en 2 batterijen indertijd bijna 1000 Euro, om hem dan nu voor 150 Euro te verkopen pas ik eerlijk gezegd.

                      Mark
                      Last edited by LamboCars; 14 december 2009, 16:32.
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

                        33 euro voor 4 batterijen voor de 10D

                        Zelf zou ik eerder de 10D houden dan de 350D. Een vriend van mij heeft een 10D. En die camera maakt prima foto's.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

                          Voor 4.50 EUR incl verzending kan je die batterij al krijgen op ebay:


                          Oorspronkelijk geplaatst door SBe Bekijk bericht
                          Voor meer lichtsterkte: verkoop je 24-105 voor +/- 850€ leg er +/- 200€ bij en koop je de 24-70 2.8.
                          De 24-105 uit mijn kit kon ik voor 800 EUR verkopen (nieuw). 850 EUR gaat heel moeilijk zijn... verder waren er mensen die 600-650-700-750 EUR boden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

                            Ik heb deze zomer nog een 24-105 2de hands (slechts enkele maanden oud)gekocht voor 850€ én enkele weken later weer verkocht voor 850€ via 2dehands.be - op een dikke week was deze vweg dus ik vermoed dat dit toch ongeveer de prijzen zijn. of zijn deze ook al gedaald ondertussen? L glas houd normaal gezien toch goed zijn waarde hoor.
                            'k zal er dan wat geluk mee gehad hebben

                            Mvg,
                            SB
                            Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 10D vs 350D én 7D vs 5DII

                              Tiens, ik wist niet dat batterijen voor de 10D zo goedkoop zouden zijn. Ik dacht dat een batterij al vlug 50 euro was. Blijkbaar niet. Dan zal ik inderdaad de 10D houden denk ik.

                              De 24-105 verkopen is geen optie. Ik heb geen enkele telelens. Denk dat ik dan maar een 2de hands Tamron 24-70 2.8 koop en ondertussen verder spaar voor de Canon variant..

                              Comment

                              Working...
                              X