Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mn D5000 + 18-105

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mn D5000 + 18-105

kheb hem vandaag eindelijk gekocht (D5000+18-105)
    kaartje van 4gb, uv-filter & n tas. genoeg om te beginnen
    kwil er drek mee beginnen spelen, maar de batt moet eerst 12uur opladen
    Nikon D90 + grip - Nikon D5000 +grip - AF-S NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G - nikon SB-600

Re: Mn D5000 + 18-105

Gefeliciteerd met je aankoop (en vergeet geen foto's te posten ).
    about.me/stijnv

Comment

Proficiat Je gaat er sowieso plezier aan beleven

Een nuttige tijdbesteding terwijl je batterij oplaadt, is het lezen van de handleiding

Comment

Nu het wikken en wegen achter de rug is en je je keuze hebt gemaakt, kun je eindelijk aan
        de slag. Veel plezier ermee. Het is wel een beetje koud maar qua fotoweer toch niet heel
        slecht, denk ik zo.

Comment

zou je me na het uittesten waarsschijnlijk een kort verslagje kunnen schrijven want in ben naamlijk ook aant overwegen deze camera aan te schaffen.
          Hoe zit het eigenlijk met het scherpstellen tijdens filmen want ik heb gelezen dat je niet automatisch scherp stelt en is het de doen om beeld scherp te houden van bewegende beelden ?

alvast bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom178 Bekijk bericht
            kwil er drek mee beginnen spelen, maar de batt moet eerst 12uur opladen
            Doen ze express, dan krijg jij straks niet als antwoord op een vraag: RFTM!
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boo Bekijk bericht
              Hoe zit het eigenlijk met het scherpstellen tijdens filmen want ik heb gelezen dat je niet automatisch scherp stelt en is het de doen om beeld scherp te houden van bewegende beelden ?

alvast bedankt
              scherpstellen gaat idd niet, wel gemerkt vandaag dat ik 20 minuten kan opnemen ipv de 5 minuten die je in veel reviews leest, mss te maken met een firmware update...
              Nikon D5000, van 10 tot 105 in variabel en 35mm vast

Comment

Hij stelt idd bij het filmen niet automatisch scherp. & bewegende beelde goed scherp houden, na beetje oefening zal het wel redelijk gaan. maar tot nu toe lukt het mij ng niet goed genoeg maar heb het toetsel ook niet gekocht voor te filmen
                voor de rest ben ik er tot nu toe heel tevreden mee..

ng n vraagje erbij.. ivm de beeldkwaliteit. kheb al vanalles gelezen over RAW & JPG
                ze zeiden dat ge t beste op RAW zet.

ik kan kiezen tussen:
                *NEF (RAW)+JPEG fijn
                *NEF (RAW)+JPEG normaal
                *NEF (RAW)+JPEG basis
                *NEF (RAW)
                *JPEG fijn
                *JPEG normaal
                *JPEG basis

welke kan k nu de best nemen? hij staat nu (standaard op JPEG normaal)
                & waarom?
                Nikon D90 + grip - Nikon D5000 +grip - AF-S NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G - nikon SB-600

Comment

enkel raw als je zoveel mogelijk fotos wilt trekken, nabewerken en converteren naar jpeg kan je altijd op je pc doen
                  Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                  - Isaac Asimov-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wex Bekijk bericht
                    scherpstellen gaat idd niet, wel gemerkt vandaag dat ik 20 minuten kan opnemen ipv de 5 minuten die je in veel reviews leest, mss te maken met een firmware update...
                    Dan staat hij niet op de hoogste kwaliteit hoor. In HD kun je takes van 5 minuten schieten (allé, bij mijn D90 is dat toch zo, maar volgens mij is de filmfunctie identiek aan die van de D5000) . Wat ruim voldoende is vind ik, want het is me nog maar heel weinig overkomen dat ik de behoefte heb om één take langer te laten duren.
                    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

yup, hier heb je gelijk in , heb het vandaag eens uitgepluist
                      Nikon D5000, van 10 tot 105 in variabel en 35mm vast

Comment

maar wat is dan juist het verschil tussen RAW & JPEG enz.. en wat bedoelen ze met het achteraf bijwerken in RAW?

Comment

RAW (bij jouw Nikon noemt dit NEF) slaat het beeld op zoals de sensor het ziet. Dit betekent dat je later met een beeldverwerkingsprogramma (bv. Photoshop) alle instellingen (zoals bv. witbalans, saturatie van heldere en donkere gedeelten,...) nog kan aanpassen. Bij het JPEG-formaat doet de camera een aantal bewerkingen voordat het beeld opgeslagen wordt, afhankelijk van de instellingen die je gekozen hebt (bv. witbalans, hoge-iso-ruisonderdrukking,...). Eenmaal dat dit beeld in JPEG opgeslagen is kun je daar niet zoveel meer aan veranderen, verbrande plekken blijven verbrand, een verkeerde kleurtemperatuur door een verkeerd ingestelde witbalans blijft verkeerd,... enz.
                          Nu, je moet natuurlijk ervoor zorgen dat je een versie van Photoshop (of ander programma) hebt die het NEF-formaat van de D5000 ondersteunt, anders kun je die foto's niet lezen. Dus best eerst eens uitproberen. Het kan ook zijn dat de Windows-verkenner het NEF-formaat niet kan tonen, en daarvoor is het misschien interessant om de instelling RAW + JPEG basis te gebruiken, zo zie je de foto zeker in je verkenner, plus je hebt de mogelijkheid om er nog wijzigingen aan te brengen.
                          Sommigen zeggen dat je beter een kleiner formaat kiest om meer foto's op je geheugenkaart te krijgen, maar met de huidige opslagmogelijkheden (vergelijk eens met een filmrolletje van 36 foto's) vind ik dat geen argument meer.
                          Als je een reflex-camera koopt is het toch met de bedoeling de mogelijkheden ervan te gebruiken, denk ik, anders kun je beter een bridge of een compact kopen.

groetjes,
                          Hagar
                          Nikon Df

Comment

Nikon D5000 + 18-55

Hallo iedereen,

Vandaag mijn eerste reflex camera gekocht.
                            Wat een camera TOPPIE!!! Ik heb net de handleiding gelezen maar ik heb al een probleem.
                            Ik kan wel inzoemen maar geen foto trekken van waarop ik ingezoemd heb zoals ik het zien op het live vieuw scherm.
                            Dus ik zoem in op mijn tv en dan zoem ik nog meer in op het logo en dan trek ik een foto..... en dan staat heel mijn tv er op ipv het ingezoemde logo.
                            Doe ik iets verkeerd?

Comment

Re: Nikon D5000 + 18-55

Oorspronkelijk geplaatst door Tivado72 Bekijk bericht
                              Hallo iedereen,

Vandaag mijn eerste reflex camera gekocht.
                              Wat een camera TOPPIE!!! Ik heb net de handleiding gelezen maar ik heb al een probleem.
                              Ik kan wel inzoemen maar geen foto trekken van waarop ik ingezoemd heb zoals ik het zien op het live vieuw scherm.
                              Dus ik zoem in op mijn tv en dan zoem ik nog meer in op het logo en dan trek ik een foto..... en dan staat heel mijn tv er op ipv het ingezoemde logo.
                              Doe ik iets verkeerd?
                              Dat "inzoemen" doe je dat met je lens of met het vergrootglasje op de camera? (Mischien toch nog eens de handleiding lezen pagina 41 en volgende....).

Comment

Working...
                              X