Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste reflex + sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste reflex + sportfotografie

    Allen

    Momenteel gebruik ik een Kodak P880 (bridge) toestel.
    Aangezien deze geregeld uitvalt en ik wat beter wil ben ik aan het uitkijken naar een nieuw toestel & objectieven.

    Ik heb al zeer veel gelezen op het internet en wat toestellen in de hand gehad (voornml. in Fnac & Mediamarkt).

    Ik plan om volgende week een bezoekje te brengen aan Konijnenberg, mij daar nog eens extra voor te laten lichten en dan tot aankoop over te gaan.

    Naast de verjaardagsfeestjes, bezoekjes aan de zoo ed. wil ik ook motoren kunnen fotograferen op circuit ( vnml zolder, maar ook Francorchamps).

    Momenteel dacht ik aan volgende combinatie Canon EOS 450D + 18-55IS + 55-250IS.
    (deze is ongeveer 700 € bij Konijnenberg)

    Ik heb echter nog volgende vragen, zijn deze lenzen geschikt voor het soort fotografie dat ik wil doen, telebereik op circuit & snelheid van focussen.
    (bezoekjes aan de zoo & circuit zijn in de meeste gevallen voorzien op zonnige dagen)

    Ik plan om dadelijk ook een rugzak en andere nodige accessoires mee te brengen.
    Naar circuit verplaats ik mij per motor, handig als mijn handschoenen zonnebril en portefeuille in de rugzak kunnen. (lowepro 100 kost momenteel maar een kleine 50 €)
    Verder dacht ik aan een UV filter vnml ter bescherming van de lens.

    Budget is niet vast maar een duurdere combinatie moet natuurlijk duidelijke voordelen bieden.

    Ik ben mij zeer bewust dat er reeds zeer veel van dit soort vragen gesteld zijn en ik ga mij nog verder bevragen bij een verkoper met kennis van zaken maar wil graag mijn mogelijkheden op voorhand kennen alsook de nadelen van een bepaald toestel of objectief.

    Alvast bedankt voor jullie voorstellen & opmerkingen

  • #2
    Re: Eerste reflex + sportfotografie

    Als je motoren wilt fotograferen zullen de objectieven uit deze set je waarschijnlijk teleurstellen in snelheid. Sportfotografie is een tak die veel eisen stelt aan je objectieven. Ik ben zelf ook begonnen zoals jij, met alles op te zoeken en vanalles te testen. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik beter even door zou sparen voor een 70-200 f4L van canon. Deze lens is ontzettend snel en scherp en voor een L (lees profkwaliteit) lens ook nog relatief goedkoop (bij Konijn staat hij nu voor 507 euro).
    1DX

    Comment


    • #3
      Re: Eerste reflex + sportfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door scottusa Bekijk bericht
      Als je motoren wilt fotograferen zullen de objectieven uit deze set je waarschijnlijk teleurstellen in snelheid. Sportfotografie is een tak die veel eisen stelt aan je objectieven. Ik ben zelf ook begonnen zoals jij, met alles op te zoeken en vanalles te testen. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik beter even door zou sparen voor een 70-200 f4L van canon. Deze lens is ontzettend snel en scherp en voor een L (lees profkwaliteit) lens ook nog relatief goedkoop (bij Konijn staat hij nu voor 507 euro).
      Had deze zelf ook al tegengekomen, paar vragen

      Haal ik als beginner het voordeel uit L lenzen uit,
      Is het telebereik groot genoeg of ga je altijd moeten croppen
      Ga ik de IS niet missen

      Comment


      • #4
        Re: Eerste reflex + sportfotografie

        voor motoren ga je de IS zeker niet missen (zie andere topics die hierover momenteel lopen). Ga voor de 70-200 en laat die 55-250 links liggen, ge gaat u dat niet beklagen (de 70-200 behoudt trouwens relatief goed zijn herverkoopwaarde mocht je toch van gedachte veranderen).
        Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
        - Isaac Asimov-

        Comment


        • #5
          Re: Eerste reflex + sportfotografie

          aangezien je voornamelijk motorsport etc. wilt fotograferen, zul je veel gaan pannen, en dan is die IS niet echt van toegevoegde waarde..

          70-200 is een goede keus.. (en ook erg allround inzetbaar..)

          Comment


          • #6
            Re: Eerste reflex + sportfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
            aangezien je voornamelijk motorsport etc. wilt fotograferen, zul je veel gaan pannen, en dan is die IS niet echt van toegevoegde waarde..

            70-200 is een goede keus.. (en ook erg allround inzetbaar..)
            Bij het pannen is IS mijns inziens nu juist wél weer een voordeel. Bij panningshots maak je immers vaak gebruik van een langere sluitertijd om beweging in je foto te leggen. Deze heb ik bijvoorbeeld geschoten op 400mm op een 1.6 cropcamera @ 1/160... Dat zou zonder IS zeker weten een heel stuk lastiger zijn geweest...

            Toch denk ik dat de 70-200 een verstandiger keuze is dan de 55-250 IS. Dit omdat de 55-250 IS geen USM heeft en een goede en snelle scherpstelling toch wel nog belangrijker is dan een IS systeem. Het meest ideale zou dan ook een 70-200 met IS zijn (of een 100-400L) maar dan hangt er wel een heel ander prijskaartje aan....
            Last edited by MarkEL; 7 december 2009, 17:32.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Eerste reflex + sportfotografie

              Koop een robuustere & snellere 40D semi-pro ipv een 450D instapmodel!
              Veel in prijs gezakt, in combinatie met een witte toeter (Canon 70-200 evt 2e hands) en je heb een robuust snel sportsysteem.

              Comment


              • #8
                Re: Eerste reflex + sportfotografie

                Tja, daar ben ik het wel met CanonYouCan eens. De 40D (als die nog te vinden is...) is een heel leuke combinatie met de 70-200. Om te pannen lijkt een versie met IS ideaal, maar natuurlijk lopen de prijzen dan al stevig op. De hogere frame-rate van de 40D kan misschien ook handig zijn op sportwedstrijden.
                Canon Eos 40D | EF-S 17-85 IS USM | EF 70-200 F4 L USM

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste reflex + sportfotografie

                  Alvast bedankt voor de reacties

                  Natuurlijk heb ik al een paar extra vragen/opmerkingen

                  1. 40D is volgens mij nergens meer te krijgen en wil zeker nieuw kopen
                  2. Kan ik ervan uit gaan dat de L lens op alle gebied beter is dan de 55-250 ?
                  Bvb in situaties waarbij een tragere scherpstelling best kan. Ga ik in deze situaties de IS missen ?

                  Aangezien dit mijn eerste spiegelreflex is en ik bijgevolg nog zeer veel zal moeten oefenen zou een optie voor mij kunnen zijn : de body met de 2 kitlenzen en nadien een L lens bijkopen als ik tegen de beperkingen van deze lenzen aanloop.

                  Indien de L lens beter is op alle gebied en het mij dus makkelijker maakt om meer goeie foto's te maken zou mijn voorkeur hiernaar uit gaan natuurlijk.
                  (de combinatie van full frame+L lenzen en mijn beperkte kennis maakt dat ik momenteel dit soort bedragen niet wil spenderen)

                  3. Is een telebereik van 200 mm voldoende om foto's te maken op circuit ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste reflex + sportfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gunter E Bekijk bericht
                    Alvast bedankt voor de reacties

                    Natuurlijk heb ik al een paar extra vragen/opmerkingen

                    1. 40D is volgens mij nergens meer te krijgen en wil zeker nieuw kopen
                    2. Kan ik ervan uit gaan dat de L lens op alle gebied beter is dan de 55-250 ?
                    Bvb in situaties waarbij een tragere scherpstelling best kan. Ga ik in deze situaties de IS missen ?

                    Aangezien dit mijn eerste spiegelreflex is en ik bijgevolg nog zeer veel zal moeten oefenen zou een optie voor mij kunnen zijn : de body met de 2 kitlenzen en nadien een L lens bijkopen als ik tegen de beperkingen van deze lenzen aanloop.

                    Indien de L lens beter is op alle gebied en het mij dus makkelijker maakt om meer goeie foto's te maken zou mijn voorkeur hiernaar uit gaan natuurlijk.
                    (de combinatie van full frame+L lenzen en mijn beperkte kennis maakt dat ik momenteel dit soort bedragen niet wil spenderen)

                    3. Is een telebereik van 200 mm voldoende om foto's te maken op circuit ?
                    vanaf het moment dat je met die kitlens op het circuit komt zal je tegen zijn beperkingen oplopen. je moet je zeker niet blindstaren om het bereik in mm, want wat heb je aan een lens met meer bereik als hij zeker niet snel genoeg zal zijn om de motoren met aanvaardbare scherpte vast te leggen.

                    Het klinkt misschien cru, maar met de doelen die jij vooropstelt heb je niet echt een andere keuze. De 200mm zal krap worden op circuit maar een 100-400L (tevens een snelle lens) ligt buiten je prijsklasse. Maar je zal zeker meer goede foto's krijgen door de combinatie 40d-200f4L dan met de combinatie met de 55-250.

                    edit: voorbeeldje van de scherpte van een 70-200 f4L
                    Last edited by scottusa; 8 december 2009, 13:00.
                    1DX

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste reflex + sportfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gunter E Bekijk bericht
                      ...
                      1. 40D is volgens mij nergens meer te krijgen en wil zeker nieuw kopen
                      ...
                      Toch wel klik

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste reflex + sportfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                        Toch wel klik
                        Zelf niet gevonden maar voor mij geen optie gezien het kleine prijsverschil vergeleken met de 50D

                        Indien iemand nog feedback wil geven over het al dan niet missen van IS in situaties waarbij een snelle AF niet zo belangrijk is graag.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste reflex + sportfotografie

                          Om de door jouw beoefende fotografie zou ik een 40D of 50D kopen. Ik begrijp dat je dit niet tweedehands wil doen, maar er zijn echt wel mensen die een bijna nieuw toestel op de markt dumpen omdat ze een 7D of andere camera aanschaffen. Meestal is dit al voor de camera's een jaar hebben gediend, en is er nog garantie op.

                          Ik zou de IS versie nemen, al is het maar om de focus te houden als je scherpsteld.

                          De IS versie van de 70-200 F/4 heeft een betere weather sealing dan deze zonder.

                          En de IS heeft zijn nut als je niet op circuit fotografeerd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste reflex + sportfotografie

                            na veeeel twijfelen is het voorlopig, de 450d + 2kitlenzen geworden 18-55is & 55-250is.
                            Reden :
                            -ik heb besloten om eerst met deze veeel te oefenen en dan pas over te schakelen naar de L lenzen.
                            -wellicht zou ik alleen nog L lenzen willen als ik er 1 heb.

                            In ieder geval bedankt voor jullie advies .... en hopelijk mag ik jullie commentaar ook ontvangen op de foto's die ik in de toekomst zal posten

                            mvg

                            Gunter

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste reflex + sportfotografie

                              voor circuit zou ik zeker ook de sigma 100-300F4.0 in aanmerking nemen na verloop van tijd
                              dat is voor zijn prijs een schitterende lens
                              al zeer goed bruikbaar vanaf 4.0 en een snel met autofocussen
                              de 50-250mm kitlens zou ik zo is zo laten liggen
                              die gaat teleur stellen bij sportfotografie.
                              te traag met het focussen en ook niet echt lichtsterk te noemen op 200-250mm
                              ikzelf heb tot nu toe nog niet echt veel IS (of VR bij nikon) gemist bij sportfotografie (vooral mtb fotografie)

                              Comment

                              Working...
                              X