Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witte stipjes op mijn foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• witte stipjes op mijn foto's

ik heb een vraagje ,ik heb al een tijdje een probleem dat er witte stippen (soms ook gekleurd) op mijn foto's zitten ,je kan het een beetje vergelijken met sterretjes ,ik dacht eerst een vuile sensor ,want er zaten ook veel stofjes op ,ik heb hem dan gereinigd maar het probleem is niet verdwenen integendeel ik heb een vermoeden dat het nog vermeerderd,is er iemand die dit probleem herkent en ook een oplossing weet,mijn toestel is een pentax K20D
    ik heb hier een voorbeeldfoto opgeplaatst ,dit is wel een crop

hartelijk dank voor jullie hulp

Re: witte stipjes op mijn foto's

google eens op "hot pixel" en je zal wijzer worden
    daVinci
    www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

Comment

Stofjes kan natuurlijk niet, of het zou lichtgevende stof moeten zijn.

Waarshijnlijk hotpixels.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door daVinci Bekijk bericht
        google eens op "hot pixel" en je zal wijzer worden
        bedankt, ik heb dit eens op gezocht ,en ben zo eigenlijk via een omweggetje terug op dit forum gekomen,en blijkbaar is het een veel voorkomend fenomeen,ik vraag mij nu wel af of het hot-pixels zijn of dode pixels hoe ken je het verschil ,en als ik het goed begrijp komt dit eigenlijk voor bij een langere sluitertijd (wat ik nu idd heel veel toepas)klop dat,als het dode pixels zouden zijn is dit dan een fabrikasefout ,alvast dank voor jullie hulp

hier is nog een link naar een foto waar je ze duidelijk kan zien (foto 2)

klik

Comment

Hallo Patrick,

hotpixels zie je als blauwe of rode puntjes.
          Dode pixel wit. Voor zover ík weet...
          Ik had er een probleempje mee met mijn spiksplinterverse 5D MkII.
          Op de volgende site staat een testprogramma daarvoor.
          Samen met Engelstalig Worddocument hoe het werkt.

Mijn 5D MkII heb ik omgeruild voor een andere nieuwe.

Succes
          Adrie

Comment

Amaai, da's nu ook niet om te lachen, zeg ! Hoe kun je daar van af raken ?

Comment

Welke firmware zit er op uw toestel?
              Ik meen mij te herinneren dat er problemen waren met de afstandsbediening en opnamevertraging van 3". Normaal was dit probleem opgelost vanaf firmware 1.01.

Misschien (deze opname heeft een sluitertijd van 0.66") in het menu "persoonlijke instellingen" de ruisonderdrukking bij lange sluitertijden op "aan" zetten ipv op "auto".
              Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Dode pixel is zwart.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                  Hallo Patrick,

Ik had er een probleempje mee met mijn spiksplinterverse 5D MkII.
                  Op de volgende site staat een testprogramma daarvoor.
                  Samen met Engelstalig Worddocument hoe het werkt.

Mijn 5D MkII heb ik omgeruild voor een andere nieuwe.

Succes
                  Adrie
                  dank je Adrie voor jou reactie en ik heb die test eens gedaan dat je hebt aangeraden ,ik sta eigenlijk wel een beetje verbaasd ,ik heb de test gedaan op verschillende tijden,en het resultaat is eigenlijk wel eigenaardig ,hij duide in ieder geval geen dode pixels aan wat ik toch al positief vond,maar wel hot pixels eigenaardig genoeg niet op alle sluiterstijden,op 0.30" was het 0(hotpixels) op 1" 8 ,op 2" 4 ,op 3" 0 ,op 20" 2

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                  Welke firmware zit er op uw toestel?
                  Ik meen mij te herinneren dat er problemen waren met de afstandsbediening en opnamevertraging van 3". Normaal was dit probleem opgelost vanaf firmware 1.01.

Misschien (deze opname heeft een sluitertijd van 0.66") in het menu "persoonlijke instellingen" de ruisonderdrukking bij lange sluitertijden op "aan" zetten ipv op "auto".
                  ook dank voor jou reactie ,wat bedoel je met firmware (ik ben niet zo tecnisch) ,de ruisonderdrukking bij langere sluitertijd staat op aan en die gaat in werking vanaf 0.3 "

Comment

Firmware kan je zo zien:
                    Toestel uitschakelen.
                    Menu-toets ingedrukt houden en ondertussen toestel aanschakelen.
                    Op het scherm komt dan VER:1.01 of VER:1.03

Als er VER:1.00 of zo opkomt kan je hier downloaden.
                    Na het uitpakken van de file, eerst het readme bestand goed lezen. Batterij moet volledig opgeladen zijn.
                    Durf je het zelf niet aan, dan zal de fotohandelaar het wel voor jou doen. In België doet de invoerder De Beukelaer het gratis.

Als er versie 1.00 opstaat kan je meteen naar versie 1.03 gaan.
                    Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Firmware kan je zo zien:
                      Toestel uitschakelen.
                      Menu-toets ingedrukt houden en ondertussen toestel aanschakelen.
                      Op het scherm komt dan VER:1.01 of VER:1.03

Als er VER:1.00 of zo opkomt kan je hier downloaden.
                      Na het uitpakken van de file, eerst het readme bestand goed lezen. Batterij moet volledig opgeladen zijn.
                      Durf je het zelf niet aan, dan zal de fotohandelaar het wel voor jou doen. In België doet de invoerder De Beukelaer het gratis.

Als er versie 1.00 opstaat kan je meteen naar versie 1.03 gaan.
                      dank Tozumi ,ik heb eens gekeken en het is 1.00 ,is het een groot risico om het zelf te installeren of laat ik het toch beter over aan een fotohandelaar
                      en zal dit dan helpen tegen die hot-pixels?

Comment

Heb even nagekeken en die hot pixels komen vooral bij gebruik van de 2 sec. selftimer voor. De firmwareupdate zou dit moeten oplossen. Als ik me goed herinner komen deze hot pixels niet steeds op dezelfde plaats voor, maar duiken ze steeds op een andere plaats op.
                        Ik denk zelfs dat die hot pixels vooral voorkomen als je in JPEG werkt. Ik werk steeds in Raw en heb ze nooit opgemerkt.

Belangrijk is dat de batterij volledig opgeladen is, verder stap voor stap de uitleg in de readme file volgen. Is eigenlijk helemaal niet ingewikkeld en best zelf te doen.

Succes ermee.
                        Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Heb even nagekeken en die hot pixels komen vooral bij gebruik van de 2 sec. selftimer voor. De firmwareupdate zou dit moeten oplossen. Als ik me goed herinner komen deze hot pixels niet steeds op dezelfde plaats voor, maar duiken ze steeds op een andere plaats op.
                          Ik denk zelfs dat die hot pixels vooral voorkomen als je in JPEG werkt. Ik werk steeds in Raw en heb ze nooit opgemerkt.

Belangrijk is dat de batterij volledig opgeladen is, verder stap voor stap de uitleg in de readme file volgen. Is eigenlijk helemaal niet ingewikkeld en best zelf te doen.

Succes ermee.
                          dank voor je hulp Tuzomi ,en ik gebruik idd al een tijdje de 2sec selftimer ,omdat ik dan werk met opgeklapte spiegel om trillingen te voorkomen ,ik ben wel een stuk wijzer geworden en zal het binnenkort eens wagen om die software te downloaden en te
                          installeren
                          ik laat je wel iets weten of het gelukt is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                            Hallo Patrick,

juist omgekeerd:

dood= geen licht (dus zwart)
                            hot= constant licht (rood, groen of blauw of een combinatie (combi van de drie=wit))
                            Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                            - Isaac Asimov-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
                              juist omgekeerd:

dood= geen licht (dus zwart)
                              hot= constant licht (rood, groen of blauw of een combinatie (combi van de drie=wit))
                              dank u pquito ,nu ben ik zeker gerustgesteld want het zijn gekleurde en wit ,dus in dit geval hot-pixels ,zoals de test ook heeft uitgewezen zouden er geen dode pixels aanwezig zijn

Comment

Working...
                              X