Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's in de sneeuw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's in de sneeuw

Beste Forum bezoekers ,

Wij vertrekken binnenkort voor de eerste keer op wintervakantie zou ik aub wat tips kunnen krijgen voor de instellingen van mijn camera eos 450d want ik zou toch graag met wat mooie foto's naar huis komen..
    Dank bij voorbaat..
    Canon EOS 450D

Lens 18/55 - 55/250

Re: Foto's in de sneeuw

Camera instellen op +1,5 á 2 EV en iets minder als er veel groen bij komt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stef01 Bekijk bericht
      Beste Forum bezoekers ,

Wij vertrekken binnenkort voor de eerste keer op wintervakantie zou ik aub wat tips kunnen krijgen voor de instellingen van mijn camera eos 450d want ik zou toch graag met wat mooie foto's naar huis komen..
      Dank bij voorbaat..
      Uw toestel is opgevoed om alles 18% grijs te meten en te maken.
      Dus als je grijs meet, bijvoorbeeld een grijskaart, is dat geen probleem.
      Als er overwegend wit in beeld is en ook gemeten wordt, zal uw toestel gaan onderbelichten om “dat wit” grijs te krijgen, zoals het hem is aangeleerd.
      Resultaat grijze sneeuw
      Dus, zoals hierboven al vermeld, van: +1EV tot +2EV compenseren is geen overbodige luxe!
      Je flits gebruiken (invulflitsje) is ook zeker een goed idee, vooral als er mensen voor een felle witte achtergrond staan.
      Altijd even testen ter plaatse, met een preview, ook je WB, is de beste methode, vind ik!
      Zorg er wel voor dat je beeldbelichting niet uibreekt, zeker als je Jpg gebruikt!
      Je histogram kan je hier bij helpen.
      zoiets meenemen is ook een goed idee. (de A5 Zebra)

Good luck
      SF
      Last edited by StoneFree; 1 december 2009, 16:02.
      00.00 Gone

Comment

Als je in RAW foto's neemt, hoef je toch niks aan te trekken met zo'n grijskaart? Je kan je witbalans toch achteraf veranderen? Of ben ik mis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
          Als je in RAW foto's neemt, hoef je toch niks aan te trekken met zo'n grijskaart? Je kan je witbalans toch achteraf veranderen? Of ben ik mis?
          De grijze kant is voor de 18% belichting, voor mij althans.
          Zo’n kaart kost en weegt niets
          Als je gewoon de kaart beeldvullend meet (grijze kant) ben je al zeker dat dit juist zit en ben je van dat compenseren al (voor een groot deel) vanaf!
          Raw moet je ook, of zeker goed belichten, toch.

De witte kant is voor de WB!
          Sneeuwlandschappen hebben veel last van reflecterende kleurzweemen.
          Ook In RAW, de witte kant even mee in beeld nemen, maakt het je thuis veel gemakkelijker!
          Je hebt gewoon al een referentie dat in dat licht de neutrale kaart wit moet zijn en ook is.
          Even WB pipetten en klaar is kees.
          In Jpg zou ik, zelfs op die kaart een ijking doen of manual WB ingeven van deze kaart.
          Je kan toch onmogelijk al die lichtomstandigheden onthouden tot je thuis bent.
          Deze kleine ingrepen maken het je achteraf vreed gemakkelijk
          SF
          00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
            Sneeuwlandschappen hebben veel last van reflecterende kleurzweemen.

SF
            Formidabel inzicht en taalgebruik!

Comment

allen bedankt voor deze goeie info ,
              dus mijn iso die kan ik laag houden 100 of 200
              Canon EOS 450D

Lens 18/55 - 55/250

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stef01 Bekijk bericht
                allen bedankt voor deze goeie info ,
                dus mijn iso die kan ik laag houden 100 of 200
                Buiten en tijdens de daguren, zal dat zeker geen problemen geven.
                Je zit daar in één groot reflectiescherm, als het ware.
                SF
                00.00 Gone

Comment

Je WB is toch wel belangrijk en zeker in Jpg mode.
                  Wel geen sneeuw, maar toch een mooi voorbeeld, van hoe het kan tegenslagen, met alle gevolgen van dien.

Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

Dus lang leve zo’n controlekaart en deze zijn tegenwoordig in kunststof en vrij duurzaam.

*Added*
                  Niet alla foto's openen zich, meteen!
                  Servers van: Image-Shack en TinyPick, blijken prob's te hebben de laatste tijd

SF
                  Last edited by StoneFree; 2 december 2009, 13:38.
                  00.00 Gone

Comment

UV filter, beter nog = polafilter!
                    DVC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
                      Witbalans is niet hetzelfde als belichting......

Comment

Als je betalend lid was van bd had je een goede uitleg gekregen in de laatste (gratis) shoot

Comment

Grijs-witbalanskaart is een hulpmiddel die je zeker moet bij je hebben,
                          wat een voordeel je daar uithaald,wel telkens hermeten als je in andere
                          lichtomstandigheden terecht komt,dan bedoel ik als je binnen fotografeert
                          met al die verschillende lichtbronnen(spots,tl-lampen enz....)
                          Voor buiten net iets minder nodig,dan kan je al vlug op AWB vertrouwen(mijn mening)
                          al neem je toch eerst een paar foto's om te vergelijken en je heb je toch een aantal
                          keuzes die je kan maken op je camera met het knopje WB.
                          Last edited by Bloatenaas; 5 december 2009, 13:36.
                          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

UIt deze antwoorden die ik van jullie heb gehad zal ik zeker wat uit leren en de resultaten zullen te zien zijn na nieuwjaar ( ALS ze zijn gelukt )
                            Canon EOS 450D

Lens 18/55 - 55/250

Comment

koop de nieuwe "Shoot", er staat een artikel in over Fotograferen in de sneeuw...
                              http://www.shoot.be/cover/
                              Nikon D800 met Grip, Nikon D300s met grip, Nikkor 50 f/1.8, Nikkor 17-55 f/2.8G IF ED, Nikkor AF-S VR 80-400 f/4.5-5.6 ED, AF-S Micro Nikkor 105 f/2.8G ED, AF S Nikkor 10-24 f/3.5-4.5G ED, Nikon SB-600, Manfrotto 190XB, Manfrotto 804RC2

Comment

Working...
                              X