Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vragen over Mamiya middenformaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vragen over Mamiya middenformaat

ok, het gaat niet over een digitale camera, maar ik plaats het toch hier.

Ik kan een Mamiya C330 kopen, met een 80mm sekor (standaard lens dus). Nadat ik wat meer begon te lezen over zo'n middenformaat camera ben ik wel enthousiast geworden over de mogelijkheden en de - voor mij - uitdagingen van die camera.

Nu heb ik enkele vragen, ga er maar vanuit dat ik praktisch niets weet

- hoe kan ik weten of testen dat een camera in orde is?
    Van de camera die ik kan kopen weet ik dat er enkele kleine gaatjes in de balg zitten. Ik weet niet of dit storend zal zijn, maar ik heb ook gezien dat een andere balg op ebay al voor zo'n 30 dollar te koop is (gezien de evt aankoopprijs/ 125E/ wil ik dat nog best doen).
    Waar moet ik nog meer op letten?

- Welke film zou je aanraden (ik weet dat dat ook afhankelijk is van wat te fotograferen, maar noem eens wat favorieten en de toepassing ) en waar kan ik die het best bestellen?

- Wat zijn nuttige accessoires bij deze camera? Zonnekap bij de lenzen snap ik, maar ik zie ook dat er bv. diverse zoekers aangeboden worden... wat is handig en wat niet?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Re: Vragen over Mamiya middenformaat

Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht

• alle mechanische instellingen moeten soepel werken
    • het glas moet klaar en zonder vlekken zijn
    • er mogen geen sporen van olie of andere stoffen te zien zijn
    • de balg moet 100% dicht zijn

Van de camera die ik kan kopen weet ik dat er enkele kleine gaatjes in de balg zitten. Ik weet niet of dit storend zal zijn,
    Dit is niet storend dit is een uitschakelingsfactor. een balg moet 100% dicht zijn, elk gaatje gaat een spookbeeld "camera obscura" veroorzaken;

Algemene toestand moet ok zijn...

- Welke film zou je aanraden (ik weet dat dat ook afhankelijk is van wat te fotograferen, maar noem eens wat favorieten en de toepassing ) en waar kan ik die het best bestellen?
    Kleur of Zw/W ? en binne Zw/W wil je zelf ontwikkelen ?

- Wat zijn nuttige accessoires bij deze camera? Zonnekap bij de lenzen snap ik, maar ik zie ook dat er bv. diverse zoekers aangeboden worden... wat is handig en wat niet?

Je hebt verschillende zoekers voor verschillend lensen.

Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

ik heb jaren een C220 gehad en ik heb er soms nog heimwee naar. In de zoekers had je volgens mij twee types : één met een vaste loupe en één met een inklapbare loupe.
      Bij aankoop moet je zeker de langere sluitertijden eens laten lopen en zien of de veer gelijkmatig afloopt. De veer blijft soms vastzitten wanneer het toestel lange tijd niet gebruikt is.
      Een nuttig, maar moeilijk te vinden accessoire is de paramender, die dient om de paralax tussen de twee ogen op te vangen, wat makkelijk is bij dichtbijopnamen.
      Verder zou ik op zoek gaan naar de groothoeklens, magnifiek voor landschap.
      alsvast veel succes en plezier gewenst.

Ik kan een Mamiya C330 kopen, met een 80mm sekor (standaard lens dus). Nadat ik wat meer begon te lezen over zo'n middenformaat camera ben ik wel enthousiast geworden over de mogelijkheden en de - voor mij - uitdagingen van die camera.

Nu heb ik enkele vragen, ga er maar vanuit dat ik praktisch niets weet

Van de camera die ik kan kopen weet ik dat er enkele kleine gaatjes in de balg zitten. Ik weet niet of dit storend zal zijn, maar ik heb ook gezien dat een andere balg op ebay al voor zo'n 30 dollar te koop is (gezien de evt aankoopprijs/ 125E/ wil ik dat nog best doen).

Comment

Bedankt voor de antwoorden, ze zijn zeer nuttig.

Ik ben gisteravond naar de camera gaan kijken. Op het eerste gezicht zag de camera er heel netjes uit. Alle mechanische lijken me in orde, er zaten geen dingen vast. De sluitertijden heb ik ook getest, het klinkt goed en regelmatig. Ik heb de camera dus gekocht.

Nerdifant: ik maak graag portretten, in kleur en ook zw/w. Over een tijdje wil ik ook meer landschapsfoto's gaan maken. Met zelf ontwikkelen heb ik geen ervaring, dat wil ik misschien nog wel gaan doen, maar eerst eens goed wennen aan deze camera .

Pocket: dank je voor de tip. Ik was een paramender al eens tegen gekomen in een advertentie, maar ik wist niet wat het was (het stond trouwens in een advertentie met een C330 die voor mij onbetaalbaar was, dus ik heb er toen niet verder naar gekeken). Ik ga er eens naar zoeken.
        Die groothoeklens lijkt me ook wel wat. tzt wil ik wat extra lenzen aan gaan schaffen, een groothoeklens en een portretlens (bv de 180mm).

En deze week ga ik maar eens goed aan mn huiswerk. De handleiding van deze camera was gelukkig nog te vinden op de site van Mamiya

Comment

Veel plezier er mee, Leetje. Eenmaal als je alles onder de knie hebt ga je hier heel veel plezier aan beleven, neem dat maar van mij aan.

Ik zou toch eens informeren of iemand voor je kan ontwikkelen of het je te leren (Z/W dan, kleur ligt wat moeilijker) Zo kan je aan je foto's een eigen toets geven. Bij het ontwikkelen in een professioneel lab wordt er maar al te vaak ontwikkeld naar gemiddelden en letten ze niet per se op de foto zelf.

Veel plezier
          Michel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
            Veel plezier er mee, Leetje. Eenmaal als je alles onder de knie hebt ga je hier heel veel plezier aan beleven, neem dat maar van mij aan.

Ik zou toch eens informeren of iemand voor je kan ontwikkelen of het je te leren (Z/W dan, kleur ligt wat moeilijker) Zo kan je aan je foto's een eigen toets geven. Bij het ontwikkelen in een professioneel lab wordt er maar al te vaak ontwikkeld naar gemiddelden en letten ze niet per se op de foto zelf.

Veel plezier
            Michel

Inderdaad, als je voor zw/w gaat moet je zelf je films ontwikkelen en zelf je afdrukken maken, dan heb je alles in de hand en behaal je de beste resultaten. Anders heeft het niet veel zin dat je eraan begint.

Comment

Nerdifant: ik maak graag portretten, in kleur en ook zw/w. Over een tijdje wil ik ook meer landschapsfoto's gaan maken. Met zelf ontwikkelen heb ik geen ervaring, dat wil ik misschien nog wel gaan doen, maar eerst eens goed wennen aan deze camera .

Als je zelf niet ontwikkeld , voor portretten:
              Kodak Portra 160NC (120 formaat kleur, 160 iso)
              Ilford XP2 (120 formaat Zw/W 400iso)

succes.
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Als je zelf niet ontwikkeld , voor portretten:
                Kodak Portra 160NC (120 formaat kleur, 160 iso)
                Ilford XP2 (120 formaat Zw/W 400iso)

succes.
                mooi, nu weet ik waar ik naar uit moet kijken. Morgen ga ik naar Rotterdam, ik denk dat ik dan even bij Calumet binnenstap. De lokale fotowinkel had alleen fujifilm reala100, daar heb ik er maar vast een van meegenomen.

Wat betreft het zelf ontwikkelen: ik zal binnenkort eens iemand gaan zoeken die me wat kan leren

bedankt nogmaals voor de antwoorden.

Comment

Working...
                X