Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste macro camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beste macro camera

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    Denkt u misschien dat je van het bestand uit een compactje met 30 MP/cm2 een evengrote afdruk kunt maken als met een D-SLR met 3 MP/cm2?
    Je hebt uiteraard volledig gelijk , maar ik dacht dat het hier ging over de kwaliteit van de foto, niet over afdrukformaat? Wie zegt dat de TS groot wil afdrukken? En wat ben je met zo'n grote afdruk als je foto lelijk is?

Neem vooral eens een kijkje in deze gallerij: Marta Grzesiak maakt haar foto's met een 3.2MP compactje

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Waarom zou een D90 het slechter doen als een D300? Ik kan eigenlijk niks verzinnen, de grootste verschillen zitten in het gedeelte dat je niet voor makro gebruikt.
    Dat is idd ook mijn standpunt.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
      Wie zegt dat de TS groot wil afdrukken?
      Juist!
      Dat is dan ook een belangrijk onderdeel waar je TS op moet wijzen als je advies uitbrengt.
      Misschien droomt TS wel van 'zeer' grote afdrukken aan de wand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Waarom zou een D90 het slechter doen als een D300? Ik kan eigenlijk niks verzinnen, de grootste verschillen zitten in het gedeelte dat je niet voor makro gebruikt.
        De 100% zoeker in de D300 kan soms net het verschil maken....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Hoe verzint iemand het....
          IK bedoelde dus het volgende:

en dan onder het kopje " Scherptediepte kleinere formaten, b.v. bij een digitale compact camera."

En bij deze wil ik je vragen een eventueel volgende keer gewoon even te vragen wat je niet begrijpt, of gewoon even aan te geven waarom het gestelde volgens jou niet klopt.
          Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht

en dan onder het kopje " Scherptediepte kleinere formaten, b.v. bij een digitale compact camera."

En bij deze wil ik je vragen een eventueel volgende keer gewoon even te vragen wat je niet begrijpt, of gewoon even aan te geven waarom het gestelde volgens jou niet klopt.

Jamaar je hebt het zelf ook wat verkeerd voor hoor.In de macrofotografie kun je nooit scherptediepte genoeg hebben,een mooi "scherptediepteverloop" zoals je hogerop aanhaalt , is hier niet van doen.Juist een kleine sensor met een hoge pixeldensiteit,in combinatie met een lichtsterk kwaliteitsobjectief biedt de beste macromogelijkheden.
            Het in Wikipedia aangehaalde "nadeel" van de compact , namelijk grote scherptediepte die niet kan verkleind worden , is bij macro juist een voordeel.

Aan de T.S. : als je deze lens hebt, "zit je bij de goei",toch qua resolutie. Als body : D90/D300/D300s.Redelijk ruisvrij kunnen werken is toch handig,want vaak zal je willen diafragmeren tot f13 en verder ,bij natuurlijk licht zal je dan al snel op ISO800 moeten werken.Daarom dat een tweedehands body D200 minder geschikt is wegens meer ruis.De lens heeft ook geen interne scherpstelmotor en hangt daarvoor af van de camerabody,daardoor valt bv. ook een D40 af.
            Een zogenaamde "full frame" camera , het is te zeggen,met een sensor 24X36mm groot biedt minder goede macromogelijkheden.Het hangt er daarbij wel erg vanaf wat je onder "macro" verstaat:wil je bv. grote bloemen als rozen fotograferen,dan hebben we het technisch gesproken eigenlijk over "clos-up" , en dan kan je een FF camera wel goed gebruiken.In geval je werkelijk de hele kleine beestjes wil fotograferen,zal je met je macrolens bijlange nog niet toekomen: tussenzetringen of een balgapparaat ,je zal er vlug aan toe zijn.
            Lees ook even dit (nr.24) ter verduidelijking.

Walter
            D850

Comment

Alleen citeren uit Wiki als het ook van toepassing is , gaarne.

Men wil hier graag fullframe propageren voor macro, maar dat is met een kanon op een mug schieten, ongeschikt dus.

Comment

Denkt u misschien dat je van het bestand uit een compactje met 30 MP/cm2 een evengrote afdruk kunt maken als met een D-SLR met 3 MP/cm2?
                Ja, ik denk dat.

Comment

Sorry hoor, maar ik lees hier vooral veel technisch geleuter. Er worden goeie macrofoto's gemaakt met zowel compact als (d)SLR en zowel met cropcamera als FF. Voorbeelden genoeg. Ze hebben elk voor- en nadelen die voor verschillende individuen anders doorwegen.

Dat het weinig uitmaakt welke camera je nu eigenlijk gebruikt is imho het enige juiste antwoord (mede gezien de weinig gespecifieerde eisen van de TS: de "beste" camera is voor iedereen anders, dat blijkt hier wel uit de verschillende reacties).
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ik zou deze vraag eerder bij "Objectieven" gaan stellen, daar heeft het zin.
                    Welk objectief, voor ..... enz!!
                    SF
                    00.00 Gone

Comment

Een gemiddelde DSLR met een macrolens van 150mm op een insect richten is nochthans wel degelijk met een kanon op een mug schieten hoor

Juist!
                      Dat is dan ook een belangrijk onderdeel waar je TS op moet wijzen als je advies uitbrengt.
                      Misschien droomt TS wel van 'zeer' grote afdrukken aan de wand.
                      En "misschien" wil TS dat wel helemaal niet. Ik wist trouwens niet dat foto's afdrukken op posterformaat ook onder de categorie macrofotografie viel, nu heb ik die dure macrolens voor niets gekocht
                      Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                      - Isaac Asimov-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Alleen citeren uit Wiki als het ook van toepassing is , gaarne.

Men wil hier graag fullframe propageren voor macro, maar dat is met een kanon op een mug schieten, ongeschikt dus.
                        Het wás van toepassing, want het was het feit dat ik dat stukje enige tijd geleden had gelezen, dat mij de eerdere reactie deed geven.

E al is het mogelijk ten overvloede: Wat ik met ' "echte" macro' bedoelde, was dat - zoals ik meen te hebben mogen constateren - men over het algemeen een macrofoto met een verloop van onscherp naar scherp naar onscherp mooier vindt.
                        Een compact zal dan eerder het gehele voorwerp scherp afbeelden.
                        Nu is dat een kwestie van smaak. Maar dus wel iets voor de TS om te overwegen, leek mij zo.
                        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

Het wás van toepassing, want het was het feit dat ik dat stukje enige tijd geleden had gelezen, dat mij de eerdere reactie deed geven.

E al is het mogelijk ten overvloede: Wat ik met ' "echte" macro' bedoelde, was dat - zoals ik meen te hebben mogen constateren - men over het algemeen een macrofoto met een verloop van onscherp naar scherp naar onscherp mooier vindt.
                          Een compact zal dan eerder het gehele voorwerp scherp afbeelden.
                          Nu is dat een kwestie van smaak. Maar dus wel iets voor de TS om te overwegen, leek mij zo.
                          Je snapt het nog steeds niet, kennelijk nooit een poging tot macro gedaan.
                          Bij macro heb je eigenlijk nooit teveel scherptediepte, dat is meetkundig bepaald.
                          De eerste macrofoto van voor tot achter scherp moet ik nog zien.

Over Wikipedia: vaak worden daar slechts brokjes waarheid gepresenteerd, die op zich niet onjuist zijn, maar mensen soms toch op het verkeerde been zetten.
                          Dit is een typisch gevalletje van zo'n incompleet verhaaltje....

Waarom in een pot roeren, als je niet weet wat erin zit?
                          Last edited by Keeskanon; 28 november 2009, 17:07.

Comment

En bij een aps-sensor (= sensor kleiner dan kleinbeeldfilmformaat) is het scherptediepteverlóóp miniem. En bij "echte macro" wil je juist weer wél een verloop van scherptediepte hebben.
                            De enige oplossing is eigenlijk om het uit te proberen, maar als geld geen probleem is, zou ik voor een Nikon Full Frame sensor gaan.
                            Ik ga nog maar even door:

Het verschil in scherpteverloop tussen Fullframe en APS c is marginaal, maar IN HET NADEEL van fullframe bij macro.

Kwoot:
                            En bij een aps-sensor (= sensor kleiner dan kleinbeeldfilmformaat) is het scherptediepteverlóóp miniem. (klemtoon op loop is trouwens totaal ferkeert)
                            [kwoot]

Deze uitspraak slaat duidelijk op een kompaktsensor, die is nog een factor 6 of zo kleiner dan APSc

Misschien dat er nu wat muntjes gaan vallen?

Comment

Ik heb even dofmaster erbij gehaald en een simulatie gemaakt voor canon.

steeds 100mm en object afstand 40cm en diafragma van f/6.4

Bij een 50D is de DOF : 0,29
                              bij een full frame is dit : 0,35

Dus zeker al een full frame wil je meer scherptediepte bij dezelfde instellingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                                Ik heb even dofmaster erbij gehaald en een simulatie gemaakt voor canon.

steeds 100mm en object afstand 40cm en diafragma van f/6.4

Bij een 50D is de DOF : 0,29
                                bij een full frame is dit : 0,35

Dus zeker al een full frame wil je meer scherptediepte bij dezelfde instellingen.
                                Dan heb je maar half zoveel macro vriend......

Zeker gesponsord om hier flauwekul te debiteren......

Die dofmaster heeft al miljoenen "kenners"misleid.

Nog nimmer heb ik 1 blik op die dofmaster geworpen, en toch heb ik het wel door hoe het zit.
                                Last edited by Keeskanon; 28 november 2009, 17:56.

Comment

Working...
                                X