Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste macro camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beste macro camera

Stel budget is niet het belangrijkste.

Welke (nikon) camera is dan in jullie optiek de beste voor met name macro opnames.
    Tuurlijk is de lens ook veel bepalend maar toch de vraag.
    https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

Re: Beste macro camera

Oorspronkelijk geplaatst door wil53 Bekijk bericht

Welke (nikon) camera is dan in jullie optiek de beste voor met name macro opnames.
    Tuurlijk is de lens ook veel bepalend maar toch de vraag.
    Ben niet zo thuis in Nikon apparatuur maar ik weet wel dat de gebruikte lens véél meer bepalend is dan de camera.

Maar goed... afhankelijk van wat je wilt fotograferen denk ik dat een camera met een cropsensor in veel gevallen een voordeel biedt. Een cropsensor werkt toch min of meer net zo als het gebruiken van een langere brandpuntsafstand en met langere brandpuntsafstanden zul je eenvoudiger een mooie egale achtergrond kunnen creëren. Verder is een camera met een hoge resolutie waarschijnlijk wel in het voordeel omdat je meer kunt croppen zonder echt detail te verliezen. (zelf geen ervaring mee overigens, mijn 40D heeft 'slechts' 10MP en mijn 5D FF camera gebruik ik eigenlijk nooit voor macro-fotografie) Dus... waar je bij Nikon dan op uitkomt? Geen idee.... Bij Canon denk ik dan het eerste aan de 7D....
    www.indetailfotografie.nl

Comment

dank je.
      moet nikon zijn omdat ik daar al de 105 mm micro lens van heb.

Comment

dank je.
        moet nikon zijn omdat ik daar al de 105 mm micro lens van heb.
        Dus wat is de bepalende factor ? De lens.
        Is het een 105 mm "echt", dwz 105 mm op een analoge camera ? Dan zal dit een sterkere telelens worden bij een cropfactor.
        Stel, cropfactor is 1.6 , dan wordt het schijnbaar een 165 mm objectief.
        En bij een aps-sensor (= sensor kleiner dan kleinbeeldfilmformaat) is het scherptediepteverlóóp miniem. En bij "echte macro" wil je juist weer wél een verloop van scherptediepte hebben.
        De enige oplossing is eigenlijk om het uit te proberen, maar als geld geen probleem is, zou ik voor een Nikon Full Frame sensor gaan.
        Je krijgt daarna mogelijk de leuze vwb aantal megapixels van de sensor, maar dat zou ik laten bepalen door reviews waaruit blijkt welke sensor de kleurdiepte dan het best natuurgetrouw weergeeft. Is dat bij meerdere, dan zou ik mijn keus laten afhangen van de grootte van de maximakle afdruk die ik zou willen hebben.
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

dan kom je uit op de d3,dx3 of d700 dus.
          zou het bij die dx3 met de mp van 24.5 zoveel uitmaken bij het croppen van de foto (minder ruis bij het uitvergroten) tov de 12.6mp.

bij normale foto's zal dat imo weinig uitmaken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
            En bij een aps-sensor (= sensor kleiner dan kleinbeeldfilmformaat) is het scherptediepteverlóóp miniem. En bij "echte macro" wil je juist weer wél een verloop van scherptediepte hebben.
            Hoe verzint iemand het....

Comment

Vertel telekees wordt ik verkeerd voorgelicht?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht

Dat begrijp ik niet. Leg eens uit. Scherptediepte is bij APS en FF exact hetzelfde- bij dezelfde lens !

Enne:

Het gevolg daarvan is dat bij één en en de zelfde vergrotingsmaatstaf bij een APS de afstand sensor-voorwerp groter is dan bij een FF, of maw dat je bij een APS cropsensor méér scherptediepte hebt bij dezelfde vergrotingsfactor. Een top APS dus: aanbevolen een D300s.

Nerdi
                Last edited by Nerdifant; 27 november 2009, 23:37. Reden: Extra
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Waar is een goede macro-opname van afhankelijk?
                  1. de fotograaf
                  2. hoe hoger je in het segment zit wat camera (NIKON) betreft, hoe beter D90-D200-D300-D700 etc.
                  3. wat objectief betreft 60mm of 105mm afhankelijk van op wat voor soort macro je je toelegt.
                  [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

De camera waarvan de prijs je toelaat ook nog een goed carbon statief en een balhoofd te kopen.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Beste macro-CAMERA?

Een compact-camera!

Heeft een kleinere sensor dan een DSLR waardoor je geen dure lenzen nodig hebt om een redelijke vergroting te krijgen en toch al iets van macro te kunnen schieten.
                      Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                      - Isaac Asimov-

Comment

Dank jullie.

Buster bedoel je hoe duurder hoe beter?

Ik dacht juis dat dit bij macro niet altijd zo hoeft te zijn.

Helaas die technische termen snap ik niks van.

Heb idd hele mooi macro's gezien gemaakt met een compact.

Comment

Zolang je de gewenste vergroting kan halen maakt het bitter weinig uit welke camera je gebruikt. Mirror-lockup lijkt me een van de weinige échte vereisten. Dat zit bij Nikon op de camera's vanaf D80/D90. Autofocus heb je niet nodig. Hoge ISO prestaties zijn fijn maar geen noodzaak. Een degelijke zoeker is ook handig.

Veel belangrijker voor het uiteindelijke resultaat bij (natuur)macrofotografie, van belangrijk naar iets minder belangrijk:

- Creativiteit, een goeie foto kunnen "zien" (tenzij je puur registratie wil doen).
                          - Kennis over de onderwerpen. Niet te onderschatten. Kan het zo veel eenvoudiger maken.
                          - Technische kunde van de fotograaf. Met je apparatuur kunnen werken. Noodzakelijk kwaad.
                          - Lens en randmateriaal (statief, flitstechniek, klemmen,...).

Zoals gezegd kun je met een compactje evenzeer prachtige dingen doen.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
                            Beste macro-CAMERA?

Een compact-camera!

Heeft een kleinere sensor dan een DSLR waardoor je geen dure lenzen nodig hebt om een redelijke vergroting te krijgen en toch al iets van macro te kunnen schieten.
                            Denkt u misschien dat je van het bestand uit een compactje met 30 MP/cm2 een evengrote afdruk kunt maken als met een D-SLR met 3 MP/cm2?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                              2. hoe hoger je in het segment zit wat camera (NIKON) betreft, hoe beter D90-D200-D300-D700 etc.
                              Waarom zou een D90 het slechter doen als een D300? Ik kan eigenlijk niks verzinnen, de grootste verschillen zitten in het gedeelte dat je niet voor makro gebruikt.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X