Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon (powershot S1 IS): is dit normaal?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon (powershot S1 IS): is dit normaal?

Hallo,

ik heb nu zo'n 5 jaar de Canon powershot S1 IS.
    Maar het laatste half jaar zijn de batterijen telkens zo snel leeg.
    Zelfs als we nieuwe batterijen kopen krijgen we momenteel na een aantal foto's opnieuw reeds de melding dat de batterijen bijna leeg zijn. Aan de batterijen zal het dus wel niet liggen.

Herkent iemand dit die ook een Canon heeft/had? Is dit normaal? Zijn alle digitale camera's na 5 jaar 'op'?

We moeten nu dus uitkijken voor een nieuw toestel en omwille van het feit dat de nieuwe Canons (bvb de SX10 en SX20) nog steeds met AA-batterijen werken twijfel ik een beetje om opnieuw een Canon te kopen. Voor de rest waren we echter heel erg tevreden over het toestel.

Andere merken werken niet met AA-batterijen, gaan die dan langer mee of zijn die ook rijp voor de vuilbak na circa 5 jaar?

Alvast bedankt voor de reacties!

Re: Canon (powershot S1 IS): is dit normaal?

mijn A40 is heel oud en heeft al veel meegemaakt... en werkt nog lustig door.
    Mijn S5 IS is wellicht 3 jaar nu

probeer anders de IS eens af te zetten, misschien helpt dat?

Ps, mijn S5 doet VEEEEL langer met zijn batterijen dan mijn 500D.

Patrick

Comment

Bedankt voor de reactie.
      Dan zal mijn toestel misschien gewoon versleten zijn?

Die 500D, is dat met een lithiumbatterij?
      Sommigen beweren immers dat lithiumbatterijen best zijn.
      Op internet zie ik staan LC-E5E, maar dat zegt mij niet zo veel..

Comment

500D is inderdaad met een lithium batterij.

ik vind niets mis aan een setje A4 NiMh batterijen. Eigenlijk heb ik dat liever dan die Lithium cellen. Dan kan ik tenminste batterijen delen met de flits.

mijn eerste impressie is dat op een DSRL het moeilijker te voorspellen is hoe lang de batterij meegaat. De IS op mijn S5 zal -denk ik- minder energie vragen dan de IS op mijn 18-200 zoomlens (die hoor je bewegen)

vraagje - buiten het feit dat je toestel denk dat de batterijen bijna leeg zijn, zet de S1 zich ook echt af of heb je gewoon een alarm de hele tijd?

Patrick

Comment

Heb je je zogezegd lege batterijen eens in een batterijtester gestoken?
          M.a.w. zijn ze écht leeg wanneer het toestel dit meldt?

Waarschijnlijk moeten enkel de batterij contactpunten in camera gereinigd worden.
          Digital camera's slikken nogal wat stroom en de minste overgangsweerstand door vuil op contactpunten kan het voltage naar beneden halen, wat door het toestel gezien wordt als: "batterijen bijna leeg".
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

Comment

Je krijgt op het schermpje het rode alarmsymbooltje te zien dat de batterijen bijna leeg zijn en dat je ze dus opnieuw moet opladen.
            Een batterijtester hebben we niet, ik had daar ook al aan gedacht, maar die nieuwe batterijen kunnen volgens mij toch echt nog niet opgebruikt zijn.
            Ik ga er dus van uit dat de batterij nog opgeladen zijn, maar dat ik toch dat alarmsignaal krijg. Ik heb wel nog nooit getest hoe lang het toestel dan eigenlijk nog meegaat.
            Heel erg bedankt voor jullie reacties zeg! Ik zal eens nagaan hoelang ik nog foto's kan nemen ermee en zal ook de contactpunten eens wat kuisen.

Comment

Ik heb dat voorgehad met een S2, en uiteindelijk heb ik het opgegeven. Zelfs met nieuwe batterijen, gaf hij na een paar foto's het ledige signaal en viel hij uit.
              Ik hoop dat het voor U,dat niet is, wat de fotoboer zei dat hier niets aan te doen was.
              Succes, en hopelijk komt alles gped
              Leo
              lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

Comment

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een Nikon compact. Of het nu opladers waren of gewone
                nieuwe batterijen, na een paar foto's waren ze leeg. Heb het ook na een poosje opgegeven
                en een nieuwe compact gekocht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perk Bekijk bericht
                  500D is inderdaad met een lithium batterij.

ik vind niets mis aan een setje A4 NiMh batterijen. Eigenlijk heb ik dat liever dan die Lithium cellen. Dan kan ik tenminste batterijen delen met de flits.

mijn eerste impressie is dat op een DSRL het moeilijker te voorspellen is hoe lang de batterij meegaat. De IS op mijn S5 zal -denk ik- minder energie vragen dan de IS op mijn 18-200 zoomlens (die hoor je bewegen)

vraagje - buiten het feit dat je toestel denk dat de batterijen bijna leeg zijn, zet de S1 zich ook echt af of heb je gewoon een alarm de hele tijd?

Patrick
                  Lithium-ion batterij .. geen Lithium er is een wezenlijk verschil ..

Li-ion heeft trouwens een veel grotere capaciteit tov van NiMH .. en als men slechte resultaten boekt met NiMH ligt dat mogelijk (zelfs zeer waarschijnlijk) aan een slecht begrip over de verzorging cq laadprocedures (en mogelijk een jaren lange "slechte" behandeling) van dit type batterijen ... dit staat uitgebreid besproken op dit eigenste forum
                  FWIW

PS Voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat meen ik mij te herinneren dat er over de S2IS heel wa klachten waren over het batterijcompartiment ... geen idee of de S1IS in hetzelfde bedje ziek is ..

Comment

Mijn S1 IS doet na al die jaren nog altijd zijn werk. Wel is het zo dat die camera toch behoorlijk wel batterijen vreet.

Hebben je batterijen wel voldoende mAh??? Je hebt minstens 2100 mAh nodig voor de S1 IS. Heb je lichtere batterijen gebruikt, dan heb je inderdaad het toestel langzaam aan naar de knoppen geholpen en zal dit probleem blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
                      Heb je lichtere batterijen gebruikt, dan heb je inderdaad het toestel langzaam aan naar de knoppen geholpen en zal dit probleem blijven.
                      Er kunnen veel oorzaken zijn, maar deze is het niet hoor!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
                        snip
                        Hebben je batterijen wel voldoende mAh??? Je hebt minstens 2100 mAh nodig voor de S1 IS. Heb je lichtere batterijen gebruikt, dan heb je inderdaad het toestel langzaam aan naar de knoppen geholpen en zal dit probleem blijven.
                        Sorry maar dat is absolute nonsens .. de capaciteit van batterijen bepaalt enkel hoeveel fotos men uit één lading kan halen niets meer niets minder, de spanning voor oplaadbare AA batterijen is steeds dezelfde dus wat dit voor kwaad zou kunnen doen aan de camera moet ge mij eens (trachten) uit te leggen ..

Comment

Om er helemaal zeker van te zijn dat er niets mis is met de accu's of de lader zou je de accu's eens moeten laten testen door iemand die een Maha MH C-9000 lader heeft.
                          Op die manier kan je uitsluiten dat er iets mis is met de accu's of de lader.

Een lader kan ook defect zijn en daardoor is het mogelijk dat de nieuwe accu's ook niet voldoende geladen zijn. Het is niet omdat het lampje van de lader aangeeft dat ze geladen zijn, dat dat ook werkelijk zo is. Als de contacten van de lader vervuild zijn, dan meet de lader een te hoge spanning tijdens het laden. Door de iets grotere overgangsweerstand tussen de accu en de lader wordt de spanning hoger in de lader, en dan wordt het laadproces te vroeg onderbroken.

Gewone alkalinebatterijen moet je ook niet gebruiken, want die kunnen niet tegen de grote stroompieken die de camera nodig heeft, en daardoor zijn die ook heel snel leeg.

Je moet ook eens proberen om de contactpuntjes (voor de accu's) in de camera zuiver te wrijven met een droog wattenstaafje. Als daar een beetje oxidatie of een vetlaagje opzit, dan krijg je ook een te grote weerstand, en zakt de spanning in het fototoestel te snel.

In het slechtste geval is het de camera zelf waar een defect inzit, maar je moet eerst 100% zeker zijn dat de accu's helemaal in orde zijn...
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Het gaat hier om nieuw aangeschafte alkaline batterijen, zwarte bandiet.. dus aan het laden zal het niet liggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Het gaat hier om nieuw aangeschafte alkaline batterijen, zwarte bandiet.. dus aan het laden zal het niet liggen.
                              Met alkalinebatterijen kan je nooit veel foto's maken, omdat die de grote stroomsterkte niet kunnen verwerken.
                              Zodra de batterijen een klein percentage van de bruikbare capaciteit verloren hebben zal de inwendige weerstand te groot worden, en dan zakt de spanning. Op dat ogenblik geeft de camera aan dat de batterijen "leeg" zijn.
                              Als je die in een zaklampje steekt dat niet veel stroom verbruikt, dan kom je daarmee nog een hele tijd toe. Maar voor toepassingen met een zware belasting zijn ze onbruikbaar.

Een nikkel-metaalhydride accu behoudt wel een lage inwendige weerstand tot die zo goed als leeg is, daarom kan je daarmee meer foto's maken dan met alkalinebatterijen.

Voor dit soort toepassingen zijn oplaadbare batterijen dus veel beter dan niet-herlaadbare.

Ik heb hier een paar zaklampjes die met één AA-batterij werken, met een herlaadbare Nimh (Recyko 2050mAh) blijven die makkelijk een uur branden op de hoogste stand, met een Duracell is het na zo'n 30 minuten al gedaan (de led brandt dan nog heel zwakjes). Die lampjes verbruiken in de hoogste stand bijna 2A.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X