Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus verschillen beginners dslr of gevorderde dslr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Autofocus verschillen beginners dslr of gevorderde dslr

Ik zit met een vraagje over autofocus van camera's in verschillende segmenten.
    Is de autofocus van een 40D beter dan die van een 450D?
    Is de autofocus van een 5D MK I beter dan die van een 40D?
    Met beter bedoel ik niet sneller, maar bedoel ik hoevaak hij ernaast zit.

Ik heb met mijn 450D het probleem gevonden dat als ik handmatig scherpstel ik altijd goed zit maar als ik de autofocus gebruik hij er 2 a 3 van de 10 keer naast zit. Dus het is geen back of front focus want dan zou ik er handmatig ook naast zitten. Met handmatig zorg ik ook dat het rode stipje een keer knippert. Het is net of de AF er net voorbij schiet of net iets teveel terug corrigeert.

groetjes Wim
    "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Re: Autofocus verschillen beginners dslr of gevorderde dslr

Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
    Is de autofocus van een 40D beter dan die van een 450D?
    Is de autofocus van een 5D MK I beter dan die van een 40D?
    Welke focuspunt gebruik je? Dit kan namelijk nogal verschil maken....

De AF van de 40D is mijns inziens beter dan die van de 5D mk I. De center focuspunt is van zowel de 40D als de 5D prima. Maar de buitenste focuspunten van de 5D mk I (en die van de mk II ook omdat dit hetzelfde focussysteem is) zijn zeer onbetrouwbaar. Die van de 40D zijn absoluut beter. Dit is ook niet zo gek aangezien bij de 40D alle focuspunten cross type sensoren zijn en bij de 5D is slechts de center focuspunt een cross type sensor...

Dan kan het ook nog uitmaken wat voor lenzen je gebruikt. Over het algemeen gaat het focussen nauwkeuriger wanneer je lichtsterk glaswerk gebruikt (f2.8 of lichtsterker)
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Of ze beter zijn , dat lijkt me sterk, Alles hangt af van de gebruiker en welke instellingen hij kiest. Een portet dient scherp te zijn op de ogen zegt men altijd. Een camera is niet zo slim om in een portret de ogen te zoeken en hierop scherp te stellen. Meestal kiest een camera de neus, of de kaak, Hierdoor valt het oog mocht je een groot diafragma kiezen uit het scherpstel gebied. De oren zullen er dan ook niet scherp opstaan. Kies je een klein diafragma (f/8) dan is het portret van voor tot achter scherp. Ongeacht wel focustype er in de camera zit.

Comment

je moet zelf je focuspunt kiezen en da ni laten bepalen door de camera
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

david killpatrick schrijft dat een instapper zoals de a550 een nauwkeuriger Af systeem heeft dan de 7d

I was testing the A550 alongside the Canon 7D. The A550 consistently focused more accurately than the 7D on almost all subjects. Even using wide area focus mode, the focused zone actually corresponded with the active sensors shown in the finder. With spot focus, the chosen subject was always perfectly sharp, using a wide range of lenses.

David test momenteel de d3s

in fotomagzine (mei 2008) is er een AF test verschenen met camera's als 1dmkiii, d3, canon 40d, sony a700, nikon d300.
          test was auto aan een snelheid van 100km/h te volgen. Volgen hun had de sony a700 het meest nauwkeurige AF systeem.
          Last edited by puerte; 22 november 2009, 14:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Welke focuspunt gebruik je? Dit kan namelijk nogal verschil maken....
            ...

Dan kan het ook nog uitmaken wat voor lenzen je gebruikt. Over het algemeen gaat het focussen nauwkeuriger wanneer je lichtsterk glaswerk gebruikt (f2.8 of lichtsterker)
            Ik weet hoe ik moet scherpstellen. Ik heb het erover als ik het middelste focuspunt gebruik. Dus het meest gevoelige punt.
            Mijn glaswerk is een tamron 17-50 F2.8 en de sigma 70-200 F2.8 hsm. De sigma zit er minder vaak naast dan de tamron.
            De 50 1.8 van canon zit er tussen in wat nauwkeurigheid betreft.

Zou het misschien een foutje van de camera kunnen zijn en moet ik hem misschien een keer binnenbrengen bij een servicepunt van Canon? Tegenwoordig is er ook een servicepunt in Nederweert had ik vernomen. Dus ook nog niet zo heel erg ver van mij vandaan.

En powerkiller: ik focus bij een portret altijd op de ogen, maar ik heb dit express getest bij een statisch voorwerp wat niet beweegt, zodat het daar niet aan kan liggen
            "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
              Ik weet hoe ik moet scherpstellen. Ik heb het erover als ik het middelste focuspunt gebruik. Dus het meest gevoelige punt.

KNIP

En powerkiller: ik focus bij een portret altijd op de ogen, maar ik heb dit express getest bij een statisch voorwerp wat niet beweegt, zodat het daar niet aan kan liggen
              Ik neem aan dat je bij handmatig scherpstellen je occulair perfect op je ogen hebt afgesteld.
              Doe bij als je objectieven eens een test met spot-AF op een streepjescode van een koekjesdoos. Zo kort mogelijk bij je camera en op ongeveer 45 graden met het grootst mogelijk diafragma. Heb je dan een fout na verschillende pogingen, dan heb je een focusfout. Maar aangezien je al een bagage hebt van fotografie ga ik ervan uit dat je deze testen al gedaan hebt. En ook zal je weten dat sigma en tamron lenzen gekend zijn voor focusproblemen. Het percentage op slechte objectieven is groter dan het canon glaswerk. Dus het hangt voor het grootste deel af van de gebruiker. Focussen doet elke camera nauwkeurig op het middelste focuspunt. Test je objectieven desnoods op een andere camera van een kennis.

Comment

Working...
              X