Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

in dubio : 7D-D300s-5DII

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• in dubio : 7D-D300s-5DII

ik ben aan het zien om en niewe set aan te schaffen, de bedoeling is om te starten met een degelijke basisset en om dan op termijn de nodige lenzen bij aan te schaffen.
    Aangezien ik voor het ogenblik enkel een compactje heb komen dus zowel Canon als Nikon in aanmerking.
    Interesses : landschappen, architectuur, stilleven, portret en sporadisch sport (judo)

Ik heb de laatste jaren altijd Canon gehad en enkele degelijke lenzen. IS vind ik een must !

Komen oa. in aanmerking :
    7D+15-85 IS
    D300s+16-85 VR
    5DII+24-105L4 IS

Ik weet dat dit persoonlijk is en dat niemand de verschillende combinaties echt kent
    (denk ik toch ) maar ik had graag wat tips gekregen. Ik heb er al veel over gelezenen zo, maar ben nog op zoek naar een duwtje in de rug of alternatieven om ook nog eens over na te denken.

Alle gedachten zijn welkom.
    Fuji X - Less became more

Re: in dubio : 7D-D300s-5DII

7D+15-85 IS
    D300s+16-85 VR
    5DII+24-105L4 IS
    Komende van een compactje is dit wel een enorme sprong hé

Welk is je ervaring met DSLR ?
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
      Komende van een compactje is dit wel een enorme sprong hé

Welk is je ervaring met DSLR ?

heb vroeger een 300D,20D en 40D gehad met verschillende lenzen (niet allemaal samen ) waaronder 17-40L4,24-105L4,24-70L2.8,70-200 in verschillende hoedanigheden, 50 1.4,85 1.8, 135L2, Tokina 12-24

ik heb toen met perioden meer tijd gestoken in het vergaren van materiaal dan in het effectief maken van foto's. Ik heb een half jaartje geleden alles verkocht en een sabbatical ingevoerd. Ik wil dus terug de draad van de fotografie oppakken en heel bewust met een basisset beginnen.

Ik zal dus wel met alle toestellen wel overweg kunnen.

Alle drie de sets hebben zowel voor als nadelen, qua prijs is er ook wel een behoorlijk verschil (setjes met een UV+geheugenkaartje) tussen al dan niet FF:

7D+15-85 zit op ong. 2050 Euro
      D300s+16-85 op ong. 1850 Euro
      5D+24-105 op ong. 2650 Euro

Dus, heb je er een mening over wat jij zou doen...let me know !

mvg,
      Rudi

Comment

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt heb werk ik met Nikon.

Kan je vertellen dat de D300 + 16-85 mm voor mij een super (allround) combinatie is, gooi daar mss nog de 70-300 VR bij en je ben aardig op weg voor een 2300 €

Maar aangezien je Canon kent mss terug Canon ?
        Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Moest ik tussen die 3 camera's kiezen:
          Alvast geen Nikon, omwille van het beperktere aanbod in middenklasse lensen met stabilisatie. 24-105L en 70-200 IS L 4.0, en de 100-400.
          Ook vind ik de resolutie van een d300s te laag, minder cropmogelijkheden, alsook de ruisonderdukking zelfs in raw beelden te hoog.
          5DmkII had ik, maar ik denk nu eerder de 7D te kiezen, omwille van meer "telemogelijkheden", een betere AF (eindelijk) en gewoon een snellere cam. De iets mindere high iso tov de 5DmkII zou ik er vandaag gerust bijnemen.
          Maar ja, wie ben ik....heb nu een schandalig slechte A900 met wat bokaalglas

Oorspronkelijk geplaatst door rvrysen Bekijk bericht
          ik ben aan het zien om en niewe set aan te schaffen, de bedoeling is om te starten met een degelijke basisset en om dan op termijn de nodige lenzen bij aan te schaffen.
          Aangezien ik voor het ogenblik enkel een compactje heb komen dus zowel Canon als Nikon in aanmerking.
          Interesses : landschappen, architectuur, stilleven, portret en sporadisch sport (judo)

Ik heb de laatste jaren altijd Canon gehad en enkele degelijke lenzen. IS vind ik een must !

7D+15-85 IS
          D300s+16-85 VR
          5DII+24-105L4 IS

Ik weet dat dit persoonlijk is en dat niemand de verschillende combinaties echt kent
          (denk ik toch ) maar ik had graag wat tips gekregen. Ik heb er al veel over gelezenen zo, maar ben nog op zoek naar een duwtje in de rug of alternatieven om ook nog eens over na te denken.

Alle gedachten zijn welkom.

Comment

Tussen de 3 dat je voorstelt valt me 1 ding hard op. Nl: 7D+15-85 IS - D300s+16-85 VR en 5DII+24-105L4 IS.
            De 2e eerste zijn zeer goede toestellen met een crop. En die laatste is een cruiseschip onder de toestellen. Een fullframe met een momenteel niet te evenaren beeldkwaliteit met zoveel pixels en uitmuntende ISO prestaties. Ik heb deze zelf kunnen testen bij een vriend van me en was echt verbaasd.

Alsook kies je bij de 5DII voor een lichtsterkere lens dan bij de 2e anderen. Deze lichtsterke lens is voor jouw misschien geen slecht idee mits judo op je intresse lijstje staat.

De 5DII is van deze 3 het beste toestel naar mijn mening voor jouw intresses puur op kwaliteit gezien. Je hebt namelijk interesses waar geen extreem snelle AF voor nodig is, waar dit toestel naar het schijnt iets minder presteerd.
            Wel moet je rekening houden met je pc als je dit toestel zou kopen, want de fotobestanden zijn verschrikkelijk groot in vergelijking met anderen.

Tussen de 2 andere toestellen weet ik niet welke van de 2 de betere gaat zijn. Maar aangezien je een lichtsterkere lens opteert op de 5DII zou ik het bij deze toestellen ook doen, namelijk de 17-55 f2,8 IS USM voor canon of 17-55 f2,8 AFS voor Nikon. Het enige minpuntje hieraan is dat je wat mm moet inleveren. Rekeninghoudende met het effect van de cropfactor wordt dat een +/- 25-80mm terwijl jouw voorgestelde lensen +/- 22-125mm zijn. Dit gaat in het begin zeker voldoen voor al je intresses. Misschien dat het voor judo wat te kort gaat zijn. Hiervoor kan je naderhand nog altijd een 70-200 bijkopen als het effectief te kort blijkt. Bij Nikon is dat enkel een f2.8 versie, bij canon heb je keuze uit zowel f2.8 of f4

Ik heb op men D700 een Nikkor 24-70 f2.8 en Sigma 70-200 f2.8 en ben 100% tevreden over deze combinatie.
            Last edited by Tunie; 20 november 2009, 18:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
              Alsook kies je bij de 5DII voor een lichtsterkere lens dan bij de 2e anderen.
              Lijkt mij de beste standaardlens, is nu wel wat lichtsterker maar ook niet zoveel.
              Is een vaste f4, de 15-85 en de 16-85 zijn f3.5-f5.6.

Het punt is dat ik met de eerste basislens ook al wat groothoek wil hebben, en dus starten op 24 mm (wat bij de 3 lenzen het geval is).

Maar aangezien je een lichtsterkere lens opteert op de 5DII zou ik het bij deze toestellen ook doen, namelijk de 17-55 f2,8 IS USM voor canon of 17-55 f2,8 AFS voor Nikon.
              Ik heb de 17-55 van Canon al eens gebruikt, goede foto's maar de bouw van deze lens bevalt me niet. Ik had daar geen 'lekker' gevoel bij, de Nikon 2.8 variant zou in mijn wish-list bijstaan indien die VR had. Trouwens, het prijsverschil bij de 2 Nikons is toch wel erg groot...

Misschien dat het voor judo wat te kort gaat zijn.
              Neen hoor, bij de meeste toernooien kan je tot bij de mat, dus met een 17-55 zou ik al heel ver komen.

Hiervoor kan je naderhand nog altijd een 70-200 bijkopen als het effectief te kort blijkt. Bij Nikon is dat enkel een f2.8 versie, bij canon heb je keuze uit zowel f2.8 of f4
              Ik denk dat hier een sterker punt voor Canon ligt; de 70-200L4IS is zowat de beste lens die ik ooit heb gehad. Bij Nikon zou ik dan gaan voor de 70-300 VR die prima reviews krijgt, de Nikon 70-200 2.8 is me veel te duur.

Ik heb op men D700 een Nikkor 24-70 f2.8 en Sigma 70-200 f2.8 en ben 100% tevreden over deze combinatie.
              De combinatie D700+24-70f2.8 heb ik ook bekeken doch is weeral een paar 100 euro duurder dan de Canon FF combi.
              Heeft Nikon een 24-105L4 IS variant voor FF in haar gamma ? Dacht van niet.

Alvast bedankt voor de reacties.

Comment

Kijk eens door de zoekers!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  Kijk eens door de zoekers!
                  Hoe bedoel je ?
                  (heb er nog niet door kunnen kijken.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rvrysen Bekijk bericht
                    Lijkt mij de beste standaardlens, is nu wel wat lichtsterker maar ook niet zoveel.
                    Is een vaste f4, de 15-85 en de 16-85 zijn f3.5-f5.6.

Het punt is dat ik met de eerste basislens ook al wat groothoek wil hebben, en dus starten op 24 mm (wat bij de 3 lenzen het geval is).

Ik heb de 17-55 van Canon al eens gebruikt, goede foto's maar de bouw van deze lens bevalt me niet. Ik had daar geen 'lekker' gevoel bij, de Nikon 2.8 variant zou in mijn wish-list bijstaan indien die VR had. Trouwens, het prijsverschil bij de 2 Nikons is toch wel erg groot...

Neen hoor, bij de meeste toernooien kan je tot bij de mat, dus met een 17-55 zou ik al heel ver komen.

Ik denk dat hier een sterker punt voor Canon ligt; de 70-200L4IS is zowat de beste lens die ik ooit heb gehad. Bij Nikon zou ik dan gaan voor de 70-300 VR die prima reviews krijgt, de Nikon 70-200 2.8 is me veel te duur.

De combinatie D700+24-70f2.8 heb ik ook bekeken doch is weeral een paar 100 euro duurder dan de Canon FF combi.
                    Heeft Nikon een 24-105L4 IS variant voor FF in haar gamma ? Dacht van niet.

Alvast bedankt voor de reacties.
                    Neen nikon heeft spijtig genoeg geen 24-105mm variant. Had anders toch wel op men wish list gestaan. Want de 70mm is soms net te kort.

Het verschil tussen de 24-105L lens en de 2 anderen is toch nog wel redelijk groot vermoed ik.

En hetgene dat viewfinder bedoeld met door de zoeker te kijken is dat de 5DII een 100% zoeker heeft. Terwijl de 2 anderen denk ik omtrent de 90%. Dwz wat je door de zoeker van 5DII ziet effectief je foto is. Bij de 2 anderen gaat er 10% meer opstaan dan dat je door de zoeker zit. Dit klinkt misschien niet zo indrukwekkend, maar is het wel. Ik heb het verschil zelf ondervonden toen ik naar de D700 ging.

Naar wat ik lees van antwoorden die je me gaf op men post denk ik dat de 5DII met 24-105 lens de betere keuze gaat zijn voor jouw. Je bent vertrouwd met Canon, de 70-200 f2.8 versies vind je te duur waardoor Nikon eigenlijk al afvalt indien je rekening houdt met een eventuele upgrade. En als je toch eens een lichtsterke lens wil aanschaffen is een cropcamera ook geen optie vanwege het niet goed aanvoelen van de 17-55 f2.8 naar jouw smaak.
                    Dus van de 3 toestellen die je opsomt blijft er voor mij 1 over, afgaande op jouw antwoorden.

Edit: snel even naar slr gear gesurft. Blijkt afgaande enkel op de scherpte test dat de Canon 15-85 volopen scherper over gans het bereik is dan de 24-105. De 24-105 moet je volgens die test dichtknijpen naar f5,6 om ongeveer hetzelfde uit te komen van scherpte.
                    Buiten dit blijf je natuurlijk wel met een plastieken lens zitten.
                    Last edited by Tunie; 20 november 2009, 19:52.

Comment

De d300 heeft wel een 100% zoeker hoor en de 5DII niet. en de d700 heeft dit ook niet, maar de laatste zijn wel FF dus u zoekerbeeld is enorm

Comment

Neen nikon heeft spijtig genoeg geen 24-105mm variant. Had anders toch wel op men wish list gestaan. Want de 70mm is soms net te kort.
                        Ze komt, alleen weten we niet wanneer Hopelijk staat ze dan op het spectaculair hoge niveau van de nieuwe 70-200VRII

Comment

En hetgene dat viewfinder bedoeld met door de zoeker te kijken is dat de 5DII een 100% zoeker heeft. Terwijl de 2 anderen denk ik omtrent de 90%. Dwz wat je door de zoeker van 5DII ziet effectief je foto is. Bij de 2 anderen gaat er 10% meer opstaan dan dat je door de zoeker zit. Dit klinkt misschien niet zo indrukwekkend, maar is het wel. Ik heb het verschil zelf ondervonden toen ik naar de D700 ging.
                          5D 98%, 7D 100%, D300s 100%
                          dus daar denk ik dat er niet veel verschil is... of zie ik dat fout ?
                          (ik weet wel dat je door een FF meer beeld krijgt, maar de 100% van de 7D en D300s is toch perfect, niet ?)

Buiten dit blijf je natuurlijk wel met een plastieken lens zitten.
                          blijkbaar wel "betere kwaliteit" plastiek
                          maar je hebt hier natuurlijk wel een punt, de 24-105 is zeer goed gebouwd.

Oorspronkelijk geplaatst door Si_Burnout Bekijk bericht
                          De d300 heeft wel een 100% zoeker hoor en de 5DII niet. en de d700 heeft dit ook niet, maar de laatste zijn wel FF dus u zoekerbeeld is enorm
                          Ik zie in je sig dat je de D300+16-85 hebt, tevreden van of zou je iets veranderen ?

Comment

Hmm nogal een discussie over welk toestel... Ik dacht toch dat het gezegde waar was "the best camera is the one thats with you"
                            Mijn Webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sharpball Bekijk bericht
                              Hmm nogal een discussie over welk toestel... Ik dacht toch dat het gezegde waar was "the best camera is the one thats with you"
                              Hier is het gezegde: in technische forums mag al eens over materiaal gediscussieerd worden

Comment

Working...
                              X