Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maximum iso bij instapSLR's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Maximum iso bij instapSLR's

Dat rode lijntje geldt wanneer je een foto vanaf 50 cm bekijkt bij een vergroting van 100%.
    Dat rode lijntje is geschikt om camera's te vergelijken, maar niet praktijk relevant wanneer TS gewend is op A4tjes af te drukken zonder daarbij veel pixels weg te gooien.

Comment

Wie of wat is de "TS"?

Jah ik snap heus wel dat de ISO-waarde (of eerder de mogelijkheid om zo ruisvrij mogelijk te kunnen fotograferen bij hoge ISO-waarden) belangrijk is.
      Ik onderschat dit zeker niet.
      Vraag is of ik dit de meerprijs in dit stadium waard vind.
      Wat ik ga trekken... eigenlijk heb ik geen idee wat precies.
      Ik denk diverse dingen. Ik moet mijn weg nog een beetje vinden.
      Buitenfoto's zullen trouwens niet zozeer het probleem zijn.
      Problemen beginnen waarschijnlijk pas bij foto's binnen bij kunstlicht.
      Uiteraard ga ik die ook trekken... binnenfoto's bij kunstlicht.
      En dan ga ik toegevingen moeten doen. Wat ik misschien niet zo erg vind.
      Ik snap wel dat je geen race kunt winnen met een lada.
      Last edited by GFTbak; 17 november 2009, 14:44.
      Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        Dat rode lijntje geldt wanneer je een foto vanaf 50 cm bekijkt bij een vergroting van 100%.
        Dat rode lijntje is geschikt om camera's te vergelijken, maar niet praktijk relevant wanneer TS gewend is op A4tjes af te drukken zonder daarbij veel pixels weg te gooien.
        Nee hoor, neem als voorbeeld mijn D700, daar gaat het lijntje onder het rood bij ISO 12800, en geloof mij, als ik een foto op ISO 12800 maak met de D700 zie ik veel ruis hoor, zelfs als ik de foto gewoon op schermgrootte bekijk (900px langste zijde).

Oorspronkelijk geplaatst door GFTbak Bekijk bericht
        Wie of wat is de "TS"?

Jah ik snap heus wel dat de ISO-waarde (of eerder de mogelijkheid om zo ruisvrij mogelijk te kunnen fotograferen bij hoge ISO-waarden) belangrijk is.
        Ik onderschat dit zeker niet.
        Vraag is of ik dit de meerprijs in dit stadium waard vind.
        Wat ik ga trekken... eigenlijk heb ik geen idee wat precies.
        Ik denk diverse dingen. Ik moet mijn weg nog een beetje vinden.
        Buitenfoto's zullen trouwens niet zozeer het probleem zijn.
        Problemen beginnen waarschijnlijk pas bij foto's binnen bij kunstlicht.
        Uiteraard ga ik die ook trekken... binnenfoto's bij kunstlicht.
        En dan ga ik toegevingen moeten doen. Wat ik misschien niet zo erg vind.
        Ik snap wel dat je geen race kunt willen met een lada.
        De 'TS' is forum-slang voor de 'TopicStarter', jij dus, sorry voor de codetaal

Het hangt er idd vanaf wat je wil fotograferen.
        Weet ook dat ISO niet de enigste manier is om meer licht binenn te krijgen, hiervoor heb je namelijk 3 factoren in totaal:
        - Sluitertijd ( hoe langer hoe meer licht, maar hoe meer kans op bewogen foto's)
        - Diafragma (hoe groter, hoe meer licht, maar hoe minder scheptediepte)
        - ISO (hoe groter, hoe meer licht, maar hoe meer ruis)

Het is dus constant een gulden middenweg tussen die 3 factoren zoeken.
        Maar als je bijvoorbeeld op familiefeestjes trekt, dan kan je gerust langere sluitertijden gebruiken dan bijv. bij een sport zoals zaalvoetbal, en hoef je je ISO ook niet te hoog op te schroeven.

Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn ijshockey foto's. Op die wedstrijd had ik niets kunnen gaan doen met mijn D80 (en ik denk zelfs niet met een D90 of D300), omdat ik zoals je ziet op ISO4000 moest werken (met een dure lichtsterke lens notabene).
        Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
        Foto-Alex

Comment

hoge ISO is een marketing ding, goed om te hebben maar zekers geen noodzaak
          is enkel van nut als je zinnens bent beweging in donkere omgeving te fotograferen waar je niet bij kunt met flits, of flits verboden is, en dan nog .
          als je met flits kunt werken geeft dit veel beter resultaten dan prullen op hoge ISO en dit is zelfs zo met de d3s.
          een goed toestel dat nog goede beeldkwaliteit geeft op 1600 ISO is ruim voldoende, meer heb je niet nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
            Sorry als ik hier uit de toon val.
            Maar ik ben het helemaal niet eens met bouk en co. die zeggen dat ISO's niet belangrijk zijn.
            Zomaar zeggen dat TS 'niet zo zeer op de ISO's moet letten' vind ik dus wat kort door de bocht.
            je hebt betere ogen dan ik!
            kan deze bewering(en) nl nergens vinden?
            maar als TS er maar mee gediend is hè.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              is enkel van nut als je zinnens bent beweging in donkere omgeving te fotograferen waar je niet bij kunt met flits, of flits verboden is, en dan nog .
              als je met flits kunt werken geeft dit veel beter resultaten dan prullen op hoge ISO en dit is zelfs zo met de d3s.
              een goed toestel dat nog goede beeldkwaliteit geeft op 1600 ISO is ruim voldoende, meer heb je niet nodig.
              ISO een marketing ding, komaan he
              Aantal MP, dat is pas marketing.
              Ik heb nog nooit reclame gezien van een camera waar ergens bijstond hoe goed die was met hoge ISO, wel staat er steeds bij hoeveel megapixels ze niet hebben

Bruikbaarheid op hoge ISO is gewoon een goed ding om te hebben. Natuurlijk niet voor een studiofotograaf die met flitsers werkt, maar wel voor sportfotografen, natuurfotografen etc.

Ik neem trouwens liever een foto van iemand op ISO 3200 dan dat ik hem of haar helemaal platflits, flitslicht is namelijk zelden mooi, tenzij je tijd hebt om meerdere flitsers op te stellen, diffusors te gebruiken, etc.

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              je hebt betere ogen dan ik!
              kan deze bewering(en) nl nergens vinden?
              maar als TS er maar mee gediend is hè.
              grt,bouk.
              Ik wist dat jij hier veel post, maar zoveel dat je na enkele uren al niet meer weet??
              ziehier:
              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              je verhaal gelezen en.........zou me niet zo druk maken om de ISO's hoor.
              grt,bouk.
              Misschien was het niet zo bedoeld, maar daaruit zou de TS kunnen verstaan dat hoge ISO's niet belangrijk zijn. En dat vind ik wat kort door de bocht.

Het hangt er namelijk vanaf wat de TS wil gaan doen, als hij enkel gaat fotograferen bij mooi helder weer, kan hij de bruikbaarheid op hoge ISO idd negeren, maar wil hij af en toe ook eens in minder goede omstandigheden gaan fotograferen, raad ik hem aan om er toch op te letten.

PS: wilde je niet aanvallen hoor bouk, was misschien verkeerd dat ik net jou vermeldde...
              Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
              Foto-Alex

Comment

ISO een marketing ding, komaan he
                Da's zowat de meest voorkomende fout die gemaakt wordt in discussies: redeneren vanuit je eigen situatie/noden en je niet kunnen inleven in die van een ander

Ik zou niet liever zien dan een geweldige ISO >10000 met voldoende grote DR voor actiefotografie in het eerste of laatste licht van de dag

Comment

Waarom had ik dan bij een redelijk goed verlicht concert toch waarden nodig, die boven de de 6400 iso lagen? En dan zou het 1600 iso moeten lukken, alleen omdat jij dat zegt?????
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Da's zowat de meest voorkomende fout die gemaakt wordt in discussies: redeneren vanuit je eigen situatie/noden en je niet kunnen inleven in die van een ander
                    Maar enfin...
                    Heb ik ooit gezegd dat TS een camera met goede bruikbaarheid op hoge ISO MOET kopen? Dacht het niet nee.
                    Ik heb gezegd dat TS moet kijken OF dat voor hem een belangrijke factor is.
                    Zoals ik zei kan ik mij goed voorstellen (en dus ook in hun situatie inleven) dat er fotografen zijn die totaal geen boodschap hebben aan hoge ISO's.

Maar hier TS vraagt hier als beginner (no offence) welke camera goed presteerd op hoge ISO's, en er wordt hem verteld dat dat niet uitmaakt en dat het allemaal marketing is.
                    Stel dat ik (en ook niemand anders) nu niet gereageerd had, dan had de TS de indruk gehad dat hoge ISO's niet uitmaken, dat zou hem nogal lelijk tegengevallen zijn als hij er dan -na aankoop- achter kwam dat hij dat eigenlijk wel nodig had...
                    Foto-Alex

Comment

Maar enfin...
                      Heb ik ooit gezegd dat TS een camera met goede bruikbaarheid op hoge ISO MOET kopen? Dacht het niet nee.
                      Ik heb gezegd dat TS moet kijken OF dat voor hem een belangrijke factor is.
                      Zoals ik zei kan ik mij goed voorstellen (en dus ook in hun situatie inleven) dat er fotografen zijn die totaal geen boodschap hebben aan hoge ISO's.

Maar hier TS vraagt hier als beginner (no offence) welke camera goed presteerd op hoge ISO's, en er wordt hem verteld dat dat niet uitmaakt en dat het allemaal marketing is.
                      Stel dat ik (en ook niemand anders) nu niet gereageerd had, dan had de TS de indruk gehad dat hoge ISO's niet uitmaken, dat zou hem nogal lelijk tegengevallen zijn als hij er dan -na aankoop- achter kwam dat hij dat eigenlijk wel nodig had...
                      Ik bedoelde niet U maar puerte Ik ging volledig akkoord met Uw inbreng
                      Last edited by frank207be; 17 november 2009, 15:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Waarom had ik dan bij een redelijk goed verlicht concert toch waarden nodig, die boven de de 6400 iso lagen? En dan zou het 1600 iso moeten lukken, alleen omdat jij dat zegt?????
                        Heb in mijne pampertijd ook nog concertfotografie gedaan, is iets waar dat ge als beginneling waarschijnlijk allemaal eens door moet zekers, was nog in de tijd van filmkes 800 ISO, in uitzonderlijke gevallen een beetje gepushed naar 1000ISO. Met een beetje goede techniek helemaal geen probleem. In de meeste gevallen licht ten over.

Comment

Sorry als ik hier uit de toon val.
                          Maar ik ben het helemaal niet eens met bouk en co. die zeggen dat ISO's niet belangrijk zijn.
                          voor zover ik kan lezen heeft de TS nog niet duidelijk gepost wat hij juist wil gaan fotograferen (buiten familiefeestjes en daguitstapjes).
                          Ik denk dat TS dus eerst eens moet kijken in wat voor lichtomstandigheden hij vooral fotografeerd. Als dit vooral in donkere situaties is, dan kan de meerprijs van een D5000 of zelfs D90 misschien wel het extra geld waard zijn voor hem.

Ik weet dat de goede bruikbaarheid op hoge ISO's van mijn D700 -bij uitstek- het aspect was waarom ik voor deze camera gekozen heb. Zomaar zeggen dat TS 'niet zo zeer op de ISO's moet letten' vind ik dus wat kort door de bocht.

@TS: Kijk eens op www.dxomark.com (ik weet dat sommigen deze site maar niks vinden )
                          Dan in het vakje in het midden bij "Image quality database" kies je een camera waar je interesse in hebt (of vergelijk bijv. de 500D eens met de D5000), dan krijg je een leuk tabelletje met allemaal waardes, kies hier het tabblad "SNR 18%", nu zie je een grafiekje wat effectief weergeeft hoeveel ruis er optreed bij hogere iso's.
                          Er staan ook enkele lijnen (groen, geel en rood) welke aangeven hoe 'goed' je uiteindelijke foto er zal uitzien, als de grafiek onder de rode lijn zakt kan je vergeten.

ik ben het eens met deze opmerking.

ik was zondag op familiebezoek en heb daar binnenshuis zonder extra lichtbron een reeks foto's gemaakt met mijn D700 en mijn 28-70. Ik zat dus op F2.8 en ISO frekwent op 6400 met sluitertijden naar de 1/60 - 1/80 neigend. Eén van die foto's heb ik op A4 uitgeprint: daar is geen spoortje van ruis op te zien ondanks de ISO 6400.
                          Dat kan je enkel met een toestel zoals de D700 (en de beste canons veronderstel ik).
                          Je kan uiteraard een flash gebruiken, maar je zal nooit dezelfde natuurlijk lichtval krijgen als met daglicht. Of je kan een driepikkel gebruiken, maar ik betwijfel dat je onderwerp genoeg zal stilzitten om geen bewegingsonscherpte te hebben op ISO 100 1 seconde of ISO 400 1/4 sec (wat equivalent is aan ISO 6400 1/60 bij hetzelfde diafragma).

En dan is de vraag die ieder van ons zich moet stellen: is dat het geld waard dat ik eraan gegeven heb ? (een kleine 4000€ voor de D700 en de 28-70 F2.8) . En ieder van ons moet die vraag voor zichzelf in eer en geweten beantwoorden in funktie van zijn behoeften en zijn mogelijkheden.
                          Last edited by erikdk; 17 november 2009, 16:10.
                          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

Ik zou niet liever zien dan een geweldige ISO >10000 met voldoende grote DR voor actiefotografie in het eerste of laatste licht van de dag
                            beelden maak je best in functie van het onderwerp, niet in functie van je camera
                            zeg niet dat het niet goed is dat een camera hoge ISO aankan, dat is de vooruitgang en dat moet zo zijn, en dat zal nog sterk verbeteren, maar 6 jaar terug was een kwalitatief aanvaardbaar 1600 ISO beeld haast onmogelijk, kon men toen geen foto's maken ?
                            kijk in de HOF, hoeveel % hoge ISO beelden ga je vinden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                              ik ben het eens met deze opmerking.

ik was zondag op familiebezoek en heb daar binnenshuis zonder extra lichtbron een reeks foto's gemaakt met mijn D700 en mijn 28-70. Ik zat dus op F2.8 en ISO frekwent op 6400 met sluitertijden naar de 1/60 - 1/80 neigend. Eén van die foto's heb ik op A4 uitgeprint: daar is geen spoortje van ruis op te zien ondanks de ISO 6400.
                              Dat kan je enkel met een toestel zoals de D700 (en de beste canons veronderstel ik).
                              Je kan uiteraard een flash gebruiken, maar je zal nooit dezelfde natuurlijk lichtval krijgen als met daglicht. Of je kan een driepikkel gebruiken, maar ik betwijfel dat je onderwerp genoeg zal stilzitten om geen bewegingsonscherpte te hebben op ISO 100 1 seconde of ISO 400 1/4 sec (wat equivalent is aan ISO 6400 1/60 bij hetzelfde diafragma).

En dan is de vraag die ieder van ons zich moet stellen: is dat het geld waard dat ik eraan gegeven heb ? (een kleine 4000€) . En ieder van ons moet die vraag voor zichzelf in eer en geweten beantwoorden in funktie van zijn behoeften en zijn mogelijkheden.
                              maar nee dat is dat geld niet waard, dat is om beleefd te blijven geld verspilling.
                              met de ingebouwde flash en een beetje techniek maak je met het betere instapmodel betere kwalitatieve foto's, in de door jouw beschreven situatie ,dan met de d3 zonder flash.

ik heb sterk het vermoeden dat jij zoals de meeste denkt dat een beeld kwalitatief goed is al je geen ruis ziet , moet zeggen dat is het niet. Een beetje ruis kan de sfeer van een beeld zelfs versterken. Wat je er niet bijschrijft is dat op 6400 ISO het dynamisch bereik van je toestel vrij laag is, en dat je een verloop van kleuren krijgt, en een groot deel aan detail verliest.

Hoe kun je dat dan vermijden, je zet je toestel op lage sluitersnelheid, rond 1/30 a 1/20, toestellen met beeldstabilisatie kun je nog lager gaan, je gebruikt je flits als invulflits. Indien nodig ga je naar 400 ISO.
                              De lage sluitersnelheid laat je toe de sfeer van de omgeving op te nemen en de flits bevriest eventuele beweging. Zo krijg je mooie scherpe, goed uitgelichte opnames rijk aan kleur met behoud van sfeer, en zonder veel sporen van flits.

Comment

Ik denk ook dat je makkelijk toe gaat komen met die instapcamera's, eventueel aangevuld met een 50mm 1.8 van eender welk merk, die kosten niet meer dan 100-150 euro en je wint direct een paar stops tegenover de kitlens, ideaal voor familiefeestjes en dergelijke
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                                X