Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maximum iso bij instapSLR's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Maximum iso bij instapSLR's

    Hallo iedereen,

    Ik ben nieuw op het forum en heb reeds heel wat gelezen hier.
    Ik ben al een tiental jaar in de weer met compactcameraatjes zonder er veel erg in te hebben wat ik eigenlijk doe. Ik trek maar wat op de auto-stand op familiefeestjes, daguitstapjes enz...
    Ik heb intussen een verzameling van toch wel een dikke 20000 fotootjes. (Veel te veel eigenlijk om je weg nog in terug te vinden)

    Sinds kort begin ik me echter wel te verdiepen in sluitertijden, diafragma's, iso, enz...
    Iedereen weet hier natuurlijk dat je met een compactje al snel aan het einde van je instellingen bent.

    Ik ben dus van plan me binnenkort een instap-spiegelreflex te kopen.
    Ik denk dan specifiek aan de canon 1000d of nikon d3000 beide met kitlens 18-55.
    Volgens mijn inschattingen en de gelezen reviews lijken deze voor mij meer dan voldoende om mijn handen voorlopig mee vol te hebben.
    Ook kwa budget wens ik het liever momenteel iets bescheidener te houden.

    Het enige waar ik een beetje mee zit is het volgende:
    De maximum ISO-waarde van beide toestelletjes is 1600 (bij d3000 is er blijkbaar nog een boost tot 3200)
    Mijn huidig compactje gaat ook tot 3200. Daar brengt dit echter weinig bruikbare resultaten voort.
    Ik heb al begrepen dat hoge ISO-waarden voor SLR's minder problematisch zijn.
    Maar duurdere toestellen bieden blijkbaar veel hogere ISO-waarden aan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de 500d met 12800.
    Levert dit echt een meerwaarde aan een beginner zoals ik?
    Of is dit in het begin een verwaarloosbaar verschil?
    Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

  • #2
    Re: Maximum iso bij instapSLR's

    Oorspronkelijk geplaatst door GFTbak Bekijk bericht
    Ik heb al begrepen dat hoge ISO-waarden voor SLR's minder problematisch zijn.
    Maar duurdere toestellen bieden blijkbaar veel hogere ISO-waarden aan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de 500d met 12800.
    Levert dit echt een meerwaarde aan een beginner zoals ik?
    Of is dit in het begin een verwaarloosbaar verschil?
    Als je een dslr boost tot de limieten, dan heb je daar ook veel ruis op. Maar binnen het normale bereik zal het resultaat enigszinds beter zijn dan je compactje. ALs je een instaptoestel aanschaft van eender welk merk, zal je tot 800 Iso zeker goede foto's kunnen maken. Hoger kan mits je de juiste ruisreductie toepast.

    Edit : Kijk eens binnen je verzameling hoeveel foto's je maakt in minder gunstige omstandigheden om uit te maken of die hoge iso van belang is.

    Comment


    • #3
      Re: Maximum iso bij instapSLR's

      Ik vrees ervoor dat de max. goed bruikbare iso toch wel rond de 800 iso zal liggen bij deze toestellen, een en ander kan je wel wat softwarematig corrigeren, door bv. in RAW te fotograferen en daar wat te gaan te bijwerken.

      Wil je een toestel dat het echt goed doet op hoge iso waardes, dan is een FullFrame toestel een must, zoals Canon 5D, Nikon D700, Nikon D3 enz. wat natuurlijk ook een gans andere prijsklasse is.

      Comment


      • #4
        Re: Maximum iso bij instapSLR's

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Wil je een toestel dat het echt goed doet op hoge iso waardes, dan is een FullFrame toestel een must, zoals Canon 5D, Nikon D700, Nikon D3 enz. wat natuurlijk ook een gans andere prijsklasse is.
        Dat begrijp ik.
        Ik ben niet specifiek opzoek naar een toestel die bij hoge ISO waarden het goed blijft doen. En heb zeker niet de ambitie om uitzonderlijke foto's in uitzonderlijk moeilijke omstandigheden te gaan nemen. Het zijn echt mijn eerste stappen.

        Als ik mijn huidige collectie foto's bekijk zijn het dus vooral foto's van daguitstappen, familiebezoeken, enz...
        Waarschijnlijk komen hier in de toekomst vooral landschappen en dergelijke bij.
        Dit hangt natuurlijk een beetje af van hoe mijn interesse groeit.

        Het gaat er mij gewoon om of dit verschil (voor mij meest opvallende verschil tussen de instap-SLR's en de klasse hoger... lees 500D en D5000) me veel parten zou kunnen spelen?
        Ik heb weinig (lees geen) ervaring met ISO-waarden in SLR's in de praktijk.

        IK snap intussen ook dat een eenduidig antwoord hier ook niet altijd mogelijk is.
        Veel hangt af van waar het met deze hobby naartoe gaat.

        Misschien even bij vermelden dat mijn voorkeur naar de canon 1000d gaat.
        Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

        Comment


        • #5
          Re: Maximum iso bij instapSLR's

          De iso waardes van een compact en dslr mag je gewoon niet met elkaar mag vergelijken..
          De meeste dslrs geven op iso400 nog een betere kwaliteit dan dat je op iso100 uit je compactje krijgt..

          Ik denk dat alle instap dslrs ook gelijkaardige resultaten gaan geven. Het is niet dat het ene merk op iso1600 opeens veel betere resultaten zal geven dan het andere.

          Heb zelf geen ervaring met d3000/d5000, 't is wel zo dat de 5000 dezelfde sensor uit d90/d300 gebruikt dus 't kan zijn dat je daar wel ineens een groot verschil gaat merken in kwaliteit (en niet alleen op hogere isos) als je een modelletje hoger kiest.

          Op sites zoals dpreview zie je altijd wel voorbeelden op iso800 en hoger, vergelijk daar zelf de modellen die je interessant vindt en beslis of de meerprijs je waard is..
          Last edited by flipperkast; 17 november 2009, 08:37. Reden: .
          Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

          Comment


          • #6
            Re: Maximum iso bij instapSLR's

            je verhaal gelezen en.........zou me niet zo druk maken om de ISO's hoor.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Maximum iso bij instapSLR's

              Sluit me volledig aan met Bouk, voor wat jij wil doen je niet druk maken om de ISO's.

              BTW beide toestellen die je noemt voldoen aan je verwachtingen en zijn goede instapmodellen, Nikon of Canon = gewoon kwestie van smaak

              Je zal na verloop van tijd zelf wel merken of je al dan niet de stap wil zetten naar een hoger gamma
              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

              BD1614BE

              Comment


              • #8
                Re: Maximum iso bij instapSLR's

                Oorspronkelijk geplaatst door GFTbak Bekijk bericht

                IK snap intussen ook dat een eenduidig antwoord hier ook niet altijd mogelijk is.

                Misschien even bij vermelden dat mijn voorkeur naar de canon 1000d gaat.
                Juist!
                Als je maar sterk genoeg gaat uitvergroten dan vertoont elke foto ruis, zeker wanneer je die foto van (te) dichtbij gaat bekijken.

                Hier



                staan enkele foto's gemaakt met een 1000D, waaronder enkele gemaakt bij ISO 1600.

                Vergroot deze uit tot uw gebruikelijke afdrukformaat en beoordeel zelf of u de ruis hinderlijk vindt.

                Comment


                • #9
                  Re: Maximum iso bij instapSLR's

                  Ok bedankt aan iedereen voor de antwoorden.
                  En ook bedankt voor de site dpreview. Ik kende de site niet.
                  Staat een schat aan informatie op.

                  Ik trek nog niet te snel conclusies maar ik denk dat ik me bij Bouk ga aansluiten en mij in eerste instantie niet teveel zorgen ga maken om de hoge iso-levels.
                  Ik denk dat het het verstandigst is eerst veel ervaring op te doen en te oefenen in de range waar de instap-SLR wel goed inzetbaar is... ik heb nog genoeg te leren.
                  Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Maximum iso bij instapSLR's

                    :g:g
                    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                    BD1614BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Maximum iso bij instapSLR's

                      voor de site van dpreview: heb je de buying guide met de side-by-side al gevonden?
                      Als je twijfelt tussen 2 of 3 (of meer) camera's, zet je die daar gewoon naast elkaar. Technische fiche vergelijken natuurlijk.
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

                      **=ol

                      Comment


                      • #12
                        Re: Maximum iso bij instapSLR's

                        Indien je, naast de foto's die je nu zo al trekt met een compact, je vooral wil toeleggen op
                        landschappen e.d., dan kun je misschien beter uitzien naar het een of ander statief i.p.v.
                        een toestel dat hogere iso's aankan.
                        Met een statief kun je zelfs onder minder gunstige lichtomstandigheden, of bij valavond
                        en nog later op de laagste isostand blijven werken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Maximum iso bij instapSLR's

                          Bedankt voor de bijkomende tip.
                          Ik ben reeds in het bezit van een (eerder licht) statief dat ik gebruik voor mijn videocamera (en soms zelfs op mijn compactcameraatje).

                          Ik denk dat dit net sterk genoeg en dus ook bruikbaar is voor mijn nakende aankoop.
                          Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Maximum iso bij instapSLR's

                            de betere instap modellen op hoge ISO zijn de sony a500 en a550
                            zeer goed tot ISO 800 en zelfs tot ISO 1600
                            goed op ISO 3200
                            bruikbaar op ISO 6400
                            ISO 12000 voor kleinere prints (a5)
                            zou ook de pentax K-x eens bekijken.

                            laat je niet leiden enkel door die hoge ISO's, is in feite maar een bijzaak en eerder een marketing item, daar zijn veel belangrijker, zaken dan dat ISO gedoe, die de kwaliteit van een toestel bepalen.
                            Als je naar de foto's op deze website, of andere, kijkt ga je vlug zien dat rond de 95% op lage ISO is, of had kunnen genomen worden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Maximum iso bij instapSLR's

                              Sorry als ik hier uit de toon val.
                              Maar ik ben het helemaal niet eens met bouk en co. die zeggen dat ISO's niet belangrijk zijn.
                              voor zover ik kan lezen heeft de TS nog niet duidelijk gepost wat hij juist wil gaan fotograferen (buiten familiefeestjes en daguitstapjes).
                              Ik denk dat TS dus eerst eens moet kijken in wat voor lichtomstandigheden hij vooral fotografeerd. Als dit vooral in donkere situaties is, dan kan de meerprijs van een D5000 of zelfs D90 misschien wel het extra geld waard zijn voor hem.

                              Ik weet dat de goede bruikbaarheid op hoge ISO's van mijn D700 -bij uitstek- het aspect was waarom ik voor deze camera gekozen heb. Zomaar zeggen dat TS 'niet zo zeer op de ISO's moet letten' vind ik dus wat kort door de bocht.

                              @TS: Kijk eens op www.dxomark.com (ik weet dat sommigen deze site maar niks vinden )
                              Dan in het vakje in het midden bij "Image quality database" kies je een camera waar je interesse in hebt (of vergelijk bijv. de 500D eens met de D5000), dan krijg je een leuk tabelletje met allemaal waardes, kies hier het tabblad "SNR 18%", nu zie je een grafiekje wat effectief weergeeft hoeveel ruis er optreed bij hogere iso's.
                              Er staan ook enkele lijnen (groen, geel en rood) welke aangeven hoe 'goed' je uiteindelijke foto er zal uitzien, als de grafiek onder de rode lijn zakt kan je vergeten.
                              Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                              Foto-Alex

                              Comment

                              Working...
                              X