Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3000+ AF-S 18-200mm VR II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3000+ AF-S 18-200mm VR II

    Hoi iedereen,

    Ik kocht mezelf enkele jaren geleden een klein compact sony toestelletje waar ik leuke foto's mee heb gemaakt.

    Ik trek volgend jaar voor 9maanden naar Afrika en ben toe aan een spiegelreflexcamera.
    Mijn oog is gevallen op de Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

    De D5000:
    * Ik twijfel omdat voor mij het vooral om de foto's gaat en de optie om te kunnen filmen eerder onnodig is.
    * Er zit geen scherpstelmotor in ( ik versta hier onder dat je dan een lens moet aanschaffen die die wel heeft? Welke effect/ invloed heeft dit.)
    * Kan ik met deze camera in een eerder donkere situatie zonder statief toch scherpe foto's maken?
    * Waarom zou ik eerder voor de Nikon D90 moet kiezen? Mijn voorkeur voor de D5000 is vooral voor het financiele aspect, of denkt u dat de extra kost het waard is?
    * Is die UV-filter noodzakelijk?
    * Is de D5000 voorzien van een beeldstabilisator?
    * Is er in de D5000 ook plaats voor 2 geheugenkaarten?
    * Vermits ik niet elke dag elektriciteit voor handen zal hebben, doe ik er dan beter aan om 2batterijen aan te schaffen en 1 geheugenkaart van laten we zeggen 32 Gb?
    * Is een geheugenkaart van 30m/s voldoende, of is dit eigenlijk te weinig?

    AF-S 18-200mm VR II
    * Wat zijn de nadelen van deze lens?
    * Is het een goede lens voor de D5000?
    * Kan ik met deze lens ook op verschillende afstanden een object scherp trekken en de achtergrond wazig of is dit enkel mogelijk bij macro-lenzen?

    *Welke onderdelen zou je me nog willen aanraden?
    *Vermits mijn camera vooral voor natuurfotografie zal dienen, zit ik dan goed met deze keuze?

    Ik weet dat het heel veel vragen zijn, maar jullie zouden mij erg veel plezier doen om met jullie ervaring en kennis mij verder te helpen!
    Alvast bedankt!

    Groetjes
    Last edited by BenD.; 11 november 2009, 13:49.

  • #2
    Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

    Oorspronkelijk geplaatst door BenD. Bekijk bericht
    Hoi iedereen,

    Ik kocht mezelf enkele jaren geleden een klein compact sony toestelletje waar ik leuke foto's mee heb gemaakt.

    Ik trek volgend jaar voor 9maanden naar Afrika en ben toe aan een spiegelreflexcamera.
    Mijn oog is gevallen op de Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

    De D5000:
    * Ik twijfel omdat voor mij het vooral om de foto's gaat en de optie om te kunnen filmen eerder onnodig is.
    * Er zit geen scherpstelmotor in ( ik versta hier onder dat je dan een lens moet aanschaffen die die wel heeft? Welke effect/ invloed heeft dit.)
    * Kan ik met deze camera in een eerder donkere situatie zonder statief toch scherpe foto's maken?
    * Waarom zou ik eerder voor de Nikon D90 moet kiezen? Mijn voorkeur voor de D5000 is vooral voor het financiele aspect, of denkt u dat de extra kost het waard is?
    * Is die UV-filter noodzakelijk?
    * Is de D5000 voorzien van een beeldstabilisator?
    * Is er in de D5000 ook plaats voor 2 geheugenkaarten?
    * Vermits ik niet elke dag elektriciteit voor handen zal hebben, doe ik er dan beter aan om 2batterijen aan te schaffen en 1 geheugenkaart van laten we zeggen 32 Gb?
    * Is een geheugenkaart van 30m/s voldoende, of is dit eigenlijk te weinig?

    AF-S 18-200mm VR II
    * Wat zijn de nadelen van deze lens?
    * Is het een goede lens voor de D5000?
    * Kan ik met deze lens ook op verschillende afstanden een object scherp trekken en de achtergrond wazig of is dit enkel mogelijk bij macro-lenzen?

    *Welke onderdelen zou je me nog willen aanraden?
    *Vermits mijn camera vooral voor natuurfotografie zal dienen, zit ik dan goed met deze keuze?

    Ik weet dat het heel veel vragen zijn, maar jullie zouden mij erg veel plezier doen om met jullie ervaring en kennis mij verder te helpen!
    Alvast bedankt!

    Groetjes

    over het toestel ga ik mij niet uitspreken(ik heb een Canon) i.v.m het geheugenkaartje ga ik je dit meegeven "beter 4 van 8G dan één van 32G !!!!!!!!)niet dat er iets mis mee is,maaaaaar je weet nooit wat er gebeurd met dat ene kaartje en dan sta je daar zonder reserve misschien overwegen om een batterijgrip aan te schaffen met nog één extra batterijtje erbij,in 9 maanden kan je al heel wat foto's nemen,suc6 ermee
    Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

      Ik denk dat je sowieso beter gaat voor een D90 ipv een D5000. Heb je ze allebei al eens vastgehouden? De D90 ligt voor mij veel beter in de hand, de grip is groter. Dit zal zeker aangenamer zijn als je er grotere lenzen op monteert zoals de 18-200 VR II die je noemt, die toch al vrij groot is.

      Bovendien heeft de D90 een ingebouwde scherpstelmotor waardoor je iets oudere lenzen zoals de 50m f1.8 kunt gebruiken. Met een D5000 zul je manueel moeten focussen, een heleboel lastiger

      De D90 heeft 2 instelwieltjes, wat handig is om snel de juiste instellingen te hebben.

      De D90 heeft een 640x480 3'' scherm. De D5000 maar een 2.7'' met een veel lagere resolutie. Het scherm van de D5000 is wel kantelbaar, maar bij normaal gebruik heb je dit niet zoveel nodig, je kijkt bijna altijd door je zoeker en gebruikt weinig liveview. Het is wel handig als hij op een statief staat

      De D90 heeft ook een grotere en helderdere zoeker dan de D5000, aangenamer om door te kijken dus.

      Ik denk dat dit ongeveer de belangrijkste verschillen zijn tussen de D90 en de D5000. Ik raad je dus aan om eerder voor een D90 te gaan.

      Scherpe foto's in donkere situaties hangen niet af van de camera maar van de lenzen. De regel is 1/de waarde in mm als je een lens hebt zonder beeldstabilisatie. Bijvoorbeeld als je een foto neemt op 200mm heb je zonder beeldstabilisatie 1/200s nodig. Maar omdat alle door mij genoemde lenzen beeldstabilisatie hebben mag je deze waarde ongeveer met 3-4 vermenigvuldigen. Dus je komt ongeveer uit op 1/60s. Als je echt foto's wilt nemen in donkere situaties raad ik je toch aan om statief te kopen (als het voor niet bewegende onderwerpen is) of een extra lichtsterke lens vb. als het voor bewegende onderwerpen is.

      Een UV filter heeft eigenlijk geen nut buiten het beschermen van je lens. Er zijn 2 mogelijkheden: je laat er steeds je zonnekap op, die biedt meestal afdoende bescherming, of je koopt een UV filter (best een B+W of Hoya multicoated UV filter, de goedkopere filters doen afbreuk aan de kwaliteit van je foto's).

      De D5000 zelf heeft geen beeldstabilisator, geen enkele spiegelreflex van Nikon, dit is enkel bij Olympus en Sony. Je moet je dus beroepen op beeldstabilisatie in de lenzen, bij Nikon noemt dit VR (Vibration Reduction).

      De D5000, net zoals de D90, biedt plaats voor één geheugenkaartje. Maar niets houdt je tegen om andere geheugenkaartjes te hebben, je haalt de eerste er gewoon uit als deze vol is en steekt er een andere in

      Het is inderdaad aangeraden om een tweede accu aan te kopen zeker als je niet elke dag aan stroom kunt

      Over de geheugenkaartjes. Ik raad je aan om 2 geheugenkaartjes te kopen van 16GB. Ga je sportfotografie trekken? Als dit je hoofdbezigheid is, kun je het beste 30 MB/s kaartjes aankopen zoals deze: link.
      Maar eigenlijk heb je dit niet nodig, dit is geldverspilling als je niet constant heel erg veel foto's achter mekaar wilt nemen. Dit kaartje zal ruim voldoen : link

      Over de 18-200 VR II lens. Dit is een vrij goede lens, maar er zijn betere alternatieven te krijgen voor die prijs. Ten eerste zou ik afstappen van het principe 'één allround lens'. als je twee aparte lenzen neemt zul je betere prestaties krijgen. Ik raad eerder een 18-105VR en een 70-300VR aan. Dan moet je wel wisselen van lenzen maar heb je meer bereik (18-300 ipv 18-200) en hogere kwaliteit van foto's. Dan kom je zelfs goedkoper uit (579€ ipv 659€ bij foto Konijnenberg). Kijk hier maar eens naar het verschil tussen 200mm en 300mm
      Dus, nadelen: vervorming op 18mm tot 22mm en van 180 tot 200mm. Hierdoor is deze lens niet zo geschikt om architectuur of onderwerpen met veel rechte lijnen te trekken.
      Ook heeft de lens vrij veel last van vignetting (de hoeken zijn donkerder dan het midden). Lees dit maar eens: link
      De 18-105VR in combinatie met de 70-300VR is een betere keuze, dan moet je wel wisselen van lenzen afhangende van de situatie. Maar je zult al vrij veel kunnen doen met de 18-105 VR

      De wazige achtergronden hangen vooral af van de afstand tussen jou en het onderwerp en de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond. Hoe korter de afstand tussen jou en het onderwerp en hoe langer de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond, hoe waziger de achtergrond. Daarnaast, hoe langer de focal length (de waarde in mm) en hoe lager de diafragmawaarde (bvb f2.8) hoe minder scherptediepte je zult hebben -->hoe waziger de achtergrond.

      Conclusie: Koop een D90+18-105VR+70-300VR+2x Sandisk SDHC Ultra II 16 GB+1 extra accu -->1366.48€ bij Foto Konijnenberg

      En dan ofwel een 50mm f1.8 of een statiefje als je dat echt nodig acht. Ik denk dat je je wel zult kunnen behelpen zonder. Een 50 f1.8 kost 116€ en een statief raad ik je het merk Manfrotto aan. Deze staan erg stabiel en zijn van uitstekende kwaliteit voor hun prijs.

      Wow dit is een lange post geworden
      Last edited by LaurentS; 11 november 2009, 15:26.
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

        Alvast suuuuuper bedankt voor het antwoord!

        Nu ik zit met nog enkele bedenkingen:

        *Ik wil namelijk echt maar 1lens ( Het zal voorkomen dat je snel moet kunnen zijn en ik wil die shot dan niet gemist hebben + ik heb gehoord als je van lens moet wisselen, de kans bestaat dat er zand en stof tussenkomt met alle gevolgen vandien).

        *Verder had ik gehoopt mijn budget te kunnen behouden van rond de 1100 euro.

        * Is er een mogelijkheid om met een niconcamera de zwarte hoeken wel te vermijden?

        *Ik heb geen oudere lenzen en zal volgens mij in de nabije toekomst enkel een macrolens aanschaffen ( Is dat dan mogelijk op de D5000, ik ben immers echt nog een beginneling

        * Ik zal even een duidelijker beeld scheppen voor wat ik wil:

        Ik wil graag een camera (Nikon) waar ik in Afrika mee kan rondtrekken met 1 Lens die in zoveel mogelijk situaties bruikbaar is, met een camera die redelijk makkelijk te hanteren is ( beginneling ) en met een budget van ongeveer 1100 euro + (waar ik d emogelijkheid heb om zonder statief in meer donkere situaties toch scherpe foto's te kunnen trekken) => Welke camera en lens kan je mij aanraden?

        Alvast bedankt voor de moeite en hopelijk krijg ik weer een schitterend antwoord!

        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

          Oorspronkelijk geplaatst door BenD. Bekijk bericht
          Alvast suuuuuper bedankt voor het antwoord!

          Nu ik zit met nog enkele bedenkingen:

          *Ik wil namelijk echt maar 1lens ( Het zal voorkomen dat je snel moet kunnen zijn en ik wil die shot dan niet gemist hebben + ik heb gehoord als je van lens moet wisselen, de kans bestaat dat er zand en stof tussenkomt met alle gevolgen vandien).

          *Verder had ik gehoopt mijn budget te kunnen behouden van rond de 1100 euro.

          * Is er een mogelijkheid om met een niconcamera de zwarte hoeken wel te vermijden?

          *Ik heb geen oudere lenzen en zal volgens mij in de nabije toekomst enkel een macrolens aanschaffen ( Is dat dan mogelijk op de D5000, ik ben immers echt nog een beginneling

          * Ik zal even een duidelijker beeld scheppen voor wat ik wil:

          Ik wil graag een camera (Nikon) waar ik in Afrika mee kan rondtrekken met 1 Lens die in zoveel mogelijk situaties bruikbaar is, met een camera die redelijk makkelijk te hanteren is ( beginneling ) en met een budget van ongeveer 1100 euro + (waar ik d emogelijkheid heb om zonder statief in meer donkere situaties toch scherpe foto's te kunnen trekken) => Welke camera en lens kan je mij aanraden?

          Alvast bedankt voor de moeite en hopelijk krijg ik weer een schitterend antwoord!

          Groetjes
          Als je ECHT maar één lens wilt, dan is die Nikkor 18-200 VR II inderdaad de beste keuze, maar ik raad het je echt wel af. Ik ben er zeker van dat je binnen het jaar die superzoom zal buiten gooien en vervangen door hoogwaardigere lenzen. Waarom het dan niet nu onmiddellijk doen en je de kosten besparen? Die verhalen van stof en zand zijn wat overdreven. Als je voorzichtig bent tijdens het wisselen, is er geen probleem. Als je de ene lens afneemt, houdt de body dan naar onderen, zodat er geen stof in kan vallen. Bovendien beschikken zowel de D5000 als de D90 over een antistofsysteem, dus je zult niet zo veel last hebben van stof . De kans bestaat inderdaad dat je tijdens het wisselen juist een shot mist, maar aan de andere kant mis ik liever één shot dan dat al mijn foto's van mindere kwaliteit zijn. Met 12MP kun je al behoorlijk snijden in je foto, dus ik denk dat dat niet zo'n probleem is Als je zo'n allesheiligende superzoom koopt, kun je bij wijze van spreken bijna beter een bridge superzoom kopen, je gebruikt de flexibiliteit van een reflexcamera dan niet.

          Als je niet boven je budget wilt gaan, hoewel deze lenzen en camera dat echt waard zijn, kun je eens kijken naar een 18-55 VR ipv een 18-105VR. Dan mis je wel de range van 55-70, maar dat kan gemist worden. Je zult wel meer moeten wisselen van lenzen en de 18-55 is minder goed van bouwkwaliteit, scherpte en kleuren, maar nog steeds redelijk goed hoor. Dan bespaar je ongeveer 140€. Wat is eigenlijk het belangrijkste? Dat je goede kwaliteit hebt bij 'niet ver ingezoomd' of goede kwaliteit bij 'ver ingezoomd'? Anders kun je de 70-300VR vervangen door een 55-200VR dan bespaar je bijna 200€.
          Als het kan zou ik toch echt wel gaan voor de D90+18-105VR+70-300VR, je zult het je zeker niet beklagen, anders kun je nog wat langer sparen?

          Om de vignetting, donkerdere hoeken, te vermijden volstaat diafragmeren, een kleiner diafragma kiezen (-->groter diafragmagetal, dus f8 ipv f5.6 bvb). Dit heeft als nadeel dat je sluitertijd wat langer wordt. Maar maak je hier maar niet al te veel zorgen over, ZO erg is het niet hoor, het valt gemakkelijk adhv photoshop e.d. gemakkelijk te verwijderen

          Dat is perfect mogelijk op de D5000, zorg er gewoon voor dat:
          Nikon lenzen: enkel AF-S lenzen kunnen autofocussen op de D5000 (op de D90 ook de AF, AF-D, AF-I...)
          Van thirdparty merken moet je er kiezen met HSM (hypersonic motor) of met BIM (build in motor).
          Nog een reden om voor de D90 te gaan, als je macrolens wilt kopen zul je goedkoper uitkomen met de D90 omdat je geen AF-S objectief nodig hebt, die zijn ook duurder.

          Je zegt je hebt geen oudere lenzen, maar bvb de lens van 116€, de 50mm f1.8 is nog te koop en die stelt niet scherp op een D5000, wel op een D90. Als je een 50mm op en D5000 wilt, moet je de AF-S 50mm f1.4 kopen, die een heel stuk duurder is met zijn 300€... En geloof, me ooit zul je zo'n 50mm willen kopen

          Als je dus echt maar één lens wilt moet je dus gaan voor de 18-200VRII. Hoe lang gaat het nog duren vooraleer je naar Afrika vertrekt? Het is immers niet zoals een compact, kopen en beginnen trekken. Je moet je eerst wat inlezen over de mogelijkheden van je dslr zodat je alles begrijpt ivm ISO, sluitersnelheid, diafragma, AF-modes, meteringmodes... Als je weinig tijd hebt om dat aan te leren en je eigenlijk zo goed als direct naar Afrika vertrekt zou ik dan de D5000 kiezen omdat die in het begin gemakkelijker is om te leren gebruiken. De D90 zal wel gemakkelijker zijn op termijn, je moet minder naar je LCD kijken om dingen in te stellen, er zijn meer dedicated knopjes op.

          Dus als je koppig blijft en je wilt nog altijd maar één lens, dan zou ik gaan voor de D90+ 18-200 VR II, maar weet dat je die 18-200 snel beu zal worden

          Als je naar mijn advies luistert, koop dan D90+18-105VR+70-300VR of desnoods als je echt niet boven je budget kunt D90+18-55VR+70-300VR of D90+18-105VR+55-200VR. Je kunt ook besparen op je batterij, koop een 'namaak' batterij, die kosten ongeveer de helft van de prijs.
          Heb je nu ook al nood aan 2x 16GB kaartjes? Neem je je laptop mee? Dan kun je elke avond je kaartje leegmaken en heb je sowieso genoeg aan 1x16GB of 2x8GB. Ik zit hier zelfs maar met 1x8GB en ik heb hier voldoende aan als ik elke avond mijn kaartje kan legen. In RAW kun je ongeveer 1000 foto's zetten op een 16GB of 2500 JPEG's. Ga je meer trekken per dag? Dus dan zou ik veel eerder daarop besparen dan op de body of de lenzen.
          Vergeet ook niet dat je een rugzak nodig hebt. Ik heb de Lowepro Flipside 200. Die is ideaal als je een D90+18-105+70-300 hebt, en er geraakt dan nog wel een macrolens bij hoor
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

            De Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II, zijn hier zeker de beste optie als je voor 1 lens gaat je zal geen verschil zien tegenover 2 lenzen
            ik heb de D90 en de 18-200mm VR en de 18-105 en de 70 -300 de laatste twee zijn mijn backup lensjes voor als er een iets moest gebeuren met de 18-200
            zeker voor vakantie is dit OK, Je gaat daar tenslote ook geen huwelijk fotograferen Ben in seaworld en disneyword allerhande shows gaan bekijken in grote stadions, zou veel foto's gemist hebben moest ik telkens moeten wisselen hebben
            Die Orcas of parades en of musicals wachten niet op jou,
            als je dan daar juist zit zonder lens als er iets gebeurt, hetzelfde in Africa, het kan daar voor je gebeuren of wat verder, tegen je gewisselt hebt is de vogel vliegen
            ik heb ook de 18-270 van TAMRON deze gebruikt mijn vrouw op haar D90 zeker zo scherp als de 18-200 van NIKON en 70 mm meer bereik, de AF iets minder snel en de VC de VR van Tamron is ook zeker zo goed
            Voor jou ook het bekijken waart, scoort op dpreview optisch beter dan de Nikon kijk hier maar eens


            Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
            Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

              Oorspronkelijk geplaatst door BenD. Bekijk bericht
              *Ik wil namelijk echt maar 1lens ( Het zal voorkomen dat je snel moet kunnen zijn en ik wil die shot dan niet gemist hebben + ik heb gehoord als je van lens moet wisselen, de kans bestaat dat er zand en stof tussenkomt met alle gevolgen vandien).
              Je msit meer omdat je kijkt als het gebeurd of gewoon niet ziet, dan dat je het mist door een verkeerde lens. Het zien is ook het wel op tijd de goede lens erop hebben.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

                @wdwdlp: Maar vind je niet dat de combo 18-105VR en 70-300VR betere beelden opleveren dan? En is de extra 100mm niet handig?

                @BenD.: Waarom eigenlijk Nikon? Ik heb een Canon 450D en ben er erg tevreden van! Je kan bijvoorbeeld een Canon 50D met 18-200IS nemen, de camera is superieur aan de D90, kan meer foto's/seconde nemen, betere autofocus, betere ergonomie. Ook hier geldt natuurlijk dat het beter is om een 2 aparte lenzen te nemen.
                Bovendien heeft Canon een beter lensaanbod. Veel meer keuze en alle lenzen zijn compatibel met een 50D.
                Vind je filmen belangrijk? Anders kun je ipv de 50D de 500D nemen, die is goedkoper en kan filmen. De bouwkwaliteit is wel minder, de autofocus ook en de beeldkwaliteit ook een beetje (amper merkbaar).
                Wat vooral beter is aan een 50D is, is dat hij beter bestand is tegen zand, water en stof dan de Nikon D90. De Canon 50D is dus beter aangepast aan het klimaat van Afrika, als je dit wilt bij Nikon moet je eigenlijk gaan voor de D300(s)
                Dus je kunt ook de combo Canon 50D+18-200 IS nemen (1159€)
                of de Canon 50D+18-55IS+55-250IS: 1110€
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

                  [QUOTE=LaurentS;2464887]@wdwdlp: Maar vind je niet dat de combo 18-105VR en 70-300VR betere beelden opleveren dan? En is de extra 100mm niet handig?

                  Als je gewoon je foto's bekijkt zie je geen verschil
                  maar dit is iets wat hier niet gedaan word hier worden lenzen bekeken op honderd of zoals in het sigma - nikon 70-200 2\8 TOPIC op 300 % crops en dan is er natuurlijk wel een verschil
                  Voor profesioneel gebruik zou ik dit niet aanraden maar voor primes moet je dan wel je budget serieus optrekken en dit is meer iets wat je langzaam opbouwt
                  of als geld niet een probleem is,wat voor de meeste van ons nie het geval is
                  EN 100 mm Dit is makelijk bij te croppen zonder verlies
                  groetjes
                  Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
                  Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

                    Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                    Je kan bijvoorbeeld een Canon 50D met 18-200IS nemen, de camera is superieur aan de D90, kan meer foto's/seconde nemen, betere autofocus, betere ergonomie. Ook hier geldt natuurlijk dat het beter is om een 2 aparte lenzen te nemen.

                    ...

                    Wat vooral beter is aan een 50D is, is dat hij beter bestand is tegen zand, water en stof dan de Nikon D90. De Canon 50D is dus beter aangepast aan het klimaat van Afrika,
                    50D superieur aan de D90? Straffe uitspraak voor iemand die géén van beide toestellen in z'n bezit heeft. Weathersealing heeft enkel nut met lenzen die ook weathersealed zijn, en die vallen buiten het budget van de topicstarter.

                    D5000 met 18-200 is een prima reiscombinatie en zal ruim aan je eisen voldoen. Je gaat soms wensen dat je wat meer bereik had maar dat is nu éénmaal een compromis dat je maakt.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

                      Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                      50D superieur aan de D90? Straffe uitspraak voor iemand die géén van beide toestellen in z'n bezit heeft. Weathersealing heeft enkel nut met lenzen die ook weathersealed zijn, en die vallen buiten het budget van de topicstarter.

                      D5000 met 18-200 is een prima reiscombinatie en zal ruim aan je eisen voldoen. Je gaat soms wensen dat je wat meer bereik had maar dat is nu éénmaal een compromis dat je maakt.
                      50D positioneert zich toch tussen de D90 en de D300? 50D heeft iets mindere iso prestaties maar betere AF, betere bouw, meer bps. Nu vallen L-lenzen idd buiten het budget van de topicstarter, maar over een tijdje is de kans toch vrij groot dat hij zich gaat interesseren in bijvoorbeeld een 70-200L (met IS) of een 17-40L.

                      Ik heb nooit gezegd dat een D5000 slecht is, integendeel dat is een prima camera, maar persoonlijk vind ik dat je beter 100€ bijlegt voor voor een D90 body en als je voor 100€ minder ipv een 18-200VR II een 18-105VR+70-300VR kunt kopen, is het m.i. een no-brainer. Het wisselen van lenzen wordt erg snel een gewoonte en amper een nadeel.
                      Last edited by LaurentS; 11 november 2009, 22:01.
                      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

                        Ik versta die redenering hoor. Maar voor iemand die er niet jaarlijks een bepaald budget voor over heeft kan zo'n 100€ wel een belangrijk verschil maken. Niet iedereen op het forum hier is er hobbymatig mee bezig hé...

                        De gemiddelde toerist heeft ruim voldoende aan zo'n combinatie. Als de topicstarter fotografie als hobby wil gaan uitbouwen dan kan hij idd een iets gevorderde kit overwegen.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

                          ik heb ook (semi)-professioneel materiaal, zowel body (D700) als lenzen
                          maar was wel content dat ik die 18-200 VR (oude versie) had tijdens mijn USA-reis

                          foto's USA D70 + 18-200 VR : http://jimsworld.fototime.com/USA2009
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

                            hhmmm ...

                            Ik denk voor Afrika ( Ik vertrek volgend jaar juni, dus heb nog tijd om de dslr te ontdekken ) dat 1lens beter is, maar misschien toekomstgericht dat 2 lenzen beter zijn ...

                            Waar zie je het best hoeveel die lenzen juist kosten?

                            ik denk alleen dat als je een 18-105mm en een 70-300mm lens hebt, je de 70-300mm zelden boven haalt, tenzij dan in Afrika...

                            Is de 18-200mm dan veel slechter dan de 18-105mm lens?

                            De gegeven info hou ik in mijn achterhoofd, maar ik zal dan nog moeten sparen.
                            Maar stel ik zou met 1100 euro willen toekomen voor alles ...
                            Daarmee bedoel ik camera + lens +extra batterij + zak/rugzak + geheugenkaart(en).
                            Eender welk merk (al heb ik een voorkeur voor Nikon), voor in mijn geval eerder als amateur/toerist mooie foto's te maken en later op meer professioneler niveau is er dan iets dat je me zou kunnen aanbevelen?

                            Sorry dat ik jullie terug helemaal opnieuw laat zoeken, maar ik ben student en wil de beste optie voor men 'investering'.
                            Toch nogmaals bedankt, ik heb al veel bijgeleerd!

                            Vriendelijke groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II

                              zijn al die foto's enkel met de 18-200 lens gemaakt of ook met andere lenzen?
                              Fantastische foto's zeg!

                              groetjes

                              Comment

                              Working...
                              X