Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1D mk III of 1D mk IV

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1D mk III of 1D mk IV

Ik hoor & lees hier en daar dat de 1D mk III toch soms wordt afgebroken op vlak van ISO en AF. Is dit omdat nu de mk IV is aangekomen, of toch echt wat problemen?
    Ik overweek een mogelijke overstap naar de 1D serie, heb nu 40D, en nu werk meestal met de lenzen 17-40L F4, 70-200 F2.8L IS USM, 100-400L IS USM en flits 430 EX.
    Dient vnl voor fotograferen van sport & party/events.
    Of zijn er toch alternatieven...

Gr, david

Re: 1D mk III of 1D mk IV

voor het geld dat ze allebei kosten, en voor hetgeen ze allebei bieden zou ik voor de 1DmkIII gaan

AF van de 1DmkIII is héél goed, laat je niets wijsmaken.
    ISO prestaties van de 1DmkIII zijn nog steeds super hoor kan zeker mee met mijn 5DmkII

enigste twijfel dat ik zou hebben is het aantal megapixels. 16mp geeft je toch meer ruimte om te croppen, aangezien zelfs 400mm soms te weinig is voor surfshots. Zo heb ik veel foto's met beide zijden (ver) onder de 2000 pixels, wat de afdrukgrootte enorm beperkt
    nog één andere bedenking. Sinds ik meer met de 5DmkII werk, braak ik echt van het scherm van de 1DmkIII. Maar voor de foto's maakt dat niet veel uit
    Last edited by Matthias; 12 november 2009, 10:22.
    5DmkIII en wat glas

Comment

De 1D MKIII staat op alle vlakken wel een flinke stap hoger dan de 40D.

Ik gebruik ze allebei, en was vroeger redelijk tevreden over de AF-prestaties van de 40D, maar sinds ik ook een 1D MKIII heb vind ik de AF van de 40D toch wel tegenvallen (zeker in wat moeilijkere omstandigheden).

De hoge iso van de 1D mKIII zal ongeveer een stop beter zijn dan die van de 40D.

Maar de nieuwe 1D MKIV zal de "oude" op alle punten wel flink achterlaten, spijtig genoeg is die nog wat te duur.
      Voorlopig heb ik nog geen zin (en ook niet de centen) om mijn 1D MKIII te vervangen door de nieuwe.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Dat scherm van de 1D mkIII vind ik anders wel heeeeeel ***.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
          Maar de nieuwe zijn nog véél beter.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht

Ik ergerde me er in het begin ook aan, maar is vooral wennen denk ik.

Comment

heb meerdere malen een 1D mkIII mogen gebruiken, en het is en blijft toch een superkanon hoor.. (ik wou dat ik er zelf eentje had!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                Ik ergerde me er in het begin ook aan, maar is vooral wennen denk ik.
                Ik ben gewoon om m'n fotos op een 5DII te checken. Mocht eens dan een 1DIII testen van een collegafotograaf en al die foto's zijn heel korrelig op het scherm. Het is dan heel moeilijk om je foto's te beoordelen. Het scherm van een 40D vind ik zelfs beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
                  Ik hoor & lees hier en daar dat de 1D mk III toch soms wordt afgebroken op vlak van ISO en AF. Is dit omdat nu de mk IV is aangekomen, of toch echt wat problemen?
                  Over de AF van de 1D Mark III ben ik supertevreden- echt een klasse beter dan de 40D- en denk dat de Mark IV mij op dat punt nauwelijks mooiere foto's zal kunnen opleveren. Qua hoge ISO-prestaties is de Mark III ook erg goed: 3200 ISO is prima bruikbaar en als het moet kan 6400 ISO ook nog, al pas ik dan wel NeatImage toe voor het reduceren van de ruis. De IV heb ik uiteraard nog niet gebruikt maar stel me voor dat die minimaal 1 tot misschien wel 2 stops beter presteert dan de III, wat betekent dat 6400/12800 ISO goed bruikbaar is.

Komende van een 40D zul je je dus zeker niet beklagen over een Mark III. Heb je het geld voorhanden en wil je het beste dan is de Mark IV een dure maar ongetwijfeld aantrekkelijke optie.

Comment

Ik denk zelfs dat de 1D MkIII op ruisniveau beter scoort dan de 7D.

Dave
                    pixelpusher

Comment

De eerste 1DIII 's hadden een AF probleem tijdens AI servo bij tegenlicht situaties bij lange f2.8 lenzen zoals de 300 en 400/2.8. Dit fenomeen hebben ze sterk kunnen verminderen door zowel firmware als hardware aanpassingen. Helemaal weg is het niet, de 1DII zou nog altijd meer goeie foto's geven bij dergelijke situaties, toch is deze stukken beter dan een 40D of 50D welke in dergelijke situaties nauwelijks scherpe foto's afleveren. Vandaar de slechte AF reputatie welke eigenlijk na alle updates niet echt meer van toepassing is. De 1DsIII heeft nl dezelfde AF en daar klaagt niemand over, maar die doet dan ook 'maar' 5fps.
                      Bij weinig licht (zoals party's) is de AF werkelijk schitterend, wanneer ik teruggrijp naar mijn Pentax dan merk ik pas hoe groot het verschil is.

Qua Iso is deze camera zeker niet slecht maar wordt wel met 1 stop verslagen door de Nikon D3 welke een ±50% meer sensor-oppervlak heeft. De nieuwe 1DIV zou deze kunnen evenaren, al zou dit een uiterst sterke prestatie zijn van Canon mocht dit waar zijn. De ruisonderdrukkings-algoritmen in de Digic 4 processor zijn top zoals we al kunnen zien hebben in de consumer producten.

Of de meerprijs van de 1D3 naar 1D4 je waard is kan je lezen in de Canon White paper en eventueel enkele testen afwachten.
                      http://www.usa.canon.com/dlc/control...articleID=1787
                      http://www.the-digital-picture.com/R...ra-Review.aspx
                      Te veel lenzen en te weinig tijd.
                      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

thanks alvast voor de reacties.
                        ga proberen eens een mk III te pakken te krijgen ,en een dagje gaan shooten, dan zal ik nadien hopelijk wel een beslissing kunnen nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
                          thanks alvast voor de reacties.
                          ga proberen eens een mk III te pakken te krijgen ,en een dagje gaan shooten, dan zal ik nadien hopelijk wel een beslissing kunnen nemen.
                          als je één vd komende weken in Gent passeert mag je de mijne gerust eens een dagje testen
                          5DmkIII en wat glas

Comment

kreeg net nog een mail van een maat van mij, die een zgan 1dmkIII bijgekocht had, voor de helft van de prijs, met slechts 3000 clicks erop..(naast zijn 2 1dmkIII's en mkIIn)..

hij blij, ik blij voor hem, al baal ik wel een beetje, want ik had zoo gehoopt dat ik binnenkort es een mkIV zou mogen uittesten..

wordt nog effies wachten!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                              kreeg net nog een mail van een maat van mij, die een zgan 1dmkIII bijgekocht had, ...(naast zijn 2 1dmkIII's en mkIIn)
                              Is je maat een octopus ?

Comment

Working...
                              X