Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuw toestel met datumaanduiding

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuw toestel met datumaanduiding

    Goeie dag,

    Het eenvoudige fototoestelletje van mijn echtgenote is in pan gevallen (nikon coolpix SQ)
    Nu zouden we graag een ander eenvoudig toestel willen kopen (+- 200€).

    Zij zou graag een toestel hebben met de mogelijkheid om de datum in de foto zelf zichtbaar te maken. (.....dus niet op de achterzijde van de afdruk )

    Vroeger had ik op mijn werk dergelijk toestelletje (nikon coolpix....?.)
    Weet iemand welk merk/type deze eigenschap nu nog heeft.
    Ik heb al wat rond gezocht, maar op de "technische info" van diverse toestellen wordt er nooit melding van gemaakt van deze mogelijkheid (datumaanduiding).
    Dank bij voorbaat.

    Joryo

  • #2
    Re: nieuw toestel met datumaanduiding

    Die datumaanduiding zit in de exif van elke digitale foto, er is geen reden om zo'n lelijke datum op elke foto af te drukken...

    Als je een heel mooie foto maakt, en je wil daarvan een grote afdruk laten maken, dan blijft die datum de foto verpesten. Dat is de reden waarom die functie niet in de recente digitale camera's zit.

    Je kan die datum er zelf nog opzetten als je dat zo graag hebt (met een fotobewerkingsprogramma), volgens mij is er op dit ogenblik geen enkele digitale camera die dat automatisch doet.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: nieuw toestel met datumaanduiding

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Die datumaanduiding zit in de exif van elke digitale foto, er is geen reden om zo'n lelijke datum op elke foto af te drukken...

      Als je een heel mooie foto maakt, en je wil daarvan een grote afdruk laten maken, dan blijft die datum de foto verpesten. Dat is de reden waarom die functie niet in de recente digitale camera's zit.

      Je kan die datum er zelf nog opzetten als je dat zo graag hebt (met een fotobewerkingsprogramma), volgens mij is er op dit ogenblik geen enkele digitale camera die dat automatisch doet.
      Bij nagenoeg elk digitaal toestelletje heb je de keuze in het menu om de datum aanduiding zichtbaar te maken op de foto. Dat is geen enkel probleem ... (heb ik op m'n sony cybershot en had ik ook op canon ixus)
      Last edited by Reandro; 10 november 2009, 16:51.
      Canon 50D // Canon EOS 1000D /// 18-55 kitlens + 28-135 1:3.5-5.6 IS USM + 100mm macro 2.8 USM + 70-200mm F4 L + 17-40mm F4 L

      Comment


      • #4
        Re: nieuw toestel met datumaanduiding

        Lijkt mij toch dat de beeldkwaliteit belangrijker is ....
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #5
          Re: nieuw toestel met datumaanduiding

          Moet iemand toch zelf weten of hij/zij de datum op de afdruk wil?

          Volgens mij kan het met elk digitaal fototoestel.

          Comment


          • #6
            Re: nieuw toestel met datumaanduiding

            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            Moet iemand toch zelf weten of hij/zij de datum op de afdruk wil?

            Volgens mij kan het met elk digitaal fototoestel.
            Software
            (Of, vergeleken met vroeger: Print-centrale)
            Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

            Comment


            • #7
              Re: nieuw toestel met datumaanduiding

              Oorspronkelijk geplaatst door Reandro Bekijk bericht
              Bij nagenoeg elk digitaal toestelletje heb je de keuze in het menu om de datum aanduiding zichtbaar te maken op de foto. Dat is geen enkel probleem ... (heb ik op m'n sony cybershot en had ik ook op canon ixus)
              Mijn Powershot G9 heeft die mogelijkheid niet, en de Casio EX-Z750 die ik daarvoor had, daarbij was dat ook niet mogelijk (en dat is toch al een aantal jaren geleden).

              Je kan de datum wel bekijken op de achterkant van je toestel terwijl je naar de foto's kijkt (info of display-knop), maar dat wil daarom nog niet zeggen dat die datum ook werkelijk op de foto zelf staat.

              Ik wil hier niet beweren dat het met geen enkele camera mogelijk is, daarvoor ken ik veel te weinig van de compactjes. Maar wat ik wil zeggen is dat wanneer die datum ook werkelijk zichtbaar is op alle jpeg-bestanden, dat dat volgens mij eerder een nadeel is dan een voordeel.

              Je kan die er gemakkelijk zelf opzetten met bijvoorbeeld Photoshop Elements, maar de datum verwijderen is heel wat moeilijker (als je toch eens een grotere afdruk in een kadertje wil steken bijvoorbeeld).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: nieuw toestel met datumaanduiding

                Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Moet iemand toch zelf weten of hij/zij de datum op de afdruk wil?
                Dat vind ik er ook van


                Daarbij is datums opplakken via programma's iets wat deze persoon juist wil vermijden...Zeker als kennis van software eerder beperkt is en dat moet gebeuren voor misschien wel honderden foto's...


                Voor zover ik weet kan ik zeggen dat de sommige (alle?) recente toestellen van casio dit kunnen, je moet zoeken naar camera's die "time stamp" of "date imprint" hebben...dus googlen maar!

                Comment

                Working...
                X