Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleempje met de D90 van Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleempje met de D90 van Nikon

Ik werk nu enkele maanden met de D90 en maak er mooie foto's mee.
    Nu ondervind ik wel een klein probleempje met de foto's van de camera naar de pc over te zetten. Normaal zie je dan en icoontje van NEF, doch hier zie ik een icoontje van AVI. Als ik dan de foto's verplaats naar de pc zouden die normaal gezien moeten worden omgezet van camera naar pc. Helaas blijven dan de foto's nog altijd op de camera staan en moet ik ze handmatig van de camera verwijderen. Hij copieert ze dus ipv ze te verplaatsen.
    Zou het kunnen omdat mijn PC van HP al enkele jaartje oud is, hij de nijon D90 niet volledig erkent?
    Ik werk met Windows XP Service Pack 3
    Nikon D300s met nog wat glas en attributen
    Foto Lucky

Re: Probleempje met de D90 van Nikon

Films worden in AVI formaat opgeslagen. Misschien staat op je camera de filmfunctie op of zoiets?

Comment

Je moet je foto's en filmpjes altijd kopiëren ipv verplaatsen en je kaart pas deleten als je ervsan overtuigd bent dat alles goed op je computer staat. Sommige menen dat je pas mag deleten als een back-up hebt gemaakt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dat van die AVI weet ik niet maar foto's kopiëren is normale procedure en pas als de overdracht geslaagd is kan je best je SD kaart formatteren in de camera door gebruik te maken van de 2 daarvoor bestemde toetsen op de D90.

Comment

Als ik jullie goed begrijp, denken jullie dat dit dus normaal is.
          Toch weet ik met zekerheid dat er mensen zijn die dit probleemloos kunnen omzetten naar hun harde schijf via de USB-kabel.

Bij mij lukt dat ook wel zoals ik reeds uitlegde, met copiëren. De foto's van de SD kaart halen moet ik met de camera doen.
          Het is niet echt een handicap maar heb het vroeger nooit gehad met mijn D80. Sinds ik met de D90 werk ken ik pas dit probleemke en ik vroeg mij af, of het mogelijk is om dit nog te veranderen via een of ander instelling.
          Ik hab voor zover ik weet alles al nagekeken, maa kan hier of daar toch iets over het hoofd gezien hebben.

Ik blijf dus zoeken naar een antwoord.
          Foto Lucky

Comment

Je kan een vinkje zetten in Transfer: delete after copy oid, maar als er iets fout gaat bij de transfer......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Van mij worden ze gecopieerd van mijn D90 via Nikon Transfer naar mijn map op mijn pc.Nadien als alles op mijn pc staat formateer ik mijn geheugenkaart,ik heb het nooit anders geleerd.

Comment

Klik in "Nikon Transfer" op "Voorkeuren" en vink daar "Oorspronkelijke bestanden verwijderen na het overspelen" aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
                  Klik in "Nikon Transfer" op "Voorkeuren" en vink daar "Oorspronkelijke bestanden verwijderen na het overspelen" aan.
                  Ik heb "Nikon Transfer" nooit gebruikt. Misschien dom van mij maar ik heb mij altijd goed kunnen behelpen met de gewone Verkenner van Windows.
                  Toch bedankt voor de uitleg.
                  Foto Lucky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucky342 Bekijk bericht
                    Ik heb "Nikon Transfer" nooit gebruikt. Misschien dom van mij maar ik heb mij altijd goed kunnen behelpen met de gewone Verkenner van Windows.
                    Dan snap ik nog minder van de vraag: kopiëren of verplaatsen.

Comment

Even ter verduidelijking:
                      Ik zet mijn foto's altijd om via het programma Verkenner van Windows. Daar de kaartlezer in mijn PC geen kaartjes aanvaard groter dan 2 GIGA ben ik dus verplicht om mijn camera aan te sluiten op de PC met een USB-kabel.
                      Ik heb ook altijd de data van de camera rechtstreeks kunnen verplaatsen met de Verkenner. Dus gewoon allemaal selecteren en kiezen voor Verplaatsen.
                      De foto's werden dan netjes naar de HD overgezet en tegelijkertijd van de camera verwijderd. Camera staat weer klaar voor de volgende opdracht.

Sedert ik nu met de D90 werk krijg ik dat dus niet meer klaar. Het lukt mij op geen enkele manier om de foto's van de camera naar de PC te verplaatsen.
                      Het comando "Verplaatsen" werkt dus niet bij de D90. In plaats daarvan copiëerd hij alles en laat de foto's op de SD staan en dat is een beetje abnormaal, vandaar mijn vraag hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen of dat het een normaal fenomeen is bij de D90.
                      Foto Lucky

Comment

Kopieren van bestanden naar de harde schijf is veel veiliger dan verplaatsen. Bij het verplaatsen van bestanden kunnen inderdaad bestanden verloren gaan. Ik laad de foto's die ik met mijn D90 heb gemaakt via Nikon Transfer op mijn harde schijf. Ik gebruik daarbij geen USB-kabel, maar haal de SD-kaart uit de camera en sluit hem via een cardreader aan op een USB-poort van mijn laptop. Vervolgens controleer ik de bestanden, maak een extra backup, zet de SD-kaart terug in de camera en formatteer hem. Deze methode werkt ook uitstekend met programma's als Verkenner van Windows of Finder op de Mac, dus zonder Nikon Transfer.
                        Nikon D90/AF-S 35mm 1.8G/AF-S 50mm 1.4G/AF-D 85mm 1.8/AF-S 10-24mm F3.5-4.5/AF-S 18-200mm F3.5-5.6G/AF-S 70-300mm F4.5-5.6G /SB600/SB700/Manfrotto 055XPROB+Markins Q3/Velbon Pro Pod CF-7

Comment

Ik haal het kaartje uit de D90, kopieer de bestanden van vandaag met Xplorer2 naar de pc(ontzettend handig, veel beter dan verkenner: http://www.zabkat.com/x2lite.htm).
                          Na het kopiëren even controleren of alles op de pc staat, vervolgens delete ik de files van gisteren, ook via xplorer2. Dus de foto's blijven één dag op het kaartje, mocht er iets misgaan met de bewerking van de laatste foto's op de pc. Bewerkte foto's worden geplaatst in een aparte folder. Kaartje formatteren doe ik nooit (doe je met de harde schijf toch ook niet iedere keer?) Verder iedere week een backup op externe schijf.
                          "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

Comment

Klop allemaal wat jullie hier aanhalen, doch dwalen wij een beetje af van de vraag.
                            De vraag is eigenlijk heel simpel.
                            Lukt het bij jullie ook niet om in één keer de foto's van de camera naar de PC over te brengen of hebben jullie hier geen problemen mee?
                            Zodra ik dat weet, weet ik ook of het zich hier alleen bij mij voordoet en kan ik naar een mogelijk oplossing zoeken. Maar indien het probleempje zich ook bij jullie voordoet, hoef ik dus niet meer verder te zoeken en kan ik gewoon verder werken zoals ik het nu doe.
                            Het zou wel eens mogelijk kunnen zijn dat er iets aan de camera niet juist is en er terug mee naar de winkel moet.
                            Vandaar mijn vraag.
                            Foto Lucky

Comment

Uw camera is OK, uw methode om over te zetten is niet OK, maar jij maakt uit hoe je wil werken, we leven in een vrij land, de tips die je reeds kreeg zijn mijn inziens waardevol, maar we leven in......

Comment

Working...
                              X