Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D300 - D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D300 - D700

    Misschien een dwaze vraag... maar die moeten ook gesteld worden :
    Het gebruik van beide toestellen : verschilt dit grondig ? Bv. de menu structuur etc... is die bij beide toestellen hetzelfde ?
    Dank voor antwoord.

  • #2
    Re: Nikon D300 - D700

    Ik heb een D700 een D300 heb ik niet gehad daar kan ik niks over zeggen maar ik denk dat als je de bediening en menustruktuur van een D300 kent je geen enkel probleem hebt met die van de D700.
    Er zullen er wel zijn die ze beide hebben die kunnen het juist zeggen.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D300 - D700

      Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
      Misschien een dwaze vraag... maar die moeten ook gesteld worden :
      Het gebruik van beide toestellen : verschilt dit grondig ? Bv. de menu structuur etc... is die bij beide toestellen hetzelfde ?
      Dank voor antwoord.
      ik heb ze allebei gehad... 't is heel erg gelijkend....
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D300 - D700

        Zelf ben ik serieus aan het twijfelen tussen de D300s en de D700. Ik gebruik dikwijls de Nikon 80-400VR voor dieren fotografie. Met beide toestellen zal ik serieus winnen in autofocus en kwaliteit bij minder licht ten opzichte van mijn huidige D80.

        De D700 zal nog beter presteren bij weinig licht dan de D300 maar mist de x1,5 aangezien hij full frame is. Mijn andere lenzen zijn de nikon 14-24F2.8 en de 24-70F2.8 dus heel geschikt voor de D700. Ons kindje fotograferen met de lenzen hierboven zal waarschijnlijk beter zijn met de D700.

        Een heel moeilijke keuze voor mij. Iemand tips?

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D300 - D700

          Het ligt er een beetje aan wat bij u primeert, het telebereik of het breedhoek bereik.
          Uw 80-400 is op een D300 een 120-600mm als u vogeltjes fotografeerd kan dat belangrijk zijn.
          Anderzijds is het ook zo dat als je nu een D300 koopt en je word toch gebeten door het FX virus je weer een nieuwe body moet kopen.
          Ik zelf heb bewust de stap van de D300 overgeslagen en heb me een D700 gekocht waar ik nog geen minuut spijt van heb gehad, al is een D300 ook best ok hoor daar niet van.
          Uw 24-70 zal in ieder geval op een D700 beter aansluiten want die is eigenlijk voor een FX bedoeld die werkt natuurlijk ook voortreffelijk op een D300 alleen dat je dan nogal wat mist in het breedhoek bereik.
          Wat je ook kiest alvast veel plezier er mee.

          Nb als u nu al de 80-400mm gebruikt heb je dus ook een DX body, die kan je toch ook gebruiken voor de dierenfotografie waar het telegebied nodig is.
          Last edited by Sus; 3 november 2009, 12:54.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D300 - D700

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter_ Bekijk bericht
            Zelf ben ik serieus aan het twijfelen tussen de D300s en de D700. Ik gebruik dikwijls de Nikon 80-400VR voor dieren fotografie. Met beide toestellen zal ik serieus winnen in autofocus en kwaliteit bij minder licht ten opzichte van mijn huidige D80.

            De D700 zal nog beter presteren bij weinig licht dan de D300 maar mist de x1,5 aangezien hij full frame is. Mijn andere lenzen zijn de nikon 14-24F2.8 en de 24-70F2.8 dus heel geschikt voor de D700. Ons kindje fotograferen met de lenzen hierboven zal waarschijnlijk beter zijn met de D700.

            Een heel moeilijke keuze voor mij. Iemand tips?
            Jazeker tips De 80-400 is een goede lens maar op 400mm zeker niet de scherpste. Je zal dus niet zo'n enorm verschil zien tussen een 5MP DX crop van de D700 en de volledige 12MP van de D300 Ik stem dus voor de D700 (ik heb ze overigens allebei)
            Last edited by frank207be; 3 november 2009, 15:14.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D300 - D700

              Ik gebruik de D700 en ben er erg tevreden van.Toch overweeg ik om een D300 bij te kopen voor oa straatfotografie, macro ...waar de extra mm door de cropfactor toch handig zijn. Overweeg zelfs eventueel om een D2X(s) te kopen als cropcamera. Nog steeds een erg goed toestel (op lagere ISO's) maar dat is een andere discussie
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D300 - D700

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                De 80-400 is een goede lens maar op 400mm zeker niet de scherpste.
                Het voordeel van de D700 is dat je het diafragma gewoon op 6.4 kunt zetten bij 400mm en dat scheelt behoorlijk in scherpte.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D300 - D700

                  Ik gebruik ze beide naast elkaar en dit tot zeer grote tevredenheid, menustructuur is vrijwel identiek ook de knopjes staan niet erg verschillend van mekaar.
                  In theater gebruik ik op de D700 mijn 70-200 en op de D300 een 24-70 beide f2.8
                  op de D700 stel ik de auto iso in op max 3200 op de D300 tot iso 1600 dit garandeerd mij vrijwel ruisvrije beelden.
                  Eric Van Aerschot BD0730BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D300 - D700

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Jazeker tips De 80-400 is een goede lens maar op 400mm zeker niet de scherpste. Je zal dus niet zo'n enorm verschil zien tussen een 5MP DX crop van de D700 en de volledige 12MP van de D300 Ik stem dus voor de D700 (ik heb ze overigens allebei)
                    Ik snap de 5MP DX crop niet helemaal. Als ik me niet vergis dan is dit toch geen DX lens en blijft de totale resolutie over. Alleen is de vergrotingsfactor kleiner (x 1.5 valt weg).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D300 - D700

                      Als je met de D700 met deze lens iets wil fotograferen dat ver weg is en je wil dezelfde beelduitsnede als de D300 dan kan je de D700 op DX crop zetten of je kan later de foto croppen. Als resultaat krijg je dan dezelfde foto als de D300 maar er schieten maar ongeveer 5MP (bij manueel croppen kan ook 6Mp of soms meer) over van het 12 MP oppervlak van de D700. Daar deze lens niet de topscherpte haalt (bij 400mm) die een DX 12MP kan verwerken zal het beeld van vergelijkbare kwaliteit zij ook al heeft het maar 5MP.

                      Ik vind de DX crop in geval van nood niet zo erg. Vroeger had ik er maar 6MP met de D70 en die voldeden ook. Nu heb je 5MP betere pixels in de D700 met een pak minder ruis. Dus dit blijft winst voor mij, ook al gebruik je maar een deel van het sensoroppervlak.
                      Toestel is goed genoeg de man achter het kaske die kan nog veel leren

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D300 - D700

                        Oorspronkelijk geplaatst door ethom Bekijk bericht
                        Als je met de D700 met deze lens iets wil fotograferen dat ver weg is en je wil dezelfde beelduitsnede als de D300 dan kan je de D700 op DX crop zetten of je kan later de foto croppen. Als resultaat krijg je dan dezelfde foto als de D300 maar er schieten maar ongeveer 5MP (bij manueel croppen kan ook 6Mp of soms meer) over van het 12 MP oppervlak van de D700. Daar deze lens niet de topscherpte haalt (bij 400mm) die een DX 12MP kan verwerken zal het beeld van vergelijkbare kwaliteit zij ook al heeft het maar 5MP.

                        Als je daarmee bedoelt dat je 5MP crop van de D700 dezelfde kwaliteit zal hebben als het 12MP D300 beeld moet ik je heel hard ongelijk geven.Om een beetje in de buurt te komen met een crop, toch qua resolutie , moet je Full Frame al minstens werken met 24mp , om nog een goeie 10MP over te houden.
                        Wil je een vlijmscherpe A3 afdrukken,dan zal dit met 5MP maar ternauwernood lukken.



                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D300 - D700

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Als je daarmee bedoelt dat je 5MP crop van de D700 dezelfde kwaliteit zal hebben als het 12MP D300 beeld moet ik je heel hard ongelijk geven.Om een beetje in de buurt te komen met een crop, toch qua resolutie , moet je Full Frame al minstens werken met 24mp , om nog een goeie 10MP over te houden.
                          Wil je een vlijmscherpe A3 afdrukken,dan zal dit met 5MP maar ternauwernood lukken.



                          Walter
                          De waarheid zit ergens tussenin. De 80-400VR is te soft op f/5.6, en je beeld op 12MP DX zal niet veel meer detail geven dan de minder kritische DX crop van 5.1MP op de D700. Duik dan de hogere ISO's in, en het verschil wordt nog kleiner. Om het grootste theoretisch haalbare verschil te zien moet je naar knallers als de AFS VR 105mm f/2.8 macro en de supertele primes op basis ISO Die macro haalt in het centrum 2260 op 2300 op de photozone testsite. De 80-400VR haalt "amper" 1780/2300 op f/5.6 en 1870/2300 op f/8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D300 - D700

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            De waarheid zit ergens tussenin. De 80-400VR is te soft op f/5.6, en je beeld op 12MP DX zal niet veel meer detail geven dan de minder kritische DX crop van 5.1MP op de D700. Duik dan de hogere ISO's in, en het verschil wordt nog kleiner. Om het grootste theoretisch haalbare verschil te zien moet je naar knallers als de AFS VR 105mm f/2.8 macro en de supertele primes op basis ISO Die macro haalt in het centrum 2260 op 2300 op de photozone testsite. De 80-400VR haalt "amper" 1780/2300 op f/5.6 en 1870/2300 op f/8
                            Moraal van het verhaal. Als het budget er is dan best voor de D700 gaan. Ik kan mijn D80 nog gaan gebruiken als het mocht nodig zijn. Ik weet dat dit niet de juiste rubriek is maar is die 80-400 zo slecht? Voor mij tot nu valt het wel mee alleen nogal traag en nooit voldoende mm ;-). Helaas zijn er weinig alternatieven vrees ik. Toch niet rond deze prijs.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D300 - D700

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter_ Bekijk bericht
                              Moraal van het verhaal. Als het budget er is dan best voor de D700 gaan. Ik kan mijn D80 nog gaan gebruiken als het mocht nodig zijn. Ik weet dat dit niet de juiste rubriek is maar is die 80-400 zo slecht? Voor mij tot nu valt het wel mee alleen nogal traag en nooit voldoende mm ;-). Helaas zijn er weinig alternatieven vrees ik. Toch niet rond deze prijs.
                              Zou zou ik het inderdaad samenvatten. Die 80-400VR is niet slecht, maar zeker ook geen scherptewonder

                              Comment

                              Working...
                              X