Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

noob camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• noob camera

Hiii fotoliefhebbers

Men eerste post hier. En ik kom hier al onmiddelijk om hulp vragen :-)

Kunnen jullie me helpen bij men zoektocht naar een nieuw fototoestel?

Als totale leek gebruik ik nu al een jaar of 3 een Sony dsc-s600 compact fototoestelletje. Heb dat eigenlijk zelden gebruikt. Nu en dan eens een foto op bv. oudejaar, kerst, verjaardag,... dus zeeer sporadisch.

Nu hebben we al 2 maand een pup en heb ek al meer foto's genomen dan op die 3 jaar samen. Ik heb ze deze week wat bewerkt (geknipt,ingezoomd) en laten afdrukken. En echt prachtig vind ek ze niet. Zeker diegene die binnen getrokken zijn.

Wat ik nu zou willen is me een toestel aanschaffen die veel betere foto's neemt van onze nieuwe spruit. Dus ook zeker en vast terwijl em in beweging is (en die is voorlopig heeeel aktief).
    Maw het toestel zal voor 90% gebruikt worden om de hond vast te leggen : binnen in huis, in bos, op strand,...
    Zal natuurlijk ook wel meegenomen worden naar de feestjes en op reis (als dat er ooit nog eens van komt).

Men oog was (eerder toevallig) gevallen op de panasonic lumix dmc-tz38. Ziet er naar mijn bescheiden mening OK (ken er eigenlijk niets van) en voor zen prijs (316 euro) kan je het ook niet laten.

Kheb de vraag ook gesteld aan een verre kennis die beroepshalve met fotografie bezig is, en die heeft me de raad gegeven om die laten voor wat em is en te gaan naar een instap reflex toestel zoals de :

canon_eos_1000d ef-s_18-55mm
    pentax_k-m da-l_18-55mm
    olympus_e-520 14-42mm
    nikon_d3000 af-s_dx_18-55mm

Echt veel meer kosten deze niet (dus men max.prijs ligt rond de 500euro). En de foto's zullen wel van een hoger niveau zijn dan bij de tz38. Maar de vraag is zal
    'ik' met één van deze toestellen wel een deftige foto kunnen trekken? Want men kennis van fotografie is 0,0.
    Kwil er wel iets van tijd insteken om met het toestel te leren werken, maar ook geen weken of maanden.

Bedoeling is dat ik op korte tijd snel en eenvoudig mooie(re) foto's van onzen hond kan nemen. Zonder zelf veel te moeten instellen.
    Is niet de bedoeling dat ik insecten, auto's die 's nachts rijden, waterdruppels,... (allen gezien op fotohoek bij beginners) zal beginnen trekken.

Heb ik dus een reflex nodig?

Graag jullie hulp bij een voor mij zeer moeilijke opgave.
    (hopelijk zeggen jullie nu niet, blijf bij je Sony of koop een wegwerptoestel) :-)

Alvast nen dikke merci
    Filip

Re: noob camera

nen goeie bridge kan een oplossing zijn als je een dslr niet ziet zitten.
    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door foens Bekijk bericht
      1=Bedoeling is dat ik op korte tijd snel en eenvoudig mooie(re) foto's van onzen hond kan nemen.

2-Zonder zelf veel te moeten instellen.

3-Heb ik dus een reflex nodig?

Filip
      1-Dat gaat toch alleen met een reflex enigszins goed.

2-Bij een reflex MOET je een paar dingen zelf instellen, echt niet veel.

3-Ja, mits je niet uitsluitend point and shoot wil doen.

Comment

Ik zou gaan voor één van die genoemde instapmodellen samen met een 50mm 1.8
        Let wel dat je niet kan zoomen met deze lens, maar zelfs als leek of beginner zal je een groot verschil zien tussen foto's getrokken met deze 50mm of een kitlens.
        Je zal versteld staan van de resultaten.
        Supersnelle lens en haarscherp.
        Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
        website: http://www.hung.be
        facebook - Instagram

Comment

Ik denk, voor wat jij wil, dat je met een dslr heel snel erg gefrustreerd gaat zijn. Zo een ding heeft wel degelijk een groene stand die nogal automatisch werkt, maar zonder achtergrondkennis en zonder intentie om ineens fotograaf te gaan worden, denk ik dat zo'n 1000D je boven het hoofd gaat zweven. Dat is een leuk machientje om mee te leren fotograferen, maar de goede foto's gaan gewoon niet vanzelf komen. Die 18-55mm-lens is ook geen goede lens om binnen foto's te maken, die heeft meer licht nodig. Resultaat: hoge verwachtingen en grote kans dat je nog minder goed gelukte foto's krijgt dan met die sony.

Ik ben er dus echt wel zeker van dat je aan een toestel als bijvoorbeelde G11 http://www.fotokonijnenberg.be/produ...g11_serie.html véél meer plezier gaat hebben, minder kopzorgen, en na een uurtje prutsen kan je er al wel mee overweg.

Comment

hej bedankt voor de info.
            En khad het eigenlijk wel een beetje verwacht dat de meningen verdeeld zouden zijn.

Is echt wel moeilijk. Kheb ondertussen die kennis eens uitgenodigd hier op het forum. Kan nog een leuke discussie worden.
            Denk dat ik eens met hem zal afspreken om zen toestellen eens aan het werk te zien. Zal dan wel al direct een idee hebben van wat dat allemaal kan, en of ik dat nog zie zitten.
            Want zoals hier al gezegd : niet mogelijk om in te zoomen, met die bepaalde lens geen goede binnenhuis foto's. Lijken me toch allemaal nadelen, en ben niet zinnes om meerdere lenzen aan te schaffen. Want dan zal het budget ineens wel snel omhoog gaan

groeten
            Filip

Comment

Niet echt akoord Al, technologie gaat vooruit, de tijd van de Canon 300D en consoorten die nog veel kennis nodig hadden is voorbij. De meeste van de huidige generatie instap reflex toestellen heeft Auto Iso en een goede Jpeg-engine. Dus het is idd zo dat je het ding op de "groene mode" kan zetten en op de knop duwen zoals elke point en shoot. Wat die 18-55 betreft kan ik je vertellen dat deze van Canon: http://www.koopdigitaal.be/product/1...6_is_bulk.html , een pak beter is dan de meeste mensen denken. Met stabilizer. Goede deal om met de 1000D body gecombineerd te worden. En hoe jij erbij komt om de low light performance van een reflex slechter te noemen dan die van een point & shoot ontgaat me volledig. Het is totaal andersom in mijn opinie

Hung heeft volledig gelijk. Bij Canon kan je voor weinig geld de 50mm 1,8 krijgen en das idd de deal van de century. Pas wel op dat dit een portret lens word om de Canon. Eventueel te combineren met de lens die ik daarnet gelinkt heb

Let wel op dat niet elk merk zo'n goedkope 50mm heeft en dat bij sommige merken hun 50mm 1,8 niet op hun goedkope body's past wegens het ontbreken van een body focus engine. (Nikon als ik me niet vergis)
              Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drill Bekijk bericht
                Niet echt akoord Al, technologie gaat vooruit, de tijd van de Canon 300D en consoorten die nog veel kennis nodig hadden is voorbij. De meeste van de huidige generatie instap reflex toestellen heeft Auto Iso en een goede Jpeg-engine. Dus het is idd zo dat je het ding op de "groene mode" kan zetten en op de knop duwen zoals elke point en shoot. )
                Het kan wel, maar gaat tot teleurstellingen leiden.
                Controle over ISO, focuspunten & diafragma is hard nodig, anders wordt het een loterij als de omstandigheden even iets minder gunstig zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Het kan wel, maar gaat tot teleurstellingen leiden.
                  Controle over ISO, focuspunten & diafragma is hard nodig, anders wordt het een loterij als de omstandigheden even iets minder gunstig zijn.
                  Ik zie niet in hoe dat niet exact dezelfde loterij is bij een top of the line p&S. Integendeel, ik ben ervan overtuigd dat als de "omstandigheden" minder gunstig zijn een moderne reflex het beter zal doen op "groen" dan een P&S. De meeste moderne kitlenzen presteren goed wide open, daar geen probleem dus. Auto Iso werkt goed op een Canon of Nikon Body. En focuspunten lichten op. Dus je kan zien waar de focus ligt + een iet wat reflex zal een pak beter focussen met weinig licht dan een P&S. Natuurlijk heeft een P&S een pak meer scherpte diepte en dat helpt vaak, maar een kitlens heeft ook relatief veel scherptediepte.
                  Trouwens, het zijn net mensen die van een P&S komen die geviseerd worden door de fabriekanten met deze "instap dslr's". Deze camera's zijn heel newbie vriendelijk.
                  Het is niet dat we hem een fullframe met een 85mm f1,2 aanraden he. Je zou versteld staan met wat een foto's mijn vriendin afkomt op "groen" met een Canon 500D. Maar dat heeft natuurlijk ook iets te maken met aanleg voor "oog" he
                  Last edited by Drill; 26 oktober 2009, 12:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door foens Bekijk bericht
                    hej bedankt voor de info.
                    En khad het eigenlijk wel een beetje verwacht dat de meningen verdeeld zouden zijn.

Is echt wel moeilijk. Kheb ondertussen die kennis eens uitgenodigd hier op het forum. Kan nog een leuke discussie worden.
                    Denk dat ik eens met hem zal afspreken om zen toestellen eens aan het werk te zien. Zal dan wel al direct een idee hebben van wat dat allemaal kan, en of ik dat nog zie zitten.
                    Want zoals hier al gezegd : niet mogelijk om in te zoomen, met die bepaalde lens geen goede binnenhuis foto's. Lijken me toch allemaal nadelen, en ben niet zinnes om meerdere lenzen aan te schaffen. Want dan zal het budget ineens wel snel omhoog gaan

groeten
                    Filip
                    Ik denk dat zo'n ding gewoon effe proberen de beste oplossing is idd Daarna een trappistjen met Jan en de dag kan niet meer stuk

Comment

ja jongens; als jullie al niet meer overeen komen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drill Bekijk bericht
                        Ik zie niet in hoe dat niet exact dezelfde loterij is bij een top of the line p&S.
                        Ik zou mezelf niet zijn als ik dat niet even zou toelichten:
                        Door het grote verschil in scherptediepte is een compact gewoon veel minder kritisch in zowel het ingestelde diafragma (die dingen kiezen bij minder licht altijd vol open) als een eventuele keuze in focuspunten, dat zijn dingen waar de TS zich kennelijk niet mee bezig wil houden.
                        De forums staan vol met mensen die ontevreden zijn over hun gloednieuwe spullen en het blijkt bijna altijd dat men geen idee heeft van wat men verkeerd doet.
                        Even inlezen kan dat verhelpen, maar de bereidheid daartoe moet er zijn.
                        Camera's , en zeker reflexen, zijn nog altijd niet erg goed in het raden wat iemand wil.
                        Bij mooi weer kan het op Aut wel eens goed gaan, maar , gezien de wens van de TS om een hond goed in beeld te brengen zou ik een instapreflex slechts willen aanbevelen aan iemand die daar ook mee wil leren om te gaan.....

Comment

Een DSLR biedt geen beter beeld aan als je in de automaat werkt. Dat zie je aan een ongelofelijk groot aantal topcis op DPREVIEW waar mensen klagen dat hun nieuwe dure DSLR niet doet wat ze willen. Dan blijkt vaak dat ze op automaat werken en niet beseffen dat ze beter een sluiter van 1/100s nodig hadden met hun 75mm lens....

Dus DSLR is leren fotograferen.
                          Een 50mm is trouwens geen goede lens voor honden binnen in huis. Je hebt meer breedhoek nodig.

Ik raad een Panasonic TZ7 aan. Dan heb je tijd om met die honden bezig te zijn. En af en toe haal je dat ding uit je vestzak en trek je een leuke foto van u beestje. Je foto's gaan echt een stuk beter zijn dan met die s600
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            Een DSLR biedt geen beter beeld aan als je in de automaat werkt. Dat zie je aan een ongelofelijk groot aantal topcis op DPREVIEW waar mensen klagen dat hun nieuwe dure DSLR niet doet wat ze willen. Dan blijkt vaak dat ze op automaat werken en niet beseffen dat ze beter een sluiter van 1/100s nodig hadden met hun 75mm lens....
                            Dure Dslr's zijn geen instap dslr's
                            Trouwens heb je de nieuwe lichting instapdslr's al eens geprobeerd? Dan zou je weten dat die zelf weten dat ze een sluitertijd hoger dan de focale lengte nodig hebben. Autoiso werkt echt hoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                              Ik raad een Panasonic TZ7 aan.
                              Echt wel leuk topic hier. Spijtig dat ek gewoon meer en meer kierewiet wordt

Die spullen kan je jammergenoeg niet huren voor een week zeker?

hehe ondertussen met men cameraatsen wa zitten prutsen met de ISO-waarden. Nu snap ik dat toch al (een beetje). Maar meer opties staan er hier niet echt op.

Eigenlijk wel fun, direct een paar dagen gevuld met die zoektocht. En zo direct naar ne winkel gaan ziek ook ni zitten. Met een beetje geluk heeft die kerel er evenveel verstand van dan ik, en probeert em mij gewoon om iets duurder aan te schaffen.

groeten
                              en laat jullie hier maar nog eens volledig gaan

Zoals ik al zei, kzie da wel zitten om een beetje moeite te stoppen in het toestel, maar niet teveel. Vooral wat oefenen met diafragma-sluitertijd lijkt me leuk (als dat tenminste datgene is die objecten op achter-,voorgrond uit focus laat gaan). Kan dit dan nog met die TZ7 ?

Comment

Working...
                              X